Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Radar »

Uit een groot onderzoek van Radar blijkt dat de meeste mensen geen heil zien in een maatschappij zonder contant geld. Een meerderheid van 63 procent wil zelfs dat het winkeliers verboden wordt om contanten te weigeren als betaalmiddel.

Maar cash gebruiken wordt steeds duurder. Banken verhogen de tarieven voor storten en opnemen, voor zowel winkeliers als consumenten. Daarnaast heeft de pandemie het contactloos betalen in een stroomversnelling gebracht. Zijn we op weg naar een cashloze wereld?

Kijk het item over contant geld uit de uitzending van 18 oktober.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nee, contant geld moet er blijven voor iedereen die dat wilt.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ja, waar moet ik anders met al mijn zwarte geld naartoe? :lol:

Maar serieus: het zou wel veel criminelen tegenhouden.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Contant geld moet zeker blijven. Als je kleinkind een ijsje mag gaan kopen, geef je dan je pinpas mee?

Men heeft geen overzicht meer.
Al die pinafrekeningen op je bankrekening en dan zien ze na twee jaar ineens rare afschrijvingen.

Kosten doorberekenen? Dan ga je naar een ander.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lady1234 schreef:
18 okt 2021 18:47

Al die pinafrekeningen op je bankrekening en dan zien ze na twee jaar ineens rare afschrijvingen.
Ik had het daar pas met een paar mensen over en eigenlijk iedereen (van ca. 20...70 jaar) vond precies het tegenovergestelde. Als ze cash in de portemonnaie hebben en kopen daar wat van dan ervaren ze dat als "gratis". Pas als het saldo op de bankrekening minder wordt, wordt dat gezien als geld uitgeven. Ik heb dat zelf ook eerlijk gezegd. Pas nog een paar planten gekocht van een paar tientjes die ik al 2 jaar in mijn portemonnaie heb zitten en het voelde als een cadeautje.

En zoals we hier zo vaak langs zien komen, zijn die rare afschrijvingen nu net niet veroorzaakt door pin-betalingen maar door het niet controleren of bijvoorbeeld een contract of abonnement is stopgezet zoals verwacht.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

fonsflons schreef:
18 okt 2021 18:22
Ik vind het vervelender als je ergens komt en men accepteert alleen cash. Dan leef je in mijn optiek nog onder een steen, of mag de belastingdienst eens een extra controle uitvoeren.
Ik ben net terug uit Duitsland. Dat land waar iedereen aan het aardgas gaat en je inderdaad eerst langs de pinautomaat moet lopen om vervolgens in menig winkel en horeca te kunnen betalen. Leven zij daar onder een steen, lopen wij vooruit, of doen we hier gewoon domme dingen?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hoe eerder hoe liever

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door moederslink »

Voor mij niet, ik wil en met cash en met pin blijven betalen.
Op de markt, op een braderie , met Koningsdag , de kroeg, het terras .....gewoon contante betalingen kunnen blijven doen.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

NeoDutchio schreef:
18 okt 2021 19:33
fonsflons schreef:
18 okt 2021 18:22
Ik vind het vervelender als je ergens komt en men accepteert alleen cash. Dan leef je in mijn optiek nog onder een steen, of mag de belastingdienst eens een extra controle uitvoeren.
Ik ben net terug uit Duitsland. Dat land waar iedereen aan het aardgas gaat en je inderdaad eerst langs de pinautomaat moet lopen om vervolgens in menig winkel en horeca te kunnen betalen. Leven zij daar onder een steen, lopen wij vooruit, of doen we hier gewoon domme dingen?

In Duitsland leven ze inderdaad nog onder een digitale steen. Nieuwe regering wil een inhaalslag maken met als voorbeeld Nederland.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door crazyme »

Het is erg risicovol wanneer een hele maatschappij op 1 betaalmiddel drijft.
Gelijk aan het gebruiken van 1 vorm van energie,

Wanneer de stroom uitvalt is betalen ook onmogelijk.

Hoe kwetsbaar wil je ons land maken ?

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Contant geld gebruik ik al jaren en jaren niet. Dus weg ermee.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Natuurlijk moet contant geld gewoon blijven. Ga je naar een rommelmarkt, moet iedere verkoper daar een pinautomaat op zak hebben en zo zullen er vast wel meer dingen zijn die gewoon fijner werken met cash.

Daarbij is cash voor heel veel mensen nog een middel om controle over de uitgaven te houden. Die pinnen iedere week een vast bedrag en dat is wat ze uitgeven die week (of maand, net hoe je het wil doen).

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als je maar 70 euro per week te besteden hebt, dan weet je dat je maar 10 euro per dag mag pinnen. Lijkt me niet zo moeilijk.

Op rommelmarkten e. d. kom ik nooit, op terras of in de kroeg pin ik.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door G7 »

Ook ik vindt dat contant geld moet blijven om dezelfde reden als Nijogeth. Altijd makkelijk een paar tientjes in de portemonee. Ik maak er nog regelmatig gebruik van, ook in de supermarkt.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Hier ook hoor, contant moet gewoon mogelijk blijven.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Wilde laatst 300 euro storten bij een groot bankgebouw.
Hier waren de 2 storting apparaten afgeplakt, op mijn vraag of ze kapot waren, werd mij verteld dat ze werden verwijderd.
Ik werd voor storten doorgestuurd naar een geldmaat apparaat n de Primera naast de bank.
Ik denk dat contant geld op zijn laatste poten loopt.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is alleen een voordeel als je handig bent met zulke zaken. Dat geldt helaas voor te veel mensen niet.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Jablan »

fonsflons schreef:
18 okt 2021 18:22
Ik vind het vervelender als je ergens komt en men accepteert alleen cash. Dan leef je in mijn optiek nog onder een steen, of mag de belastingdienst eens een extra controle uitvoeren.
Hoe verder van Nederland, hoe meer je alleen met cash kunt betalen. Zweden wordt een uitzondering, vanaf 2023 alles digitaal. Geen idee hoe dat moet gaan werken voor niet-Zweden, zal vast een oplossing voor zijn (die weer extra geld kost).
NeoDutchio schreef:
18 okt 2021 19:33
Ik ben net terug uit Duitsland. Dat land waar iedereen aan het aardgas gaat en je inderdaad eerst langs de pinautomaat moet lopen om vervolgens in menig winkel en horeca te kunnen betalen. Leven zij daar onder een steen, lopen wij vooruit, of doen we hier gewoon domme dingen?
Kostenstructuur bepaalt het verschil. In Duitsland betaal je bij de meeste banken per transactie - of je nu geld uit de muur trekt of pint. Voor zakelijke rekeningen zijn die kosten nog een stuk hoger dan voor particulieren. Daarom zit het contant betalen er diep ingebakken.
Nog leuker is voorbij Duitsland naar het oosten of zuiden. Kom je in een winkelcentrum, staat er een hele rij geldautomaten naast elkaar, van elke bank één en van de meest populaire bank twee stuks.

Nederland is dom bezig, door elke contante betaling direct als 'verdacht zwart geld' af te stempelen. Die gedachte mag er heel snel uit van mij. Dat zijnde roeptoeters, die liever overal en altijd digitale sporen achterlaten, want dat type onderzoek is zo veel sneller vanachter een bureau te doen. Gun mensen ook wat privacy - niet elke uitgave hoeft op het bankafschrift op te duiken.
ZeerPrivé schreef:
18 okt 2021 19:52
In Duitsland leven ze inderdaad nog onder een digitale steen. Nieuwe regering wil een inhaalslag maken met als voorbeeld Nederland.
Stel je daar niet te veel van voor. Corona heeft de problemen wel aan het licht gebracht, maar zeker niet opgelost. Voor het onderwijs zijn vele miljarden opzij gezet om de middelbare scholen digitaal aan te sluiten en tot nu toe is er maar een paar honderd miljoen van uitgegeven, wegens een overmaat aan bureaucratie.
Internetsnelheid is wel degelijk een probleem. Als je op het platteland woont en je wilt een groot bestand naar iemand één dorp verderop versturen, dan is het sneller om een koerier te paard het bestand op een usb-stick te laten afleveren.

*

Zelf vind ik het wel handig om contant geld bij mij te hebben. In winkels met de kassa achterin kan ik vaak niet met mijn mobiel betalen wegens slechte internetontvangst binnen en zo lukt het toch.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door 16again »

Met cash koop je privacy.
Zo wordt info over creditcard betalingen gewoon doorverkocht.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb cash in mijn portemonnee nog nooit als “gratis” ervaren en ken ook niemand die dat zo doet. Daar is voor gewerkt, in mijn geval, was voor gewerkt.


En die rare afschrijvingen vallen dus velen niet op omdat er tientallen pinbetalingen op staan.

Plaats reactie