LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zware schooltassen

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Henri42 »

Hoi:

Ik heb de laatste dagen eens om me heen gekeken naar de zg zwaar beladen scholieren, het vreemde is dat ik bijna geen tassen op de fietsen zie , de meeste jongenlui dragen schouder tassen die op de fietsdrager rusten, dat moet ook wel omdat zo,n 75 % aan het GSM,en zijn op de fiets, ik begrijp het hele onderwerp dan ook niet.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@Henri42,
Jongelui lopen blijkbaar liever met een rugzak met veel te lange schouderbanden zodat hun rugzak achterover hangt en aan de schouders trekt en rugklachten veroorzaakt dan dat men een goede rugzak draagt met instelbare schouderbanden waardoor de rugzak hoog op de rug komt te hangen en met een band om de borst of het middel om de rugzak strak tegen de rug te houden.Dat laatste is veel beter voor de rug maar uiteraard totaal not done! Liever een slechte rug dan niet populair... :cry:

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »



Essieklessie, heeft duidelijk een klap v.d. molen gehad zeker.

Jij gaat dat allemaal betalen?
De ouders

-Een beetje laptop is zo ongeveer 900 Euro
-Hier kwam al ergens een voorbeeld dat voor 450 euro boeken moest worden gekocht. Je hebt dus terugverdiend in 2 jaar. Dat kan je dus varieeren van 450 euro per jaar tot toch zeker 1800 euro....

MvG _-MdJ-_

ps: nu weet ik wel dat het niet elk jaar hetzelfde bedrag is(2de fase minder boeken)maar het gaat om een voorbeeld

bboopz
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2006 19:29

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door bboopz »

dochterlief is sinds nieuwe schooljaar brugpieper, op haar school hebben alle leerlingen kluisjes, ze mekkert best wel eens (vooral over het feit dat ze inene 8 km naar school moet fietsen) en haar rugzak (verstelbaar, maar inderdaad niet popi om 'm gewoon goed te gebruiken) zit op een speciale beugel achterop bagage drager, vaak ZO vol dat zelfs pa 'm nauwelijks op de 4 beugels van een 'spin'vastkrijgt, ALS hij een keertje tijd heeft om haar te helpen, voor de rest; ze doet hem zelf vast, dan maar met 3 beugels van de spin, en ik heb ze nog niet gehoord dat hij eraf is gevallen. Feit is wel dat ze afgelopen week is gevallen (met fiets) door een onverwachte beweging van haar klasgenootje en zij onverwachts moest remmen. Hoe het ook zij; ze zeurt niet en heeft het goed naar de zin, en een hoop problemen worden - denk ik - gezocht door ouders die inene hun kinderen dingen zien doen die zij zelf, toen zij zo oud waren, ook gewoon moesten doen. Het is niet anders, volgend jaar passen de boeken gewoon in het ouderwetse 'legerpukkeltje'en daar paste eigenlijk helemaal niks in..

kritisch consument
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:57

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door kritisch consument »

Feit is wel dat ze afgelopen week is gevallen (met fiets) door een onverwachte beweging van haar klasgenootje en zij onverwachts moest remmen.
En met hoeveel kinderen reden ze samen op een kluitje dan ? Dit is een onderwerp dat wel in een ander topic past waarschijnlijk, maar als kinderen 3,4 of zelfs 5 rijen breed gaan rijden op een fietspad krijg je al snel ongelukken.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Henri42 »

Ik zie dagelijks veel kinderen naar school fietsen , volle tassen zie ik daarbij nooit,aangezien de meeste boeken in de school blijven, wel zie ik vaak:

fietsen met sigaretten in de mond
flirtende kinderen op de fiets
gsm aan de oor fietsende kinderen
3-4 kinderen die naast elkaar fietsen of wandelen

Boobz, helpt Pa jullie dochter elke ochtend de deur uit ? hoe komt ze dan weer thuis ?.

KeyToMyHeart
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 sep 2007 19:37

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door KeyToMyHeart »

Ik ben een leerling in de 2e klas van Havo/vwo. Ik heb deze week erg last van mijn schouders door de boeken. Ik heb een gewone degelijke schooltas met verstelbare banden, en heb hem niet laag te hangen. Wij hebben 8 of 9 verschillende vakken soms op 1 dag en allemaal tekstboek + werkboek + schrift. Als je nagaat wat dat soms wel niet weegt. Ik had laatst een tas van 17 kilo, toen had ik het eten en drinken er nog niet eens bij in. Wij kunnen onze kluisjes/lockers wel gebruiken maar we zitten op 2 verschillende locaties. Op de ene zitten we eigenlijk maar 1 tot 3 uur per dag, en laat daar nu net de kluisjes zijn. Vanaf de 3e klas ben je altijd op die locatie, maar nu dus niet. Als we op die locatie zijn, moeten wij nogal wat trappen oplopen omdat we meestal bovenin hebben (3e verdieping).

Aangezien deze dikke en overbeladen tassen niet eens op de bagage drager passen (ze vallen er altijd af, of je gaat steigeren) moet je ze dus op de rug hebben. Ik moet dan ook nog een keer 9 km heen, en 9 km weer terug fietsen. Met die tas achterop dus. Ik ben zelf niet zo stevig gebouwd en erg licht maar lang, en dus val ik nog wel eens om met de tas, en als dit zo daar gaat dan kunnen ik en mijn leeftijdsgenoten best nog wel eens blesures daardoor krijgen.

Sommige mensen die zitten nu wel te 'zeuren' dat wij niet moeten zeuren. Maar jullie zouden dat maar eens een week vol moeten houden als jullie ons gewicht nog hadden. Stevig gebouwde personen hebben er niet zoveel last van, maar ik ben maar een kleine 50 kg en nogal lang voor mijn leeftijd.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Moppentappers »

laptops lijken me inderdaad een geweldig idee,
Rugtassen zijn nu inderdaad behoorlijk zwaar, dat kinderen net kegels zijn geworden die om de havenklap omvallen zie ik niet gebeuren maar dan nog zou een laptop een geweldige vooruitgang zijn
RSI is bij een goede laptop geen probleem, en als ze een beetje kwalitatief goed zijn gaan die dingen ook op school nog best lang mee
in ieder geval veel beter dan al die school boeken

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@KeyToMyHeart

17 kilo!?
Hoe krijg je het voor mekaar om een tas te creeren van 17 kilo wanneer je max. 9 vakken hebt? Heb jij soms boeken van 2 kilo per stuk?
Ik heb na de basisschool de HAVO,MTS en HTS gevolgd.
Altijd met een ijzeren pijp in mijn tas vanwege medescholieren die volgens hun ouders en de leerkrachten slecht plaagden. Toch was mijn tas nooit zo idioot zwaar. Ook had ik mijn tas altijd op mijn bagagedrager en nooit als rugzak op mijn rug.
Zelfs met 9 telefoonboeken kom ik nog niet eens in de buurt van 17 kilo! 8)

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Die leraren bedenken overigens wel steeds meer dingen waarvoor je schriften mee moet nemen, Onze docent engels wil ineens dat we een schrift voor aantekeningen mee nemen vraag is wel of ik het ooit ga gebruiken

KeyToMyHeart
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 sep 2007 19:37

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door KeyToMyHeart »

@acjzr1

Voor sommige vakken hebben we 3 boeken van ong. 1 kg per stuk. We hebben zowiezo altijd 2 boeken per vak, meestal ongeveer 1 kg per stuk, 9×2 = 18, dus...

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@KeyToMyHeart

Dan ben ik blij dat dat "vroeger" anders was.
Ik heb tijdens mijn hele schooltijd maar een boek gehad wat meer was dan een kilo. Het was een zeer duur boek en ik heb het nooit nodig gehad.
Dus de volgende vraag; Worden die boeken wel allemaal gebruikt?

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Nee, maar als je ze niet bij je hebt dan is ineens het lokaal te klein
denk je nu echt dat iemand die boeken van bijv. gym leest?

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hey, Tappertje, had jij boeken voor gym?!
Ik kan me niet voorstellen dat dat nu wel zo is... :lol:

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Moppentappers »

in 1e en 2e klass in elk geval wel, en heb eigenlijk nog niet gekeken of ik die nu heb
maar de kans is zeer groot

KeyToMyHeart
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 sep 2007 19:37

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door KeyToMyHeart »

Wij hebben ook boeken voor gym, en serieus, wij moeten er uit lezen en meenemen :?

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door eeliane »

Ik oudje, heb VWO gedaan, vroeger, boekentassen vol! Geen Locker, kan me niet eens herinneren er last van te hebben gehad. Wat een gezeur tegenwoordig zeg, stelletje tuthola's, lekker veel gaan sporten (ipv MSN-en) in je vrije tijd, word je sterker van, kan je je tas ook probleemloos ronddragen.
Vind dat deze topic wel weg mag, luxe probleem.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Moppentappers »

over het algemeen valt het met die tassen wel mee ja, maar soms zijn ze toch echt veel te zwaar hoor ;)

OmeRoon

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door OmeRoon »

Misschien een idee om boeken in te scannen en alleen de benodigde hoofdstukken mee te nemen?

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Moppentappers »

opzich geen slecht idee, denk alleen
maar vind niet dat het nodig zou moeten zijn.

Gesloten