LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zware schooltassen

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

zware schooltassen

Ongelezen bericht door Ron 2 »

In de aankondiging van de uitzending van vanavond zie ik dat de zware schooltassen weer eens aan bod komen.
Toevallig een onderwerp wat vorige week bij ons ter sprake kwam als voorbeeld van een onderwerp waar even heel veel ophef over is geweest, maar waar niets mee gebeurt.
Consumentenbond, consumentenprogramma's en de kranten hadden er de mond vol van, fysiotherapeuten werden erbij gehaald, er zouden kamervragen gesteld worden etc. etc.
Wat is er veranderd? Niets, het onderwerp is gewoon doodgebloed. :cry:
Hetzelfde gebeurde met de prijs van de schoolboeken.

Nu gaat Radar het jaren later weer eens overdoen, mij benieuwen wat er nu verandert, waarschijnlijk weer niets. :cry:

Nudle
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2006 20:48

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Nudle »

ik ben dus een 3e klasser en ik wilde even zeggen dat er geen problemen hoeven te zijn met zware tassen. Als je gelijk na het fietsen naar je locker gaat en de boeken tot de lunchpauze in je locker doet heb je toch nergens last van? dan heb je hoogstens voor 3 vakken boeken. En dat is niet zo heel erg veel hoor.

Miranda35
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2006 21:05

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Miranda35 »

Ik ben een moeder waarvan de dochter 2 weken geleden van de trap is gevallen op school MEDE dankzij de zware rugtas.Het gevolg is dat ze nu een gebroken kuitbeen en scheenbeen heeft en hierdoor zeker 3 maanden uit de roulatie is.Er zijn lockers op school maar toch moeten ze iedere dag alle boeken mee naar huis nemen

Essieklessie
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2006 22:15

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Essieklessie »

Misschien een vreemd idee al lijkt het mij in alle opzichten erg handig: Als we nu aan het begin van de middelbare schooltijd iedere leerling eens een laptop zouden geven (of desnoods in huurkoop) en dan alle boeken laten downloaden? Dan slaan we meerdere vliegen in 1 klap:
Geen zware boekentas mee
Nooit meer een boek vergeten
Geen dure boeken meer aanschaffen
Er kan meteen een typecursus bijgeleverd worden waardoor de typevaardigheid met sprongen vooruitgaat
Huiswerk kan prima in de tussen- of uitvaluren gemaakt worden
Met internet kan e.e.a. meteen doorgestuurd worden naar de docenten

Wie noemt nog een paar voordelen? Ook haken en ogen zullen er wel zijn, niet iedere leerling bijvoorbeeld zal even voorzichtig zijn. Het zal wel een utopie zijn maar ik zie vele voordelen hierin en een flinke winst (helaas voor de boekhandelaren níet voor hen :twisted: ) op vele fronten.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Ron 2 »

ik ben dus een 3e klasser en ik wilde even zeggen dat er geen problemen hoeven te zijn met zware tassen. Als je gelijk na het fietsen naar je locker gaat en de boeken tot de lunchpauze in je locker doet heb je toch nergens last van? dan heb je hoogstens voor 3 vakken boeken.
Daar heb je wel gelijk in, maar je gaat toch met die zware tas van huis en aan het eind van de dag weer terug naar huis.
Toen de scholen weer begonnen viel het ons weer op dat je veel grote schooltassen ziet lopen of fietsen waar nog een kind onder schuil blijkt te gaan :wink:

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door tienepien »

Niet al je boeken hoef je weer mee naar huis te nemen :) Je wordt daar vanzelf wel wat slimmer in. Vaak kan je bij dikke boeken bijvoorbeeld ook afspreken om met je buurman samen te doen.

Dat idee van die laptop klinkt niet gek, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Ten eerste is zo'n laptop niet goedkoop (kan wel wat voor geregeld worden), daarnaast moet ie dan 4 tot 6 jaar meegaan. Als je wel eens in de pauze op een middelbare school bent geweest, dan snap je dat dat wel eens een probleem kan worden.
Daarnaast is er ook nog dat kleine probleempje wat RSI heet. Op universiteiten met een verplichte laptop blijkt dat al een probleem te zijn.

Nudle
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2006 20:48

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Nudle »

ooit gehoord van bagagedragers??? en trouwens een laptop... dan kan je dus online games doen in de klas...??

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door karr-2 »

Kinderen van tegenwoordig zijn niets meer gewend. Ik heb jaren lang met kilos boeken van en naar school gesjouwd en ik ben er echt niets minder van geworden.

En dat wordt dan ook nog even lekker gestimuleerd door de ouders....

Toolboy

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Toolboy »

T is de media die dat veroorzaakt karr2

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door marpet »

N.a.v. karr-2.
Uit je opmerking lijkt mij dat je geen kinderen op de middelbare school hebt en dat het heel lang geleden is dat je naar school bent gegaan. Tegenwoordig heb je bij alle vakken niet alleen een tekstboek, maar ook een werkboek. Vroeger had je een tekstboek en werkte je alles uit in een multo-map of een schrift. Nu heb je bij alle vakken dubbele boeken. En dan heb je ook nog leerkrachten die vinden dat je ook nog een gewoon schrift erbij moet hebben of een multo-map. Tel daarbij op dat er schooldagen (2 havo) van 8 lesuren zijn. De rugtas kan soms nauwelijks dicht en de gymspullen gaan op de bagagedrager. Boeken op school laten is geen optie i.v.m. maken huiswerk.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Ik heb jaren lang met kilos boeken van en naar school gesjouwd en ik ben er echt niets minder van geworden.
Hoe lang is dat geleden?
Mijn schoolboeken pasten destijds met gemak in een oud legerpukkeltje.

d29
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2006 08:49

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door d29 »

ik heb de schooltas van mijn zoon gewogen en hij weeg zo 25 kilo en ik vindt dit erg zwaar voor een kind vroeger waren de boeken 5 kilo een hele verschil .ik vindt dat de boeken minder zwaar voor de kinderen worden als ze straks zijn afgestuurdeerd dat hebben ze een versleten rug

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door tienepien »

Hmmz, mijn broertje heeft echt niet meer boeken dan ik had. Daarnaast heb je ook niet elke les alle boeken van het vak nodig. Moderne wiskunde bestaat bijvoorbeeld uit twee boeken tegenwoordig, waarbij je er maar 1 per les nodig hebt. In mijn tijd (vroeger :) ) was dat nog gewoon 1 boek en veel zwaarder dus.

Niet voor alle vakken heb je huiswerk, dat moet je gewoon slim inplannen welke boeken je wel en welke boeken je niet mee naar huis moet nemen. Gebruik een collegeblok als schrift, dan kan je later de blaadjes ordenen in een multomap zodat je je aantekeningen per vak bij elkaar hebt.

En uhm Karr-2, vroeger dacht men ook dat roken niet ongezond was en werkte men met asbest zonder beschermingsmaatregelen. Niet alles wat vroeger gebeurde was gezond :)

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik ga nog steeds elke dag naar school, maar ik sjouw me echt geen breuk aan mijn boeken. Of zit er een verschil tussen middelbare school en andere scholen? Ik zie hier af en toe kinderen door de straat fietsen, waarvan ik ook denk dat ze elk moment onderuit kunnen gaan vanwege het gewicht.....

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

Je kan natuurlijk ook altijd de boeken die je alleen nodig hebt waaruit je alleen moet lezen, gewoon op school laten

MvG _-MdJ-_

brillemeisje
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:17

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door brillemeisje »

@db29

25 kilo boeken....dat lijkt me wel heel erg veel voor 1 schooldag...

Toolboy

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Toolboy »

Was inclusief leerling :lol:

janspronkers
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2006 18:45

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door janspronkers »

Nou, zwaar dat is één kant van de zaak!
Wat dacht je van duur!!!
Door het gegoochel met werkboeken, atlassen en woordnboeken zijn de boekenpaketten onnodig zwaar én duur geworden.
Gratis onderwijs voor leerplichtigen!
Gratis boeken! Nou dan zul je zien hoe snel de boekentas lichter wordt!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Gratis boeken lijkt me volledig overbodig. Je kinderen zijn de toekomst, als je wilt dat ze wat leren zal je er in moeten investeren. Ik kan me wel voorstellen dat er een bijdrage komt voor de armere ouders, met andere woorden dat er een inkomensgrens gesteld wordt.

Toolboy

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik ben daar een groot voorstander van gratis leermiddelen.
Tot dat de leerplicht voorbij is en men zelf wil gaan studeren.

Gesloten