Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ernstig1
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 21:56

Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door ernstig1 »

Na bijna 3 maanden na de eerste melding van overlijden van mijn broer weet ik nog steeds niks. Niet hoeveel er op de rekeningen staat, niet wat er bij- en afgeschreven is en het is nog steeds niet mogelijk om zelf geld over te maken van de betaalrekening omdat dit alleen via ouderwetse overschrijvingsformulieren gaat die ik nog niet heb ontvangen. Wel is de rekening al maanden geblokkeerd zodat ik van mijn eigen geld alle facturen kan betalen.

Begin maart overleed mijn broer. Ik ben enige erfgenaam en gerechtigd om de erfenis af te handelen.
Een mij ten dienste staand commercieel nabestaandenloket, dat abonnementen e.d. voor mij opzegt, heeft op 25-4 melding van overlijden gedaan bij ING (en ook ABN AMRO). Na 2 weken had ik nog niets van ING gehoord dus maar eens gebeld. Ze hadden zogenaamd geen melding ontvangen. (Bij de ABNAMRO zelfde procedure gevolgd en binnen een maand was alles afgewikkeld.)
Dus in dat telefoongesprek met ING op 6 mei gelijk maar melding gemaakt van overlijden. Vijf dagen later kreeg ik de bevestiging per mail en het verzoek om formulieren (verklaring van Erfrecht e.d.) toe te sturen. Gelijk gedaan, waarna ik een automatische reply kreeg dat het wel 10 werkdagen kon duren. Na 20 dagen niets gehoord te hebben heb ik een rappelmail verzonden. Ik kreeg een automatisch reply dat een antwoord 15-20 dagen kon duren. Na 32 dagen maar eens gebeld. Nadat ik meer dan een half uur in de wacht had gestaan, kreeg ik van de medewerker te horen dat ze het druk hadden en dat ik nog op de stapel lag om te behandelen. Ik ben toen uit mijn slof geschoten omdat ze in eerste instantie een termijn van 10 werkdagen hebben aangegeven en dat dit écht not-done is van een gerenommeerde bank. Uiteindelijk heeft ze aangegeven dat ik in de week daarop een reactie zou ontvangen. Die kreeg ik inderdaad, per post, de week daarop. Ik moest een formulier invullen wat ik met de rekeningen wil, gelijk gedaan en diezelfde dag nog teruggemaild, dat was op 15 juni!
Omdat de rekening geblokkeerd werd door ING komen er per post facturen die betaald moeten worden. Dat wil ik graag van de betaalrekening van mijn broer betalen maar omdat ik nog niets van ING ontvangen had, heb ik op 29 juli gebeld waar de overschrijvingsformulieren bleven (ik kan niets digitaal overmaken omdat ik zelf geen klant ben van ING ). Na weer ca. een dik half uur in de wacht gestaan te hebben voordat je iemand aan de lijn krijgt kreeg ik van een medewerker goed nieuws te horen! Ik lag bijna boven aan de stapel en het zou niet lang meer duren. Maar helaas op 13 juni nog steeds niets ontvangen. Weer gebeld en tja….. ik lag nog steeds bovenop de stapel en het zou niet lang meer duren……….
Helaas ook vandaag nog niets binnen gekregen, ik word hier zo moedeloos van. Intussen sta ik zelf in het rood van de facturen die ik moet voorschieten.
De manier waarop ING denkt met haar (overleden) klanten en erfgenamen om te moeten gaan is schrijnend. Zeker gezien alle emoties die bij een overlijden spelen. Dat een bank met een miljardenomzet niet het fatsoen heeft om de afhandeling van nabestaanderekeningen in een fatsoenlijk tempo en op een fatsoenlijke manier af te handelen vind ik zeer ernstig.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18
Beste antwoord
Gekozen door ernstig1

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

door Seinhuis » 21 jul 2022 23:04

Op www.ing.nl/de-ing/klachten/index.html staat hoe u een klacht kunt indienen, eventueel bij de directie. Hierna kunt u naar KIFID voor een bindend uitspraak.

Echter, ik hoop niet dat Kifid eerder uitspraak doet dan ING dit afgehandeld heeft. Ik ben bang dat niks anders op zit dan afwachten.

Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl, misschien weten hun tips.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door Jablan »

Waar kun je een officiële klacht indienen over de nabestaandendesk van de ING?

ernstig1
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 21:56

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door ernstig1 »

Bij ING kun je telefonisch een klacht indienen, via chat of naar een kantoor waar je eerst een afspraak moet maken. Verder kun je, als je klacht niet opgelost wordt een brief aan de directie sturen. Dat duurt dan 6 weken voordat je reactie krijgt. Allemaal erg vertragend als je om een vlotte afwikkeling vraagt.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op www.ing.nl/de-ing/klachten/index.html staat hoe u een klacht kunt indienen, eventueel bij de directie. Hierna kunt u naar KIFID voor een bindend uitspraak.

Echter, ik hoop niet dat Kifid eerder uitspraak doet dan ING dit afgehandeld heeft. Ik ben bang dat niks anders op zit dan afwachten.

Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl, misschien weten hun tips.

ernstig1
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 21:56

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door ernstig1 »

Je bent eigenlijk machteloos. Er zou toch een wettelijke termijn moeten komen waarbinnen redelijkerwijs dit soort zaken moet worden afgewikkeld. Ik moet ook nog aangifte inkomstenbelasting 2021 voor mijn broer doen. Hiervoor heb ik al uitstel gekregen van de BD maar dat verloopt ook binnenkort. Zolang ik niets krijg van ING kan ik dat ook niet doen. Ik loop nu aan alle kanten vast door de laksheid van een ongeïnteresseerde bank.

ernstig1
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 21:56

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door ernstig1 »

Je bent eigenlijk machteloos. Er zou toch een wettelijke termijn moeten komen waarbinnen redelijkerwijs dit soort zaken moet worden afgewikkeld. Ik moet ook nog aangifte inkomstenbelasting 2021 voor mijn broer doen. Hiervoor heb ik al uitstel gekregen van de BD maar dat verloopt ook binnenkort. Zolang ik niets krijg van ING kan ik dat ook niet doen. Ik loop nu aan alle kanten vast door de laksheid van een ongeïnteresseerde bank.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je hieft natuurlijk helemaal niets voor te schieten van je eigen centjes, de rekeningen zijn niet voor jouw maar voor de overleden persoon, leg de instantie die de rekening stuurt uit wat er aan de hand is.

verder is het zo dat er overal personeel tekorten zijn, ook bij de ing al vind ook ik dat dit wel heel lang duurt....

jammer dat u de rekeningen niet via de abn-amro rekening betalen kunt!

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat een verschil is er toch als ik dit lees tussen banken om dit soort zaken af te handelen. In December overleed mijn vader en
samen met mijn broer waren wij de erfgenamen. Ik was de persoon die alles lopende financieele zaken ging afhandelen. Netjes
zijn overlijden doorgebeld naar de Rabobank. Die vertelde dat zijn pasje per direct geblokkeerd werd, maar dat zijn betaal rekening
nog gewoon bleef werken voor zaken als energie, water, opstal, inboedel en zijn autoverzekering. Ik kreeg toen het advies om voor
een bewijs van erfrecht te zorgen. Nadat ik die een maandje later ontvangen had van de plaatselijke notaris, ging ik daarmee naar
een kantoor van de Rabobank, waar ter plekke zijn rekening weer werd vrijgegeven. Ook kreeg ik daar te horen dat ik met mijn
handtekening betaalopdrachten mocht ondertekenen voor zaken die van zijn rekening betaald moesten worden. Gelukkig hadden
mijn broer en ik genoeg geld om de rekeningen van de notaris voor die verklaring van erfrecht en het invullen van de opgave
voor erf en inkomsten belasting te kunnen betalen. Waarom zo een groot verschil van werken van werken tussen de ene en de
andere bank. Waarschijnlijk was TS wel gewoon direct geholpen als die met die verklaring zelf naar een ING servicepunt was gegaan.

ernstig1
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 21:56

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door ernstig1 »

Rekeningen zoals begrafeniskosten, grafsteen, aanvraag verklaring van erfrecht, kosten container voor ontruiming woning zullen toch betaald moeten worden. Dan heb ik het over ca. € 18.000 in totaal. Daarvoor heb ik het geld vd ABN AMRO rekening gebruikt. Dat geld is allang op.
Personeelstekort vind ik nogal een dooddoener als de ene bank het binnen 1 maand geheel kan afwikkelen. Het is vooral beleid van een bank om niet te veel kosten te maken bij een nabestaandendesk omdat er geen winst gemaakt kan worden. Van een gerenommeerde, grote bank mag je verwachten dat ze dit soort zaken op orde hebben.

ernstig1
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 21:56

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door ernstig1 »

Ja Peter, zo hoort het te gaan. Dat is blijkbaar bij de ING. nog niet zo. Ik heb ook niet het idee dat je bij een ING-kantoor wel goed was geholpen want overlijden kun je enkel telefonisch melden bij de ING.

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"kun je enkel telefonische melden" Ja dat klopt, dan heb ik ook gedaan bij mijn vader, echter toen ik die verklaring van erfrecht
binnen had, ben ik daarmee hier in Tilburg bij de Rabobank persoonlijk langs gegaan en toen is daar ter plekke zijn rekening
weer vrijgegeven. De totale kosten waren hier flink minder. Hij had altijd verteld dat als er iets met hem gebeurde dat hij gecremeerd
wilde worden, en vervolgens op hetzelfde veldje op dezelfde plek wilde uitgestrooid worden als zijn vrouw een paar jaar eerder.
Een container voor ontruiming hadden wij niet nodig gehad. We hebben marktplaats flink vol gezet met van alles en nog wat. Totale
opbrengst ongeveer E 3.000,- En de rest is gratis opgehaald door de lokale kringloop. Wat overbleef was 1 keertje rijden naar
de lokale milieustraat. Tijd hadden we genoeg voor het leegruimen, het was een eigen woning. In overleg met de makelaar werd
er besloten om de grote spullen nog even te laten staan. leuk voor de kijkers. Huis is inmiddels verkocht en alles is afgewerkt.
Alleen moet ik nog een fors bedrag achterhouden voor als de belasting komt met de rekening van de erfbelasting.

ernstig1
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2022 21:56

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door ernstig1 »

Ja de erfbelasting 🙈daar moet je zeker rekening mee houden, dat is toch 30/40%.

Het is ook niet zo dat het geld er niet is om alles te betalen. Ik kan er alleen niet bij zolang ING niet verder afwikkelt. En ik denk dat de redelijkheid van de verwerkingstijd hier ruimschoots is overtreden en verder loop je tegen een muur van onwil op om het op te lossen.

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Trage afhandeling ING nabestaandendesk

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Even opgezocht. inderdaad de erfbelasting voor een broer is best hoog.
over de eerste zoveel duizend Euro 30% en over het meerdere inderdaad 40%

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting


Voor de opgave erfbelasting hebben wij hier de plaatselijke notaris ingeschakeld, omdat wij te weinig kennis daarvoor hadden.

Plaats reactie