LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
senfan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2015 09:45

Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door senfan »

Tijdens de 10 min gesprekken op school bleek dat mijn zoon van 6 het niet zo goed deed. Hij is intelligent (net als zijn broers, die zelfs iq s boven de 145 hebben) Maar hij deed zijn werk niet goed, maakte het niet en hij was chaotisch. Zelf aan geven dat het een zeer autonoom kind is en zeer creatief maar hij heeft moeite met in de stroom mee doen. Hij heeft geen stoornis, is sociaal en geen achterstand. Begin van het jaar hadden we met directie erbij een aanpak afgesproken. Daar heeft school zich niet aan gehouden. En nu zeggen ze doodleuk dat we maar een andere school moesten zoeken, want nee ze gingen niets doen om hem naar voldoendes te helpen. Hij paste niet op deze school, zijn geest is te ruim en te vrij. Huh??? Passend onderwijs? Een kind wat totaal niet moeilijk is maar wel even een andere aanpak nodig heeft? We hebben met zijn broers er ook als veel problemen gehad. Maar mag een leerkracht zomaar zeggen dat ze er geen zin in heeft en kies maar een andere school? directrice zat er bij en vond het best. MAG DIT? en hoeveel kans maakt mijn kind nog op deze school? Maar ik vind het van de gekken dat ze je zo weg willen "pesten". Ga je niet weg, eigen schuld als je kind dan blijft zitten. Ze hadden je gewaarschuwd dat ze niet wat voor hem gingen doen.

stofzuigertje

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik denk dat Montessori of Jena plan school beter bij hem past.
Uw school heeft alleen klassen en stugge leraren die niet willen of kunnen blijkbaar.

Hij verveeld zich vermoedelijk door lage tempo en weet het wel maar maakt de proefwerken voor de
cijfers niet.
Ga niet alles voor hem regelen, laat hem zelf een school zoeken, lees eens de website van plaatselijke of regionale Montessori en hij is er vermoedelijk slim genoeg voor.
Dus hij mag dan zelf kiezen en U loopt dan mee....

Van nu moeten zitten blijven wegens geen rapport cijfer halen tot VWO komt vaker voor.
Hij moet weer gemotiveerd worden en als hij zelf een andere school uitzoekt is goed begin.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door bprosman »

"Wettelijk gezien" hebben ze de plicht om je kind te helpen maar goed, daar hebben ze dus geen zin in. Heb in de zelfde situatie gezeten.
en hoeveel kans maakt mijn kind nog op deze school?
Eerlijk gezegd , geen.
Wat ik je aan zou kunnen raden, bel de inspectie , leg je probleem daar alvast voor (hele goede ervaring mee) en zoek een nieuwe school. Wij zijn destijds bij een paar scholen op bezoek geweest , wisselende gesprekken varierend van "hm... wij zitten niet op een probleemkind te wachten" tot "Oh wat heeft dit kind het moeilijk , laat dr maar komen", ik hoef niet uit te leggen dat die laatste het geworden is.
Wat andere scholen wel graag willen zien is een uitdraai van het leerlingvolgsysteem.
Montessori en hij is er vermoedelijk slim genoeg voor.
TS geeft aan dat haar zoontje "Chaotisch" is, op Montessori en Jenaplan scholen werken kinderen vaak met een weekplanning , "Chaotisch" en weekplanning gaan niet altijd goed samen. Klinkt raar maar soms hebben dit soort kinderen juist heel veel belang bij structuur.

senfan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2015 09:45

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door senfan »

hij heeft idd veel "stok" achter de deur nodig, maar daarbij vrijheid om zijn creatieve geest ruimte te geven. Anders is het een verdrietig hoopje kind. onze school werkt ook met weekplanning. Het probleem is dat hij op niets gecontroleerd wordt tijdens het proces en dat kan hij niet.

senfan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2015 09:45

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door senfan »

Vrije school hebben wij niet in de buurt ben ik bang. Alleen jenaplan.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door bprosman »

Het probleem is dat hij op niets gecontroleerd wordt tijdens het proces en dat kan hij niet.
Daarom, en bij vrije scholen en Montessori scholen gaan ze er van uit dat ze dat wel kunnen en LIJKT dat de ideale schoolvorm maar in de praktijk is het dat niet.

Dit soort kinderen zijn beter af met een kortere (dag)planning dan kan er beter bijgestuurd worden.
Dat advies kregen wij destijds maar de school wilde daar (ook) niet aan meewerken.

Ondanks dat wij in de stad wonen vonden wij in een dorp in de buurt een "ouderwetse dorpssschool", zo één waar de directeur alle kinderen en ouders bij naam kende. Voor onze kinderen was dat de gouden greep. Inmiddeld zitten ze op de universiteit, resp. atheneum dus alles voor ons nog goed gekomen.

senfan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2015 09:45

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door senfan »

Ze zitten al op een hopeloos ouderwetse dorpsschool en dat biedt in deze geen soelaas...maar ben het er wel mee eens dat vrijheid blijheid ook geen optie is. Het valt en staat grotendeels bij de inzet van leerkrachten. Helaas in nederland is dit beroep erg beschermt en mogen leerkrachten zich er vanaf maken enz...ontslaan lukt bijna niet. Dit geeft ze te veel macht ten op zichte van ouders

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door kweenie »

senfan schreef:En nu zeggen ze doodleuk dat we maar een andere school moesten zoeken, want nee ze gingen niets doen om hem naar voldoendes te helpen. Hij paste niet op deze school, zijn geest is te ruim en te vrij. Huh??? Passend onderwijs? Een kind wat totaal niet moeilijk is maar wel even een andere aanpak nodig heeft?
Maar dat is in feite toch ook wat ze zeggen? Dat je kind veel meer baat heeft bij een andere aanpak of methode dan de methode die op deze school wordt gebruikt. Ze kunnen wel wat aanvullende hulp bieden, maar natuurlijk niet het roer volledig omgooien. En dat hij daarom veel beter op een andere school terecht zou kunnen. Niet zozeer omdat de huidige school gemakzuchtig is, maar juist ook omdat je zoon er waarschijnlijk niet gelukkig zal worden.

Overigens is in de lagere klassen het 'overgaan' in het algemeen niet zo afhankelijk van intelligentie etc. maar juist van of het kind al goed luistert laar de juf of meester en of het kind zich lang genoeg kan concentreren. Daarom zijn er best veel kinderen die groep 2 overdoen, juist omdat ze nog te veel 'kleuteren'. Als ik dit zo lees, dan lijkt het er op dat je kind eigenlijk ook nog veel te speels is voor een schoolsere groep 3.

Wat betreft de noodzaak van structuur en planning, op de meeste montesori en jenaplanscholen worden de kinderen in de lage groepen niet zomaar aan hun lot overgelaten, hoor. Die scholen weten ook wel dat je van een kind van 6 niet kan verwachten dat ze al een planning voor een week kunnen maken. Kinderen krijgen juist geleidelijk aan steeds meer vrijheid in het zelf plannen, dat is niet van de ene op de andere dag.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door olaf79 »

Vreemd dat hier diagnoses gesteld worden op basis van 5 zinnen van TS, zonder het kind te kennen.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Als je kind zo intelligent is, waarom laat je dan geen IQ test doen?? Misschien verveelt hij zich gewoon te pletter op deze school. Na zo'n test kan je ook gerichter gaan zoeken naar een andere school.

Als ik het zo hoor zou ik ook denken aan Montessori, Jenaplan of zoiets dergelijks. Ga eens googlen, kijk eens hoe verschillende scholen staan tegenover "vrije geesten". Desnoods wat verder reizen, als je kind maar op de juiste plek zit. Succes!!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door bprosman »

Vreemd dat hier diagnoses gesteld worden op basis van 5 zinnen van TS, zonder het kind te kennen.
Dan lees je (in ieder geval mijn posts) niet goed.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Vreemd dat hier diagnoses gesteld worden op basis van 5 zinnen van TS, zonder het kind te kennen.
Dan lees je (in ieder geval mijn posts) niet goed.
ik zeg niet dat jij dat doet...

stofzuigertje

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij Jenaplan geen persoonlijke ervaring maar Montessori help je de zwakkere en leer je van de sterkere.
Dit geld ook voor de groepen dus als je in groep 4 zit help je groep 3 en kreeg les van groep 5 en zo leer je les geven en luisteren naar anderen.
Daarom hebben de leraren meer tijd voor begeleiding en controle dan U denkt.

Maar ook daar, plaatselijk sterke verschillen van zeer goede tot waardeloze scholen dus het syteem ongeacht welke maakt niet echt uit.
Een goede school die aandacht geeft aan het probleem en hopelijk vind je een goede.
Alleen is het systeem van de door mij genoemde het voor de leraar als het goed loopt wel makkelijker.

Daarom scoren ze vaak beter bij lastige leerlingen en maken ze onderling vriendschappen.
Dat heeft als nadeel dat regelmatig als je 1 leerling wilt straffen je gelijk soms de gehele klas tegen je kreeg.

Ja een voetballer zei ooit... elk voordeel heeft zijn nadeel.
De klas word 1 groep die elkaar helpen en geholpen worden dus elk jaar weer 1/3 weg en 1/3 nieuwe...

Ik was tevreden maar weet ook van mensen die hun kinderen weg haalde omdat ze niet in het systeem paste, groepskinderen zitten beter op normale school, de buitenbeentjes vaak op deze...

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:Vreemd dat hier diagnoses gesteld worden op basis van 5 zinnen van TS, zonder het kind te kennen.
+1!

Dat was mij ook al opgevallen, ja. Wat een vreemd onderwerp en nog zelfs vreemdere reacties...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Leerkracht wil zoontje (6) van school af hebben

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik stel geen diagnoses, maar probeer wel met een andere invalshoek naar de zaak te kijken. En niet met een al te vooringenomen probleemzoekende blik.

“hij deed zijn werk niet goed, maakte het niet en hij was chaotisch…” etcetera.
Aan zo’n verhaal kun je natuurlijk allerlei ingewikkelde pedagogische etiketjes op plakken of meteen aan weet ik wat voor diepere psychologische 'afwijkingen' of uitzonderingen denken. Maar je kunt ook gewoon een kind zien dat nog aan het kleuteren is. Vooral omdat (in mijn ogen terecht) de praktijk leert dat (op veel scholen) voor de overgang van groep 2 naar 3 (van de ‘kleuterschool’ naar de ‘lagere school’) vooral wordt gekeken naar of hij langere tijd ‘kan’ opletten en langere tijd met een werkje bezig ‘kan’ zijn. En niet zozeer naar of het kind zo intelligent is of niet. De ‘klachten’ lijken nu precies een schoolvoorbeeld van indicaties te zijn voor die zaken waarom veel scholen zeggen: laat hem nog een jaar in de kleutergroep.

Ik zeg niet dat dit of dat ‘moet’ en dat er meteen een moeilijke diagnose moet worden gesteld. Ik zie een omschrijving die voor 9 op de 10 kleuters op gaat. En dat je er dus ook met een iets andere blik tegenaan kunt kijken, zonder meteen een radicaal andere lesmethode te gaan hanteren. Of je moet kijken naar een school(-methode) waar je sowieso nog wat langer ‘kind’ kunt zijn. Wat de school ook lijkt te suggereren.

Gesloten