LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Annemieke86
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:09

Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door Annemieke86 »

Goedemiddag,
Ik heb een vraagje over de gemeente van mij en mijn dochter. Ik heb informatie ingewonnen mocht het zo zijn, dat mijn dochter naar SBO gaat ipv regulier onderwijs. Nu snap ik dat de afstand een bepaald aantal km moet zijn (logisch!)
Echter, door een aanstaande verhuizing val ik 800 meter BUITEN het leerlingvervoer en dat betekent dat ik mijn dochter zelf moet brengen. Ik werk zelf in de thuiszorg, er is daar een chronisch tekort aan personeel. Ik kan en wil mijn baan niet opzeggen door een goed maatschappelijk gevoel en mij inzetten voor een kwetsbare doelgroep.
Ik zou van baan moeten wisselen OF mijn baan moeten opzeggen om mijn dochter naar school te brengen.

Een andere optie is mijn dochter naar een school verderop brengen zodat ik altijd garantie heb van leerlingvervoer. Echter, het moet weer een bepaald aantal km zijn, het moet op de route liggen, er moeten geen verdere kosten aan verbonden zijn OF de leerling moet een beperking hebben zodat zij niet in staat is zelf of onder begeleiding met OV kan reizen.

Mijn vraag is:
Kan de gemeente een aanvraag echt weigeren? Zoals het niet op de route liggen van mijn huis?
Kan de gemeente mij een school toewijzen die het dichtste bij is? (dat betekend per december geen recht meer op vervoer omdat dat 800 meter te dicht bij is van de school)
Ben ik verantwoordelijk voor de leerplicht (ja natuurlijk maar de gemeente werkt niet mee!) hoe zit dat dan met de leerplicht? Ik kan toch mijn baan niet opzeggen? Dat kost de gemeente toch ook geld?
Laatst gewijzigd door Radar op 20 sep 2019 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie aangepast ter verduidelijking

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door berndv »

Annemieke86 schreef:
20 sep 2019 13:25
Kan de gemeente een aanvraag echt weigeren? Zoals het niet op de route liggen van mijn huis?
maar natuurlijk kunnen ze dat. Er zijn voorwaarden waar aan moet worden voldaan, voldoet u daar niet aan, betekent dit dat u geen recht heeft op leerlingvervoer.
Annemieke86 schreef:
20 sep 2019 13:25
Kan de gemeente mij een school toewijzen die het dichtste bij is? (dat betekend per december geen recht meer op vervoer omdat dat 800 meter te dicht bij is van de school)
Ik denk het wel. Als het betekent dat er voor de ene school door de gemeente vervoer moet worden geregeld en voor de andere niet, kan het natuurlijk zijn dat de gemeente de dichtstbijzijnde school toewijst. Wat ik ook logisch vind.

Wat ik wel her en der lees is dat er meerdere criteria zijn. Het afstandscriterium is er 1 van. Maar het afstandscriterium kan ook van afgeweken worden als het kind in verband met een handicap niet zelfstandig naar school kan komen.

Dus zoals ik het zie wordt er dus gekeken of de afstand meer bedraagt dan 6 kilometer. Is dat het geval, dan is er leerlingenvervoer. Indien de afstand kleiner is, wordt gekeken naar eventuele beperkingen, indien zo, kan besloten worden om leerlingenvervoer toe te kennen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door tttlocke »

berndv schreef:
20 sep 2019 15:11
Annemieke86 schreef:
20 sep 2019 13:25
...
Kan de gemeente mij een school toewijzen die het dichtste bij is? (dat betekend per december geen recht meer op vervoer omdat dat 800 meter te dicht bij is van de school)
Ik denk het wel. Als het betekent dat er voor de ene school door de gemeente vervoer moet worden geregeld en voor de andere niet, kan het natuurlijk zijn dat de gemeente de dichtstbijzijnde school toewijst. Wat ik ook logisch vind.
Natuurlijk kan dat niet. U bent vrij in de keuze van uw school en de gemeente kan u niet dwingen u kind naar een bepaalde school te brengen. Wel is het kennelijk zo dat u voor de ene school geen vervoer krijgt omdat u te dichtbij woont en voor de andere niet omdat het bijvoorbeeld niet op de route ligt. In beide gevallen dus geen vergoeding. Maar de gemeente mag in principe niet voor u beslissen naar welke school uw kind moet gaan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door berndv »

Indien het gaat om het regulier onderwijs mag de gemeente niet beslissen welke school u kiest. Indien het kind toegelaten wordt tot het Speciaal BasisOnderwijs gaan er andere zaken gelden. U krijgt inderdaad niet de verplichting om naar een bepaalde school te gaan. Er wordt bij de toelating gekeken welke school passend is voor de diagnose waarvoor uw dochter toegelaten wordt op het speciaal onderwijs. Hierbij wordt rekening gehouden met verschillende factoren, waarbij de reistijd ook meetelt.

Op de site van de rijksoverheid vond ik een interessant stukje over leerlingenvervoer:
Wanneer krijgt mijn kind leerlingenvervoer?
Er is een aantal voorwaarden voor leerlingenvervoer:

Uw kind gaat naar het basisonderwijs, een speciale school voor basisonderwijs of een school voor voortgezet (speciaal) onderwijs.
Uw kind bezoekt de school die het dichtstbij is.
De afstand tussen uw huis en de school is meestal meer dan 6 kilometer - uw gemeente bepaalt de minimale afstand.
https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-no ... genvervoer
Dus ja, de gemeente kan een school toewijzen, je hoeft je er niet aan te houden, maar dan kom je op hetzelfde resultaat, namelijk geen (vergoeding voor) leerlingenvervoer.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Ik zou van baan moeten wisselen OF mijn baan moeten opzeggen om mijn dochter naar school te brengen.”

Heeft u al eens gekeken of de school waar uw kind dan naartoe zal gaan, geen voorschoolse- en naschoolse opvang heeft?
U heeft het al over baan opzeggen of veranderen van baan, maar er moet toch meer mogelijk zijn?
Ik ken wel meer mensen waarvan de kinderen niet voor leerlingenvervoer in aanmerking komen, maar die (werkende) mensen vinden toch altijd wel een oplossing.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door tttlocke »

De gemeente wijst helemaal geen school toe aan ouders. Zij bepaalt slechts voor welke school leerlingenvervoer voor jouw kind geregeld wordt, en voor welke niet. Het kan zijn dat dat vervoer alleen geregeld wordt als gekozen wordt voor de dichtstbijzijnde school. Dat doet verder niets af aan de keuze die ouders hebben.

De gemeente waarin ik woon stelt als voorwaarde o.a. dat het kind in de gemeente moet wonen en onderwijs volgt op de dichtstbijzijnde passende school.
Blijkens de gemeentelijke verordening heeft 'passend' dan zowel betrekking op de juiste onderwijssoort als op de wens van ouders mochten zij schriftelijk verklaren overwegende bezwaren te hebben tegen de richting van het onderwijs waaronder de dichtstbijgelegen school valt.

mh73

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik weet niet welke leeftijd dochterlief heeft? Hoe gaat ze nu dan naar school?

Mocht de TS denken dat leerlingenvervoer een pretje is, nou nee dus. Wij hebben daar met onze dochter een jaar of negen mee te maken gehad. In de eerste plaats geef je je kind mee aan een vreemde. Dat was voor ons wel een drempel. Haar bus heeft in die tijd twee ongelukken op de snelweg gehad en een keer pech. Dat wordt niet altijd netjes opgelost. Zo heeft het hele clubje (allemaal chronisch zieke kinderen) een keer twee uur in de brandende zomerzon op vervangend vervoer staan wachten zonder drinken.

Daarnaast zijn er tegenwoordig zeer strenge regels, ik neem aan dat dat overal wel zo is. Je kind heeft 2 minuten om in te stappen. Ze bellen niet aan of zo en mogen zelf 10 minuten eerder of later komen. Je zit dus in de praktijk constant op te letten of die bus er niet aankomt, want ze rijden gewoon weg dan zonder jouw kind.
Is de bus niet vol, dan kan het zijn dat ze er nog wat kinderen van een andere school bij doen. Op zich niet erg en logisch, maar die moeten ook nog worden opgehaald/afgezet. Je kind kan dus best vroeg opgehaald worden.

O ja, wij hebben nog een tijdje in de rats gezeten of de gemeente het vervoer nog wel zou toewijzen, dit moet je namelijk voor elk schooljaar opnieuw aanvragen. Omdat ze op een bepaald moment best in staat was om onder onze begeleiding met het OV naar school te gaan. Dat zou ons als ouders tussen de vier en vijf uur per dag kosten! Ze zat ruim 20 km verderop op school. Dan kun je inderdaad je baan, of in mijn geval winkel wel aan de wilgen hangen. Of dat voor 6 km zo is, vraag ik me af. Dat moet met wat kleine aanpassingen toch wel te doen zijn, lijkt me? Vandaar ook mijn vraag hoe dat nu gaat, het naar school gaan.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door kokka »

Ik snap dat vervoer sowiezo niet. Waarom moeten kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben wel op kosten van de samenleving vervoerd worden, en kinderen die naar een normale school gaan, die best wel een eind van school kunnen wonen, niet?
Er zijn zat oplossingen om je kind op school te krijgen

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat een kille reactie. Kinderen in de basisschoolleeftijd gaan doorgaans in de eigen buurt op school, niet op 10 of 20 km afstand. Dat er speciaal onderwijs noodzakelijk is, is beslist geen vrije keuze van de ouders.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door moederslink »

Kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben, hebben gewoon een vol rugzakje .... een beperking, hetzij lichamelijk , hetzij geestelijk ( denk aan motoriek , ADHD , ADD , NAH {niet aangeboren hersenletsel} enz ) deze kinderen kún je niet ' simpelweg ' met het OV laten gaan of zelfstandig op de fiets laten gaan.
Dit eist van ouders een strakke planning en structuur bieden voor het kind , zeker in de ochtend.
Dit vereist van de chauffeur ook het nodige , deze kennen hun pappenheimers en kunnen ermee omgaan.
Dat het niet altijd even soepel loopt is vervelend genoeg voor álle partijen.

Ik vind de opmerking dat de TS ervoor ' kiest ' om te verhuizen en daardoor een probleem heeft met het leerlingenvervoer zeer ongepast.
Dus eigen schuld dikke bult? 🤨
Wat weten wij ervan waarom dit gezin gaat of moet verhuizen?😕
Ook voor hun dochter moet er een oplossing worden gevonden.
Het is niet altijd gemakkelijk en zeker niet wanneer er meerdere jonge kinderen .smorgens op tijd naar school moeten gaan en de ouders werken.

In dit geval gaat het om 800 meter buiten de grens....waar héb je het dan over?
Als het om 5 km gaat, ok , hier gaat het over nog géén kilometer!

TS, praat nog eens met de Gemeente , wie weet....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door kweenie »

Erthanax schreef:
20 sep 2019 19:04
Wat een kille reactie. Kinderen in de basisschoolleeftijd gaan doorgaans in de eigen buurt op school, niet op 10 of 20 km afstand. Dat er speciaal onderwijs noodzakelijk is, is beslist geen vrije keuze van de ouders.
Maar in dit geval gaat het kind van TS blijkbaar wel in de eigen buurt naar school. Dan vind ik het wel een goede vraag, waarom een kind op het sbo per se met leerlingenvervoer naar school gebracht moet worden. Ik weet zelf natuurlijk weinig van de specifieke situatie van het kind van TS, dus er is ook moeilijk aan te geven in hoeverre het eventueel ook op een andere manier naar school zou kunnen.

(Overigens heb ik gelezen dat de grens voor sbo bij 3 km zou liggen, dan zou TS dus 2200 meter van school wonen. Maar misschien dat dit van gemeente tot gemeente verschilt?)

Wat ik mij dan ook afvraag, hoe doe je dat in de tijd voor en na school? Als een kind niet zonder begeleiding naar en van school kan, kan ze dan wel alleen thuis zijn?

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door rvjapio »

U stelt zich volkomen afhankelijk van de gemeente om het vervoer van uw dochter te regelen. U laat er zelfs uw baan vanaf hangen. Misschien is het handig om er eens rustig voor te gaan zitten en u zelf af te vragen hoe u uw dochter op school kan krijgen zonder gemeente. De enige argumenten die u nu noemt zijn dat u uw baan moet opzeggen en dat de gemeente toch moet snappen dat u niet zonder ze kan. En dat 800 meter normverschil toch overbrugbaar moet zijn.

Begin opnieuw. Zorg eerst dat u weet welke school het wordt. Vraag u dan af hoe u kind naar school kan. Op de fiets? Met het ov? Misschien met een klasgenoot? Een kennis? Anders? Pas als u alles als onhaalbaar heeft kunnen afvinken kunt u de gemeente vragen wat hun mogelijkheden tot ondersteuning zijn. U heeft dan ook de argumenten op een rij. Nu alleen de verwijten.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door Lowieze »

rvjapio schreef:
20 sep 2019 19:44
U stelt zich volkomen afhankelijk van de gemeente om het vervoer van uw dochter te regelen. U laat er zelfs uw baan vanaf hangen. Misschien is het handig om er eens rustig voor te gaan zitten en u zelf af te vragen hoe u uw dochter op school kan krijgen zonder gemeente. De enige argumenten die u nu noemt zijn dat u uw baan moet opzeggen en dat de gemeente toch moet snappen dat u niet zonder ze kan. En dat 800 meter normverschil toch overbrugbaar moet zijn.

Begin opnieuw. Zorg eerst dat u weet welke school het wordt. Vraag u dan af hoe u kind naar school kan. Op de fiets? Met het ov? Misschien met een klasgenoot? Een kennis? Anders? Pas als u alles als onhaalbaar heeft kunnen afvinken kunt u de gemeente vragen wat hun mogelijkheden tot ondersteuning zijn. U heeft dan ook de argumenten op een rij. Nu alleen de verwijten.
Precies, als u niet voldoet aan de voorwaarden van uw gemeente, houdt dat gewoon op. Ze moeten nu eenmaal een grens trekken, bij u is het 800 meter maar bij iemand anders 900 meter.
Dus zoals ik al eerder schreef, kijk naar andere mogelijkheden.

mh73

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door mh73 »

kokka schreef:
20 sep 2019 18:21
Ik snap dat vervoer sowiezo niet. Waarom moeten kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben wel op kosten van de samenleving vervoerd worden, en kinderen die naar een normale school gaan, die best wel een eind van school kunnen wonen, niet?
Er zijn zat oplossingen om je kind op school te krijgen
Mijn dochter ging vanaf groep 7 naar de mythylschool aan de andere kant van Rotterdam. Er staat ook zo'n school in Den Haag en Dordrecht. Uit heel Zuid-Holland komen kinderen naar die scholen, dit zijn kinderen met een lichamelijke beperking, van hersenbeschadiging tot en met geen armen en benen hebben. Op die scholen zijn standaard meerdere verpleegkundigen aanwezig. Bijna elk schooljaar dat ze er zat is er wel een leerling van school overleden. Niet echt eigen keus om daar terecht te komen.

Wel goed om te relativeren. Mijn dochter was (en is) eigenlijk nooit ziek en kan zich op veel fronten redelijk behelpen. Vorig jaar nog is een oud-schoolgenoot die toevallig bij ons in de wijk woont overleden. Ziekte van Duchenne...

Denk trouwens ook aan broertjes en zusjes die wél op het regulier onderwijs zitten. Soms is leerlingenvervoer echt de enige optie.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door kokka »

Als er een goede reden is waardoor een kind niet in redelijke afstand van huis naar school kan, dan kan ik me het vervoer wel voorstellen. En het is ook goed dat daar voorzieningen voor zijn. Maar alleen het feit dat het speciaal onderwijs is, vind ik geen goede reden. Ook op die scholen moeten ze kijken naar wat een kind wel en niet zelf kan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door kweenie »

mh73 schreef:
20 sep 2019 23:20
Soms is leerlingenvervoer echt de enige optie.
Dat is wel een heftig verhaal natuurlijk. Maar wat ik mij dan afvraag is hoe het dan (met name ook in het geval van TS) thuis geregeld is. Ik kan het mij moeilijk voorstellen dat iemand die zo afhankelijk is van leerlingenvervoer, thuis wel volledig zelfstandig kan zijn.

Als alleen het ontbreken van leerlingenvervoer ertoe zou leiden dat TS niet meer zou kunnen gaan werken, dat suggereert dat de dochter verder voor en na school wel volledig zelfstandig kan zijn. Dan vind ik het vreemd dat zo iemand dan toch, ook voor relatief korte afstanden, zo afhankelijk van leerlingenvervoer is.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door Lowieze »

kweenie schreef:
21 sep 2019 07:56
mh73 schreef:
20 sep 2019 23:20
Soms is leerlingenvervoer echt de enige optie.
Dat is wel een heftig verhaal natuurlijk. Maar wat ik mij dan afvraag is hoe het dan (met name ook in het geval van TS) thuis geregeld is. Ik kan het mij moeilijk voorstellen dat iemand die zo afhankelijk is van leerlingenvervoer, thuis wel volledig zelfstandig kan zijn.

Als alleen het ontbreken van leerlingenvervoer ertoe zou leiden dat TS niet meer zou kunnen gaan werken, dat suggereert dat de dochter verder voor en na school wel volledig zelfstandig kan zijn. Dan vind ik het vreemd dat zo iemand dan toch, ook voor relatief korte afstanden, zo afhankelijk van leerlingenvervoer is.
TS schrijft: “Ik heb informatie ingewonnen mocht het zo zijn, dat mijn dochter naar SBO gaat ipv regulier onderwijs.”
Ik maak daaruit op dat er ook nog een mogelijkheid is dat haar dochter naar het reguliere onderwijs zal gaan, dus misschien is ze niet zo afhankelijk van dat leerlingenvervoer.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geen aanspraak meer op leerlingvervoer gemeente

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Van Regulier naar SBO dus geen huidig vervoer via gemeente!
Dan is gesprek met Wethouder ook nutteloos.

Alleen bij noodzaak en ruimte op SBO kun je daar naar toe, niet zomaar.
De regeling is kortste weg 6 Km advies maar een gemeente mag er vanaf wijken.
Als de huidige school van dit lastige kind af wil of niet de voorzieningen heeft kan de school dit met verantwoordelijke wethouder regelen, en ook de adres wijziging binnenkort doorgeven.

Verder is de vulling van huidige busje ook bepalend, een reeds volle bus betekende extra rit en bij ruimte over zullen ze eerder toestemming geven als gemeente.
Het risico bestaat dat een aantal huidige busjes de route omgezet moet worden om deze mee te kunnen nemen, een flinke puzzel en andere groep is voor alle overige busjes ook niet prettig.

De Noodzaak andere school en ruimte in het busje op jou route zal mede bepalen of de wethouder uit coulance iets kan en mag regelen.

Gesloten