LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeken van Iddink

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door mar42 »

Dat is mooi jalint, heeft je brief toch geholpen :wink:
Bewaar de brief goed.

jalint
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:49

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door jalint »

iS ZEKER MOOI EN BRIEF WORDT GOED BEWAARD.

Osprey
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2009 12:28

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door Osprey »

Tot mijn grote verbazing vond ik bij terugkomst van vakantie weer een boeterekening van Iddink op de mat. Volgens hen is er 1 boek niet ingeleverd. Dit is de 2e keer dat dit ons overkomt in de 4 jaar dat onze zoon op het voortgezet onderwijs zit. Ik weet voor 200% zeker dat ik alle boeken heb ingeleverd. Ik heb zelfs de ISBN-nummers gecontroleerd en aangevinkt op het door Iddink aangeboden inleverformulier. Daarna alle boeken in een stevige plastic tas gestopt en een flinke laag tape erom heen gedaan, een knap boek die hieruit ontsnapt! Vervolgens de tas op school in een verzamelcontainer gedeponeerd. Wat er daarna gebeurd is blijft gissen. Als je hen een brief stuurt is het antwoord: "Wij hebben de boeken gescand, dus is het zo". Waar ik van walg is hun monopoliepositie. Er is geen enkele vorm van controle cq terugkoppeling.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door mar42 »

:idea: :wink: Tip en advies voor de volgende keer, maak een kopie van de inleverbn zoals jij hem ingevuld heb en laat deze ondertekenen en cntroleren bij inlevering.
Zet daarbij de naam van degene die het heeft gecontroleerd met datum en tijd erop en laat dan tekenen door desbetreffende persoon.
Dan heb je achteraf altijd bewijs van inlevering. :wink:

Zoals ik het nu lees kan het ook niet goed gaan als je het in een container moet deponeren zonder dat er controle is uitgevoerd. En kunnen zij dus altijd dit soort geintjes uit halen.

jalint
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:49

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door jalint »

Je tip is goed bedoeld maar ook bij mijn zoon op school wordt er niets gecontroleerd.Niet door iddink en zeker niet door school.Ben blij dat ik een brief heb geschreven kreeg ook snel antwoord.Zou er zeker wat aan doen(ik heb namelijk een excuus gehad en hoef de boete niet te betalen) s6 ermee

Osprey
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2009 12:28

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door Osprey »

Ik heb op 3 augustus een zeer duidelijke brief naar Iddink gestuurd. Daarin oa geschreven dat ik ook het programma 'Opgelicht" hierover had ingelicht omdat ik me zo voel. Op 5 augustus had ik al antwoord terug! Het kwam er op neer dat ik de boete niet hoef te betalen. Ik werd niet aansprakelijk gesteld voor de vermissing. Nu kan het ineens wel!

jalint
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:49

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door jalint »

Ik kreeg eerst ook een boeterekening thuis, nadat ik een brief had gestuurd hoefde het opeens niet meer en kreeg ik excuus. dus zeer verstandig om te reageren.

ouders pas op
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2009 21:02

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door ouders pas op »

Ook onze dochter heeft haar boeken ingeleverd bij de school in een afgesloten zak. Na de vakantie vonden wij een dikke rekening van Iddink terwijl bij het inleveren driemaal gecontroleerd was of alles compleet was. Het meest opvallende was dat het boek waarin de inleverlijst moest worden gestopt zou ontbreken.
Navraag bij meerdere klasgenoten leverde op dat ook bij hen boeken in rekening waren gebracht.
Inmiddels hebben wij ook een brief gestuurd en wachten op reactie.

teixo
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2009 14:37

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door teixo »

Door alle berichten de boeken voor inleveren zorgvuldig gecontroleerd. Toch bij thuiskomst een boeterekening voor het ontbreken van een boek!!!

Het telefoongesprek met Iddink (0900 nummer, 10 cent per minuut) werd door mevrouw Schouten zo'n 10 minuten in de wacht gezet ("een ogenblikje") en vervolgens op zeer onplezierige wijze verbroken. Iddink neemt namelijk geen telefonische reacties aan (onbegrijpelijk voor een dergelijk bedrijf!)

De enige manier om bij Iddink een bestelling te doen is via hun web pagina en door verplicht “akkoord” te gaan met kosten voor borg. Dit “akkoord” wordt afgedwongen en is niet rechtsgeldig. Gelet op de wet op elektronisch verkeer (artikel 7:46c BW) adviseer ik om Iddink direct (binnen 7 dagen) alsnog te melden niet akkoord te gaan met borg.

Helaas heeft Iddink zichzelf per e-mail onbereikbaar gemaakt (wat normaal gesproken niet gebruikelijk is bij elektronisch verkeer) , zodat ook hier alles per post moet. Al met al en vreemde gang van zaken.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door mar42 »

Aan de borg voor de schoolboeken ontkom je helaas niet, er is geconstateerd door de 2de kamer dat dit rechtsgeldig is.

Dus ben je verplicht dit te betalen er zit niks anders op.

Je hoeft dit uiteraard niet elk jaar te betalen, als er geen beschadigingen aan de boeken zijn of vermiste boeken dan word dit af getrokken van de 75 euro, en zal je als je kosten maakt dit weer moeten aanvullen tot 75 euro.
Ze kunnen niet elk jaar 75 euro vragen als je er niks hoeft te worden afgetrokken van de 75 euro die je nu al moet betalen.
De boekleveranciers schieten hier wel wat mee op doordat zij de borg die zij ontvangen het hele jaar rente van trekken.

En eigenlijk zou de rente die zij ontvangen ook aan ons terug moeten geven. :wink:

teixo
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2009 14:37

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door teixo »

De discussie over borg zie ik graag tegemoet. De antwoorden op de kamervragen laat dit nog in het midden.

Zie ondermeer de site van Vereniging Openbaar onderwijs http://www.voo.nl/news/Een_borg_vragen_ ... n_kan_niet

Borg betalen is pas verplicht als er een overeenkomst is, Iddink dwingt die overeenkomst elektronisch af en bezwaar maken is dan noodzakelijk om zeker te stellen dat er geen overeenkomst is!

Overigens is de boete voor "niet ingeleverd boek" inmiddels weer ingetrokken door Iddink. Als het bedrijf niet zo vreemd zou reageren dan had ik minder moeite met een borg. Nu heb ik hier geen vertrouwen in.

nicootje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2008 22:35

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door nicootje »

Ik lees diverse dingen over het gebruik van werkboeken. Sinds dit schooljaar mogen onze kids niet meer in hun werkboek schrijven!! Deze moeten weer ingeleverd worden aan het einde van het jaar. Inmiddels met school en Iddink gebeld. Volgens school is dit nieuw en moeten de leerlingen veel dingen uit het werkboek overschrijven in hun schrift!?! Volgens Iddink kan de school alleen complete sets bestellen, dus boek met werkboek. De prijs is hetzelfde gebleven.
De school kijkt reglematig in de boeken of er niets in staat. Volgens hun gaan deze volgend jaar naar andere leerlingen.
Wie heeft hier ook mee te maken??

cmbeaufort
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2010 12:36

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door cmbeaufort »

Iddink is in veel opzichten een regelrechte ramp!

Zowel vorig jaar, als dit jaar onterechte boeterekeningen toegestuurd gekregen. Vorig jaar zou mijn dochter een heel pakket niet ingeleverd hebben (van de buren hoorden wij hetzelfde verhaal), dit jaar mist Iddink een boek van mijn zoon dat absoluut ingeleverd is. Zijn pakket is hier thuis tweemaal gecontroleerd en dichtgetaped op school afgeleverd. Bij inlevering vindt inderdaad geen controle plaats.

Het lukt niet om in te loggen op de website en telefonisch wordt ik via alle (!) menu's doorverwezen naar de website.....Dan maar een brief versturen. Wat een verspilling van tijd energie, alleen omdat Iddink zijn zaken niet op orde heeft.

Kan Radar hier iets aan doen?

Vr. gr, Catharina

NienkeStortelder
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2010 21:21

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door NienkeStortelder »

Dit jaar heb ik ook net als gewoon ieder jaar mijn boeken bij iddink besteld. Nou heb ik netjes al mijn boeken ingeleverd en na gekeken. Vandaag krijg ik een brief van iddink. U heeft een boek niet ingeleverd. Een vriendin van mij heeft dit ook al gehad. Je moet gewoon je boeken op een rek neerleggen en verder niks. Dus je kunt ook niet aantonen dat je net zoals iedereen je boeken hebt ingeleverd. Dus het komt er op neer dat je geld moet betalen voor iets waar ze voorzichtig en netjes mee om bent gegaan! Wat kan ik hier aan doen ?

jalint
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:49

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door jalint »

Dit jaar nog geen boete rekening gehad(gelukkig). Heb de boeken dit jaar samen nagekeke de boeken dubbel getelt met tape de tas dichtgeplakt(zullen ze blij mee zijn haha)en toen nog een extra tas eroverheen en toen op school ingelevert. :lol:

annet1963
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2010 17:07

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door annet1963 »

Hallo
bij het inleveren van de schoolboeken waren de ontvangstbewijzen op. Mijn zoon kwam dus zonder ontvangstbewijs thuis. Binnen een week hadden we een boeterekening van Iddink van ruim 340 euro, omdat mijn zoon zijn boeken niet ingeleverd had. Naar Iddink gebeld. Omdat de boeken ingescanned waren, stond in hun computer dat hij ze ingeleverd had. Opgelost dus. Dacht ik. Vandaag word ik gebeld door Iddink. Ineens staat er in de computer dat ze niet ingeleverd zijn. Rara hoe kan dat? Dus nu moet ik zonder ontvangstbewijs gaan bewijzen dat ze ingeleverd zijn. Dus maar brief op poten naar Iddink gestuurd. Aangetekend, kunnen ze die niet kwijt raken......... groeten annet

Sjefvdven
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:55

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door Sjefvdven »

Gelet op de hoeveelheid klachten over de wijze waarop Iddink omgaat met het innemen van schoolboeken wordt het eens tijd dat hier in breder verband aandacht aan wordt geschonken. Iddink stuurt ouders zonder enige informatie vooraf boete facturen. Deze facturen blijken vaak voort te komen doordat Iddink stelt dat boeken (of zelfs complete tassen met boeken) niet zijn ingeleverd. Om tegen deze aantijgingen te reageren krijg je van Iddink de mogelijkheid om via hun website in 225 tekens je beklag te doen. Vervolgens krijg je twee dagen later een herinnering van je boete. Ze stellen vervolgens dat je je reactie schriftelijk mag geven. Telefonisch is helaas niet mogelijk. Vervolgens is het maar afwachten wat er gaat gebeuren.

Even in de kamer van koophandel gekeken wie deze tent bestuurt. In de Raad van Commissarissen zitten de heren Gerlach Cerfontaine en Jan Peter Schmittmann. De laatste moet je eens "googlen". Tja, wat mag je dan van een bedrijf als Iddink verwachten. Enige moraal is dan ver te zoeken.

annet1963
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2010 17:07

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door annet1963 »

Hallo
Het drama Iddink wordt steeds gekker. gisteren mailtje gekregen dat we onze borg terugkrijgen omdat de boeken zijn ingeleverd. Maar...... dit wordt in mindering gebracht op de boete die er staat omdat de boeken niet ingeleverd zijn. Het gaat dus om dezelfde boeken. Vandaag tweede aanmaning, als reactie op mijn aangetekende brief. De boeken zijn nog steeds kwijt dus. Dus naar |Iddink gebeld. Nu gaat er een teamleider terugbellen. Wordt vervolg, annet

Cornelia68
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2010 14:19

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door Cornelia68 »

Als medewerker van een school verbaasde ik ma al over de gang van zaken bij het inleveren van de boeken. De pakketten moesten ingepakt en dichtgetapt ingeleverd worden, enige controle op wat en wie er ingeleverd hadden was niet mogelijk!
Toen dacht ik nog nou ja "gratis schoolboeken" dus het zal wel goed geregeld zijn en het bedrijf neemt dat risico dan maar.
Maar nu moest ik voor eigen kind voor het eerst bij Iddink boeken bestellen en de manier waarop was al erg onduidelijk enkel een inlog en alles via internet. Totaal geen idee met wat ik nu eigenlijk besteld had in goed vertrouwen ook enige schoolspullen, woordenboeken en kaften mee besteld(gekocht) en betaald. Handig alles in een keer. Maar wat schetst mijn verbazing:
Geen enkel leerboek bij het pakket, dus de rekbare boekenkaften zijn compleet overbodig. De bijgekochte boekje met tips over huiswerk voor ouder en kind is DIGITAAL, handig lezen dus. En verschillende schoolspullen zijn in een gewone winkel veel goedkoper te krijgen! Naja dat verlies neem je dan maar , maar dat je als je iets terug wilt sturen allerlei kosten in rekening gebracht krijgt vind ik echt heel raar! Je moet al zelf de verzendkosten betalen en dan berekenen ze hogere kosten dan bij het bestellen!
Welke winkel of ander bedrijf doet dit? Ruilen of retourneren moet toch kunnen, de verpakking is niet eens open geweest!!! En dat je moet betalen voor het retour sturen wordt je ook pas verteld als je het al bijna gedaan hebt! En nu willen ze dat ik die kosten betaal ook als ik het niet terug stuur???
Nou van mij hoeft dit hele systeem van een bedrijf met een grote monopoly positie echt niet ! Geld verdienen op een Schandelijke wijze dat is het !!!

hens65
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:03

Re: Boeken van Iddink

Ongelezen bericht door hens65 »

Ben zeer verbaasd over alle extra kosten die iddink vraagt voor de boeken die hij levert.
Ik ben gewend boeken en materialen via internet te bestellen maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Dit is marktbederf voor de webwinkels. Ik ben gewend een boek dat niet gewenst is zonder problemen terug te kunnen sturen.
Helaas is Iddink de enige leverancier waar de school van mijn dochter afspraken mee heeft tav de huurboeken.
Om de boekenlijst van mijn dochter te bestellen moest ik in loggen. Toen ik iets wilde wijzigen betreffende de extra zelf te kopen boeken bleek ik die pagina niet meer te kunnen bereiken want het systeem dacht zelf mee en vond dat ik die pagina al gehad had :het stond niet toe iets te veranderen.

Na levering wilde ik dus enkele gekochte boeken retourneren.
Het geld voor deze boeken zal ik op mijn rekening gestort krijgen minus 5.50 verwerkingskosten..? dit zijn geen retourkosten: ik moet zelf het retoursturen betalen.
Ik heb al de 1.75 euro betaald die men vraagt als men ook boeken (naast de huurlijst) koopt.
Daarnaast heb ik het goedgevonden dat men 1,75 euro voor e-learning for kids van mijn rekening geschreven heeft ( ik heb eigenlijk nergens bewijs dat dat ook echt naar dat doel gaat..).
ik heb 75 euro borg betaald voor de huurboeken, en ik moest 4,95 betalen voor de huurboeken: regeling schade en diefstal huurboeken..( is dit niet dubbelop..? als ik al 75 euro borg betaal..?)
Ondertussen de 10 cent per minuut die ik moest betalen aan het veel te uitgebreide telefoongesprek waar ik elke keer weer een bandje moest afluisteren voordat ik uiteindelijk bij een persoon uitkwam.
Gratis boeken..?? Wel erg veel extra kosten die er op allerlei manieren uit de zak geklopt worden

Weet iemand hoe het zit met de wetten waar een internetbedrijf zich aan moet houden? En ik ga uitzoeken of ik echt vast zit aan iddink voor de huurboeken van mijn dochter volgend jaar.

Gesloten