Woekerrente ABN Amro

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
mpeeters2
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2021 15:17

Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door mpeeters2 »

N.a.v. een uitzending van ongeveer een maand geleden ben ik hier om de site en het forum op zoek gegaan naar informatie over waar je te melden als je veel te hoge rentes hebt betaald bij ABN Amro. Ik heb destijds een Priivé Limiet Plus contract aangegaan om geoorloofd rood te staan. In die 20 jaar hebben we zo'n € 60.000 (!) aan rente betaald (RENTE, geen aflossing...) .
Volgens mij was dit rente percentage al 20 jaar tussen de 10 en 14%, ook toen de rentes dratstisch naar beneden gingen.
Wie kan me helpen te wijzen naar waar ik op de website meer info kan vinden over de mogelijkheden, en/of om evt. mee te gaan in een collectieve rechtsgang?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat denkt u met een rechtsgang te bereiken? En waarom collectief? U bent een overeenkomst aangegaan waarin het rentepercentage besproken is. Als u dat te hoog had gevonden had u moeten verder kijken naar een andere geldaanbieder met een lagere rente.
Als u vervolgens 20 jaar lang rood staat is dat ook uw eigen verantwoordelijkheid. Ook dat u niet tussentijds overgestapt bent of de schuld ingelost hebt.

De enige rechtsgang die geweest is is van leningen geweest met een flexibele rentepercentage die meeging met de markt. Als de rente in de markt omhoog ging, ging de rente mee, als die daalde zou de rente mee moeten dalen. En dat was niet gebeurd.
Maar dat staat los van een vast afgesproken percentage. Vergelijk het met een hypotheek. Ook daar spreek je op voorhand een percentage af. Heb je 25 jaar geleden een hypotheek afgesloten, dan betaal je een stuk meer als dat je nu een hypotheek zou afsluiten.

mpeeters2
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2021 15:17

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door mpeeters2 »

Dank redhead55 , dat was inderdaad de link die ik zocht!
Het ging inderdaad om een bindende uitspraak van het KiFiD waari geconcludeerd wordt dat een bank bij een doorlopend krediet of mogelijkheid tot rood staan de beweging van de marktrente dient te volgen

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat zegt nou € 60.000 aan rente? Het ligt er maar aan hoeveel geld u al die jaren geleend hebt of het veel of weinig is.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aar je betaalt geen €60.000,00 aan rente als je af en toe een paar honderd euro rood staat.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door Brahms »

theodorus.k schreef:
03 jan 2021 19:42
In December dit jaar volgt de uitspraak, ik ben zeer benieuwd maar ik denk toch dat de ABNAMRO even in de buidel moet tasten.
Dat wordt nog even 12 maanden wachten.

TIMS65
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2021 22:21

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door TIMS65 »

U beschrijft precies mijn verhaal.
Is er ooit contract ondertekend en een kredietcheck gedaan? Dat bleek bij mij namelijk niet het geval. Ik heb via rechtsbijstand een advocaat gekregen.
Andere optie voor claimen hebt u al gekregen.
NB ABN heeft hoger beroep aangetekend tegen uitspraak Kifid. Zie www.abnamro.nl/kifid. Waarschijnlijk in februari as uitspraak.
NB2. Vorig jaar moest ik opeens 400 per maand aflossen bovenop de rente (nu 9,9%) voor Privélimiet Plus.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door Jablan »

Eh ... zoekt idee ... afspraak maken en met een kopierapparaat het bankfiliaal binnenlopen?

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij gaat het bij woekerrentes om 12% boven de wettelijke rente of hoger. Op dit moment wordt dan 14% als een woekerrente gezien. De wettelijke rente was in het verleden hoger, waardoor ook deze grens hoger lag.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar toen u dat krediet aanging hebt u toch een contract gehad? In de papierversnipperaar gegooid?

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door Justmeagain »

theodorus.k schreef:
03 jan 2021 10:52


Overigens dacht ik eigenlijk dat flexibel krediet niet meer van deze tijd is, en een persoonlijke lening meer voor de hand liggend. Ook dacht ik altijd dat de rente mee zou stijgen of dalen t.o.v. van huidige rente koers. Dat is dus duidelijk niet het geval.
U dacht een hoop maar hoe kunt u nu een lening/roodstand aangaan als u de voorwaarden niet degelijk kent.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door alfatrion »

Justmeagain schreef:
08 jan 2021 10:13
(...) maar hoe kunt u nu een lening/roodstand aangaan als u de voorwaarden niet degelijk kent.
Dat behoort allemaal niet tot de essentialia, dus dat kan prima.

mpeeters2
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2021 15:17

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door mpeeters2 »

Het is zover: het beroep van Abnamro is verworpen : ze moeten betalen!
Ik heb tot voor kort NIETS af kunnen lossen op mijn Prive Limiet Plus van €30.000 dat ik ben aangegaan in 2004.
In totaal hebben we naar schatting tussen de €50.000 en €60.000 aan rente betaald. Vorig jaar kregen we ineens bericht dat de regels eenzijdig waren veranderd en dat we nu voortaan verplicht moesten gaan aflossen (opnamebedrag wordt sindsdien steeds verlaagd).
Ik heb 1 of 2 maanden terug me ingeschreven bij de claim stichting en vind het wel onbegrijpelijk dat ik van hen geen enkel bericht kreeg over de uitspraak in beroep, en dat ik fat 'toevallig ' via een uitzending van Kassa moet vernemen. Een mail van de stichting naar iedereen die zich heeft aangemeld lijkt me toch niet teveel gevraagd?

mpeeters2
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2021 15:17

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door mpeeters2 »

Was bij de uitzending van Kassa.
De uitspraken staan op de Kifid site

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door Moneyman »


Niruso
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2021 16:50

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door Niruso »

Ook ik heb jaren , keurig betaald aan ABN, veel rood gestaan maar nu mijn zaken netjes op order, en rode cijfers ken ik niet meer, maar .... het heeft heel lang geduurd en nooit is er raad gegeven door deze bank om zaken anders te doen of af te kopen . Ook verantwoording over de hoge kosten is niet gegeven, je gaat zo'n lening niet aan omdat je al een dikke portomonnee hebt... Ik ben ook benieuwd of ABN daar zijn eigen draai aan gaat geven en in ieder geval bereid is daar een compensatie voor te bieden. 15 jaar lang kon ik niets aflossen en heb alleen rente betaald, in 5 jaar tijd alles weggepoetst, nu zou een beetje compensatie terecht zijn lijkt mij. Gaat ABN vast niet zelf aanbieden , dus is het inhuren van een dure advocaat nodig, maar helaas geen optie. Ben net van mijn schulden af.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

mpeeters2 schreef:
08 mar 2021 00:23
Het is zover: het beroep van Abnamro is verworpen : ze moeten betalen!
Ik heb tot voor kort NIETS af kunnen lossen op mijn Prive Limiet Plus van €30.000 dat ik ben aangegaan in 2004.
In totaal hebben we naar schatting tussen de €50.000 en €60.000 aan rente betaald. Vorig jaar kregen we ineens bericht dat de regels eenzijdig waren veranderd en dat we nu voortaan verplicht moesten gaan aflossen (opnamebedrag wordt sindsdien steeds verlaagd).
Ik heb 1 of 2 maanden terug me ingeschreven bij de claim stichting en vind het wel onbegrijpelijk dat ik van hen geen enkel bericht kreeg over de uitspraak in beroep, en dat ik fat 'toevallig ' via een uitzending van Kassa moet vernemen. Een mail van de stichting naar iedereen die zich heeft aangemeld lijkt me toch niet teveel gevraagd?
Ik vind het dan weer onbegrijpelijk dat iemand 16 jaar geleden een lening afsluit en geen cent aflost. Uitgaande van €55.000 betaalde rente komt dat neer op €286,46 per maand. Had elke maand €156,25 afbetaald en de schuld was afgelost en de maandlasten zouden elke maand lager zijn geweest omdat de schuld lager was. Ik vind het altijd jammer dat er naar een ander gewezen wordt terwijl u diegene bent die een schuld bent aangegaan en nooit hebt afgelost.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door Erthanax »

Niruso schreef:
12 mar 2021 16:57
(...) Ben net van mijn schulden af.
Heel mooi dat u dat gelukt is.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar nu is de vraag: kunnen andere consumenten met dit document in handen rente terugvragen van hun bank? Bij de ING had ik ook een DL met een variabel krediet. Dat is al die jaren enkel omhoog gevariabeld, slechts één keer naar beneden. En zo ja, kun je dan uitgaan vanaf de datum van afsluiten van het krediet, of ook vanaf 2010 zoals in deze uitspraak?

En als dat kan, hoe ga je dat aanpakken?

Dan zie ik iets staan over een schadevergoeding. Over wat voor schade hebben we het dan?

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Woekerrente ABN Amro

Ongelezen bericht door JozJan »

Proberen kan altijd. De kern van de uitspraak is: de bank verkoopt een lening met een variabele rente. Vervolgens varieert die rente niet. Of alleen omhoog. Dat is niet wat een klant mag verwachten. De bank beroept zich op haar bevoegdheid om zelf te bepalen hoe en wanneer de rente wijzigt. Maar dát wordt dus afgewezen: de variabele rente moet de renteontwikkeling in de markt volgen,

Waarschijnlijk zal ING proberen je claim af te wijzen, maar deze uitspraak is nogal een steun in de rug.

Schade waar het om gaat is de teveel betaalde rente voor zover ik kan zien. In deze zaak moet ABN AMRO becijferen hoeveel die schade is, als de rente op de lening zich had ontwikkeld op dezelfde manier als de 'referentierente' uit de uitspraak. Ze mogen de aanpassing van het rentetarief per kwartaal bekijken, maar de schade moet voor iedere maand bepaald worden.

Gesloten