LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerkrediet Interbank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
veurtrekker
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2013 00:27

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door veurtrekker »

Hi, goed nieuws, tenminste dat hangt van het uiteindelijke voorstel af.
Werd net gebeld door geldshop.nl die tegenwoordig mijn tussenpersoon voor de interbank is. Hij vertelde me dat de interbank op zijn vingers getikt is en ze me daarom een voorstel gaan doen.
Hij kon nog niet aangeven wat dit werd.

Telefoontje was om mijn huidige financieele situatie te inventariseren. Inkomen is er voldoende maar wel bkr registratie die mede door interbank is opgelopen.

Aangegeven dat interbank sowieso het kwaad moet herstellen en dat bkr notering hier geen belemmering in mag zijn .

Hij kon niet aangeven wanneer voorstel komt maar er lijkt eindelijk beweging te zijn.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door megatron29 »

Hallo daar,

Mij hebben ze een half jaar geleden ook gebeld en de jonge vrouw zei dat ze van Interbank was. Maar bleek niet zo te zijn. Ze proberen je gegevens te ontfutselen. Interbank heeft hier toendertijd voor gewaarschuwd. Dus pas op met welke gegevens je geeft en nooit akkoord gaan over de telefoon!

Succes!

Missydynamite
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 sep 2010 17:10

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door Missydynamite »

Veurtrekker pas idd op. Bovendien zijn de voorstellen die Interbank doet erg slecht.

Hun voorstel nadat ik al 48.000 euro heb betaald:

Nieuw krediet van 50.000 euro maar dan als persoonlijke lening tegen 10 procent rente.

Daar moest ik dus het "oude" krediet mee aflossen en dan weer helemaal opnieuw beginnen met aflossen. Totale som dan 105.000 euro. Leuk bedacht toch zo wordt je wel rijk.

Heb dit uiteraard afgewezen, jou zullen ze waarschijnlijk ook zo'n aanbod doen dus denk goed na voor je tekent!

veurtrekker
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2013 00:27

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door veurtrekker »

Hoi Megatron en Missy,
Dank voor jullie tips.

Heer die belde was van geldshop.nl en deze zijn mijn huidige tussenpersoon en inderdaad wilde hij vanalles weten over mijn inkomen etc.

Heb er ondertussen ook al over nagedacht, wanneer ze mijn lening om willen zetten naar een persoonlijke lening met een redelijke rente dan sta ik hier wel positief tegenover.
Voordat de lening echter omgezet wordt dan moet er wel eerst een verrekening plaatsvinden van teveel betaalde rente zodat het saldo van de DL correct wordt.

Willen ze daaraan voldoen dan ga ik erin mee, willen ze alleen omzetten naar pl met redelijke rente dan ga ik daar ook mee akkoord onder voorbehoud dat ik dan wel doorga met mijn zaak bij de kifid om de teveel betaalde rente terug te vorderen.

We wachten het af.

Bij jullie nog ontwikkelingen geweest ?

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door megatron29 »

Hallo Veurtrekker,

Zoals ik al zei doe geen toezeggingen over de telefoon. Vertrouw niemand. Ze geven zich uit voor een bepaalde bank terwijl het gewoon ordinaire oplichters zijn die je gegevens willen vissen.

Ik heb zoals ik al eerder in dit topic heb vermeld niks meer gehoord van het kifid. Alles staat on-hold bij hun totdat het onderzoek van de hoogleraar is afgerond. Dat zal nog wel een hele poos duren.
Zodra ik nieuws heb plaats ik dit op het forum.

Succes! En hou ons op de hoogte. ;)

X2-Anubis
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2014 21:05

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door X2-Anubis »

Hey Hey,

Ik heb vandaag eens uitgebreid zitten rekenen met mijn Interbank krediet. Heb inderdaad gezien dat de rente niet evenredig met de euribor meegaat (tegen 3 maands Euribor afgezet + initiële opslag) en toen gezien dat ik gemiddeld in de rente daling periode consequent 3% meer betaal en dat voor minimaal 7 jaar... Stoute stoenen aangetrokken en de knuppel in het hoenderhok gegooid door te bellen.. Mevrouw wist niet waar ik het over had, of ik een mailtje wilde sturen... Dat heb ik dus gedaan... KIFID uitspraak bijgevoegd en de knuppel in het hoenderhok gegooid...

Wil jullie even bedanken voor het delen van jullie ervaringen. Ik had er namelijk geen enkel idee van. Een dagje googlen doet wonderen.

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte hoe het verder gaat met mijn klacht.

Groetjes,

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door megatron29 »

Interbank zal geen uitspraken doen zolang het onderzoek nog loopt. Ik heb hetzelfde gedaan. Ik verwacht dan ook dat u hetzelfde antwoord krijgt als ik, namelijk dat ze nergens op ingaan zolang de hoogleraar zijn onderzoek nog loopt. :)

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door megatron29 »

Hou ons natuurlijk wel op de hoogte. :D

Missydynamite
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 sep 2010 17:10

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door Missydynamite »

Ja precies, de zaak ligt bij de meervoudige rechtbank (mijn zaak dan en dat is waarschijnlijk waar ze op wachten) en dat kan echt nog wel heel lang duren helaas.

X2-Anubis
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2014 21:05

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door X2-Anubis »

Ja,maar om bij Kifid te komen, moet je eerst daar langs. Het maakt op zich niet uit voor mij, ik heb verder geen issues om te betalen of zo. Maar ik vind het schokkend om te zien hoe gemakkelijk de consument wordt uitgemolken. Alleen daarvoor al..

Geduld is een schone zaak :)

Missydynamite
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 sep 2010 17:10

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door Missydynamite »

Oh van mij mag het ook nog duren hoor, op grond van de uitspraak van de geschillencommissie mocht ik de betalingen opschorten hahaha dus wat mij betreft duurt het nog 40 jaar, scheelt me elke maand 510 euro :-)

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door sacredfour »

Megatron schreef eerder dit:
Ik heb de brief vandaag aangetekend verstuurd met het verzoek om de betalingen sowieso op te schorten en de overeenkomst te ontbinden.
Je moet ze niet "verzoeken" om de betalingen op te schorten, je moet dit doen! Ook heb je geen bevestiging nodig om de overeenkomst “nietig of vernietigbaar”te verklaren. Dit kan ook zonder de tussenkomst van de rechter. Hier hoeven ze het natuurlijk niet mee eens te zijn. In de uitspraak van het KIFID kunnen we lezen dat deze art 6:227 niet van toepassing vindt op het geschil omdat met enig zoeken een verhoogde rente toch nog ergens op gebaseerd kan zijn. Ze weigeren echter ronduit om hun alg. voorwaarden aan te passen om zo meer duidelijkheid te geven. Dit is moedwillig de klant mislijden!

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door megatron29 »

Hallo Sacredfour, ik zou dit graag doen maar ik heb geen zin in een BKR notering. :(

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door sacredfour »

Artikel 30 lid 1 WCK bepaalt dat een overeenkomst die een krediettransactie vormt of tot een zodanige transactie behoort en waarbij een kredietnemer partij is, wordt aangegaan bij een door of namens alle partijen ondertekende onderhandse of notariële akte. Ingevolge artikel 30 lid 3 WCK dient deze akte de kredietvergoeding en het krediet vergoedingspercentage te bevatten
.
Wanneer de grondslag voor de vordering ( verhoging rentebedrag) in rechte niet kan worden vastgesteld, kan het gevorderde niet worden toegewezen.
( gevonden in diverse jurisprudentie)

Dit is ook de zienswijze van het KIFID. Die nog niet zo ver gaat om de hele overeenkomst nietig/vernietigbaar te verklaren.
Gebruik deze tekst in je ingebrekestelling aan Interbank
megatron29,
Ja die vrees kan ik begrijpen, vooral als je van plan bent om een huis te gaan kopen. Ik denk verder dat lenen niet verstandig is en dan maakt een slechte BKR notering niet zo veel uit.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door sacredfour »

Het tekortschieten van de Bank leidt, in het geval klager daardoor schade heeft geleden, tot de verplichting van de Bank die schade te vergoeden. Om na te gaan of er sprake is van schade en, zo ja, hoeveel deze schade bedraagt, zal moeten worden bezien of klager beter uit zou zijn geweest in geval de Bank wel acceptabele marktgegevens had gebruikt.
Hierbij spelen twee vragen een rol: wat is de rentestand en wat is de markt? Dagelijks kan via internet of de krant worden gezien dat „de rente‟ is gestegen of gedaald. Er is dus kennelijk iets als „de rente‟ en er kan worden vastgesteld dat deze beweegt. De belastingdienst maakt voor het bepalen van „de rente‟ gebruik van het u-rendement. Gegevens over het bewegen van het u-rendement zijn openbaar en via internet te raadplegen. Voorts verstrekt de Nederlandse Bank gegevens over het renteverloop en van een marktbepalende factor als de Euribor zijn eveneens de gegevens openbaar. Tenslotte kan uit de rentevastellingen door de grote marktpartijen worden afgeleid hoe de rente zich beweegt. De ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt voor zover betrekking hebbende op het stijgen/dalen van de rente zijn uit genoemde gegevens objectief af te leiden.
In deze uitspraak van het KIFID wordt volkomen voorbijgegaan aan het fractionele bank systeem. Om deze berekening goed te kunnen maken kan je de verhoging/verlaging van de Euribor niet een op een nemen. Waarom niet?, omdat de bank maar 4% van dit eigen geld/geleend geld in zijn bezit hoeft te hebben. Een verhoging van de Euribor met 1% is maar een kostenverhoging van 1/25 van 1% = 0.04% voor de bank. Om een lening met gecreëerd geld te koppelen aan het u-rendement is al helemaal kolder!

veurtrekker
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2013 00:27

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door veurtrekker »

Hoi,

Zit net op kifid naar diverse uitspraken te kijken, zie ik het nu goed dat de interbank klachten in de commissie van beroep ongegrond verklaard worden ? Met andere woorden, de interbank wordt in het gelijk gesteld ?

Uitspraak 2014-007 (bindend

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door megatron29 »

Owja gevonden. Zou me niks verbazen als Interbank oftewel de overkoepelende bankeigenaar van Interbank het Kifid heeft omgekocht met een paar miljoentjes. Want er staat oh zoveel op het spel voor de banken.
Als ik het goed gelezen heb dan kunnen we naar onze centen fluiten en de rest van ons leven rente betalen. :)

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik vraag me af of deze uitspraak gevolgen heeft voor Missydynamite. We moeten er wel vanuit gaan dat ook de Commissie van Beroep geen onpartijdig oordeel geeft. Je moet er dus wel voor zorgen dat de weg naar de rechter openblijft. Deze uitspraak gaat volkomen voorbij aan art 6:227BW. Ook gaat het voorbij aan het feit dat alle kosten die de bank zegt te hebben i.v.m. een krediet met variabele rente niet van toepassing is. De bank heeft dit geld voor deze lening uit het niets getoverd. De bank hoeft maar 4% eigen geld in zijn bezit hoeft te hebben voor een lening. De extra kosten die de bank dus zegt te maken als de “marktomstandigheden” dit vereisen, zijn dus maar 4/100 deel van deze kosten.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door megatron29 »

Afgelopen week contact gehad met het Kifid ivm de klacht die ik had ingediend tegen Interbank. Interbank's adviseurs DGA zijn me gek aan het bellen om het krediet over te sluiten naar een andere vorm.

Ik vertrouwde dit niet zodoende dat ik het Kifid heb gebeld. Het blijkt dat het onderzoek door de ombudsman tegen Interbank dus nog steeds loopt. En volgens het Kifid kan dit nog een hele poos duren. Dit is echt wel balen. Kifid heeft een notitie gemaakt omtrent de pusherige adviseurs van DGA die het contract liefst gisteren willen oversluiten. Ik doe dit natuurlijk niet en heb dit dan ook aangegeven bij DGA.

Ik vraag me af of iemand anders het Kifid heeft gebeld.

Smith
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2014 21:37

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door Smith »

Ik leesg dit formum al een tijd en dankzij jullie heb ik ook de moed gekregen om te klagen over mijn doorlopend krediet van de Interbank. Ik heb zowel de Interbank als mijn tussenpersoon aangegeven bij het Kifid. Grappige is dat ik in de tussentijd van beiden schikkingsvoorstellen heb gekregen, waar ik niet op inga. Goed om te lezen dat er een uitgebreid onderzoek loopt as we speak. Ben benieuwd naar de uitkomsten.

Gesloten