LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkwijze van PayPal

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
P1981
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2018 16:18

Werkwijze van PayPal

Ongelezen bericht door P1981 »

Hallo,

Een paar dagen geleden hadden we hier een topic gehad over problemen met het opladen van PayPal via Ideal. Mijn probleem was dat, kort na het opladen van mijn PayPal-account met een geldbedrag, mijn PayPal account werd geblokkeerd. Ik ging er in eerste instantie van uit dat het om een mogelijke fout van de website PayPal-opwaarderen ging. Het topic werd terecht gesloten omdat het onduidelijk was of de website PayPal-opwaarderen.nl onderdeel is van PayPal of niet. Het domein PayPal-opwaarderen blijkt eigendom van PayPal USA, het veiligheidscertificaat wordt van PayPal Singapore afgegeven. Als je op je Nederlandse PayPal-rekening ingelogd bent, kun je op een button "Geld toevoegen via IDeal" klikken. Je wordt dan naar de website PayPal-opwaarderen.nl verder vewezen.
Omdat boven in het scherm een veiligheidscertificaat van PayPal staat, wordt op een bepaalde manier de indruk gewekt dat je direct met PayPal zaken doet. Ook als je op een hulpknop drukt wordt je weer terug geleid naar PayPal. Uit verdere informatie op deze website blijkt dat deze gerund wordt door het bedrijf MediaMedics B.V. (Delft, NL). MediaMedics berekent overigens maar liefst 10% rente per maand op mislukte transacties naar uw betaalvriend.
De communicatie met PayPal verliep moeizaam. Ze waren in hun communcatie per E-Mail of de telefoon op zich vriendelijk en beloofden telkens het probleem op te lossen. Ik moest kopieën van mijn identiteitskaart, bankafschriften en credit-card-gegevens aan hun doorsturen en dan zou het probleem worden opgelost. Ik heb hun toen nog een keer gebeld. Toen zeiden ze dat het account permanent was geblokkeerd (gebruik vreemd netwerk? en of verhuizing naar het buitenland binnen de EU). Ik kon het adres van een nieuw PayPal-account opgegeven in een E-mail. en dan zou het Saldo X spoedig worden overgemaakt op het nieuwe account. Dit moest ik schriftelijk doen door de E-mail van [email protected] te beantwoorden, dit blijkt technisch niet mogelijk. Het bericht heb ik daarom dan maar via het portaal verstuurd van mijn account. Overschrijving terug op de bankrekening was niet mogelijk.
Er gebeurde toen een paar dagen niets. Vanaf vandaag zie ik op mijn PayPal-account een nieuw bericht dat het geld 180 dagen wordt vastgehouden. Daarna zou ik een E-mail krijgen met instructies om het geld weer terug te kunnen krijgen. Ook is het niet meer mogelijk contact op te nemen met PayPal (telefonisch of E-mail) via het portaal wat je normaal gesproken ziet als je ingelogd bent.
In de documentaires van 3Sat en ZDF worden vergelijkbare gevallen gedocumenteerd. https://www.youtube.com/watch?v=Zw3tKxG9M-c en https://www.youtube.com/watch?v=JvEBhTiDf40. De werkwijze eerst verdere gegevens van de klant te verzamelen en daarna het account definitief te sluiten lijkt een vaker voorkomende werkwijze van PayPal te zijn. PayPal weigert in de documentaire antwoord te geven op de vraag wat ze eigenlijk met het geld doen al die geblokkeerde accounts. Een advocaat zegt in 1 van beiden documentaires dat de werkwijze van PayPal tegen de wet (in ieder geval het Duitse Strafrecht) is. Je kunt er als nieuwe klant van PayPal namelijk niet vanuit gaan dat PayPal als "betaaldienst" of "bank" je geld bij het minste verdacht je geld 180 dagen mag vasthouden. Dat verwacht niemand van een betaaldienst of bank.
Mensen die zich op forums als ex-medewerkers van PayPal uitgeven zeggen dat een beslissing om een account weer vrij te geven door een speciale fraude-afdeling gebeurt. Deze zou in de USA gelokaliseerd zijn. Ik weet niet of dan mijn privé-gegevens zonder mijn toestemming de Europe-Unie hebben verlaten? Er zouden 50-100 mogelijke alarmbellen in het PayPal-systeem zijn, waarvan de meeste waarschijnlijk dienen echt de klant te beschermen. Het probleem is dat je bij een foutmelding in het PayPal-systeem bent overgeleverd aan hun en zoals PayPal-officials zeiden dat kan bijna iedereen gebeuren zonder duidelijke reden. De ervaring die ik nu heb en die ook door talrijke andere personen wordt beschreven is dat PayPal bij problemen vaak alleen vage informatie geeft en beloftes doet, zonder het probleem op te lossen. Het zou kunnen betekenen dat de Nederlandse PayPal-medewerkers niet geauthoriseerd zijn het probleem op te lossen. Ook lijkt het zo te zijn dat vriendelijkheid je als klant hier niet echt ver gaat brengen. Er zijn ook mensen die berichten dat ze ook na 180 dagen hun geld niet hebben terug gekregen en dat alleen juridische hulp hun verder heeft geholpen.
Ik vind deze gang van zaken zeer betreurenswaardig. Ik dacht dat opladen via Ideal een veilig alternatief zou zijn in vergelijking met het koppelen van een bankrekening aan PayPal.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Werkwijze van PayPal

Ongelezen bericht door berndv »

P1981 schreef:
24 dec 2018 11:55
Hallo,

Een paar dagen geleden hadden we hier een topic gehad over problemen met het opladen van PayPal via Ideal.
En waarom denk je dat het vorige topic er niet meer is? Je hebt een transactie gehad die bij paypal de alarmbellen af deed gaan, na die alarmbellen hebben ze 180 dagen de tijd om te onderzoeken, die 180 dagen zijn nog niet voorbij. Heb net even vluchtig over dit verhaal heen gelezen, maar heb er niets nieuws in kunnen ontdekken.

P1981
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2018 16:18

Re: Werkwijze van PayPal

Ongelezen bericht door P1981 »

Het topic werd zover mij bekend is gesloten omdat niet duidelijk was of PayPal-opwaarderen en PayPal hetzelfde bedrijf zijn. Ik weet overigens nog steeds niet of MediaMedics bij PayPal hoort of niet. Na overleg met de forummoderatoren is een nieuw topic geopend.

Nieuw is dat het geld nu definitief 180 dagen lang geblokkeerd wordt, tegen eerdere belofte het spoedig op te lossen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Werkwijze van PayPal

Ongelezen bericht door berndv »

Nou wordt het iets duidelijker. Mediamedics is een nederlandse betaalprovider. Die verzorgt alleen betalingen tussen a en b, net zoals een mollie of pay.nl of multisafepay en zo zijn er nog wel wat meer. Mediamedics is een nederlands bedrijf dat niet onder de vlag van Paypal hoort. De site paypalopwaarderen is wel van paypal. Maar omdat paypal verder geen nederlands bedrijf is, zullen zij hun betalingen regelen via een bestaande betaalprovider. Er zijn maar zeer weinig bedrijven die zelf rechtstreeks ideal betalingen ontvangen, dit gaat in veel gevallen via een tussenpersoon, de betaalprovider.

P1981
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2018 16:18

Re: Werkwijze van PayPal

Ongelezen bericht door P1981 »

Ja, dat was mij in het begin onduidelijk. Het is duidelijk zoals jij het beschrijft. Uit mijn vorige forum-topic-post zou ten onrechte afgeleid kunnen worden dat het mis ging bij de betaalprovider, wat dus zeker niet het geval is. En ik denk dat de Nederlandse PayPal-medewerkers wel in principe hun best willen doen, maar mogelijk (en dat is gissen) niet iedere foutmelding in het PayPal-systeem kunnen oplossen en dan misschien afhankelijk zijn van een buitenlandse afdeling die niet direct wil meewerken. Eigenlijk zou ik het persoonlijk aangenamer vinden als je gelijk kunt kiezen voor de optie 180 dagen wachten met daarna gegarandeerde terugboeking op je bankrekening. Dat spaart hun en mij zinloze moeite.

P1981
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2018 16:18

Re: Werkwijze van PayPal

Ongelezen bericht door P1981 »

Ik heb van een onafhankelijke hulpdienst het advies gekregen melding te doen over PayPal bij de Autoriteit Financiële Markten, het Europees Consumenten Centrum en bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Werkwijze van PayPal

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een halfjaar beslag op je geld. Zeker alle mogelijkheden benutten om hier iets tegen te ondernemen.

P1981
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2018 16:18

Re: Werkwijze van PayPal

Ongelezen bericht door P1981 »

De vraag is of het op deze manier verzamelen van klanteninformatie voldoet aan de Europese Richtlijn PSD2. Er staat, dat het accepteren van de gebruikersvoorwaarden niet voldoende is voor een financiële dienstverlener om zeer privacy-gevoelige van klanten op te slaan. Er staat dat expliciet nogmaals moet worden gevraagd of je echt toestemming wilt geven aan hun om deze gegevens te gebruiken. Ook mogen ze niet klanten, zoals in dit geval, onder druk zetten om zulke gegevens te bemachtigen. Het moet bovendien gemakkelijk voor een klant worden gemaakt om deze toestemming weer in te kunnen trekken.

Bovendien kan misschien geargumenteerd worden dat het verder verzamelen van persoonsgegevens na een Ideal-transactie zinloos is, omdat Ideal zelf 1 van de meest veilige manieren is om vast te stellen wie de klant is, zonder dat je al je persoonlijke informatie en documenten e.d. moet prijsgeven. Theoretisch kunnen ze zelfs dan via de C2C-provider online Betaalplatform de bankrekening achterhalen met de klantgegevens. Het ontvangstlimiet van E2500 werd bovendien in het jaar 2018 niet overschreden.

Ideal wordt zelfs als voorbeeld aangehaald in Europese documenten als veilige 2-stappen-authenticatiemethode. Zoals PayPal nu werkt, mag het over een jaar in 2019 niet meer. Dan zijn volgens deze nieuwe richtlijn 1-staps-authenticatiemethoden niet meer toegestaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Werkwijze van PayPal

Ongelezen bericht door kweenie »

In de Wwft wordt expliciet aangegeven dat de identiteit via een legitimatiebewijs moet worden vastgesteld. Dus dat via Ideal vastgesteld zou kunnen worden wie de transactie heeft uitgevoerd is een mooi gegeven, maar geen vervanging voor deze wettelijke legitimatie. En natuurlijk moet hun gegevensverwerking voldoen aan de AVG regels, maar dat betekent niet dat ze me persoonsgegevens niet mogen verwerken. Het betekent wel dat hun verwerking aan de juiste procedures niet voldoen.

Gesloten