LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
burgemeester
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2010 16:13

vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door burgemeester »

De grappenmakers van Fortis hebben verzonnen dat de overboeking van de vrijval per 15 september naar je bankrekening niet automatisch gaat. Je moet dat schriftelijk en gefrankeerd aanvragen. Die informatie geven ze niet spontaan aan hun klanten en dat is niet erg klantvriendelijk.
Bovendien houden ze gewoonlijk spaarloon dat in januari is ingehouden 5 jaar vast wanneer de werkgever zo dom is geweest om een blokkeringstermijn van 4 kalenderjaren af te spreken i.p.v. 48 maanden.
De actuele rente van 1,35% is belachelijk voor een bedrag dat 4 of 5 jaar vast staat.
Tip: 613 euro spaarloon in december laten inhouden, dat komt na 4 jaar + 1 maand vrij.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door snepke »

ABN-bank doet het ook niet automatisch.
Je krijgt nog niet eens bericht,van hoe of wat.
Toevallig had ik de site van abn opgezocht.Daar stond dat je het schriftelijk moest aanvragen.
Mijn ouders hebben geen computer,wisten nergens van.
Ik vind dit een kwalijke zaak.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door SJZ »

Bij ING valt het automatisch vrij en daar is de Consumentenbond nou weer juist boos over.

Kortom: er is altijd iets te zeuren.

NickV
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:00

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door NickV »

Wij kregen een brief van ING met daarin de keuzes wat te doen met het spaarloon.
Allemaal prachtig, maar wat ons verbaasde, en boos maakte, is het feit dat wij niet weten hoeveel het is en moeten wachten op het overzicht welk wordt gezonden medio oktober. Ergo: het spaarloon komt vrij per 15 september, maar nu nog even niet. Vraag mij af of het spaarloon nu van ons is of van de bank?

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door WilWil »

Je hebt afschriften van je spaarloonregeling en weet wat je jaarlijks gestort hebt. Nog even een renteberekening maken en je weet hoeveel er vrijkomt.

Dat het niet automatisch wordt overgeboekt naar de gekoppelde spaarrekening is een goede zaak. Spaarloon gaat niet mee voor de vermogensrendementheffing, spaargeld wel. Het kan dus fiscaal voordeliger zijn om het gewoon te laten staan.

atesli
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 jan 2010 23:36

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door atesli »

Je kan bij ING het gehele vrije deel overmaken naar b.v. je prive rekening.
Is dan nog even een verassing hoeveel het is maar kan wel via het formulier.

ATESLI

NickV
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:00

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door NickV »

Ja, wij begrijpen wel dat je kunt kijken op je overzicht. Deze krijgen wij per kwartaal.
Ja, wij begrijpen wel dat je het kunt berekenen.
Waar het om gaat is dat je het per 15 september kunt krijgen maar moet wachten tot medio oktober voor je je overzicht krijgt.
Daarnaast wil ik opmerken dat je niet altijd naar je eigen kunnen (rekenvaardigheid, internetvaardigheid, schrijfvaardigheid, etc.) moet kijken maar juist naar andere die iets minder bedreven zijn. Daar is toch deze site voor bedoeld, juist die minder vaardige medemens helpen??

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door rvkeuken »

je kan het jaaroverzicht bekijken welke je jan/feb 2010 hebt gekregen, alles wat je vanaf jan. 2010 hebt gespaard is niet opneembaar.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Ik kreeg van mijn bank juist ruim van te voren een brief met duidelijke informatie: stond precies in hoeveel er vrij zou vallen en wat ik moet doen om het op te nemen.

Ik laat het staan: krijg een vergelijkbare rente als op de gewone internetspaarrekening en hou zo de waarde buiten de vermogensrendementsheffing. Ok, dat laatste levert niet veel besparing op (zo'n 30 euro per jaar) maar is toch geld.

De Jager denkt dat mensen massaal dit geld gaan uitgeven, dat denk ik dus niet. Dat bedrag van zo'n 2000 euro is mooi een achtervang voor als het echt slecht gaat.

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Tja dat ze het niet automatisch laten vrijvallen is juist goed. Anders had iedereen opeens een vrijgekomen spaarloonregeling. En een blik op hun site en je kunt het formulier zo invullen. Die spaarrente is wel iets laag ja, maar je moet er ook rekeing mee houden dat je bruto bedragen spaart en dus daar ook nog een belasting voordeel van heb. En als je het gebruikt om bijv je pensioen aan te vullen krijg je daar nog een aftrek van, dus drie dubbel voordeel.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door Willy.T »

Mijn spaarloon is deze week automatisch op mijn rekening gestort en ik heb geen actie hoeven ondernemen.

Demalle
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2010 16:03

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door Demalle »

Fortis houd het geld onnodig lang vast, over 2006 t/m 2008 moet ik nu (25-09-2010) nog krijgen.
In eerste instantie inderdaad een schriftelijke aanvraag ingediend, later kon het via de website.
Al met al een schandalige houding van Fortis en wat mij betreft tijd om te verkassen.

I.v.m. het wisselen van werkgever is over 2009 het spaarloon beheerd door Centraal Beheer, deze maatschappij schreef mij begin september aan hoe het vrijgevallen tegoed kon worden opgenomen en 16 september stond het keurig op m'n rekening. Het kan dus wel.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door Willy.T »

Demalle schreef:Fortis houd het geld onnodig lang vast, over 2006 t/m 2008 moet ik nu (25-09-2010) nog krijgen.
In eerste instantie inderdaad een schriftelijke aanvraag ingediend, later kon het via de website.
Al met al een schandalige houding van Fortis en wat mij betreft tijd om te verkassen.

I.v.m. het wisselen van werkgever is over 2009 het spaarloon beheerd door Centraal Beheer, deze maatschappij schreef mij begin september aan hoe het vrijgevallen tegoed kon worden opgenomen en 16 september stond het keurig op m'n rekening. Het kan dus wel.

Nationale Nederlanden deed het ook correct en ik begrijp niet waarom ze bij Fortis weer dwarsliggen en de mensen onnodig laten wachten op het vrijgevallen spaarloon.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door snepke »

Bij abn-amro moet je zelf on-line aanvragen(heb ik 15 sept al gedaan)
Kreeg een mailtje terug ,dat het minstens15 werkdagen duurt voor je het op je rekening hebt.Ik heb het dus nog niet.

j.c.kant
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2010 03:46

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door j.c.kant »

Let op als u spaarloon bij ING heeft staan: ING heeft besloten het spaarloon direct vrij opneembaar te maken, ook als je dit niet wilt. Je moet zelf contact met ING opnemen om dit ongedaan te maken. In het andere geval betaal je direct belasting over het spaarsaldo!

Zeker omdat de rente bij ING bijzonder laag is, loont het de moeite om even te kijken. Zie ook dit artikel;

http://www.hoogsterente.nl/uitgelicht/l ... rder-geld/

Demalle
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2010 16:03

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door Demalle »

Demalle schreef:Fortis houd het geld onnodig lang vast, over 2006 t/m 2008 moet ik nu (25-09-2010) nog krijgen.
In eerste instantie inderdaad een schriftelijke aanvraag ingediend, later kon het via de website.
Al met al een schandalige houding van Fortis en wat mij betreft tijd om te verkassen.

I.v.m. het wisselen van werkgever is over 2009 het spaarloon beheerd door Centraal Beheer, deze maatschappij schreef mij begin september aan hoe het vrijgevallen tegoed kon worden opgenomen en 16 september stond het keurig op m'n rekening. Het kan dus wel.
En hier dus het nietszeggende antwoord van een medewerker van de helpdesk

Geachte klant,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Zoals op het door u ondertekende formulier stond zal het door
de bank uitgerekende bedrag binnen 3 weken op uw rekening worden
gestort. Dit gebeurt op volgorde van binnenkomst. Hopelijk bent
u snel aan de beurt.

Met vriendelijke groet,

Kees van Leeuwen
Helpdesk Online Banking
Fortis Bank Nederland


Net nog een telefoontje gehad, naar aanleiding van mijn antwoord op bovenstaande mail. Het komt eigenlijk op het volgende neer,

We werken met zo een kleine afdeling, dat het nog wel even kan duren.

Blijkbaar wil Fortis nog meer klanten kwijt, door er op deze manier weinig werk van te maken.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door Willy.T »

Mijn spaarloon stond vast bij Nationale Nederlanden en was binnen een paar dagen overgemaakt en zo hoort het ook te gaan.

r_great
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2010 09:02

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door r_great »

Ook ik heb het schriftelijk bij fortis aangevraagd
Ik afgelopen woensdag maar een gebeld omdat ik nog niks gehoort heb van de bank
Aan de medewerkster gevraagd of de brief in goede orde ontvangen is en de aanvraag in behandeling is
Antwoord: Dat kunnen we niet zien mijneer we hebben het druk en het geld is er over ongeveer 3 weken
Maar als jullie de brief niet, of niet goed hebben ontvangen wat zei altijd kunnen beweren dan gebeurd er dus gewoon niks
"mijneer de 3 weken zijn nog niet om dank u wel"
Wat een service hebben ze toch bij die Fortis !!!!!

marga N
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2010 15:29

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door marga N »

Ik heb dezelfde ervaring, Fortis is nu ABNAmro. Heb netjes deblokkeringsformulier ingestuurd. Nog steeds geen geld. Bij telefonisch contact krijg je van de een te horen dat het 10 dagen duurt, van de ander 15 dagen. En men kan niet vertellen hoe de status is van de behandeling. Je krijgt als antwoord, "wacht maar drie weken af, we kunnen de stapel met formulieren niet handmatig uit gaan zoeken voor U." Ik weet dus niet of mijn deblokkeringformulier wel is aangekomen en of deze al in behandeling is genomen. Niemand kan me verder helpen.Service dus erg slecht.
Van anderen hoor ik dat bijv. Aegon het binnen een week gestort heeft. Het kan dus wel snel.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: vrijval spaarloon 15 september 2010 Fortis

Ongelezen bericht door Willy.T »

Wat wordt er nu gewonnen door het zolang vast te houden buiten een hoop ergernis bij de klanten?

Gesloten