LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zakelijke rekening openem met BKR

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
skuld
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 feb 2010 18:50

Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door skuld »

Momenteel ben ik mij aan het voorbereiden om een bedrijfje op te starten.
Hiervoor heb ik de financiële middelen en wil ik enkel een rekening openen bij een bank.

Echter heb ik her en der wat informatie ingewonnen en inmiddels van de ABN-Amro, ING, Rabo een afwijzing gekregen en maakte de SNS het wel heel erg bond door net als de andere banken aan te geven dat mensen met een BKR aantekening geen zakelijke rekening kunnen openen maar gaven ze mij wel ongevraagd een extra krediet faciliteit op mijn privé rekening!

Welnu, weet iemand een bank waar alleen een betaalrekening geopend kan worden zonder dat ik een krediet oid wil hebben.
Ik heb een BKR notering ivm achterstanden destijds welke gewoon zijn voldaan alleen nog 5 jaar blijven staan.

Persoonlijk had ik gedacht dat dit geen enkel probleem zou zijn maar schijnbaar denken banken anders...

kees.bugter
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:55

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door kees.bugter »

Zakelijke rekening verplicht?

Eerst de vraag, is het verplicht om een zakelijke rekeningen te openen voor je eigen bedrijf? Het antwoord is nee, er zijn geen wettelijke verplichtingen en ook de belastingdienst verplicht je niet om een zakelijke rekening te openen. Wel wordt het gebruik van een aparte rekening van zaken aangeraden door onder andere de Kamer van koophandel en boekhouders/accountants (en waarschijnlijk bijna alle ondernemers).
Het is verstandig om de financiën van je eenmanszaak op een andere rekening te regelen dan je privérekening. Zo krijg je een beter financieel overzicht van de stand van zaken van het bedrijf. Voor een (eventuele) boekhouder is het ook erg lastig wanneer privé en zakelijke gegevens door elkaar staan. Tevens kan de belastingdienst bij een controle de bankafschriften overleggen, wanneer zakelijk en privé gemengd zijn moet je ook volledig inzicht geven over privé zaken.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door elmo43 »

Je kan als ondernemer idd zoals is aangegeven een andere normale rekening openen, en deze dan gebruiken als zakelijke rekening.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door CB »

Je kan als ondernemer idd zoals is aangegeven een andere normale rekening openen
Dat vraag ik me af. Voor het openen van iedere betaalrekening wordt door de banken een BKR-toets uitgevoerd en dat doen ze niet voor niets.

skuld
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 feb 2010 18:50

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door skuld »

Kees Bugter : Stom dat ik daar zelf idd nog niet op gekomen was.
Dit geeft mij iets meer tijd om in alle rust een zakelijke rekening te kunnen openen.
En idd de boekhouder welke dit moet gaan doen heeft dan iets meer werk wat dan weer op te lossen is door meer uitgaves vanuit een prive kas te doen en zo nu en dan een groter bedrag als prive op te nemen.
Thanx!

CB : Daar heb je op zich wel gelijk in ook al schreef ik duidelijk dat ik enkel een rekening wil openen en beslist geen krediet of andere vorm van geldlening wens.
Kun jij mij dus eens uitleggen welk risico de bank loopt bij het verstrekken van een rekeningnummer aan mij?
Volgens mij lever ik alleen maar geld op dan....

De enige bank in deze die risico had kunnen lopen was de SNS welke mijn aanvraag om een zakelijke rekening afwees en mij ongevraagd een krediet op mijn prive rekening gaf....

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door CB »

Kun jij mij dus eens uitleggen welk risico de bank loopt bij het verstrekken van een rekeningnummer aan mij?
Nee dat kan ik niet. Ik geef alleen aan dat de banken bij elke nieuwe rekening een BKR-toets doen en dat ze dat niet voor niets doen. Mijn opmerking is dus alleen een constatering. Niets meer en niets minder dan dat. Verder heb ik over jou situatie geen mening, omdat mij daarvoor de nodige infomatie ontbreekt.

Willemvanoranje
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2010 10:33

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door Willemvanoranje »

Hoe komt het dat zo een hardnekkig misverstand van registratie bij BKR is ontstaan?

BKR is ingesteld door banken.

Een BKR-verleden is niet erg mits je maar je schulden voldoet of er aan werkt deze schulden kwijt te raken.

Als alles netjes is betaald dan kun je in overleg met de bank (die jou heeft laten registreren) een bewijsje vragen dat alle schulden zijn betaald.

Je kunt een verzoek doen om bij BKR in te zien waarom je staat geregistreerd!!

Je kunt er meer eens zijn of niet en in beide gevallen kun je er iets aan doen.

Het is heel wijs om eerst zelf te informeren bij BKR, www.bkr.nl

skuld
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 feb 2010 18:50

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door skuld »

Willemvanoranje ; Hoe deze misverstanden komen kun je denk ik het beste bij de banken vragen...
Ik heb geen schulden meer (helemaal nergens), heb mijn voorgaande schulden allemaal afgewikkeld en ben ook niet voornemens mij nog eens in de schulden te steken dus de verbazing welke jij hebt heb ik ook.....

Schijnbaar is een opgeloste BKR notering in Nederland erger als een erge, besmettelijke ziekte....

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door tsja.. »

waarom lopen hier 2 dezelfde topic's over? niet handig..

en tegen de forumregels, maar dat terzijde..

Willemvanoranje
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2010 10:33

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door Willemvanoranje »

Geachte heer SKULD,

Niet noodzakelijk emotioneel te worden... Maar u kunt toch inzage vragen in uw dossier bij BKR, ga naar www.BKR.nl

Ik lees te veel dat iedereen schuld heeft maar dat u zelf de oplossing kunt aandragen daar lees ik niets over?

Dus ga nu naar het BKR of neem contact met ze op... vraag om inzage in uw dossier en kom te weten waarom en door wie u nog staat geregistreerd.
Alle andere manieren leveren indianenverhalen op.

Als u hulp nodig heeft mail dan maar...

skuld
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 feb 2010 18:50

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door skuld »

Willemvanoranje ; Ik weet welke BKR notering er staat.
Het betreft hier een notering van een bank over een relatief klein bedrag welke opgelost is.
Ik heb dus geen schulden meer, ben mijn afspraken omtrent de oplossing van dit probleem gewoon nagekomen en ben er helder is dat ik enkel een rekening wil openen ZONDER krediet.

skuld
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 feb 2010 18:50

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door skuld »

tsja ; Er lopen geen dezelfde forums, iig niet door mij.
Door mij gaat dit forum over een zakelijke rekening openen met BKR en het andere forum waar je vermoedelijk op doelt over zakelijke transacties op een privé rekening.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door CB »

Het betreft hier een notering van een bank over een relatief klein bedrag welke opgelost is.
Hangt er vanaf hoe het is opgelost.

Schuld kan normaal zijn afgelost.
Schuld kan zijn afgelost met een betalingsregeling.
Schuld kan zijn afgelost met tussenkomst van een deurwaarder.
Een restant bedrag kan zijn kwijtgescholden.

De manier waarop het is afgelost/opgelost, kan meespelen bij het wel of niet opnieuw zaken doen met iemand.

skuld
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 feb 2010 18:50

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door skuld »

CB; Dan zal dat denk ik het probleem zijn.
Het is opgelost door een faillissement / wsnp.
Het is dus deels betaald en de rest is kwijtgescholden.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door renegade66 »

oeps :oops: :oops:

Piet Za
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:32

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door Piet Za »

Kun je bij de BKR dan een zakelijke rekening openen ?

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door WilWil »

BKR is geen bank, zij registreren alleen maar.

Faillissement veranderd zaak natuurlijk wel. De achterstanden zijn niet voldaan, maar kwijtgescholden. Dat is een "zware"registratie. Een bank is daardoor, terecht, heel voorzichtig. En aangezien dit faillissement nog niet zolang geleden is afgewikkeld (< 5 jaar) snap ik de redenering van de bank, muv de SNS.

Zover ik weet kun je naar een faillissement alleen een basisrekening krijgen.

Even over de discussie zakelijk, particuliere rekening. Klopt dat het voor de belastingdienst e.d. niet uitmaakt. Maar beide rekeningen hebben hun eigen voorwaarden. Hiervoor teken je bij opening van de rekning. Bij een particulieren rekening staat meestal in de voorwaarden een opmerking over zakelijk gebruik van de rekening. Dit is niet toegstaan en kan tot gevolg hebben dat de rekening alsnog wordt omgezet. Daarnaast heeft de zakelijke andere faciliteiten dan een particuliere rekening. Deze faciliteiten kunnen gunstig zijn voor het bedrijf. Uiteraard is dat afhankelijk van het soort bedrijf e.d..

skuld
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 feb 2010 18:50

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door skuld »

Inmiddels is het opgelost!
Er is een rekening geopend bij de ING precies op het moment dat ik er ook één kon openen bij Triodos.
Bedankt voor het meedenken en gezond kritisch kijken allemaal!

Doelah
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2010 17:44

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door Doelah »

Hoi Skuld,

Heb je uiteindelijk een zakelijke of prive rekening geopend? en wat geeft je voorkeur Triodos of ING? Heb de aanvragen online gedaan of ben je op afspraak geweest?

Groet,

skuld
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 feb 2010 18:50

Re: Zakelijke rekening openem met BKR

Ongelezen bericht door skuld »

Doelah schreef:Hoi Skuld,

Heb je uiteindelijk een zakelijke of prive rekening geopend? en wat geeft je voorkeur Triodos of ING? Heb de aanvragen online gedaan of ben je op afspraak geweest?

Groet,
Doelah,

Ik heb uiteindelijk twee zakelijke rekeningen geopend welke ik beide gebruik en waar ik van beide erg tevreden over ben.
Triodos is volledig online geregeld en ING ben ik even op kantoor langs geweest.

Gesloten