LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Borg schoolboeken

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen

Mag een school borg vragen voor studieboeken?

Ja
6
55%
Nee
5
45%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Thomzh
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2009 15:54

Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door Thomzh »

Vroeger werkte onze middelbare school met Iddink. Nooit problemen mee gehad. Alleen, de school vond het te duur en is een eigen boekenfonds begonnen in samenwerking met 'De Ruiter & Fanoy' (een dochter van Van Dijk Educatie).

Nu heeft de school beslist dat iedereen voordat hij/zij boeken mag bestellen een borg van 75,00 moet betalen.

Mijn vraag is, heeft de school het recht om iemand te verplichten borg te betalen.

1. De school heeft nu een prachtige spaarpot: 2500*75=187500
Dat levert een mooie 7500 op aan rente (4%)

2. Als er iets mis gaat met een boek kan de school het bedrag zonder pardon van de borg afhalen. Uiteraard is dit voor hen makkelijker, maar voor de ouders is de controle totaal verdwenen. Een rekening is duidelijker

Ik zou graag willen weten of ik het betalen van de borg mag weigeren, en zo ja, hoe ik te werk moet gaan.

Hartelijke groet,
Thom

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Daar heeft vrijdag een artikel over in de telegraaf gestaan, ik meen dat het een ouderraad was (maar niet meer exact) en heeft dit dus aan de kaak gesteld, precies zoals u hierboven omschrijft.
En diegene als ik het goed heb gelezen informatie inwinnen of dit zomaar mag. :wink:

Thomzh
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2009 15:54

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door Thomzh »

http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubrie ... ken__.html

Dit is de link naar het artikel waar mar42 het over had. Ik kan alleen niet uit het artikel opmaken of ik nu wel of geen borg moet betalen.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Oke je hebt het gevonden, ja ik wist niet meer exact wat er in stond, dacht idd begrepen te hebben dat hij dit zou uitzoeken.
Wellicht komt er daar nog een vervolg op.

Ben in ieder geval blij dat je dit bericht hebt gevonden, anders denken sommige mensen dat ik weer wat uit mijn duim zuig. :wink:

Wellicht een :idea: om allemaal als ouders een mail te sturen naar de fractie leden van de 2de kamer om opheldering hier over te vragen.

VOO
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2009 15:42

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door VOO »

PERSBERICHT 29 juni 2009

Gratis schoolboeken minder gratis dan vroeger

Boekendistributeurs maken grove fouten

Veel ouders met een minimuminkomen zijn komend schooljaar duurder uit dan vóór de invoering van de gratis schoolboeken. Een gezin met drie kinderen in het voortgezet onderwijs dreigt dit jaar € 247,50 kwijt te zijn, als het aan de boekendistributeurs ligt.


Vroeger werden schoolkosten, waaronder de schoolboeken, vergoed uit de tegemoetkoming van de overheid. Met de invoering van de gratis schoolboeken vallen de schoolboeken niet meer binnen de tegemoetkoming. Als er een borg wordt gehanteerd en verzendkosten in rekening worden gebracht, zijn de gratis schoolboeken voor deze groep ouders ineens een stuk minder gratis dan toen de boeken nog moesten worden betaald.

Veel ouders ontvangen nu de bevestiging van de bestelde schoolboeken. In de bevestiging staat dat wanneer de ouders de gevraagde borg niet betalen, de boeken niet worden geleverd. Bovenop de borg worden ook nog verzendkosten in rekening gebracht. De borg is eenmalig en veelal € 75,-. De verzendkosten komen uit op ongeveer € 7,50 en keren jaarlijks terug. Voor drie kinderen komt dat neer op € 247,50.

Het ministerie van OCW stelt nadrukkelijk dat scholen en daarmee ook distributeurs de verzendkosten niet in rekening mogen brengen bij de ouders. Ouders hebben immers geen relatie meer met de distributeurs zoals voorheen het geval was. Het zijn nu de scholen die de relatie met distributeurs hebben. De rekening voor de verzendkosten moet dus naar de scholen.

Dreigen dat de boeken niet worden geleverd als de borg niet is betaald, is eveneens een misser van de distributeurs. De borg is niet verplicht en ook hier hebben ouders niets te maken met de distributeurs. De Vereniging Openbaar Onderwijs heeft eerder laten weten dat een borg, verzendkosten en het bestellen van boeken door ouders in strijd is met de wet. De SP en de VVD hebben inmiddels Kamervragen gesteld.

VOO
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2009 15:42

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door VOO »

Scholen vragen onterecht geld aan ouders

Borg voor schoolboeken kan niet

Scholen in het voortgezet onderwijs die aan ouders een borg vragen voor de schoolboeken, overtreden de wet. Dat stelt de Vereniging Openbaar Onderwijs naar aanleiding van de grote hoeveelheid vragen van verontruste ouders. Ook het laten tekenen van een bruikleenovereenkomst door ouders is strijdig met de wettelijke definitie van de gratis schoolboeken. De wet zegt namelijk dat het schoolbestuur ‘om niet’ aan een leerling lesmateriaal ter beschikking stelt. Dit houdt in dat er geen enkele tegenprestatie kan worden gevraagd.

Met de juridische term ‘om niet’ wordt in de wet aangegeven dat het verstrekken van schoolboeken gebeurt zonder dat daar een materiële of immateriële tegenprestatie tegenover staat. ‘We komen op dit moment de meest vreemde constructies tegen’, zegt directeur Rob Limper van de Vereniging Openbaar Onderwijs. ‘Sommige scholen leggen ouders een bruikleenovereenkomst voor, waarin staat dat er een borg is verschuldigd en dat er zelfs een boete volgt bij het niet betalen van schade of het niet tijdig inleveren van de boeken. Ouders hoeven een dergelijke overeenkomst niet te tekenen. Als zij niet tekenen, ontvangt hun kind volgens de wet namelijk gewoon de schoolboeken.’

De Vereniging Openbaar Onderwijs heeft er wel begrip voor dat de scholen met een borg benadrukken dat de leerlingen zuinig op de boeken moeten zijn. 'Maar dat geldt voor alle eigendommen van school,' stelt Limper. 'Een simpele vermelding in de schoolgids en op de schoolwebsite dat schade aan eigendommen van de school, waaronder de schoolboeken, moet worden vergoed, is al voldoende om eventuele schade te kunnen verhalen. Een overeenkomst wordt ook niet gesloten voor het gebruik van de tafels en stoelen op school!'

Bij de Vereniging Openbaar Onderwijs zijn andere vondsten ‘voor de gratis schoolboeken’ gemeld, waardoor deze niet gratis zijn. Er zijn scholen die de leerlingen het boekenpakket bij een van de bekende boekendistributeurs laten bestellen. Deze distributeurs vragen vervolgens een borg en laten de verzendkosten voor rekening van de ouders komen, evenals de kosten van een verzekering. ‘Ook dan wordt de wet geweld aan gedaan. Ouders moeten immers betalen voor schoolboeken die gratis zijn. Scholen die voor deze constructie kiezen, zitten nog te vast aan het verleden. De scholen hebben nu immers een relatie met de distributeur en niet meer met de ouders of de leerlingen zoals vroeger. Er kan dus geen directe relatie meer bestaan tussen ouders of leerlingen en een distributeur. 'Om niet' beschikbaar stellen betekent niet aan derden iets betalen,' aldus Limper, 'zeker niet als je zelf geen enkele relatie met die derde hebt. Als er al een borg moet worden ingesteld, is dat iets exclusiefs tussen de school en de distributeur onderling. Een relatie tussen de school en ouders of de distributeurs en ouders kan dus simpelweg niet.'

De Vereniging Openbaar Onderwijs is verrast dat op veel scholen in werkboeken niet meer mag worden gewerkt, omdat zij nu plotseling verschillende jaren mee moeten. Toen de ouders nog de rekening kregen gepresenteerd, waren werkboeken echt onmisbaar en moesten zij worden gebruikt. De VO-raad liet weten dat steeds meer scholen overgaan tot het zelf ontwikkelen van digitaal lesmateriaal. Beide tonen aan dat de gratis schoolboeken in ieder geval leiden tot een kritische blik naar het totale boekenpakket, waarvoor jarenlang door ouders veel te veel is betaald.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Oke VOO,

Dat is wel heel duidelijk, en mooi dat je dit hebt neergezet hier. Hier kunnen de ouders wat mee.
En mooi dat er kamervragen over worden/zijn gesteld.
Want het is idd van de zotten zoals je aangaf als je 3 kinderen hebt dan ben je nog een hoop geld kwijt.


Wat je dan denk ik als ouder kan doen mochten scholen dit toch uitvoeren, de 2 passage uitprinten, en dit te tonen aan school.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

ik heb het even gekopieerd en opgeslagen. Ik heb nog niets van de scholen ontvangen qua boeken enz. maar ik ben benieuwd

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

:wink: :wink: heel slim ga ik ook gelijk even doen.

matini1
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2006 23:21

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door matini1 »

Ook Iddink vraagt nu € 75,00 borg, natuurlijk in opdracht van de school. De afgelopen jaren heb ik nooit borg betaald voor de huurboeken. Verder zijn de verzendkosten nu € 8,20. Totaal per kind dus € 83,20! Ik denk dat je de borg pas terugkrijgt na het eindexamen, want elk jaar moet je opnieuw huren en borg betalen. Bestellen moet ongeveer tegelijk met het inleveren van de boeken.
Lekkere spaarpot voor de school?
Als de school dit bedrag verantwoordt en besteedt aan extra materiaal kan ik er begrip voor opbrengen, maar dan moeten ze dat wel aan de ouders laten weten.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

als het voor zinnige dingen gebruikt zou worden zou ik er ook geen moeite mee hebben.

Waar ik me ook scheel aan irriteer is dat ik nu al 2 jaar een rekening krijg in juli voor het volgend schooljaar met daarin het bedrag voor een schoolreisje verwerkt. Ik vond dat bedrag persoonlijk niet misselijk € 150 euro maar liefst. Belachelijk! en waar gingen ze naar toe? naar Walibi!

moeder-van-3
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mei 2009 20:10

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door moeder-van-3 »

Binnen 1 uur nadat ik gisteren dit topic had gelezen ontving ik een email van Van Dijk dat ik de schoolboeken voor mijn jongste zoon kon bestellen. Al snel kwam ik er achter dat zij ook € 75,00 euro borg wilden innen.
Ik ben/was het hier niet mee eens en heb contact opgenomen met de school van mijn zoon. Nu blijkt dat de school (tenminste het onderdeel waar mijn zoon zijn laatste 2 schooljaren gaat doorbrengen) geen borg in rekening gaat brengen aangezien zij zelf een studiemap ter beschikking stellen aan de leerlingen. Zij krijgen dus geen losse schoolboeken. Voor zover ik heb kunnen zien op de site van Van Dijk geldt dit niet voor de gehele school, voor diverse opleidingen moeten mensen wel boeken bestellen en dus borg betalen. Ik heb er dus gelukkig geen last van het komend schooljaar.

De reden dat ik tegen de borg ben is als volgt. Ik ben alleenstaande ouder, en ben helaas afhankelijk van een uitkering. Ik ontving voor mijn beide zoons tot nu toe een tegemoetkoming in de studiekosten. Op de tegemoetkoming in de studiekosten is nu een x-bedrag gekort vanwege de "gratis" schoolboeken. Het ene heft het andere dus op, en dat zonder rekening te houden met een eventuele borgsom.

Voor mijn situatie het volgende rekensommetje:

Voor mijn oudste zoon die dit jaar voor het eerst naar een Middenkaderopleiding gaat ontvang ik € 827,43 netto.
Voor mijn jongste zoon die nu naar het 3e jaar Vmbo gaat ontvang ik 143,71 netto.
Totaal ontvang ik dus € 971,14

Het grote nadeel is dat ik (zoals vele anderen) de toelage voor mijn oudste zoon in 2 x ga ontvangen. De eerste betaling tegelijk met de betaling van mijn jongste zoon. Dit bedrag is € 649,65 en wordt deze maand uitbetaald. Het resterende bedrag van € 321,49 wordt in februari uitgetaald. En dat vindt ik persoonlijk zeer vervelend.

Zoals iedere ouder weet moeten de kosten voor school aan het begin van het schooljaar betaald worden. Die kosten zijn als volgt:

Jongste zoon: geen boekengeld of borg maar wel aan te schaffen middelen zoals schriften, mappen, pennen etc. Daarboven op komt dit jaar de aanschaf van beroepskleding (kombuis etc.) Beroepskleding is zeer prijzig (hopen dat ik op marktplaats iets kan scoren) en het zal zeer moeilijk worden om voor het te ontvangen bedrag voor mijn zoon alles te kunnen aanschaffen.

Oudste zoon: Schoolboeken kosten € 315,00 + leerstofpakket € 265,00.
Totaal € 580,00

Ik ontvang dus deze maand € 649,00 waarvan na betaling school oudste zoon € 70,00 overblijft voor de aanschaf van de schoolspullen voor mijn jongste zoon. Voor dit bedrag kan ik 99,9% zeker niet de schoolspullen aanschaffen die hij nodig heeft. Dan heb ik het nog niet eens over de extra schoolspullen die mijn oudste zoon nog extra nodig heeft.

Als ik dan ook nog borg zou moeten betalen voor mijn jongste zoon dan is het potje leeg zonder ook maar iets in huis te hebben aan extra materialen die je zelf moet kopen.
Dat is de reden dat ik tegen de borg ben. Mensen met een kleine beurs schieten er in vergelijking dan behoorlijk bij in. Natuurlijk ontvangen zij het geld retour na een x aantal jaren maar vooraf moet er wel betaald worden. Verplaats je eens in de schoenen van een gezin met een laag inkomen waarvan er misschien voor meerdere kinderen dt jaar borg betaald moet worden.........

En dat is nou juist het probleem voor mensen met een kleine beurs. Natuurlijk komt er in februari nog een betaling binnen van de IBG groep maar dat is erg laat voor mensen in deze situatie. De schoolkosten etc. moet je immers aan het begin van het schooljaar betalen en niet in 2 keer.

Mijn voorstel zou zijn: mensen met een laag inkomen die totaal afhankelijk zijn van de tegemoetkoming studiekosten door de IBG in 1 keer de totale tegemoetkoming te laten ontvangen.

Op deze manier kunnen zij zoals in mijn geval alle schoolkosten netjes in 1 keer betalen zonder zelf financieel in de problemen te komen.
En dan..... dan is er misschien ook ruimte om een borg te betalen.

Overigens heb ik wel het geluk om reiskosten vergoeding te ontvangen voor mijn oudste zoon. Hij is 16 en heeft geen recht op een OV kaart. Dankzij het provinciaal studiefonds (Groningen) krijgt hij zijn reiskosten 100% vooraf vergoed. Zonder deze vergoeding had mijn zoon niet de opleiding kunnen volgen die hij nu gaat doen.


Sorry voor het lange verhaal maar nu hebben jullie even een kijkje kunnen nemen in het kostenplaatje van een gemiddeld gezin die leeft van een laag inkomen. Bovendien kon je zien waarom de borg niet wenselijk is......

Ter aanvulling: De verantwoordelijke minister heeft aangegeven dat de borg wel is toegestaan.http://www.minocw.nl/documenten/136733a.pdf
Laatst gewijzigd door moeder-van-3 op 03 jul 2009 10:05, 3 keer totaal gewijzigd.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ze doen het niet omdat veel kinderen in het nieuwe jaar van school/opleiding veranderen (om wat voor reden dan ook) hun stelling is dat ze dan opnieuw een berekening moeten maken en u misschien dan geld terug moet betalen aan hun.

Veel werk voor hun dus doen ze het maar op deze manier.

Zo is het mij uitgelegd op een speciale voorlichtingsavond over studietegemoetkoming. Want uiteraard heb ik de vraag daar neergelegd

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Voor mijn jongste zoon die nu naar het 3e jaar Vmbo gaat ontvang ik 143,71 netto
Dit krigt iedereen en is niet gekort vanwege de gratis schoolboeken, maar de rest krijg je in januari via de belastingdienst. Kind gebonden budget heet het dan en word via de belastingdienst op je rekening gestort.
De hele studietoelage die je normaal krijgt verdwijnt vanaf volgend jaar, en word via de belastingdienst uitbetaald, als het goed heeft u daar bericht over gehad. :wink: :wink:
Dus u krijgt niet minder maar het gaat veranderen. :wink:

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

dat klopt niet Mar42

zij heeft het over tegemoetkoming in de studiekosten en daar is dat bedrag vanaf geleid. Het wordt niet vervangen door kindgebondenbudget.

kindertoeslag is in jan. 2009 vervangen door kindgebondenbudget

Kindgebonden budget 2009: wie, wat en wanneer

Kindgebonden budget is een bijdrage in de kosten voor uw kinderen.

Kindgebonden budget vervangt kindertoeslag
Vanaf 2009 komt het kindgebonden budget in plaats van de kindertoeslag. Net zoals de kindertoeslag, is het kindgebonden budget een bijdrage in de kosten voor uw kinderen. Als u kinderen hebt onder de 18 jaar, kunt u misschien kindgebonden budget krijgen.

Maar niet alleen de naam is anders. Vanaf dit jaar telt behalve het inkomen ook het aantal kinderen jonger dan 18 jaar mee. Hoe meer kinderen u hebt, hoe hoger uw kindgebonden budget kan zijn.


http:/www.toeslagen.nl/particulier/kindgebond ... l#P38_4513

tegemoetkoming in de studiekosten blijven voor zover nu bekend gewoon bestaan. Sorry maar het klopt niet wat je zegt

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Omdat ik deze brief heb gekregen van de studietoelagen waarin dit allemaal vermeld staat.

Bij de brief di ik van de week heb gekregen waarin staat dat ik € 143,71 krijg in juli 2009. Dit was eerst € 287,42 en daarvan is afgegaan € 143,71 korting kindgebonden budget.

Uitleg inde brief over korting kindgebondenbudget:

Korting.
korting kindgebonden budget: u krijgt het schooljaar 2009-201 minder tegemoetkoming van de IB-Groep. Vanaf 1 januari 2010 wordt het kindgebonden budget van de belastingdienst namelijk verhoogd. Kijk voor meer informatie over het kindgebonden budget op www.toeslagen.nl.

En tevens heb ik een folder erbij gekregen waarin het kindgebonden budget word uitgelegd. En dus vanaf 2010 krijg je niet meer via de IB-Groep de tegemoetkoming ouders. Deze komt dan nog alleen via de belastingdienst toeslagen en gaat automatisch. En dit geld voor kinderen tot 18 jaar.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

wat raar ik heb helemaal geen brief gekregen............

jij praat over studietoelage en over tegemoetkoming ouders

dat zijn toch 2 verschillende dingen?
De hele studietoelage die je normaal krijgt verdwijnt vanaf volgend jaar, en word via de belastingdienst uitbetaald, als het goed heeft u daar bericht over gehad.
studietoelage is iets anders dan tegemoetkoming ouders

ik heb nog een keer gekeken op de site en bij de tegemoetkoming komen veranderingen maar wel vreemd want ik heb het formulier van de tegemoetkoming in de studiekosten hier liggen maar helemaal geen brief of folder erbij dat er veranderingen komen in het volgend schooljaar.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Ja het heet ook tegemoetkoming ouders. Sorry zat nog met studietoeslag van mijn oudste in mijn hoofd.

Dan zijn zij nalatig geweest ik heb hem hier echt liggen hoor. En daarin staat precies zoals ik heb vermeld dat het gaat veranderen. en dat je de tegemoetkoming ouders niet meer krijgt van de IB-Groep vanaf 2010, maar via de belastingdienst en dit zou zelfs automatisch gaan.

Ook op de site van IB-Groep staat het vermeld en uitgelegd:

http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf ... 9-2010.asp

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

ik geloof je onmiddelijk dat je de folder heb liggen. Ik moet de formulieren nog invullen voor de tegemoetkoming. Ik vind het ook behoorlijk nalatig van de IB groep dat ik die folder niet gekregen heb.

Ik heb het even vluchtig gelezen op de link die je had neergezet. Bedankt hiervoor ik ga hem morgen uitgebreid lezen. Ik zet hem ff bij mijn favorieten.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Graag gedaan hoor, ik had het namelijk al aangevraagd vandaar dus dat ik al wist :wink:

Dan weet je in ieder geval dat dit je te wachten staat, dat scheelt weer.

Gesloten