LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zware schooltassen

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Nou, zwaar dat is één kant van de zaak!
Wat dacht je van duur!!!
Dat gaf ik al eerder aan, ook een onderwerp waar even veel ophef over is geweest en gewoon doodbloed, de uitgevers lachen zich dood.

Een van mijn dochters zat op een school waar de boeken door de school werden verzorgd, ze kenden daar een afschrijving in 3 jaar, dus je betaalde precies 1/3 van het boek, dat was destijds een goede regeling.

Maar op een andere school gebeurde het meermalen dat een duur boek aan het eind van het schooljaar helemaal niet gebruikt was of dat er maar een paar bladzijden gebruikt waren.

Ervaringen uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst zeggen ze, maar ik voorspel dat beide onderwerpen, zowel het gewicht als de prijs net als de vorige keer niet zullen veranderen.

diana1950
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2006 10:41

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door diana1950 »

Ik vind het een raar verhaal over die school tassen. je neemt toch alleen mee wat je nodig hebt op de dag. en als je dan allerlij ander zaken mee gaat nemen, dan moet je niet zuren.en een rug tas bied een uit komst. :roll: :P

Keimenna
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 okt 2005 14:13

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Keimenna »

En over wat voor tassen denk jij dat ze het hier hebben?
Zelfs bij mij was het al zo dat ik mijn tas te zwaar vond toen ik naar de middelbare school ging (zo'n 11 jaar geleden) . Bagagedragers? Als ik over een hobbel ging begon ik zowat te steigeren. En als we een boek niet bij ons hadden dan kregen we straf. Het zijn met name de bruggers die zoveel boeken mee moeten sjouwen. Vanaf het derde jaar valt het allemaal wel mee.

En dilbert: er is inderdaad veel verschil tussen een middelbare school en andere scholen (zoals hogescholen/universiteiten e.d.) Daar zijn namelijk de kinderen oud genoeg om zelf te bepalen wat ze allemaal meenemen en is het allemaal je eigen verantwoordelijkheid. Bij middelbare scholen mogen de kinderen dat niet zelf bepalen (of ze moeten soepele leraren hebben). Misschien zijn ze nu wel wat soepeler geworden, maar dat weet ik niet.

Toolboy

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Toolboy »

Dan nog, tegenwoordig hebben ze toch allemaal een kluisje op school.
Gewoon een kwestie van het koppie gebruiken

Keimenna
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 okt 2005 14:13

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Keimenna »

Dan is het inderdaad slim om een kluisje te gebruiken. (in mijn tijd hadden we er daar niet genoeg van)

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door tienepien »

Ik kan me wel voorstellen dat er een bijdrage komt voor de armere ouders, met andere woorden dat er een inkomensgrens gesteld wordt.

Is er al, Tegemoetkoming in de schoolkosten heet dat geloof ik. Aan te vragen bij IBG.

janspronkers
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2006 18:45

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door janspronkers »

Ja, er zijn tegemoetkomingen voor studiekosten voor de 'minima'. Maar dat betekent nog niet dat scholen ongelimiteerd hun boekenlijsten en excursieplannen mogen uitbreiden toch?
Natuurlijk investeer je in je kinderen. Maar aan het eind van het schooljaar blijken er toch veel boeken maar half gebruikt.
Er moet in elk geval een maximaal standaard bedrag komen wat boeken, benodigdheden en éxtra's'mogen kosten.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door tienepien »

Dat zou je dan bij je school aan moeten kaarten lijkt mij! Bij mij op school werden in principe alle boeken gebruikt en wanneer er 1 niet gebruikt werd, ging ie het jaar daarna van de boekenlijsten af.

En dat de tegemoetkoming voor "minima" (valt mee hoor) is lijkt mij logisch, als je genoeg geld hebt, moet je dit soort dingen zelf ook betalen.
(Al is het lastige met die grenzen dat er niet gekeken wordt naar de hoeveelheid kinderen op school en dat de mensen net boven de grens veel slechter af zijn dan de mensen net binnen de grens)

dutchessy
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 okt 2005 00:11

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door dutchessy »

Het klopt idd dat de boekentassen in de brugklassen veel te zwaar zijn!
Gemiddeld door de week weegt een tas 9 a 10 kilo.
Mijn zoon zit nu in de brugklas en weegt zelf maar 30 kilo, hij draagt dus 1/3 van zijn eigen gewicht.
Ga zelf maar eens elke dag boodschappen doen en dan lopen sjouwen met 1/3 van je eigen gewicht, ik denk dat je dan echt wel inziet dat het een probleem is, vooral bij de jongste die nog volop in de groei zijn.
Naar school toe de tas op de pakkendrager? ja leuk als hij blijft liggen wel ja,mijn zoon heeft een goede(nieuwe) fiets met 3 elastieken eraan maar de tas dondert er gewoon vanaf, daarnaast gaat hij door het gewicht achterop ook nog eens lekker aan het slingeren, LEVENSGEVAARLIJK!
Ik weet wel dat mijn boekentas vroeger niet zo zwaar was en ik ook alles in een pukkel kwijt kon, mijn zoon mag blij zijn dat dit net in zijn rugtas(die best groot is)gaat.

En over de prijs van die boeken, boeken huren van school is veel goedkoper, de prijzen van nu zijn echt niet normaal.
Vroeger huurde ik boeken van school voor 175 Gulden in het jaar, Nu moet ik ze kopen voor het bedrag van 770€ ik geloof dat dit toch echt wel een absurd prijsverschil is ook al scheelt het zo'n 20 jaar.

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door marpet »

De schoolboeken van mijn zoon moesten via Van Dijk besteld worden. De tekstboeken zijn huur en de werkboeken koop. Wij waren een bedrag van 450 euro kwijt (2 havo). Vorig jaar waren er zowel werk- als tekstboeken bij die nauwelijks werden gebruikt.

manuelaedwin
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2006 18:28

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door manuelaedwin »

Wat is nu uiteindelijk het probleem?
Het aantal boeken.
Er waardoor moeten er zoveel boeken meegenomen worden?
Door het aantal vakken dat per dag behandeld wordt.
Door het aantal verschillende schoolvakken, dat per dag aan de orde komt, terug te brengen, gaat ook het aantal boeken dat per dag meegenomen moet worden, omlaag.
Dus: de lesuren verdubbelen per vak, dus niet bijvoorbeeld één uur, maar twee uur (eventueel in 2 blokken van één uur op een dag verdeeld), zodat het aantal vakken dat per dag behandeld wordt, minder wordt.
Daardoor zouden dan ook het aantal boeken per dag vermindert kunnen worden.

Voorbeeld: 1 uur wiskunde, 1 uur nederlands, 1 uur natuurkunde, 1 uur wiskunde, 1 uur nederlands, 1 uur natuurkunde
Resultaat: 3 boeken nodig.

Edwin :wink:

esjo
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 mar 2006 16:03

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door esjo »

Vroeger, en dan praat ik over een jaar of 20 terug had ik nog een schooltas. Een gewone degelijke schooltas. Geen rugzak of andere niet geschikte tas. Die schooltas kon vaak ook nauwelijks dicht en ook mijn gymspullen moesten op de bagagedrager.
Ook ik had leerboeken, idioomboeken, multomappen en schriften en ook werkboeken.
Ook mijn tas was zwaar.
Maar....ben ik daar nu zoveel minder van geworden. Nee hoor. Helemaal niets.
Tegenwoordig schijnt de jeugd het wel erg zwaar te hebben, met hun computers, gameboy's, mp3 spelers en alle andere moderne speeltjes. Al wogen die dingen een paar kilo...die kunnen ze wel dragen.
De jeugd krijgt veel te veel ruimte om te klagen over allerlei kleinigheden.

En dat verhaal van degene die haar dochter bvan de trap was gevallen door haar schooltas. Tuurlijk. Dat ze van de trap is gevallen is erg, en dat ze daardoor uit de roulatie is ook, maar om daar nu een schooltas de schuld van te geven.
Laten we even reeel blijven en geen problemen gaan zoeken. Er zijn er genoeg zonder te hoeven zoekn.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door tienepien »

Maar....ben ik daar nu zoveel minder van geworden. Nee hoor. Helemaal niets.
Niet alles wat aan jou geen schade opgelevert heeft, is ook goed voor iedereen. Maximale belasting is gebaseerd op ergonomisch onderzoek. Er is dus onderzoek gedaan naar de GEMIDDELDE belasting waarbij geen gezondheidsschade opgelopen word.

Brugklassers leren in de loop van het jaar echt wel slim om te gaan met de hoeveelheid boeken in kluisjes en in tassen. De eerste weken zijn de tassen zwaar en daarna wordt het wel weer beter.
Mijn klasgenoten die erg ver moesten fietsen hadden fietstassen, waarin hun zware tas e.d. ging.

Miranda35
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2006 21:05

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Miranda35 »

Ik ben dus die moeder waarvan haar kind van de trap is gevallen.Ik heb nooit gezegd dat het door de schooltas komt dat ze van de trap is gevallen maar wel dat de tas eraan meegewerkt heeft.De artsen in het ziekenhuis vonden het ook niet normaal dat de tas zo zwaar was.Het enige wat ik weet is dat als er lockers zijn op school de kinderen ook de kans moeten krijgen om daar hun boeken die ze 's middags pas nodig hebben in te kunnen leggen.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Laurent »

jakkes, de arme kindjes hebben het al zo zwaar met het sjouwen van MP3 spelers, GSM,s en laptops, geen studieboeken svp erbij. :D

Toolboy

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik hoor mijn kids nooit klagen over te zware tassen.
Over het algemeen zijn het de ouders die klagen terwijl ze die last niet op hun rug hebben.
Tegenwoordig hebben ze kluisjes op de meeste scholen waar de boeken in kunnen.
Dat maakt het een stuk draagbaarder

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door eeliane »

Zie het probleem niet, heb 6 jaar op middelbare school rondgestapt met 'zware' schooltas zonder lockergebruik. Dat gezeur allemaal van die ouders dat hun prinsje/prinsesje opeens een tasje moet gaan dragen met een paar boeken erin. Tja ze hebben nog nooit iets hoeven doen en verdomd op school moet je opeens je eigen boeken gaan dragen. Zeur nietzo denk ik dan. De ene dag is ook de andere niet dus 5 dagen per week een enorme tas is niet aande orde.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Wubo »

ze moeten eens niet zo mekkeren.

Zijn ze gezegend met een vwo opleiding, en mekkeren dat ze teveel huiswerk krijgen.
Sorry, maar als je die kans krijgt, bewijs dan ook maar dat je het waard bent.

Dan nog hoef je lang niet al je boeken mee te nemen, want je hebt kluisjes, of kunt de helft van je boeken thuislaten omdat je die op die dag niet gebruikt.

Ik heb ook met kilo's boeken gelopen, en mij hoorde je niet.
Wij waren bikkels, de jeugd van nu mekkert al om het minste geringste.

Ga op fitness, doe wat aan je lijf, eet gezond, neem een appel.

sorry, moest er even uit.
Ben een gefrustreerd oud leerling.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Wubo »

iedere leerling eens een laptop zouden geven
Essieklessie, heeft duidelijk een klap v.d. molen gehad zeker.

Jij gaat dat allemaal betalen?

Ik vertik het om daar aan mee te doen.
Op een bep. moment werd mij zelfs verplicht om mijn verslagen op de p.c. te doen.
Maar wij hadden daar geen geld voor, waardoor ik bijna elke week tot 6 uur op school zat en tegelijk met de schoonmaakster het pand verliet. Om op de school p.c mijn verslagen nog eens te maken, en nu zouden we er eentje geven aan die kids?

Ze leren maar afzien, niet alles hoeft mee te zitten in het leven.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Op een bep. moment werd mij zelfs verplicht om mijn verslagen op de p.c. te doen.
Deze regel is er bij ons ook, maar ik vind het een compleet krankzinnige regel. Waarom moet je iedereen verplichten zijn of haar verslagen op de computer te maken? Niet iedereen heeft een pc thuis, sommigen kunnen dat niet eens betalen.

En het aantal pc's op de scholen is per definitie te weinig, dus ik snap het nut van deze verplichting niet.

Gesloten