LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerkrediet Interbank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door 16again »

puma73 schreef:Een bank creëert geen geld, die leent eventueel geld om jou een lening te kunnen verstrekken.
Volgens mij is jouw waarheid juist het fabeltje!
sacredfour schreef:Graag zou ik van u hier een verklaring willen ontvangen waarom Interbank mij, ten tijde van het afsluiten van deze overeenkomst, niet heeft ingelicht over de geldcreatie van de bank.
.....Ik doe dan ook hierbij het verzoek voor meer duidelijkheid.
Waarom zou de bank jou over geldcreatie moeten informeren? Dit is gewoon bekende informatie, en totaal niet relevant voor de overeenkomst.
Relevante zaken zijn hoogte leensom, rente termijnen etc.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door megatron29 »

Ik begrijp niet dat op dit forum zoveel mensen anderen liggen af te zeuren. Als het jullie niet bevalt wat sacredfour schrijft dan negeer hem gewoon. Het verbaast me überhaupt dat Trosradar jullie nog steeds niet heeft geband voor jullie getrol.
Jullie lijken wel een stelleje oude wijven die niks beters te doen hebben dan de hele dag op dit forum als bloedhonden berichten afspeuren met als doel mensen af te zeuren. Echt zielig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is niet zo dat iedereen per definitie wordt afgezeurd. Wat wel storend is, is dat sacredfour mensen vaak de illusie geeft dat hij ze goede en succesvolle adviezen geeft, terwijl hij met zijn handelen zichzelf alleen nog maar meer in de (zware) problemen heeft gewerkt.

Dan mag daar best wel even op gereageerd worden, om te voorkomen dat mensen blind op zijn adviezen vertrouwen en zo ook in de problemen komen. Dat zou namelijk gebeuren als hij genegeerd zou worden.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Het is niet zo dat iedereen per definitie wordt afgezeurd. Wat wel storend is, is dat sacredfour mensen vaak de illusie geeft dat hij ze goede en succesvolle adviezen geeft, terwijl hij met zijn handelen zichzelf alleen nog maar meer in de (zware) problemen heeft gewerkt.
Dat is maar een deel van het verhaal.
Volgens mij heeft sacredfour ook een andere voorbeeldbrief, die genoeg door anderen gebruikt is.
Niet in alle gevallen heeft het incassoburo daar adekwaat antwoord op, en dan valt er weinig meer te incasseren....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door kweenie »

O, hij zal ongetwijfeld ook wel eens een keer iets goed doen. Anders kun je wel helemaal ophouden... Maar het lijkt mij wel reëel dat mensen weten in wat voor dramatische situatie hij zich heeft gewerkt, o.a. dankzij gebrekkige kennis. En dat het dus niet verstandig is om blind op zijn adviezen af te gaan.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:
kweenie schreef:Het is niet zo dat iedereen per definitie wordt afgezeurd. Wat wel storend is, is dat sacredfour mensen vaak de illusie geeft dat hij ze goede en succesvolle adviezen geeft, terwijl hij met zijn handelen zichzelf alleen nog maar meer in de (zware) problemen heeft gewerkt.
Dat is maar een deel van het verhaal.
Volgens mij heeft sacredfour ook een andere voorbeeldbrief, die genoeg door anderen gebruikt is.
Niet in alle gevallen heeft het incassoburo daar adekwaat antwoord op, en dan valt er weinig meer te incasseren....
Het grote probleem is dat ook die brief te pas en te onpas wordt opgevoerd als de oplossing. De brief heeft soms helemaal geen toepassing op het probleem wat speelt.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door CB »

16again schreef:
puma73 schreef:Een bank creëert geen geld, die leent eventueel geld om jou een lening te kunnen verstrekken.
Volgens mij is jouw waarheid juist het fabeltje!
Dus al het geld dat de ECB leent aan de banken is volgens jou een fabeltje? :roll:

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door 16again »

CB schreef:Dus al het geld dat de ECB leent aan de banken is volgens jou een fabeltje? :roll:
Nee, maar banken lenen op hun beurt datzelfde geld zo'n 10 keer uit, waardoor flink wat extra geld in het systeem komt.
Geldschepping behoort gewoon tot havo/vwo economie stof:
http://www.economielokaal.nl/geldschepping/
Geldschepping kan dus algemeen bekend verondersteld worden, op de bank rust dus geen enkele verplichting om dat nog te moeten melden bij het afsluiten van een krediet overeenkomst.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door CB »

Banken kunnen niet onbeperkt geld uitlenen. Ze zijn ook nog een verantwoording verschuldigd aan de DNB. Ze moeten voldoen aan de solvabiliteitseisen van de DNB.

ClaimConcept
Berichten: 1971
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
megatron29 schreef:http://www.kifid.nl/fileupload/jurispru ... indend.pdf

Ziet er slecht uit voor ons. Ik zweer je dat Kifid en de banken samen een flinke vinger in de pap hebben.
Het lijkt erop dat alleen geklaagd is over de variabele rente. Het probleem is echter vaak de gehele financierings- en aflosconstructie met meerdere partijen, zoals in dit geval tussenpersoon DGA (?). Alleen op die manier hebben wij een zaak tegen AFAB-Defam-Interbank kunnen winnen. Het is mijn klant om het even wie uiteindelijk zijn schade gaat betalen, alleen jammer dat we naleving door AFAB nu nog moeten afdwingen via de burgerrechter...
Het draait niet om aannames, alleen maar om de harde feiten. Dat is bij Kifid al lastig genoeg, dat is al een laagdrempelig hoge drempel op zich, zo toont de affaire Aandelenlease en het meer dan schandalige optreden bij Sprintplan

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door 16again »

CB schreef:Banken kunnen niet onbeperkt geld uitlenen.
Klopt
CB schreef:Ze zijn ook nog een verantwoording verschuldigd aan de DNB. Ze moeten voldoen aan de solvabiliteitseisen van de DNB.
Klopt

Maar dan nog kan de bank meer geld uitlenen , dan het zelf aantrekt op kapitaalmarkt

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door CB »

16again schreef:
CB schreef:Banken kunnen niet onbeperkt geld uitlenen.
Klopt
CB schreef:Ze zijn ook nog een verantwoording verschuldigd aan de DNB. Ze moeten voldoen aan de solvabiliteitseisen van de DNB.
Klopt

Maar dan nog kan de bank meer geld uitlenen , dan het zelf aantrekt op kapitaalmarkt
Dat heb ik ook niet ontkent, maar jij doet voorkomen dat ze de hele maatschappij volstorten met gecreëerd geld en dat is gewoon lariekoek.

style2k
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2015 13:34

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door style2k »

ok het volgende.

ik krijg dus een brief van de bank waarin staat dat mijn maand termijn gewoon verhoogd word naar 1.5 % van het kredit limiet. dus ik moet 350 per maand gaan betalen ineens ik betaal nu alleen rente omdat ik de aflossing niet kan betalen door de te hoge rente die ze al die tijd gerekend hebben . nu sta ik dus op het punt om in de sanering te gaan en de klacht loopt nog bij kifid. maar nu staat in de brief dat ik voor info me tussen persoon kan bellen a1b adviesgroep. die bel ik dus en die zeggen ja meneer daar kunnen wij nix aan doen u moet bij de interbank zijn. ok ik de interbank bellen . o meneer dan moet u uw tussen persoon bellen en dat is moneyhome .. dus ja nu ben ik de draad een beetje kwijt en lijkt dit gewoon nog meer op oplichting. moneyhome bel je op en die zeggen dat ik met de callcenter spreek ik kna money home niet rechtstreeks bellen en hun laten wel een berichtje achter bij de juiste persoon . maar ze weten nog niet eens wat ik wil vragen pffff. hoe dan ook word er tuureluurs van van die lui. de zelfde lening die ik heb waar ik 15 % rente van betaal bij variabele rente staat gewoon hetzelfde op de website voor 4.5 % variabele rente .
word hier echt weer witheet van . anyway mag dit ook zomaar ? dat ze zomaar gaan zeggen dat mijn maand bedrag bijna 2 keer zo hoog gaat worden . en wat kan ik er tegen doen ?

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door Mallet »

style2k schreef:ok het volgende.

ik krijg dus een brief van de bank waarin staat dat mijn maand termijn gewoon verhoogd word naar 1.5 % van het kredit limiet. dus ik moet 350 per maand gaan betalen ineens ik betaal nu alleen rente omdat ik de aflossing niet kan betalen door de te hoge rente die ze al die tijd gerekend hebben . nu sta ik dus op het punt om in de sanering te gaan en de klacht loopt nog bij kifid. maar nu staat in de brief dat ik voor info me tussen persoon kan bellen a1b adviesgroep. die bel ik dus en die zeggen ja meneer daar kunnen wij nix aan doen u moet bij de interbank zijn. ok ik de interbank bellen . o meneer dan moet u uw tussen persoon bellen en dat is moneyhome .. dus ja nu ben ik de draad een beetje kwijt en lijkt dit gewoon nog meer op oplichting. moneyhome bel je op en die zeggen dat ik met de callcenter spreek ik kna money home niet rechtstreeks bellen en hun laten wel een berichtje achter bij de juiste persoon . maar ze weten nog niet eens wat ik wil vragen pffff. hoe dan ook word er tuureluurs van van die lui. de zelfde lening die ik heb waar ik 15 % rente van betaal bij variabele rente staat gewoon hetzelfde op de website voor 4.5 % variabele rente .
word hier echt weer witheet van . anyway mag dit ook zomaar ? dat ze zomaar gaan zeggen dat mijn maand bedrag bijna 2 keer zo hoog gaat worden . en wat kan ik er tegen doen ?
Kijk eens in je contract wat er over de maandtermijn staat. Soms wordt de maandtermijn bij het bereiken van een bepaalde leeftijd automatisch verhoogd om ervoor te zorgen dat je de lening voor een bepaalde leeftijd hebt terugbetaald. Vaak gaat dit gepaard met een inperking van de opnameruimte.

style2k
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2015 13:34

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door style2k »

kan dat zo 123 niet vinden waar het staat ,
maar het heeft ook niet te maken met bepaalde leeftijd ofzo. ik had de interbank gebeld en die zeggen dat het puur random gebeurd is en dat er elke week maand mensen uitgekozen worden die zon brief ontvangen (en dan heb ik het over mensen die een aflos vrije krediet hebben en op het moment alleen rente betalen). daar worden dus random mensen uit getrokken elke week om een brief te ontvangen om af te gaan lossen. zo is dat dus letterlijk tegen mij meegedeeld telefonisch . en dat vind ik toch wel opmerkelijk ook. hoe meer ik lees en hoor hoe meer ik echt het idee heb dat ze echt gewoon maar doen wat hun denken dat voor hun goed is.
ik vraag me echt af of er nix tegen te doen is want dit is gewoon crimineel . ik wil best me geld terug betalen maar heb het bedrag in rente en een deel aflossing al bijna 2 keer terug betaald . en dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt me.
en ik vraag me af waarom radar nooit is in dit onderwerp duikt . want dit lijkt me echt een onderwerp om is aan de kaak te stellen . want heel veel mensen zijn hier de dupe van en zitten hierdoor in de problemen .

style2k
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2015 13:34

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door style2k »

inmiddels paar weken geleden op advies van de schuldhulpverlening de rekening van de interbank geblokeerd . dus ze kunnen er nix meer vanaf boeken en de sanering zou de bank gaan bellen. maar natuurlijk hingen ze paar dagen geleden toch aan de telefoon met de vraag of ik het geld kon overmaken . naja nogmaals de situatie uitgelegd en ook maar weer verteld dat ze al die jaren niet wilde meewerken aan een andere regeling omdat ik dit zag aankomen vanwege de burnout.
goed ze gingen meteen dreigen met een deurwaarder na 2 maanden. maar goed nu dus een brief waarin staat dat ik ook al zit in bij een schuldhulpinstantie ik evengoed moet betalen . zo niet dan gaan ze het hele bedrag in 1 keer opeisen .
wat een grapjassen . hoe gaan hun het hele bedrag in 1 keer krijgen als ik de termijn al niet kan betalen ?
ze kunnen over 2 maanden de deurwaarder beslag laten leggen maar ja er valt heel weinig te halen . dus maandag maar ff met de sanering bellen hoe dat zit . maar goed kunnen ze uberhaubt het hele bedrag opeisen als er nog een klacht over dat hele gedoe loopt ? daar ben ik meer benieuwd naar . want volgens mij kan dat niet of wel ? en van de kifid ook nog steeds nix vernomen btw.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door sacredfour »

Niemand gaat beslag leggen zonder vonnis. De bank zal je eerst moeten dagvaarden. Als je dit hele draadje doorleest dan zie je voorbeelden om Interbank in gebreke te stellen.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door megatron29 »

Ik heb de uitspraken van het Kifid van afgelopen jaar omtrent Interbank eens bekeken. En het ziet er gewoon slecht uit voor ons. Het Kifid wijst alles af in het voordeel van Interbank. Echt belachelijk. Wat een hufters.

style2k
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2015 13:34

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door style2k »

inmiddels de uitspraak van de kifid binnen gehad .
ze zeggen geen juridische aanknopings punten hebben om de rente te laten verlagen ,
schandalig.
in de brief staat dat als de consument gelijk wil halen ze bepaalde dingen moeten kunnen aantonen die voor de normale consument onmogelijk is , duh daarom schakel ik juist de kifid in . verder staat er in dat de interbank de redenen goed heeft uitgelegt waarom de rente zo hoog is ,
de reden is dat de rente afhankelijk is van het betaal gedrag van alle krediet nemers. dat wil zeggen als er 10 man zijn die lenen en 3 willen niet betalen de andere 7 er voor moeten opdraien .
volgens mij is dit ook al een juridisch punt wat te gebruiken is tegen de interbank,
je kan niet geld uit lenen aan jan en piet en as piet niet betaald jan voor piet zijn betaal gedrag moet opdraaien,.
nu staat er ook dat ik maar de lening moet overzetten tegen de huidige rente van interbank en zo dat de tussenpersoon (die dus ook een vast bedrag per maand ontvangt die in de rente mee berekend is (ja staat er ook letterlijk in)).
maar dit is ook wat de interbank al die tijd geweigerd heeft te doen omdat het volgens hun niet kon, en nu zou het wel kunnen ?
echt de brief staat vol met pro interbank zelfs het negatieve van interbank word een positieve draai aan gegeven .
ik snap niet dat dit soort criminele organisaties zo kunnen door gaan . zolang een bank maar een uitleg geeft over het onstaan van de rente is het niet crimineel ?
naja echt zwaar teleurgesteld in kifid
buiten de optie om de lening over te sluiten kan ik nog naar de geschillen commissie of naar de overheids rechtes . wat weer geld gaat kosten uiteindelijk. al met al heb ik nix gehad aan de kifid ,
het is echt 1 grote corupte tering zooi hier in nederland . als een bank witte criminaliteit bedrijft gebeurd er nix en als een consument 1 keer een foute aangifte doet of een andere fout maakt zijn ze zwaar de sjaak.
schandalig .

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Woekerkrediet Interbank

Ongelezen bericht door sacredfour »

Je kan in beroep bij het KIFID maar dat kost 500euro. Het is bekent dat het KIFID patijdig is, wat eigenlijk niet zo gek is als je weet dat het KIFID door de banken betaald wordt. Ga dus niet zitten treuren. Nu je met je betalingen gestopt bent (en Interbank in gebreke hebt gesteld hoop ik) zal de bank naar de rechter moeten stappen als ze willen vorderen. Ik weet uit ervaring dat Interbank dit niet graag doet. Vooral nu ze de verhogingen nooit kunnen onderbouwen anders dan met vage beschrijvingen als
Opslagen in verband met ontwikkelingen op de kapitaalmarkten en kapitaalkosten, Individuele risico opslagen, doorlopende kosten, winst
Ze gaan falen op art 6:227BW

Gesloten