LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het is echt niet zo dat slechts een paar mensen last hebben van het niet accepteren van briefgeld met een waarde van 100 euro of meer. Het is helaas vrijwel standaard in Nederland, dat ze die briefjes weigeren.

Ik ben en blijf van mening, dat het een wettig betaalmiddel is, en dat je er probleemloos mee zou moeten kunnen betalen. En zeker op plekken waar ze die biljetten op echtheid kunnen controleren. Veel grote warenhuizen hebben die detectoren, en nog weigeren ze die biljetten aan te nemen. En dat kan dus niet, vind ik.

Het is voor winkeliers een kleine moeite en niet eens zo'n grote investering, om een vals-geld detector bij de kassa's te zetten. Het ksot eenmalig wat geld, maar je jaagt er je klanten tenminste niet mee weg.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door Fiore »

lees jouw post nu pas, jonjo, ik zou ze graag naar je brengen, want hier wil heus niemand ze. Als ik vraag bij een winkel zeggen ze ja tegen de grotere munten maar "dat grut dat wil ik niet"
mij leek toch ook dat het voor de winkelier goedkoper zou zijn!

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

De Euro is ongrondwettelijk door onze strot gedouwd: De eerste kamer is gewoon gepasseerd bij de beslissing de Euro in Nederland in te voeren.
Willen ze hier ook nog een standbeeld van Duisenberg neerpleuren (Gretta mag het niet eens onthullen)
De enigsten die beter van de Euro zijn geworden zijn grote zakenlieden, ministers en andere figuren, welke al in het geld zwommen als Dagobert Duck.
De rest (al wil een deel dat niet toegeven) is er op achteruit gegaan......
Het gevolg: ellenlange discussies over de pleuro :shock:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Stel je voor de aardigheid eens voor wat er zou gebeuren als de gulden weer wordt ingevoerd.

Reken alles dan eens terug, en kom tot de conclusie dat het andermaal heel veel geld gaat kosten.


Ik neem als voorbeeld houdbare melk, die ik al sinds jaar en dag bij de Aldi haal. In 2001 betaalde ik voor een liter houdbare melk 89 cent of meer. Nu is dat 29 cent, ofwel 67 oude centen.

Voor een brood van 1200 gram betaalde ik destijds omgerekend ook 89 cent. Nu is dat bij de Super 63 cent.

Een product als kaas, ik ken de oude prijzen nog, ook die zijn nagenoeg hetzelfde gebleven.

Ja, ik weet het, ik heb het hier al eerder neergezet, maar iedereen kan de genoemde prijzen controleren.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door bot321 »

bodejosm43.
Volgens mij haal jij je boodschappen bij de voedselbank.
Brood van 1200gram ken ik niet wel van 800 gram en niet
beneden de euro (alleen aktie) Kaas gemiddeld 3,50 euro
de kilo.Houdbare melk 70 euro cent.En geloof mij
ik ga heus niet naar de duurste super.
Ik denk dat je voor die prijzen die jij noemt niet eens
bij Lidl of Aldi tercht kan.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Toch wel hoor, bot. Ook bij de lidl kost een pak houdbare halfvolle melk 29 cent. Ken je het merk Milsani van de aldi?

Daar koop ik elke maand twee trays van 12 pakken houdbare halfvolle melk, die pakken kosten echt 29 cent per liter. Die melk is prima.

Het brood van 1200 gram zit in een witgele verpakking, en hebben ze bij onder meer Super de Boer, en voor zover ik weet, ook bij de Edah.

Wat de andere zuivelprodukten betreft: kaas voor rond de 4 euro de kilo is echt wel mogelijk.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door magel725 »

Iedereen vergeet dan wel dat er 5 jaar inflatie meegerekend hoort te worden. Een euro is al lang geen Fl 2,23 meer waard. En als je nu nog steeds terugrekent naar guldens, waarom dan niet naar dubloenen, schelpen, of kralen? Het heeft gewoonweg geen zin omdat de gulden niet meer bestaat. Je rekent terug naar een valuta die er niet meer is en al helemaal geen duidelijke waarde meer heeft. Toch blijft iedereen bij de 2,20 hangen.

De euro is er gekomen en tegelijkertijd hebben we de klap daarmee opgevangen van alle armere landen die er toen bij zijn gekomen. DING FLOF BIPS anyone? Wij hadden toen de sterke guldenmunt en die ving de klap op van de mindere munten. Hoewel de euro toen een tijd lang minder waard was, is hij wel sterker geworden. Vooral de laatste jaren is de euro sterker dan de gulden ooit geweest is en ook is hij meer waard geworden. Vergeet ook niet dat wanneer we i.p.v. de euro met iedereen de gulden hadden gedeeld dan was hetzelfde gebeurd. En als we de gulden voor onszelf hadden gehouden dan was hij nu veel minder waard geweest dan de euro en op globaal niveau zaten we dan ver onder de dollar. Voor in- en export is dat echt niet wat je als Nederland wilt. Mensen zijn nog steeds, na zoveel jaar, bezig met iets waar ze niets aan kunnen veranderen en als ze dat wel konden had het alsnog geen zin. Dat is toch echt verloren energie.

Om dan terug te komen op het topic: Vroeger kon je ook niet met 250, 500 en 1000 gulden betalen. Alleen bij grote bedragen als auto's, boten e.d. werd zo'n biljet wel aangenomen. Dit heet risicovermindering. Een supermarkt krijgt van de bank geen geld wanneer ze een vals biljet inleveren en daarom nemen de supermarkten (en andere zaken waar je niet voor duizenden euro's koopt) dit geld niet aan. En wat maakt het uit voor de consument? Je pint gewoon een kleiner bedrag of je kiest voor kleinere biljetten bij het pinnen. Er zijn bovendien meer dan genoeg andere manieren om te betalen (credit card, pinnen in de winkel, chippen), dus waarom je druk maken door precies dié manier te willen gebruiken die het minst interessant is voor 99,9% van de Nederlanders? Je kunt altijd aan klein geld komen wanneer je wilt.

Nederlanders wllen geen verandering?
Laatst gewijzigd door magel725 op 29 dec 2006 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door magel725 »

Dubbelpost.
Laatst gewijzigd door magel725 op 29 dec 2006 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Ben ik nu dronken ? Ik zie DUBBEL :lol: (Sorry magel725)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Iedereen vergeet dan wel dat er 5 jaar inflatie meegerekend hoort te worden. Een euro is al lang geen Fl 2,23 meer waard.
Is ie ook nooit geweest.
DING FLOF BIPS
belletje begint onmiddellijk te rinkelen. Dit is het ezelsbruggetje om de landen die in 2002 overgingen op de euro, makkelijk te kunnen onthouden.



Ik heb niet vaak een briefje van 250 gulden in handen gehad, maar kon er wel probleemloos mee betalen in een supermarkt.

En nog een kleinigheidje: hoezo kon je ''vroeger'' nooit met 500 en 1000 gulden betalen?

Ik heb nooit geweten dat er biljetten van 500 gulden waren, of dat moet zijn geweest voordat die van 1000 gulden werden geintroduceerd. Bovendien: ik heb een paar keer een reis betaald met biljetten van 1000 gulden, dus dat kon weldegelijk.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 29 dec 2006 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Magel, waar het mij om gaat, op het moment van de aankoop van die schoenen had ik geen ander betaalmiddel bij me dan die 100 euro, en wat klein grut.

Niet de winkelier maakt uit wat een wettig betaalmiddel is, maar de overheid.

Natuurlijk ga ik ook niet in een supermarkt boodschappen ter waarde van 20 euro afrekenen, met een biljet van 500 euro.

Maar 89 euro is in verhouding tot 100 euro toch heel wat anders dan het voornoemde voorbeeld. Wanneer ze van 2 briefjes van 50 wisselgeld kunnen geven, kunnen ze dat van 1 biljet van 100 ook.

Risicospreiding: ok, ben ik deels met je eens, maar het werkt ook naar de andere kant toe. Ik moet er bij het postkantoor op kunnen vertrouwen dat ik daar aan het loket échte biljetten krijg, maar kan ze er niet uitgeven. Dit is me een tijd geleden overkomen, toen ik nog niet wist hoe slecht dat de biljetten van 100 euro geaccpeteerd werden.

Wilde ik aan hetzelfde loket een paar strippenkaarten kopen met een net ontvangen biljet van 100 euro, werd het geweigerd. Dat vind ik niet kunnen.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door magel725 »

Dat is waar ook. Guldens liggen voor mij al zo ver in het verleden dat ik niet eens meer weet of er een 500 gulden biljet was. In elk geval kon je met 250 gulden en met 1000 gulden NIET betalen in bijna alle supermarkten. En wat dan nog als het nu niet meer kan? Pak dan kleiner geld in plaats van je enorm druk te maken over trivialiteiten.

Is ie ook nooit geweest.
Wel waar, maar of een euro nou 2,20371 (even opgezocht) of 2,3 of 2 gulden waard was, het gaat er nu juist om dat dat niet meer uitmaakt. Ooit is ie wel 2,23 waard geweest; ergens tussen toen en nu. Maar aangezien we NU leven heeft TOEN geen waarde meer.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het ging mij ook om de vastgelegde waarde ten opzichte van de gulden.

Wat mij hindert, is dat een winkel je haast verplicht om met allemaal briefjes van 5 euro op zak te lopen. Winkeliers realiseren het zich niet, maar er zijn veel meer valse biljetten van 5 euro in omloop dan van 100.

Ook voor de valsemunter dus een risicospreiding: kans is veel kleiner dat ie gepakt wordt op het uitgeven ervan.

Je kan wel proberen ervoor te zorgen dat je kleinere coupures hebt, maar er zijn situaties waarbij je er gewoon niet over beschikt, en dan mag ook de winkelier water in de wijn doen, het hoeft niet altijd alleen maar van de consument te komen.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door magel725 »

De winkelier verleent een service en mag zelf bepalen hoe die service werkt. De consument heeft altijd de vrijheid om dan geen zaken te doen bij die winkelier wanneer de huisregels niet bevallen bij de consument.

En er zijn meer gevallen wanneer je niet over groot geld beschikt dan dat je geen klein geld bij je hebt. Vooruitdenken bespaart een hoop moeilijkheden.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door tienepien »

Uhm.. volgens mij is dat van die 5 euro niet waar en zijn de meeste valse briefjes die vals zijn en in omloop die van 20 en 50 euro. Het vervalsen van een briefje van 5 euro kost teveel geld voor wat het opbrengt, dus minder interessant.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Tienepien, ik zeg ook niet dat de 5 euro-biljetten de meest nagemaakte zijn. Wel zeg ik dat er meer valse 5 euro biljetten in omloop zijn dan de 100-eurobiljetten.

combinatie zuid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2007 12:03

Re: Wat te doen met ons "Eurogeld" boven een biljet va

Ongelezen bericht door combinatie zuid »

De euro het beste wat ons overkomen is?
Mijn loon is precies hetzelfde gebleven na invoering van de euro dat wil zzeggen even voor het gemak, had je eerst 2200 gulden dan had je toen 1000 euro. De prijzen van alles wat je koopt of het nu een brood een zak patat, een vaatwasser of een fiets is zijn zo langzamerhand verdubbeld! Heb je ooit voor een zak paaseitjes 9 gulden betaald???? nou ik niet maar ze kosten nu wel 3,99 om maar een voorbeeld te noemen.
We zijn er met zijn allen ingetrokken met die euro en niemand heeft ons gevraagd of we dat wel wilden. Nee over de stomme europese unie daar krijg je wel een referendum over, Ik had die wel graag bij de invoering van de euro willen hebben maar dat durfden ze niet aan omdat die anders er nooit gekomen was hier in nederland! De euro is het slechste wat ons overkomen is en heeft alleen meer mensen in de schulden en in de problemen gebracht! petje af voor de regering..... Ga zo nog even door en dan hebben we binnenkort de eerste sloppenwijken.
*****

Gesloten