LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarschuwing klanten Triodos bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Triodos Klachten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2011 16:56

Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door Triodos Klachten »

Langs deze weg wil ik alle rekeninghouders van Triodos bank (en degene die overwegen een rekening te openen) op een clausule in de algemene voorwaarden wijzen.

Het gaat om artikel 14 van de algemene voorwaarden: "De Rekeninghouder moet regelmatig, maar ten minste één keer per week de rekeninginformatie controleren die de Bank via de besloten omgeving Internet Bankieren ter beschikking stelt. (. . .)."

In een paar weken tijd zijn er 77 bedragen onrechtmatig onttrokken van mijn rekening vanuit het buitenland (skimmen), een totaal bedrag van ruim Euro 9.000,00
Triodos vergoedt dit bedrag niet en beroept zich op artikel 14 waardoor ik mijn geld niet terug krijg.
Uiteraard erken ik mijn eigen verantwoordelijkheid om schade te beperken, maar het artikel is erg eenzijdig want de bank heeft blijkbaar geen enkele verantwoordelijkheid naar hun klanten toe. Er zijn tal van signalen geweest waarop ook de bank had kunnen handelen en ergere schade kunnen voorkomen, een service die veel andere banken overigens wel leveren aan hun klanten. In mijn onderzoek ben ik bij geen enkele bank een dergelijke clausule tegengekomen van 1 keer per week. Door deze clausule is de schade voor Triodos berperkt en schuift de bank het risico af op de klant.

Ik heb verscheidende malen en op verschillende manieren getracht er in goed overleg tot een oplossing te komen met Triodos, maar ze weigeren iedere medewerking.

Indien u zelf ook een probleem heeft met Triodos wil ik graag met u in contact komen om de krachten te bundelen. Ik heb via de media al verschillende acties lopen, maar samen staan we sterker dan alleen!
Ik ben bereikbaar op [email protected]

Martijn

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door Noble »

Hier breng je een HÉÉL goed punt naar voren.

Ik kan mij goéd voorstellen dat dit véél schade gaat toebrengen aan TRIODOS klanten.

Gezien het huidige "skim" tijdperk,
lijkt het mij verstandig als triodosklanten dit aankaarten bij TRIODOS
en met SPOED een aanpassing krijgen.
Iedere week uitstel zal meer ellende opleveren.
En u kent de spreuk,

ALS HET KALF VERDRONKEN IS DEMPT MEN DE PUT

Dus TRIODOS klanten.. wilt u óók de klos worden??

Triodos Klachten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2011 16:56

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door Triodos Klachten »

Dank voor de reactie.

Ik heb inderdaad al aardig wat reacties gehad via e-mail van mensen die verontrust waren over het handelen van Triodos bank.
Ongetwijfeld is de schade voor de bank inmiddels hoger dan mijn EUR 9,000 maar blijkbaar is het voor Triodos (net als voor mij) een principiele kwestie.
Ze hebben overigens geen contact met mij opgenomen....

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door Noble »

Triodos Klachten schreef:Dank voor de reactie.

Ze hebben overigens geen contact met mij opgenomen....
Dan wéten ze dat ze er slecht voorstaan / uitkomen,
anders zouden ze wel iets durven schrijven hier.

nu hopen dat er Triodos klanten zijn die hier lering uit trekken,
en niet wachten totdat ze zélf voor een duizenden strop staan.

EDG0604
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2011 14:43

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door EDG0604 »

En daarom heb ik dus alleen maar kleine bedragen op mijn betaalrekening, de rest staat op een spaarrekening. Geen skimmer die van mijn rekening meer dan €100 kan afboeken. Ook heb ik een instelling op mijn betaalrekening, op het moment dat het saldo onder de €20 komt krijg ik een e-mail. Dus als het al gebeurd dan zie ik dat meteen en kan ik meteen een melding doen bij mijn bank.

fritsflow
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mei 2010 13:51

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door fritsflow »

Ik ben blij dat ik dit bericht lees! Ik stond op het punt om zakelijk van de Rabobank naar Triodos te gaan.
Dat gaat nu echt niet door!
Als de schade door skimmers door elke bank op de rekeninghouder wordt verhaald dan kunnen we beter weer aan het contant geld gaan.

Ik heb wel wat anders te doen dan elke week mijn bank te controleren.

dJoris
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2011 21:16

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door dJoris »

Goed om te weten!
Ik kom er vaak genoeg niet aan toe om mijn rekening te controleren (weet ook wel dat PIN een heel onveilig systeem is en dat ik dat wel zou moeten doen).
Toch maar bij een coulantere bank blijven.

student538

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door student538 »

Op http://www.eerlijkebankwijzer.nl staat dat de Triodos Bank een eerlijke bank is. Dus zo eerlijk blijken ze niet te zijn? Je krijgt maandelijks bankafschriften van de Triodos, dus dat is dan weer niet voldoende. Heeft Triodos Bank niet connecties met de Rabobank?

Andere banken hebben overigens ook zulke voorwaarden dat je in een bepaalde tijd VERPLICHT bent om saldo te gaan checken. Indien dit zo belangrijk is dan kunnen ze de klanten hier ook over informeren, de bank weet immers wel hoe vaak iemand inlogt.

Triodos Bank werkt samen met de Rabobank volgens mij, zie ook:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... k/speel/1/
Laatst gewijzigd door student538 op 29 nov 2012 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door sjoegel »

Bedankt voor de tip. Ik ga de Triodos wijzen op deze misselijk makende kleine lettertjes. Eerlijk zaken doen dacht het niet !
Anders ben ik weg bij ze. grrr.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door olaf79 »

Snap niet dat ze zulke grote bedragen kunnen afschijven. Er zit toch een maxium van pin betalingen per week op voor het buitenland?
Heb je geen pas met een chip, en heb je de magneetstrip uit laten schakelen?

student538

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door student538 »

Mijn moeder heeft er voor gekozen om niet rood te mogen staan. Maar ik denk dat Triodos Bank hier ook weer onderuit kan gaan door te zeggen: Dan had u uw saldo maar moeten checken?

Dus iemand staat op eens miljoen euro in het rood: Triodos Bank geeft dan aan: Dan had u conform de algemene voorwaarden maar uw saldo minimaal 1 keer in de week moeten checken? Ik denk dat dit een algemene voorwaarde is die onder de ZWARTE LIJST moet vallen, juridisch gezien klopt dit m.i. dan ook niet. Dit is zgn. onredelijke voorwaarde die de bank stelt.

student538

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door student538 »

Gevraagd hoe dit nu zit bij de Triodos bank.

Dit is hun reactie hierop:
Hartelijk dank voor uw e-mail. Triodos Bank vindt het heel erg belangrijk dat klanten veilig kunnen bankieren. Wij vinden ook dat zowel de bank als de klant een verantwoordelijkheid heeft waar het gaat om veiligheid. Daarom vragen wij u om eenmaal per week uw rekeningsaldo te controleren. Indien u iets opmerkt dat niet klopt, kunnen wij snel ingrijpen en verdere schade voor u en eventueel andere rekeninghouders voorkomen. Vanzelfsprekend hanteert Triodos Bank ook een veiligheidssysteem dat onregelmatigheden signaleert. Geen enkel systeem kan echter alle mogelijke onregelmatigheden traceren. Het blijft dus belangrijk dat u ook zelf regelmatig uw rekening controleert.

Indien zich een onregelmatigheid voordoet, beoordelen wij iedere zaak op individuele basis. In geval van skimming vergoeden wij altijd de schade, indien wij hebben kunnen vaststellen dat er inderdaad sprake is geweest van skimming. Daarbij houden wij bij de beoordeling van alle zaken ook rekening met vakantie of ziekte van de rekeninghouder.

Wij zijn bekend met de berichten die op internet circuleren, maar kunnen om privacyredenen niet inhoudelijk reageren op een individuele zaak.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door bprosman »

En ?

student538

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door student538 »

Zeer korte vraag waarop ik niet kan antwoorden met wat u nu precies bedoelt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door bprosman »

Of je tevreden bent met het antwoord nu Triodos in de mail aangeeft dat er niet meteen miljoenen van je rekening geskimmed kunnen worden en dat je daar zelf verantwoordleijk voor bent.
Ofwel... de mail geeft mij de indruk dat de soep niet zo heet gegeten wordt.

Cyberduck
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2010 16:37

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door Cyberduck »

Ik ben het eerlijk gezegd wel eens met het beleid dat je als rekeninghouder ook een eigen verantwoordelijkheid hebt. Vind dat veel mensen te makkelijk denken/omgaan over/met bankzaken. Dat wil nog niet zeggen dat zij automatisch schuldig zijn als een rekening geplunderd wordt of er andere problemen zijn, want elke zaak is weer anders.

Ik ben zelf sinds twee jaar klant bij Triodos Bank en heb tot op heden nooit problemen gehad (afkloppen).

Of dat bewuste artikel juridisch juist is kan ik niet beoordelen, maar we weten denk ik allemaal wel dat in dit digitale tijdperk fraude schering en inslag is en er altijd de kans bestaat dat ook u het slachtoffer ervan kunt worden. Deze kans kunt u verkleinen door uw saldo regelmatig te checken, zeker als u zich in het buitenland bevindt en daar geld hebt opgenomen uit een automaat. Het is een kleine moeite en het kan veel ongewenste ellende voorkomen.

Zo doe ik het dan in elk geval, want tegenwoordig verdwaal je al snel in een labyrint van voorwaarden, clausules, jurisprudentie en andere toestanden die je een hoop energie kosten. Daarom maar liever de boel goed in de gaten houden, want dat scheelt altijd.

student538

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door student538 »

Uiteraard Cyberduck hebben de klanten zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar zoals het wordt beschreven omdat je niet wekelijks je saldo hebt gecheckt en dan je geld kwijt bent door skimming vind ik niet rechtvaardig. Je krijgt bij de Triodos Bank maandelijks je bankafschriften. Mijn oma van 80 vindt een groene bank belangrijk. Van haar mag je niet verwachten dat ze elke week daar in gaat kijken. Immers je krijgt maandelijks al een rapportage. Als daar iets mis in gegaan kun je nog storneren, storneren kan binnen 56 dagen als ik het goed heb. En een onterecht incasso kan zelfs tot 1 jaar. Echter fraude door skimming met de pinpas: Dat geld kun je niet terug halen. Door alleen maar te zeggen: Dan heb je dat maar binnen een week moeten checken vind ik onredelijke voorwaarde zoals men in de juridische wereld zegt: Bij de algemene voorwaarden heb je een zwarte lijst. Daar zou dit in mijn ogen dan ondervallen. Echter in de mail zegt dat Triodos Bank bij skimmen altijd het geld vergoed. Verder pint mijn oma altijd binnen in de bank. Dus niet buiten.

Daarnaast: altijd de handen boven de cijfer toetsen houden zodat met een verborgen camera niet gemakkelijk te achterhalen valt wat jouw pincode is.

In dit geval had deze klant iets van 7 duizend euro op de bank staan. Wij zorgen er voor dat zo een bedrag er niet op gaat staan, tenzij je zo een betaling verwacht maar dan zorgen we er voor dat dit direct doorgesluisd wordt naar de spaarrekening.

student538

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door student538 »

Ik heb al eerder aandacht geschonken aan deze algemene voorwaarde die ik eigenlijk onder de zwarte lijst vind vallen:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... t=inloggen

Daarbij heb ik alle banken genoemd die deze voorwaarden hebben. Triodos had ik volgens mij er niet bij gedaan.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door bprosman »

Het blijft dus belangrijk dat u ook zelf regelmatig uw rekening controleert.
Dit zouden ze zelfs bij wet moeten verplichten :mrgreen: . Je kijkt toch ook regelmatig of je portemonnee nog in je zak zit.
Van haar mag je niet verwachten dat ze elke week daar in gaat kijken. Immers je krijgt maandelijks al een rapportage.
Waarom niet ? Het een sluit het ander niet uit. Als ze dat niet wil moet ze niet telebankieren.

student538

Re: Waarschuwing klanten Triodos bank

Ongelezen bericht door student538 »

Wanneer je op vakantie bent ga je niet telkens internet bankieren toch? Ik controleer niet steeds mijn portemonnee dat het geld er nog wel in zit. Ik ben benieuwd welk probleem de bank heeft wanneer iemand een incident meld na een dikke week? Misschien heb je het over het hoofd gezien en is je dat niet opgevallen. Om die reden laat ik de dagafschriften via de post opsturen voor extra controle.

Gesloten