LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vals beschuldigd door basisschool

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
debby77
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 okt 2017 18:06

Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door debby77 »

Sinds 2 jaar zitten mijn 2 jongen kinderen op een school, begonnen op peuterspeelzaal en nu zitten ze in groep 1/2. Tijdens mijn intake gesprek gaf de directeur aan dat er snel een continu rooster zou zijn. Nu 2 jaar later is het er nog niet en dat gaat ook niet komen heb ik gehoord. Samen met een 2 tal andere moeders waar ik mee spreek hebben wij klachten over de manier waarop onze kinderen les krijgen, hoe wij op de hoogte worden gehouden en dat stagiaires ed nooit aan ons worden voorgesteld ook al is het even in een mailtje. Een aantal weken geleden hebben wij afzonderlijk de directeur gemaild met de vraag of wij onze klachten met hem konden bespreken. Hij heeft hier hooit op gereageerd, toen er vorige week maandag weer iets voorviel heb ik tussen de middag thuis de juf gemaild met een aantal klachten en aangegeven dat de directeur niet thuis geeft. Het was een net berichtje. Toen ik om 15.15 uur de kinderen uit school haalde werd ik op het schoolplein in het bijzijn van mijn kinderen woest door de juf aangesproken. Ze verhief haar stem, was heel kwaad. Zat met haar vinger te wijzen: ik ven er niet van gediend dat jij mij in mijn lunchpauze notabene zulke berichten stuurt! Je moet naar Hans (directeur) bespreek dat met hem maar val mij er niet mee lastig! Dit herhaalde ze nog een paar keer. Ik heb me omgedraaid en ben met mijn kinderen helemaal overdonderd naar huis gelopen. Thuis heb ik direct de directeur gemaild met het voorval en het feit dat hij de klachten schijnbaar niet serieus neemt. Ik heb aangegeven een andere school voor mijn kinderen te zoeken. Toen kon hij wel binnen een paar minuten reageren. Hij stelde voor mijn ongenoegen te bespreken en zou mij 1 die dagen aanhouden om een afspraak met me te maken.....?????? Ik heb teruggestuurd dat ik niet in gesprek wilde, mijn besluit vaststond en ik hoopte dat ik en mijn kinderen tot die tijd op een normale manier gebruik van de school konden maken, de dag erna stond ik om 12 uur bij het hek om mijn kinderen weer op te halen komt de directeur heel kwaad naar mij toe met de medeling: als jij het gesprek niet met ons wilt gaan wij de confrontatie keihard met je aan! Laat dat duidelijk zijn!
Weer helemaal verbouwereerd naar huis gelopen. Daar de klachtencommissie van de stichting waar school onder valt gebeld. Ik wilde er niet meer naar toe. Ik zat vol emotie. Woede onbegrip alles tegelijk. Deze meneer heeft direct de directeur gebeld maar belde mij terug om mij te vertellen dat de directeur alles ontkende, er was helemaal niet gebeurd. Deze meneer geloofde mij wel maar kon niets, het was het woord van de directeur tegen dat van mij, ik heb nog even gedacht om mijn kinderen te laten getuigen maar dat ging mij te ver. Ik ben direct bezig gegaan om op een andere school te komen. Ondertussen met een heel rot gevoel telkens mijn kinderen gebracht. Nu konden ze naar een andere school hier in de buurt. Ik had een fijn gesprek gehad, alles eerlijk verteld. Ze kunnen er terecht direct na de herfstvakantie. Maar nu hebben ze dus vandaag de gegevens opgevraagd bij hun huidige school en daar word nu gezegd dat de thuissituatie van de kinderen zorg nodig heeft????? Dit is totaal niet nooit aan de orde geweest! Nu gaat het dus niet door na de herfstvakantie en moet er eerst een heel noodgeval bij elkaar geroepen worden om te kijken waar de extra zorg in huis ligt?????? Ik ben zo boos! Hij verzint dit, hij doet dit im mij te treiteren. Mijn kinderen zijn hier de dupe van. Wat kan ik doen? Dit kan toch zomaar niet?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door sjohie »

debby77 schreef:Sinds 2 jaar zitten mijn 2 jongen kinderen op een school, begonnen op peuterspeelzaal en nu zitten ze in groep 1/2. Tijdens mijn intake gesprek gaf de directeur aan dat er snel een continu rooster zou zijn. Nu 2 jaar later is het er nog niet en dat gaat ook niet komen heb ik gehoord. Samen met een 2 tal andere moeders waar ik mee spreek hebben wij klachten over de manier waarop onze kinderen les krijgen, hoe wij op de hoogte worden gehouden en dat stagiaires ed nooit aan ons worden voorgesteld ook al is het even in een mailtje. Een aantal weken geleden hebben wij afzonderlijk de directeur gemaild met de vraag of wij onze klachten met hem konden bespreken. Hij heeft hier hooit op gereageerd, toen er vorige week maandag weer iets voorviel heb ik tussen de middag thuis de juf gemaild met een aantal klachten en aangegeven dat de directeur niet thuis geeft. Het was een net berichtje. Toen ik om 15.15 uur de kinderen uit school haalde werd ik op het schoolplein in het bijzijn van mijn kinderen woest door de juf aangesproken. Ze verhief haar stem, was heel kwaad. Zat met haar vinger te wijzen: ik ven er niet van gediend dat jij mij in mijn lunchpauze notabene zulke berichten stuurt! Je moet naar Hans (directeur) bespreek dat met hem maar val mij er niet mee lastig! Dit herhaalde ze nog een paar keer. Ik heb me omgedraaid en ben met mijn kinderen helemaal overdonderd naar huis gelopen. Thuis heb ik direct de directeur gemaild met het voorval en het feit dat hij de klachten schijnbaar niet serieus neemt. Ik heb aangegeven een andere school voor mijn kinderen te zoeken. Toen kon hij wel binnen een paar minuten reageren. Hij stelde voor mijn ongenoegen te bespreken en zou mij 1 die dagen aanhouden om een afspraak met me te maken.....?????? Ik heb teruggestuurd dat ik niet in gesprek wilde, mijn besluit vaststond en ik hoopte dat ik en mijn kinderen tot die tijd op een normale manier gebruik van de school konden maken, de dag erna stond ik om 12 uur bij het hek om mijn kinderen weer op te halen komt de directeur heel kwaad naar mij toe met de medeling: als jij het gesprek niet met ons wilt gaan wij de confrontatie keihard met je aan! Laat dat duidelijk zijn!
Weer helemaal verbouwereerd naar huis gelopen. Daar de klachtencommissie van de stichting waar school onder valt gebeld. Ik wilde er niet meer naar toe. Ik zat vol emotie. Woede onbegrip alles tegelijk. Deze meneer heeft direct de directeur gebeld maar belde mij terug om mij te vertellen dat de directeur alles ontkende, er was helemaal niet gebeurd. Deze meneer geloofde mij wel maar kon niets, het was het woord van de directeur tegen dat van mij, ik heb nog even gedacht om mijn kinderen te laten getuigen maar dat ging mij te ver. Ik ben direct bezig gegaan om op een andere school te komen. Ondertussen met een heel rot gevoel telkens mijn kinderen gebracht. Nu konden ze naar een andere school hier in de buurt. Ik had een fijn gesprek gehad, alles eerlijk verteld. Ze kunnen er terecht direct na de herfstvakantie. Maar nu hebben ze dus vandaag de gegevens opgevraagd bij hun huidige school en daar word nu gezegd dat de thuissituatie van de kinderen zorg nodig heeft????? Dit is totaal niet nooit aan de orde geweest! Nu gaat het dus niet door na de herfstvakantie en moet er eerst een heel noodgeval bij elkaar geroepen worden om te kijken waar de extra zorg in huis ligt?????? Ik ben zo boos! Hij verzint dit, hij doet dit im mij te treiteren. Mijn kinderen zijn hier de dupe van. Wat kan ik doen? Dit kan toch zomaar niet?
Wat u een net berichtje noemt, doet de juf ontploffen ten overstaande van een schoolplein met ouders. Ik bedoel, daar zit een groot grijs gebied tussen, idem uw reactie en die van de directeur. Dat 2 professionals blijkbaar zo hoog in de emotie schieten naar u toe, kan ik persoonlijk niet helemaal rijmen met uw omschrijving van een net bericht. Dat vervolgens een derde partij, de leiding van de beoogde nieuwe school, ook nog van mening is dat er gekeken moet worden naar de thuissituatie, is nog zoiets.

Ook mis ik in het verhaal de ervaringen van de twee andere moeders waar u blijkbaar contact mee over heeft, hoe vinden die de contacten met school gaan over de betreffende onderwerpen?

Ik zou sowieso klachten via de medezeggenschapsraad, of de ouderraad als die er is, ook kenbaar maken. Dan kan je als ouders meer een eenduidig signaal geven naar de school bij structurele problemen.

debby77
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 okt 2017 18:06

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door debby77 »

Ja het was een net bericht waarin ik mijn ongenoegen uitte over de manier waarop ons weer medegedeeld werd dat de kinderen verkleed over een catwalk moesten en ik vroeg of ze dit in het vervolg op een andere manier konden doen. ( het stond ergens verstopt in de maandelijkse nieuwsbrief die wij via een mailinglijst krijgen). Deze juf zit namelijk zelf ook in de O.R.
De directeur wilde met mij in gesprek maar dat wilde ik dus niet.... samen met alle andere klachten die ik al veel eerder met hem wilde bespreken maar niet de kans kreeg ging bij mij de knop helemaal om.

Andere moeder? Deze zit op dit moment in een oriëntatie gesprek bij een andere school.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door Brahms »

Veel emotie, verbazing, verwijten en geruzie. Maar wat is nu de reden van al dit gestamp. Het niet invoeren van een type rooster.
Je manier van schrijven geeft een aardige inkijk hoe het bij het schoolhek toegaat tussen leraar, schooldirecteur en Jou.

Het kan zomaar zijn dat de manier van optreden "aan het schoolhek" een bepaalde indruk achterlaat bij de school, waardoor ze zich ook zorgen maken over de thuissituatie.
Wie bedenkt bv het idee om peuters uit groep 1/2 te willen laten getuigen.........

Bied je excuus aan per mail en vraag een verzoeningsgesprek aan met alle betrokkenen op de school, daar bereik je het meeste mee, zeker ook voor je kinderen welke hier compleet ongevraagd de duppe van worden.
Na dit gesprek wordt je voorlopig een "onopvallende ouder" en alles komt goed.

debby77
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 okt 2017 18:06

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door debby77 »

Ik moet er nog bij vermelden dat het helemaal niet goed gaat met deze school. Ze zijn in een paar jaar tijd van 240 naar 120 leerlingen gegaan. Er zijn allemaal combi klassen:
Groep 1/2 groep 3/4 groep 5/6 en groep 7 en groep 8.
In groep 2 zitten nu 7 kinderen die waarschijnlijk doorgaan naar groep 3 inclusief mijn zoontje.

Ik denk dat hier de reactie van school/ directeur aan te koppelen is.

Heel vervelend voor hem maar dit is niet mijn probleem

debby77
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 okt 2017 18:06

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door debby77 »

Brams:

U gaat nu de fouten bij mij leggen.
De juf gaat tegen mij tekeer in bijzijn van mijn kinderen.
Ik ben degene die zo rustig mogelijk weg is gelopen weg van het schoolplein.
Absoluut ga ik geen excuses maken. Waarvoor? Voor een mailtje dat ik stuurde toevallig onder lunchtijd?
Soms gebeuren er dingen en is een vertrouwds band compleet verstoord. Dat is nu. Ik zou mijn dochter nog 2 jaar naar deze juf moeten brengen en dat laat mijn moedergevoel niet toe. Ik wilde naar een andere school, op een rustige onopvallende manier maar daar word ik nu dus in gedwarsboomd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door Moneyman »

debby77 schreef:Brams:

U gaat nu de fouten bij mij leggen.
De juf gaat tegen mij tekeer in bijzijn van mijn kinderen.
Ik ben degene die zo rustig mogelijk weg is gelopen weg van het schoolplein.
Absoluut ga ik geen excuses maken. Waarvoor? Voor een mailtje dat ik stuurde toevallig onder lunchtijd?
Soms gebeuren er dingen en is een vertrouwds band compleet verstoord. Dat is nu. Ik zou mijn dochter nog 2 jaar naar deze juf moeten brengen en dat laat mijn moedergevoel niet toe. Ik wilde naar een andere school, op een rustige onopvallende manier maar daar word ik nu dus in gedwarsboomd.
Het gaat niet om "de fout bij jou leggen", het gaat erom dat je zelf ook onderdeel van het conflict bent en dus altijd invloed hebt op hoe het afloopt. Zit je in de slachtofferrol, volledig overtuigd van je eigen gelijk, dan los je weinig op. Ga je constructief op zoek naar wat mogelijk is., bereik je vaak veel meer.

atlas1302

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Vinden de kinderen het trouwens wel fijn op deze school, en hebben ze daar veel viendjes en vriendinnetjes? Hoe reageert uw zoontje hier allemaal op en wilt hij gewoon blijven op deze school, het gaat om de kinderen toch en niet om de ruzie zoekende volwassenen want die moeten het voorbeeld geven hoe het wel moet!

Het een lokt altijd het ander uit, goede communicatie blijkt soms erg moeilijk en lastig te zijn. Een excuus plaatsen kan nooit geen kwaad en doet ook geen pijn en ga gewoon met de directeur praten als alles weer een beetje geluwd is, het gaat om de kinderen weet u nog wel.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door vroem »

als je twijfels hebt over de school, en de manier waarop de directie de eigen straat schoon wil vegen (we lezen hier maar 1 kant van het verhaal, dus met de nodige voorbehouden) kan je ook contact opnemen met: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/klachten.

De wijze waarop straat getracht wordt straat schoon te vegen, door te wijzen op problemen binnen gezin, komt mij helaas bekend voor. Onderwijsinspectie is dan een goede , die hebben ook vertrouwenspersonen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door sjohie »

debby77 schreef:Ja het was een net bericht waarin ik mijn ongenoegen uitte over de manier waarop ons weer medegedeeld werd dat de kinderen verkleed over een catwalk moesten en ik vroeg of ze dit in het vervolg op een andere manier konden doen. ( het stond ergens verstopt in de maandelijkse nieuwsbrief die wij via een mailinglijst krijgen). Deze juf zit namelijk zelf ook in de O.R.
De directeur wilde met mij in gesprek maar dat wilde ik dus niet.... samen met alle andere klachten die ik al veel eerder met hem wilde bespreken maar niet de kans kreeg ging bij mij de knop helemaal om.

Andere moeder? Deze zit op dit moment in een oriëntatie gesprek bij een andere school.
In je eerste post schrijf je "Een aantal weken geleden hebben wij afzonderlijk de directeur gemaild met de vraag of wij onze klachten met hem konden bespreken. Hij heeft hier hooit op gereageerd"? Maar even verderop schrijf je dat de directeur wél met je in gesprek wilde, maar dat jij dat toen niet meer wilde, waar je dat eerst wel vroeg aan hem. Dat lijkt me voor zo'n directeur, die (met 120 leerlingen) te maken heeft met ~240 individuele ouders, wel wat verwarrend.

Zoals al geopperd is, ga het aangeboden gesprek (alsnog) aan, desnoods schrijf je je vragen op, zodat je niks over het hoofd ziet. Nog mooier zou zijn om iets van een gezamenlijke agenda op te stellen, zodat beide partijen weten waarover gepraat gaat worden, en zich kunnen voorbereiden.

Eventueel kan je ook voorstellen dat een derde persoon, bijvoorbeeld een lid van de medezeggenschapsraad of de ouderraad, erbij aanwezig is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door moederslink »

Onbegrijpelijk dit verhaal!
Wij lezen hier maar 1 kant natuurlijk , maar wat een woede en wat een emoties !
En dit alles vanwege een wel/ niet continu rooster of het verkleed lopen op een catwalk .
Combinatieklassen komt zoveel voor , zeker bij krimp van een school. Wat is daar mis mee??
Dat hoeft niets te zeggen over de kwaliteit van een school.
Ik ben zelf oud basisschoolleerkracht, draaide in alle groepen en vooral kleuters groep 1/2 en had daar .smiddags zelfs groep 3 bij.
Uw kinderen zitten amper in groep 1/2 , de scholen zijn nog maar net begonnen! En dan nu al zoveel woede en gedoe??
Ik vind het trouwens idd ook geen stijl om gal te spuwen via de mail. Dat doe je niet! Je vraagt een gesprek aan. Zowel met de juf zelf als met de directeur. En uiteraard voordat de woede zo hoog zit dat het kan escaleren.
En nu de hakken in het zand zetten en de kinderen van school halen :?
En zo.n scène op het schoolplein kan al he-le-maal niet ! :shock:
En uw eigen kleine kinderen krijgen dit allemaal mee en er wordt thuis over gesproken natuurlijk , dus lekker allemaal .
Als zij daar al va de peuterschool meedraaien hebben zij ook vriendjes op de school en u haalt ze daar vandaan .
U kunt 3 dingen doen :
- of u gaat alsnog een gesprek aan met de betrokkenen waarbij over en weer excuses kunnen worden aangeboden
- of u stampt op hoge poten idd weg, zonder afrondend gesprek ( de slechtste oplossing ... !)
- of u leert op een volwassen manier vroegtijdig uw onvrede te uiten en te communiceren, waarbij hand in eigen boezen steken ook essentieel is.

NB : opgekropte emoties leiden bijna altijd tot escalatie , dus voordat de zaak echt ontploft al eerder aan de bel trekken.
Laatst gewijzigd door moederslink op 11 okt 2017 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat betreft het contact zoeken met leraren buiten "officiële" contactmomenten zoals x minuten gesprekjes etc, dus tijdens pauzes of buiten werktijden, overleg dat van te voren, niet elke leerkracht is daar van gediend.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Debby, ik lees een hele hoop onvrede. Wat anderen voor me gezegd hebben hoef ik niet te herhalen, dat is duidelijk. Mag ik eerlijk zijn? In je openingspost zie ik een hele hoop verwijten, maar vooral boosheid. Vanuit jouw invalshoek zal het ongetwijfeld terecht zijn. Als buitenstaander kan ik, kunnen wij, daar natuurlijk geen mening over hebben

Maar ik zie dus zoveel boosheid... terecht of niet... inderdaad, je hebt niet gescholden, keurige woorden gebruikt, daar zit het probleem niet. Maar al die boosheid... noem het frustratie, machteloosheid... het kan voor de ander heel anders overkomen dan je zelf denkt, snap je. Je wilt een oplossing, maar tot nu toe is dat niet gelukt. Integendeel, zoals je het omschrijft lijkt het wel of de directeur en de juf zich ook machteloos voelen, geen idee waarom.

Wat anderen hiervoor ook al aangeven: bewandel de Koninklijke Weg. Een weg van waardigheid, zonder geruzie of verwijten. Je besluit staat vast: je wil dat je kinderen naar een andere school gaan. Dat zal gerespecteerd moeten worden. Je moet alleen nog de directeur en de juffrouw ervan overtuigen dat het zo beter is. Ga het gesprek op een waardige manier aan. Misschien heb je onbewust gevoelens gekwetst: daar zou je excuses voor kunnen aanbieden. Dat zou zomaar heel veel rust kunnen brengen. Probeer het op te lossen, zodat je kinderen op de nieuwe school een nieuwe, frisse start kunnen maken. En hoe je in je hoofd over de oude school denkt, probeer dat niet te laten merken. Je doel is: de kinderen moeten daar weg. Je hoeft alleen maar de weg ernaartoe te vinden.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door angel1978 »

sjohie schreef:Wat betreft het contact zoeken met leraren buiten "officiële" contactmomenten zoals x minuten gesprekjes etc, dus tijdens pauzes of buiten werktijden, overleg dat van te voren, niet elke leerkracht is daar van gediend.
Mee eens, hoewel het sturen van een mailtje natuurlijk niet echt iets is wat in kantooruren hoeft te gebeuren en hoeft zeker niet iets te zijn om van slag van te raken. Wel kan het natuurlijk afspraak zijn dat je daar als docent niets mee doet.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door newmikey »

Wat klopt er niet in deze woordenbrij?
debby77 schreef:Een aantal weken geleden hebben wij afzonderlijk de directeur gemaild met de vraag of wij onze klachten met hem konden bespreken.
...toen er vorige week maandag weer iets voorviel heb ik tussen de middag thuis de juf gemaild ...
Thuis heb ik direct de directeur gemaild met het voorval en het feit dat hij de klachten schijnbaar niet serieus neemt.
Ik heb teruggestuurd dat ik niet in gesprek wilde
Maar nu hebben ze dus vandaag de gegevens opgevraagd bij hun huidige school en daar word nu gezegd dat de thuissituatie van de kinderen zorg nodig heeft
Hij verzint dit, hij doet dit im mij te treiteren.
Dus u mailt eerst de directeur, krijgt geen antwoord, mailt dan de juf met als resultaat ruzie, mailt weer de directeur die reageert maar nu bent u het die niet meer in gesprek wilt obv de nodige dreigementen.

Ik vind de inschatting dat er wat extra org voor de thuissituatie van de kinderen benodigd is zo gek nog niet, gezien uw bericht - vooral het laatste vind ik zorgwekkend, alsof u bepaalde bijna paranoide denkbeelden heeft.

Er is u al eerder in dit draadje goed advies gegeven: zet de boel eens een paar decibel zachter en probeer niet van alles een conflict te maken, dan gaat alles vast beter.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door vroem »

ik vind het echt van de zotte dat velen hier niet verder komen dan zoeken naar argumenten dat en waarom het wel aan TS zal liggen. Is weliswaar vaak het geval, maar niet altijd...
We hebben de andere kant noch gehoord noch gezien. En ik heb helaas meerdere schoolhoofden mee mogen maken die onterecht eigen mensen de hand boven het hoofd hielden en ervoor kozen de ouders op meerdere manieren te schofferen. Waar rook is zou best eens vuur kunnen zijn.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door witte angora »

vroem schreef:ik vind het echt van de zotte dat velen hier niet verder komen dan zoeken naar argumenten dat en waarom het wel aan TS zal liggen. Is weliswaar vaak het geval, maar niet altijd...
We hebben de andere kant noch gehoord noch gezien. En ik heb helaas meerdere schoolhoofden mee mogen maken die onterecht eigen mensen de hand boven het hoofd hielden en ervoor kozen de ouders op meerdere manieren te schofferen. Waar rook is zou best eens vuur kunnen zijn.
Ben ik helemaal met je eens, vroem. Het zou zomaar kunnen dat er heel andere dingen spelen waar de topicstarter niet eens zozeer de vinger op kan leggen, maar wat wel de boosheid veroorzaakt. En dan kan het zomaar dat de boosheid geprojecteerd wordt op relatief onschuldige dingen, zoals het verkleed lopen op de catwalk. We weten het niet.

Ooit ben ik overblijfkracht geweest. Was er een leidinggevende die absoluut niet met kinderen om kon gaan en van leidinggeven was al helemaal geen sprake. Er was maar één manier om haar weg te krijgen: een serieuze klachtenbrief schrijven met de mededeling dat ik per direct ontslag nam. Dát hielp; de volgende dag was de directie al aanwezig om dingen uit te zoeken, en mevrouw werd op staande voet ontslagen. Had ik niet zo stellig gereageerd, door te vertrekken, dan was er waarschijnlijk niks veranderd. Ik bedoel hiermee te zeggen: lang niet altijd gaan dingen in het onderwijswereldje zoals het zou moeten. Lang niet iedere leerkracht is ook een goede leerkracht. En lang niet altijd wordt er ingegrepen waar er ingegrepen moet worden.

Wat ik al heb aangegeven: niemand weet wat er wel of niet speelt. De topicstarter wil haar kinderen op een andere school hebben, en dat recht heeft ze. Het gaat er nu vooral om hoe de kinderen op die andere school komen. Daarvoor heeft ze hoe dan ook de medewerking van de school nodig. Dat is een beetje de spagaat waar ze nu in zit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door moederslink »

debby 77 schreef:.......Ze zijn in een paar jaar tijd van 240 naar 120 leerlingen gegaan.......
ik vraag me toch iets af :
120 lln en ws dus zo.n 240 ouders --- en dan slechts 3 (! ) moeders die klachten hebben..... 8)
en natuurlijk lezen we hier maar 1 kant vh verhaal.
TS klaagt over een paar dingen oa :
- stagiaires die zich niet voorstellen
-de manier van communiceren
- verkleed over een catwalk lopen
- het niet doorgaan van een continu rooster
- de manier van lesgeven.
Dit soort dingen kan besproken worden op ouderavonden, maar ze draaien nog maar net immers sinds de vakantie? Is er überhaupt al een ouderavond geweest met daarbij hoor en wederhoor?
En er zijn of komen ook 10 min gesprekken waarin je het eea aan de kaak kunt stellen?
Natuurlijk is ook niet iedere leerkracht een geboren onderwijzer en zullen ook daar de mindere broeders tussen zitten.
Mijn ervaring is toch ook wel : veel onvrede en roddel en achterklap ontstaat bij het hek en op de ouderavonden zelf houdt bijna iedereen zn mond en wordt het ook niet doorgepraat bij de leerkracht of de directeur zelf.
De klagers zoeken steun bij elkaar en het vuurtje wordt verder opgestookt.
Daar is geen kruid tegen gewassen en je kunt je als leerkracht dan ook niet verweren.
Deze moeder ( TS) had dan veel eerder ad bel moeten trekken en haar reactie van : " nu wil ik niet meer in gesprek " getuigt ook niet van constructief communiceren.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door vlietjvan »

De situatie is te ingewikkeld om een goed beeld te krijgen. In deze situaties komt het toch vaak neer op "wil je gelijk of geluk". Lastig, maar waar.

Toch wil ik de TS nog wel even een hart onder de riem steken.

Toen ik na het aanhoren van het schooladvies voor mijn dochter (mavo), aangaf dat het niet paste bij het beeld dat ik van mijn dochter heb, sprong de leerkracht ook uit haar vel. Beet mij toe dat ik mijn eigen kind niet kende. Toen ik meldde haar zelf te zullen laten testen, werd de leerkracht helemaal woest.

De volgende dag sprak de directeur mij aan, "Wij zien de kinderen heel de dag, 8 jaar lang, ik denk dat we een goed beeld hebben. Weet je overigens dat dat testen een paar honderd euro kost". Mijn enige antwoord was "Kun je nagaan hoe belangrijk het voor ons is".

Het ontploffen van leerkrachten, ligt niet altijd aan de ouders. Er staat nergens dat je je email moet lezen in de pauze. Waarom de leerkracht zo boos is over het tijdstip van verzenden/aanbieden, snap ik niet helemaal.

Mijn dochter heeft overigens alweer enige jaren haar VWO diploma op zak, maar dit terzijde.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Vals beschuldigd door basisschool

Ongelezen bericht door vroem »

moederslink schreef:
debby 77 schreef:.......Ze zijn in een paar jaar tijd van 240 naar 120 leerlingen gegaan.......
ik vraag me toch iets af :
120 lln en ws dus zo.n 240 ouders --- en dan slechts 3 (! ) moeders die klachten hebben..... 8)
en natuurlijk lezen we hier maar 1 kant vh verhaal.
TS klaagt over een paar dingen oa :
- stagiaires die zich niet voorstellen
-de manier van communiceren
- verkleed over een catwalk lopen
- het niet doorgaan van een continu rooster
- de manier van lesgeven.
Dit soort dingen kan besproken worden op ouderavonden, maar ze draaien nog maar net immers sinds de vakantie? Is er überhaupt al een ouderavond geweest met daarbij hoor en wederhoor?
En er zijn of komen ook 10 min gesprekken waarin je het eea aan de kaak kunt stellen?
Natuurlijk is ook niet iedere leerkracht een geboren onderwijzer en zullen ook daar de mindere broeders tussen zitten.
Mijn ervaring is toch ook wel : veel onvrede en roddel en achterklap ontstaat bij het hek en op de ouderavonden zelf houdt bijna iedereen zn mond en wordt het ook niet doorgepraat bij de leerkracht of de directeur zelf.
De klagers zoeken steun bij elkaar en het vuurtje wordt verder opgestookt.
Daar is geen kruid tegen gewassen en je kunt je als leerkracht dan ook niet verweren.
Deze moeder ( TS) had dan veel eerder ad bel moeten trekken en haar reactie van : " nu wil ik niet meer in gesprek " getuigt ook niet van constructief communiceren.
Misschien is het toch echt een idee de OP nog eens goed en aandachtig door te lezen. Het is niet iets want net speelt, vorig schooljaar ook al.. Nu zijn dit 3 ouders die het van elkaar weten, dat zegt nog niets over de rest... En in korte tijd veel andere ouders die blijkbaar kinderen van school gehaald hebben (klinkt in ieder geval niet als natuurlijk verloop) zou ook wat moeten zeggen.... ik bedoel maar....

Gesloten