LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schoolproblemen

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Luxemburg
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2012 23:45

Schoolproblemen

Ongelezen bericht door Luxemburg »

Beste allemaal,

Mijn kind gaat naar groep 3.

Nu klikt het niet goed met de leerkracht, waar mijn kind de dupe van wordt. Ik heb het idee dat de klas te groot is waardoor ze niet echt geduld heeft met hem en andere leerlingen. Dat vertaalt zich ook in de resultaten. Pogingen tot een gesprek te komen worden afgewimpeld, mevrouw werkt met een 'boekje' waarin met de ouders wordt gecommuniceerd. Ze wil niet praten en reageert ook niet op zaken die we in het boekje schrijven.

Ik vind dit langzamerhand erg vervelend worden, ook omdat hier in Luxemburg leerlingen 2 jaar bij dezelfde leerkracht blijven. Hij zit in een grote klas en blijkbaar is dat net iets te veel voor deze juf. Andere ouders, zowel Luxemburgers als buitenlanders, zeggen dat je beter niet kan klagen: je kind krijgt dan sowieso de volle laag en er is geen klachtcommissie oid.

Nu zie ik hierna nog 1 1/2 jaar (en in geval van doubleren zelfs 2 1/2 jaar) met deze juf niet echt zitten. Helaas is schoolkeuze in dit land niet vrij. Zijn er andere oplossingen?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door newmikey »

Zou het eens op een Luxemburgs forum proberen. Lijkt me dat alle oplossingen die u hier ter hand worden gesteld van toepassing zullen zijn op het Nederlandse schoolsysteem. Uit eigen ervaring (heb 4 jaar in LU gewoond en gewerkt) is het daar volledig anders.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Luxemburg schreef:Beste allemaal,

Mijn kind gaat naar groep 3.

Nu klikt het niet goed met de leerkracht, waar mijn kind de dupe van wordt. Ik heb het idee dat de klas te groot is waardoor ze niet echt geduld heeft met hem en andere leerlingen. Dat vertaalt zich ook in de resultaten. Pogingen tot een gesprek te komen worden afgewimpeld, mevrouw werkt met een 'boekje' waarin met de ouders wordt gecommuniceerd. Ze wil niet praten en reageert ook niet op zaken die we in het boekje schrijven.

Ik vind dit langzamerhand erg vervelend worden, ook omdat hier in Luxemburg leerlingen 2 jaar bij dezelfde leerkracht blijven. Hij zit in een grote klas en blijkbaar is dat net iets te veel voor deze juf. Andere ouders, zowel Luxemburgers als buitenlanders, zeggen dat je beter niet kan klagen: je kind krijgt dan sowieso de volle laag en er is geen klachtcommissie oid.

Nu zie ik hierna nog 1 1/2 jaar (en in geval van doubleren zelfs 2 1/2 jaar) met deze juf niet echt zitten. Helaas is schoolkeuze in dit land niet vrij. Zijn er andere oplossingen?
Als je 'klaagt' en je kind krijgt dan de volle laag is een behoorlijk zielig van de leerkracht,
die school heeft toch ook een directie neem ik aan, neem daar eens contakt mee op.

Luxemburg
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2012 23:45

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door Luxemburg »

Thanks. Het gaat me ook meer om een 'soft solution', misschien zijn sommige lezers zelf onderwijzer of hebben ze zelf kinderen o.i.d., dat zal in Lux niet anders zijn.

Wat je juridisch kan en mag in Luxemburg zal ik eerder met een advocaat oid bespreken en is sowieso een last resort: dat zal niet bevorderlijk zijn voor een goede schoolgang van mijn kind.

Luxemburg
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2012 23:45

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door Luxemburg »

Als je 'klaagt' en je kind krijgt dan de volle laag is een behoorlijk zielig van de leerkracht,
die school heeft toch ook een directie neem ik aan, neem daar eens contakt mee op.
Het ligt eraan welke juf of meneer je hebt. Deze ziet een klacht blijkbaar als uitdaging aan haar autoriteit. Daarom ben ik vooralsnog huiverig tot escalatie, want als ik naar de directie ga wordt zij erbij gehaald en dan zal ze later alsnog 'wraaknemen'.

Maar ik zal het overwegen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door nevermind »

Op een Nederlandse school, zijn er verschillende instanties, waar je terecht zou kunnen.
Hoe het in Luxemburg geregeld is, ontbreekt mijn kennis.

Dit is mogelijk hier:
Oudercommissie
Medezeggenschapsraad
last but not least

Het bestuur van .....

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Vervelend, maar...

Je kunt het ook gebruiken om je kind te leren dat het leven nu eenmaal teleurstellingen kent. Je kunt het wel overal tegen willen beschermen, maar als ze juist op deze leeftijd met teleurstellingen om leren gaan, zullen ze er later flink profijt van trekken.

Of het nut heeft een advocaat in te schakelen? Ik denk niet dat het gaat helpen...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:Vervelend, maar...

Je kunt het ook gebruiken om je kind te leren dat het leven nu eenmaal teleurstellingen kent. Je kunt het wel overal tegen willen beschermen, maar als ze juist op deze leeftijd met teleurstellingen om leren gaan, zullen ze er later flink profijt van trekken.

Of het nut heeft een advocaat in te schakelen? Ik denk niet dat het gaat helpen...

Waar staat, dat het kind teleurstellingen te verwerken heeft?
Hier gaat het alleen om, dat de juf geen gesprek wil aangaan.
Uit de berichten van andere mensen, blijkt toch, dat er aan deze school iets mis is.
Dit helpt een kind op latere leeftijd toch zeker niet, teleurstellingen te verwerken, want hier klopt de basis niet, en een kind weet ook, dat er iets mis is.
Of een advocaat moet ingeschakeld worden, dat is de vraag.
Misschien kan TS krachten met de anderen bundelen.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door witte angora »

nevermind schreef:
witte angora schreef:Vervelend, maar...

Je kunt het ook gebruiken om je kind te leren dat het leven nu eenmaal teleurstellingen kent. Je kunt het wel overal tegen willen beschermen, maar als ze juist op deze leeftijd met teleurstellingen om leren gaan, zullen ze er later flink profijt van trekken.

Of het nut heeft een advocaat in te schakelen? Ik denk niet dat het gaat helpen...

Waar staat, dat het kind teleurstellingen te verwerken heeft?
Hier gaat het alleen om, dat de juf geen gesprek wil aangaan.
Uit de berichten van andere mensen, blijkt toch, dat er aan deze school iets mis is.
Dit helpt een kind op latere leeftijd toch zeker niet, teleurstellingen te verwerken, want hier klopt de basis niet, en een kind weet ook, dat er iets mis is.
Of een advocaat moet ingeschakeld worden, dat is de vraag.
Misschien kan TS krachten met de anderen bundelen.
Ik lees onder andere dit:
Ik heb het idee dat de klas te groot is waardoor ze niet echt geduld heeft met hem en andere leerlingen
En dat gebrek aan geduld, dat is iets dat je overal tegenkomt.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:
nevermind schreef:
witte angora schreef:Vervelend, maar...

Je kunt het ook gebruiken om je kind te leren dat het leven nu eenmaal teleurstellingen kent. Je kunt het wel overal tegen willen beschermen, maar als ze juist op deze leeftijd met teleurstellingen om leren gaan, zullen ze er later flink profijt van trekken.

Of het nut heeft een advocaat in te schakelen? Ik denk niet dat het gaat helpen...

Waar staat, dat het kind teleurstellingen te verwerken heeft?
Hier gaat het alleen om, dat de juf geen gesprek wil aangaan.
Uit de berichten van andere mensen, blijkt toch, dat er aan deze school iets mis is.
Dit helpt een kind op latere leeftijd toch zeker niet, teleurstellingen te verwerken, want hier klopt de basis niet, en een kind weet ook, dat er iets mis is.
Of een advocaat moet ingeschakeld worden, dat is de vraag.
Misschien kan TS krachten met de anderen bundelen.
Ik lees onder andere dit:
Ik heb het idee dat de klas te groot is waardoor ze niet echt geduld heeft met hem en andere leerlingen
En dat gebrek aan geduld, dat is iets dat je overal tegenkomt.
En wat is dan een teleurstelling voor het kind?
Het enige wat ik uit het bericht van TS kan uitmaken is, dat de leerkracht niet het overzicht over dit aantal leerlingen heeft, zoals het moet zijn.
In Nederland is dit niet meer aan de orde, dat er zoveel kinderen in een klas zijn/zitten.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door witte angora »

De teleurstelling is dat het niet altijd gaat zoals je wilt. Wat de moeder en het kind zouden willen is een geduldige juf, maar de juf is niet geduldig.

Alleen vrees ik dat deze discussie een beetje off-topic begint te geraken.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door nevermind »

Ik weet niet, wat off topic is! :shock:
De juf misbruikt haar positie, om niet te communiceren.
Als zij, het aantal kinderen geen lessen kan geven, heeft zij de verkeerd baan gekozen, of de het school bestuur, gaat zich over het aantal leerlingen niet druk maken.
De vraag is dan nog, weet het schoolbestuur ervan!
Als er al stemmen zijn, dat er bij een wederwoord, het kind nog meer problemen heeft/krijgt, is het tijd aan de bel te trekken.
Dit heeft niets met opvoeding te doen, dat een kind teleurstelling kan verwerken, om later daarvoor gewapend te zijn. :mrgreen:

Trouwens wacht ik op een respons van TS, of het aan deze school de van mij in een vorig bericht geschreven instanties geeft!

Luxemburg
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2012 23:45

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door Luxemburg »

Dank iedereen, ouder- en medezeggenschapscommissies bestaan inderdaad, evenals het bestuur. Ik zal eerst contact opnemen met die commissies, want als het via het bestuur gaat moeten we die juf erbij betrekken en dan voelt ze zich weer aangevallen.

Om te beginnen, ja een kind moet met teleurstellingen kunnen omgaan maar dit is niet bevorderlijk voor een goede schoolontwikkeling. Als zij niet wil praten en er zijn issues (en die zijn er), dan worden die issues niet opgelost. Het kind krijgt op die manier een hekel aan school, en daar heb je de rest van je schoolcarriere last van. Als dit bovendien tot doubleren leidt moet hij nog langer met haar in een klas. Ik ben zelf ook jong geweest en weet maar al te goed hoe veel verschil een goede of een slechte docent kan uitmaken.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door nevermind »

Natuurlijk is de weg naar het bestuur, de laatste weg, welke je moet bewandelen, anders zoals je zegt, heeft het kind weer het nadeel te ervaren.
Ik blijf erbij, dat een juf of meester best met strakke hand mag lesgeven, maar het is ook een taak, om de kinderen gerust en op hun gemak te stellen, om graag naar school te gaan, en de lessen te volgen.
Deze juf, zoals ik uit jouw woorden kan beoordelen, heeft het verkeerde beroep gekozen.
Ik wens jouw veel sterkte bij het oplossen van dit.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch vraag ik me af wat je nu precies wilt bereiken. Resumerend:

- er is een probleem tussen juf en kind. Dat moet dus op een of andere manier opgelost worden.

- de juf kan/mag niet op haar gedrag aangesproken worden, dat levert problemen op.
- het bestuur kun je niet benaderen, want die spreken de juf aan, en dat levert ook problemen op.

- mensen in Nederland die totaal geen kennis hebben van het Luxemburgse systeem benader je wel. Maar wat kunnen wij dan betekenen? Hier is niemand die een gedragsverandering bij de juf tot stand kan brengen.

- je wilt nu een of andere commissie inschakelen. Wat verwacht je nu precies van die commissie? Als ze iets willen doen, zullen ze toch de juf aan moeten spreken. Maar dat laatste wil je dus niet.

Wat wil je nu? Dat de juf op staande voet ontslagen wordt? Dat ook niet? Wat dan? Want nogmaals, er is ergens een probleem tussen juf en kind, en volgens jou ligt het aan de juf. Althans, voor jouw idee is de klas te groot waardoor ze het niet aankan. Maar je zult toch wel begrijpen dat, wat er ook gebeurt, de juf hoe dan ook haar kant van het verhaal moet kunnen vertellen?

Dus nogmaals de vraag, wat wil je nu?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schoolproblemen

Ongelezen bericht door nevermind »

er is een probleem tussen juf en kind. Dat moet dus op een of andere manier opgelost worden.
Dan heb je niet goed gelezen!
Ik heb het idee dat de klas te groot is waardoor ze niet echt geduld heeft met hem en andere leerlingen.
mevrouw werkt met een 'boekje' waarin met de ouders wordt gecommuniceerd. Ze wil niet praten en reageert ook niet op zaken die we in het boekje schrijven.
Het schoolsysteem in Luxemburg zou er niet veel met het Nederlandse afwijken.
Waarom mag TS niet vragen, wat andere van denken?
Hier zijn topic´s over gevallen uit Belgie, Duitsland en andere landen, daarover wordt er toch hier gediscuteerd.

Deze vraag zou ik ook aan jouw kunnen stellen, maar ik laat het aan TS over! :wink:
Dus nogmaals de vraag, wat wil je nu?

Gesloten