LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] school stopt met vak geven

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Hoogendijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2016 15:49

school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Hoogendijk »

De vwo-school stopt met het geven van het keuzevak latijn. Leerlingen vanaf VWO4 mogen het vak nog afronden. De andere leerlingen moeten stoppen. Deze leerlingen moeten dus naar een andere school of accepteren dat ze voor niets het vak latijn gevolgd hebben.

Mag een school tussentijds een vak schrappen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat is de reden van het schrappen? Geen docent meer, te weinig leerlingen voor het vak? Iets anders?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door kweenie »

Nou, voor niets volgen is ook wat overdreven. Je zult sowieso op een gegeven moment keuzes moeten maken en vakken moeten laten vallen. En al die vakken heb je ook niet 'voor niets' gevolgd.

Het is wat anders als je al een definitieve keuze had gemaakt en dit moeilijk terug te draaien zou zijn. Maar daar lijkt mij hier geen sprake van. Ik kan mij dus voorstellen dat ze ergens een grens stellen en dat die niet bij de eerstejaars komt te liggen, maar later.

mh73

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik vraag me af, is er nog een opleiding die Latijn verplicht stelt? Vroeger was dat bijvoorbeeld zo voor geneeskunde, maar dat is niet meer zo.

Ik heb zelf een paar jaar Latijn en Grieks gehad, maar wat heb je er eigenlijk aan, behalve dat je de herkomst van een aantal woorden kunt verklaren? Ik vermoed dat dat ook de reden is van het stoppen van het vak, in de praktijk heb je er niet echt meer wat aan, het kost tijd en geld en waarschijnlijk is er maar een handjevol leerlingen wat het vak volgt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door GJvdZ »

mh73 schreef:Ik vraag me af, is er nog een opleiding die Latijn verplicht stelt? Vroeger was dat bijvoorbeeld zo voor geneeskunde, maar dat is niet meer zo.

Ik heb zelf een paar jaar Latijn en Grieks gehad, maar wat heb je er eigenlijk aan, behalve dat je de herkomst van een aantal woorden kunt verklaren? Ik vermoed dat dat ook de reden is van het stoppen van het vak, in de praktijk heb je er niet echt meer wat aan, het kost tijd en geld en waarschijnlijk is er maar een handjevol leerlingen wat het vak volgt.
Grieks en Latijn worden niet alleen gegeven voor het praktische nut maar ook om de leerlingen een extra intellectuele uitdaging te geven. Nu kan je uiteraard discussiëren of je dat middels oude talen wilt doen of via bijvoorbeeld Chinees, of programmeren of wat dan ook.

Dat "handjevol" valt trouwens wel mee. Gymnasia en VWO opleiding waar klassieke talen worden gegeven groeien de laatste jaren alleen maar.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoogendijk schreef:Mag een school tussentijds een vak schrappen?
Wat is "tussentijds"? Ik vind de keuze om degenen die het vak al langere tijd gevolgd hebben het af te laten maken, wel een nette keuze.
GJvdZ schreef:Dat "handjevol" valt trouwens wel mee. Gymnasia en VWO opleiding waar klassieke talen worden gegeven groeien de laatste jaren alleen maar.
Dan zal het voor TS geen probleem zijn een andere school te vinden, als Latijn voor hem wél erg belangrijk is.

mh73

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door mh73 »

GJvdZ schreef:[Grieks en Latijn worden niet alleen gegeven voor het praktische nut maar ook om de leerlingen een extra intellectuele uitdaging te geven. Nu kan je uiteraard discussiëren of je dat middels oude talen wilt doen of via bijvoorbeeld Chinees, of programmeren of wat dan ook.
Die extra intellectuele uitdaging valt mee hoor, ik kan me herinneren dat er in onze klas alleen maar negens en tienen voor gehaald werden, zo makkelijk was het. Bovendien was het vooral erg saai. Dan denk ik dat Chinees een betere optie is. :wink:

Ik lees overigens ook dat het aantal gymnasia toeneemt, maar ook dat 1 op de 2 leerlingen toch de vakken Grieks en Latijn laat vallen wanneer ze hun pakket moeten kiezen.

stofzuigertje

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor de kleinere VWO scholen laten ook wel eens andere vakken als Frans of Duits vallen, en Natuurkunde of Biologie, want bij tekort
leerlingen die voor deze vakken kiezen maken het niet rendabel of ze hebben moeite een leraar die met pensioen gaat te vervangen.

Grieks en Latijn, niet mijn vakken, maar er zijn meerdere vakken die vooral op kleinere scholen die maar een of enkele klassen hebben moeten die financiële keuze maken helaas.
Ook gaan naast elkaar liggende vaak op deze manier reorganiseren, wij het Grieks en zij Latijn.
Dan moeten ze overstappen en beide vakken lukt dan niet meer.

Steeds meer scholen worden leer fabrieken die met managers commercieel succes willen.
Dan vallen de niet meer rendabele vakken af.
Maar als je Geschiedenis wilt studeren of Theologie, dan moet je wel Grieks en/of Latijn hebben!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het goed is, als de school het goed inricht, houden Latijn en Grieks heel wat meer in dan alleen die twee talen. Het gaat ook om een hoop cultuur en geschiedenis en om zoiets als de 'basis van de westerse samenlevingen'. Waarbij je van een Gymnasium-leerling (en van de docenten) zou moeten (kunnen) verwachten dat er veel verbanden worden gelegd met de hedendaagse samenleving en de maatschappelijke ontwikkelingen. Het is dus heel wat meer dan alleen een extra taal. Als het goed is...

Maar het blijft de keuze van de school om wel of geen latijn en Grieks aan te bieden. Of dit op een gegeven moment te stoppen.

Hoogendijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2016 15:49

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Hoogendijk »

Bedankt voor jullie reacties.
Maar.......mag een opleiding tussentijds stoppen met een vak?
Inmiddels hebben we vernomen dat aan het eind van het schooljaar een certificaat beschikbaar is, naast het enthousiasme voor het vak een stimulans om de komende maanden latijn te volgen.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Student90 »

Hoogendijk schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Maar.......mag een opleiding tussentijds stoppen met een vak?
Inmiddels hebben we vernomen dat aan het eind van het schooljaar een certificaat beschikbaar is, naast het enthousiasme voor het vak een stimulans om de komende maanden latijn te volgen.
Wat bedoelt u met tussentijds? Halverwege het schooljaar of halverwege het schooltraject?

In principe is een school vrij te beslissen welke keuzevakken het aanbiedt; een school kan dan ook beslissen een keuzevak te schrappen.

Het is verder niet duidelijk waarom deze school dit vak wilt schrappen. Te hoge kosten? Weinig leerlingen? Ruimte vrijmaken voor een nieuwe keuzevak (Chinees)?

U heeft het over een stimulans, kan ik daaruit opmaken dat er weinig belangstelling is voor de taal? Indien dit al een aantal jaren speelt, kan ik me voorstellen dat een school besluit de stekker eruit te trekken en ergens moet ze dan een lijn trekken. Sneu voor de leerlingen die het vak nu volgen, maar niet kunnen afmaken, maar wellicht kan daar nog een andere oplossing voor bedacht worden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Grieks en Latijn zijn gewoon onderdeel van het curriculum op Gymnasia. Er is echter een tekort aan docenten Klassieke talen. Latijn heeft overigens nut omdat het inzicht geeft in grammaticale structuren.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2016 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: op de man spelen, offtopic

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Student90 »

Julie4444 schreef:Grieks en Latijn zijn gewoon onderdeel van het curriculum op Gymnasia. Er is echter een tekort aan docenten Klassieke talen. Latijn heeft overigens nut omdat het inzicht geeft in grammaticale structuren.
Voor zover ik weet is het en/of. Een leerling kan beiden kiezen of besluiten alleen Latijn of alleen Grieks te doen.

Indien er weinig interesse is in Latijn kan ik me voorstellen dat de school er voor kiest alleen Grieks aan te bieden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door kweenie »

In het algemeen wordt latijn veel meer gekozen dan Grieks. Waarschijnlijk bieden ze in het geheel geen klassieke talen meer aan en stoppen ze dus met gymnasium.
Laatst gewijzigd door kweenie op 13 dec 2016 08:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:In het algemeen wordt lastig veel meer gekozen dan vriend. Waarschijnlijk bieden ze in het geheel geen klassieke talen meer aan en stoppen ze dus met gymnasium.
Exact. Het wordt dan dus atheneum. TS kan dus overstappen naar een gymnasium of zal de verandering moeten accepteren. De oorzaak zal hem zitten in gebrek aan leerlingen en/of gebrek aan docenten.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:In het algemeen wordt lastig veel meer gekozen dan vriend.
Sommige zinnen moet je dankzij auto-"correctie" even twee keer lezen :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedankt, ik heb het gecorrigeerd.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Student90 »

Julie4444 schreef: Exact. Het wordt dan dus atheneum. TS kan dus overstappen naar een gymnasium of zal de verandering moeten accepteren. De oorzaak zal hem zitten in gebrek aan leerlingen en/of gebrek aan docenten.
Er zou ook gekozen kunnen worden voor een zelfstudie. Dit zal waarschijnlijk wel duurder zijn (evt. tutorkosten) en (wellicht) meer discipline vergen van de leerling. De school zou de geïnteresseerden kunnen voorzien van schoolmateriaal. Aan het staatsexamen zijn ook kosten verbonden (wellicht valt er met de school te onderhandelen en zijn ze bereid deze kosten op zich te nemen voor de huidige 1e t/m 3e jaars). Dit is een optie voor de leerlingen die per se het gymnasium willen doen, maar niet van school willen wisselen.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door kuklos »

mh73 schreef:Die extra intellectuele uitdaging valt mee hoor, ik kan me herinneren dat er in onze klas alleen maar negens en tienen voor gehaald werden, zo makkelijk was het.
Ook voor de eindexamens? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Bij ons haalde je niet zo makkelijk negens en tienen.
mh73 schreef:Ik lees overigens ook dat het aantal gymnasia toeneemt, maar ook dat 1 op de 2 leerlingen toch de vakken Grieks en Latijn laat vallen wanneer ze hun pakket moeten kiezen.
Wellicht is er wat veranderd, maar in mijn tijd betekende gymnasium vanaf klas 4 minimaal 1 klassieke taal. Klas 2 en 3 beiden, en klas 1 alleen Latijn.
Beiden laten vallen is onmogelijk als je op een gymnasium zit.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Student90 schreef:
Julie4444 schreef: Exact. Het wordt dan dus atheneum. TS kan dus overstappen naar een gymnasium of zal de verandering moeten accepteren. De oorzaak zal hem zitten in gebrek aan leerlingen en/of gebrek aan docenten.
Er zou ook gekozen kunnen worden voor een zelfstudie. Dit zal waarschijnlijk wel duurder zijn (evt. tutorkosten) en (wellicht) meer discipline vergen van de leerling. De school zou de geïnteresseerden kunnen voorzien van schoolmateriaal. Aan het staatsexamen zijn ook kosten verbonden (wellicht valt er met de school te onderhandelen en zijn ze bereid deze kosten op zich te nemen voor de huidige 1e t/m 3e jaars). Dit is een optie voor de leerlingen die per se het gymnasium willen doen, maar niet van school willen wisselen.
Op het MO is dat onrealistisch (want pubers & gebrek aan expert) en onnodig kostbaar. Enig idee hoe duur fatsoenlijke leermiddelen zijn?
kuklos schreef:
mh73 schreef:Ik lees overigens ook dat het aantal gymnasia toeneemt, maar ook dat 1 op de 2 leerlingen toch de vakken Grieks en Latijn laat vallen wanneer ze hun pakket moeten kiezen.
Wellicht is er wat veranderd, maar in mijn tijd betekende gymnasium vanaf klas 4 minimaal 1 klassieke taal. Klas 2 en 3 beiden, en klas 1 alleen Latijn.
Beiden laten vallen is onmogelijk als je op een gymnasium zit.
Dit is correct. Het is wel mogelijk om een gymnasiumdiploma te halen met een onvoldoende (minimaal 5 mits compensatie) voor Grieks of Latijn. VWO zonder Grieks en Latijn noemt men Atheneum.

Mocht een gymnasiast besluiten geen examen te doen in Grieks of Latijn, dan is deze leerling een atheneum-leerling en krijgt deze ook een atheneum diploma.

Gesloten