LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie heeft dat geld toch al die dagen?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
jannieheetik

wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door jannieheetik »

Wanneer ik gepind heb in een winkel, kan ik dat thuis meteen op internet zien, bij iedere bank (tenminste waar ik telebankier en dat is SNS- Postbank (als ie het doet) en Rabo)

Maar ik heb mijn Internet-spaarrekening bij Postbank leeggemaakt om het naar een andere rekening bij een andere bank - tegen een hogere rente weg te kunnen zetten.

Dat was maandag.

Op dit moment (donderdag rond de middag) kan ik er NOG niet over beschikken.

Ik weet dat méér banken dit doen.

Mag dat nog in 2004?

MAXIEM

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag jannieheetik,

Ja dat mag. De Postbank is zo traag als een postkoets die in 1700 reed van Groningen naar Maastricht. Zoek lekker een andere bank. Groeten, Ton.

jannieheetik

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door jannieheetik »

Dat heb ik dus ook gedaan, dat STAAT er. Daar moet dat geld dus ook naartoe!
En het is niet zo dat de postbank de enige is die geld een paar dagen achteroverdrukt, dat doen ze allemaal.

Vroeger was die tijd nodig ivm het verwerken van de gegevens.
Dat is nu niet meer het geval.
Toch blijven ze dit doen - allemaal!

Waarom?
en
Mag dat zomaar?

Gast

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door Gast »

Zoek lekker een andere bank.
En bij welke bank is dit NIET zo?

miko
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2004 13:27

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door miko »

gast 14:54

Moet dat nou zo'n reactie. Is toch een hele normale vraag die ze stelt?
Lijkt onderhand wel dat ze op elke forum onenighied uitlokken!!!! :evil:

Gast

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door Gast »

Janieheetikofzo...

Je hebt echt geen leven zo te zien. Je blijft maar de postbank zwart maken om niks. Lees de algemene voorwaarden voordat je een rekening opent.

Ben blij dat ik niet met zo'n mens als jij getrouwd bent.

cs

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door cs »

Zeg "gast",

Jij wet niet of het om een klein, groot of heel groot bedrag gaat en desbetreffend persoon kan eventuele rente nu niet ontvangen.

Wij hebben nu net een dergelijk probleem bij de Rabobank.
Meer dan een week was ons geld "onzichtbaar". :oops:

money

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door money »

Overboekingen van Postbank naar bank zit vijf werkdagen tussen.
Overboekingen van bank naar bank zit twee werkdagen tussen.
Als je snel over je geld wil beschikken telefonische overboeking, zij n wel weer kosten aan verbonden.
De minste kosten bij een spoedoverboeking is een spoedoverboeking
via Internet.
Dezelfde of de volgende dag is het geld op de andere rekening bijgeschreven.

jannieheetik

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door jannieheetik »

@Money:

Het betrof een overboeking van
Mijn eigen Postbankrekening naar mijn andere Postbankrekening.

Het vervelende ervan is, dat het op die eerste rekening rente opleverde en dat ik het zo snel mogelijk op een andere, rentedragende rekening - van een andere bank - wilde zetten, en dat lukt dus pas vandaag, 5 dagen later.

Voor mij gaat het maar om een paar euro, maar van alle transacties bij elkaar moet het de banken (want dit doen ze allemaal) toch een bende rente opleveren, terwijl er technisch helemaal geen reden meer voor is.

FritzTheCat

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

Lezen Jannie,


In de algemene voorwaarden staat netjes omschreven hoe deze handeling wordt gedaan.

Niet meteen zeuren net als je eerdere gezwam over slechte bereikbaarheid.


Tjonge jonge wat een stom w*f ben jij zeg. :evil:

Als het niet zo gaat zoals jij verwacht ligt het niet aan jou. Nou dream on schatje het zou wel eens (zeker) aan jou kunnen liggen.

:cry: , om moe van te worden.

Bekkum
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 mar 2004 17:47

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door Bekkum »

Bij overboekingen gelden de valuta regels.
Vraag naar de Algemene Voorwaarden.

Gast

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door Gast »

Tuurlijk Bekkum, lekker advies. Daar heb je tenminste wat aan, ahummmmm :?

Piet81
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jul 2004 11:28

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door Piet81 »

Jeetje wat zijn jullie allemaal dom...

Bank -> zelfde Bank duurt ongeveer 1 a 2 werkdagen
Bank -> andere Bank duurt ongeveer 3 werkdagen
Bank -> Postbank of omgekeerd duurt 4 a 5 werkdagen

Bij de Postbank zijn er geen valuteringregels, vandaar dat overboekingen bij die bank een stuk langer duren. Die bank is gewoon berucht vanwege het langer duren van overboekingen. Het zou de Postbank overigens sieren om overboekingen tussen eigen rekeningen (dus van internetspaarrekening naar betaalrekening) direct te laten verwerken, maar dit zit er helaas niet in geloof ik.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door puma73 »

Sory Piet81,

Bank --> zelfde bank is wanneer je telebankiert nog geen 10 seconden.
Postbank -->postbank max 1 werkdag via mijn postbank.nl

btw er bestaan geen domme vragen, wel superdomme antwoorden

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door CB »

Onderstaande is informatie van site van de De Nederlandse Bank (DNB):

http://www.dnb.nl/dnb/pagina.jsp?pid=tc ... ctivepage=

Vraag
Hoe lang mag het duren voor een bedrag van de ene naar de andere bank is overgemaakt?

Antwoord
Banken in Europa hebben in het kader van het gezamenlijke streven naar een single euro payment area (een uniforme Europese betaalruimte) een afspraak gemaakt over een Europees overschrijvingsproduct, ‘Credeuro’. Het is de afspraak dat de verwerking van een Credeurobetaling niet langer dan drie dagen in beslag neemt.
Credeuro is volautomatisch verwerkbaar.

Voor nadere informatie over kosten die betrekking hebben op het betalingsverkeer, kan contact opgenomen worden met de afdeling Betalingsverkeer van de Nederlandse Vereniging van Banken, telefoon: 020 550 28 88.
===================================================

http://www.dnb.nl/dnb/pagina.jsp?pid=tc ... 7-18048-64

Vraag
Mogen banken een andere datum dan de boekdatum gebruiken voor de renteberekening?

Antwoord
Ja, banken mogen voor het berekenen van gedebiteerde en/of gecrediteerde bedragen valuteren. Dat wil zeggen dat er een andere datum dan de boekdatum (de datum waarop het boekhoudkundig saldo op de rekening verandert) gebruikt mag worden. Wanneer diensten met betrekking tot het betalingsverkeer worden verricht, valuteren banken met het oog op een (gedeeltelijke) vergoeding voor de kosten van het betalingsverkeer.

Valuteren is een techniek die is goedgekeurd door de Minister van Financiën. Of, en in welke mate wordt gevaluteerd is afhankelijk van het beleid van een bank. Een valuteringfolder van de betreffende bank kan meer informatie verschaffen.
===================================================

http://www.dnb.nl/dnb/pagina.jsp?pid=tcm:7-15271-64

Valutering

De banken in Nederland maken kosten om het betalingsverkeer uit te voeren. Veel banken trachten deze kosten van het betalingsverkeer te dekken, bijvoorbeeld door valutering.


Valutering is een methode die gebruikt wordt voor het bepalen van de dag waarop een bedrag dat wordt bij- of afgeschreven meetelt voor een eventuele renteberekening over het positieve of negatieve saldo van uw rekening. Het bedrag kan betrekking hebben op een overboeking, een PIN-betaling in de winkel of een opname bij een geldautomaat. Valuteren kan als gevolg hebben dat er over het bedrag van de betaling één of meer dagen geen rente wordt vergoed of juist rente in rekening wordt gebracht.

Voor de renteberekening wordt onderscheid gemaakt tussen de boekdatum en de valutadatum. De boekdatum is de datum waarop het boekhoudkundig saldo op uw rekening verandert en de valutadatum is de datum die door de bank wordt aangehouden voor de renteberekening. Of, en in welke mate door een bank wordt gevaluteerd, is afhankelijk van het beleid dat een bank voert. Uw eigen bank kan u hierover informeren.

Een voorbeeld om het begrip ‘valuteren’ te verduidelijken. Op uw rekening wordt op woensdag (de boekdatum) een bedrag bijgeschreven en op uw rekeningafschrift staat donderdag als valutadatum. Dit betekent dat als u van uw bank rente ontvangt voor een creditsaldo, de rente wordt berekend over uw oude saldo tot en met woensdag. Vanaf donderdag wordt de rente berekend over het saldo inclusief het bijgeboekte bedrag.

Meer informatie over valutering kunt u vinden bij de Nederlandse Vereniging van Banken, telefoon: 020 550 28 88 of mailen: [email protected].

mvrgr
CB

jannieheetik

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door jannieheetik »

Bedankt CB, voor alle moeite.

Het mag dus. Doet niks af aan het feit dat ik het niet netjes vind.

IK doe het werk, het zijn allebei rekeningen bij dezelfde bank, het zijn ook nog eens allebei MIJN rekeningen. Bovendien ben ik van mening dat het allemaal nogal aanvechtbaar is want het lijkt op kartelvorming, zulke afspraken.

Maar het sop is de kool niet waard, tenminste niet voor mij.

Gast

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik snap niet hoe iedereen die problemen kan hebben met de Postbank. Ik heb zelf girotel en mijn postbank.nl en alles gaat razendsnel (geen enkele storing gehad). Als ik het nu invoer staat het over een paar seconden op de andere rekening.

Het overboeken tussen banken onderling duurt inderdaad een aantal dagen, waarbij er geen verschil is tussen de postbank of andere banken qua duur. Overboeken binnen de eigen bank gaat eveneens bij alle banken even snel. Dat het een aantal dagen duurt komt door de tussenkomst van de bankgiro-centrale en ligt niet aan de bank/postbank.

Zelf bent ik uitermate tevreden over de postbank want probeer bij een andere bank maar eens geld te storten op eigen rekening of erger nog contant te storten om een bedag op iemand anders zijn/haar rekening te krijgen.

Gast

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door Gast »

erger nog contant te storten om een bedag op iemand anders zijn/haar rekening te krijgen.
Nou gast, daarom heb jij dus Girotel. Stortingen doe je op je eigen rekening = gratis, vervolgens boek je het gratis op iemand anders zijn/haar rekening = ook gratis! Probleem opgelost.

rick

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door rick »

Ik heb nu al heel vaak mee gemaakt dat bij overboekingen het geld op laten we zegen dag 1 wordt afgeschreven van mijn rekening, en pas op dag 4 of later bij de ontvanger op zijn rekening word bij geschreven.
(hier reken ik alleen werkdagen mee.)
Volgens mij doen banken dit alleen om wat geld te verdienen.
Mogen banken dit zomaar doen? Mogen banken geld van overboekingen vast houden om er winst mee te maken?

internetbank

Re: wie heeft dat geld toch al die dagen?

Ongelezen bericht door internetbank »

Bij Rabo telebankieren van gewone rekening naar internetrekening v.v staat het geld er gelijk op. Pas alleen op de valutadatum

Gesloten