LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Boogie101
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2009 14:07

Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door Boogie101 »

Hallo allemaal,

Mijn zoontje kwam een paar weken geleden thuis met de mededeling dat als we de Wii willen laten ombouwen zijn juf dat kan doen voor slechts € 75,-..
Ik heb haar erop aangesproken, want ik vind dat je kinderen van 8 jaar in een voorbeeld functie op een christelijke school niet hoort aan te zetten tot illigale praktijken.

Maar haar reactie was dat het ombouwen niet illigaal is, het downloaden van spelletjes (die je alleen op omgebouwde WII toestellen kan spelen) wel. Op internet las ik inderdaad dat het legaal is omdat je dan met een soort USB stick een groter geheugen hebt. Kans dat het door iemand alleen daarvoor wordt gebruikt is vrijwel nihil.

Het zit me nog steeds niet lekker, ben erg benieuwd wat anderen erover vinden.

Groetjess

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door Machtold »

Het gaat er niet om, of dit legaal of illegaal is. De juf is de juf en die hoort niet tegen kinderen te zeggen dat zij er wel voor kan zorgen dat de Wii's van haar leerlingen ff omgebouwd kunnen worden a raison van 75 euries.
Ik krijg er een rare bijsmaak van :?

Boogie101
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2009 14:07

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door Boogie101 »

Waar ik me ongemakkelijk bij voel is dat de verhoudingen in t geding komen. Dit is zijn juf, waarvan ik hoop dat zij helpt mijn zoon tot een goede burger op te groeien. Mede van hem leert zij het verschil tussen goed en slecht.. voor mij is het ombouwen van een Wii inderdaad niet zo erg als het aanbieden van drugs.

Maar het is wel balanceren op het randje van de wet... want ze heeft er toen bij de kinderen niet bij verteld dat het illigaal is om spelletjes te downloaden die je dan kan spelen. Een beetje meer info wat dat betreft zou dan ook gepast zijn geweest.

nicolko1978
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2009 11:02

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door nicolko1978 »

volgens mij hoor je er als schooljuf niet dat soort klusjes bij te hebben. Als je het al hebt afgezien van het feit of het legaal of illegaal is vind ik dat je die diensten niet op je school moet aanbieden aan je leerlingen. Je hebt inderdaad een voorbeeld functie en dat houdt wat mij betreft in dat je dat gescheiden houdt. Alcohol drinken is ook niet illegaal..maar ik denk dat toch vele ouders zich achter de oren zouden krabben als de juf tijdens de les bier drinkt ;)

nicolko1978
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2009 11:02

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door nicolko1978 »

Je hebt gelijk het was mischien een wat platte vergelijking maar blijft wel staan dat ik het eigenlijk kwalijk vind dat een jufvrouw in feite tijdens schooltijd iets aanbiedt waarbij ze privé geld kan verdienen aan haar leerlingen. Wat mij betreft zou een school daar hard tegen mogen optreden. Ikzelf zou het zeker aankaarten bij het schoolhoofd.
JtC schreef:Tijdens les bier drinken in vergelijking met tijdens de les aangeven dat je een WII kunt ombouwen vind ik toch wel 2 verschillende dingen hoor.
Kijk ik probeer altijd die dingen te relativeren: een juf zou dan het juiste voorbeeld moeten geven en niet aan mogen geven dat ze computers kan ombouwen, maar het is bijvoorbeeld geen probleem als ouders in een gezin teveel alcohol nuttigen waar hun kinderen bij zijn (en geloof me, dat gebeurt gewoon).

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door Machtold »

@JtC: Als leraar/lerares moet je het goede voorbeeld geven.
Je kan in deze positie niet op randjes gaan balanceren. Nee het is niet zo erg als een joint voor in de klas roken en meteen maar ff een fles Jack Daniels leegtanken erbij.
Iedereen loopt wel eens door het rode stoplicht, maar in die positie en als er leerlingen bij staan, kan en mag de docent dat niet doen. Zelfs niet als er helemaal niets aan komt gereden in de verste verte.
Je hebt een voorbeeldpositie, en ja, dan moet je idd het braafste jongetje van de klas spelen! Wat als de minister van justitie een omgebouwde Wii heeft met gekopieerde spellen? Dan twijfel je toch aan de integriteit van de man? Waar rijdt hij dan nog meer een scheve schaats?
Het is het beeld wat je op dat moment uitstraalt en dat is in dit geval twijfelachtig.

Edit: en ook vliegers tegen een vriendenprijsje aanbieden kan niet. Niet tijdens schooltijd. De leraar/lerares van je kind is er om je kind dingen te leren en niet als de eerste beste vertegenwoordiger zijn/haar spullen te slijten. Als hij of zij dat wil, zit ze in het verkeerde beroep.
Stel dat ze die vlieger aan een kind verkoopt, een ander kind wil ook die vlieger hebben, maar heeft er het geld niet voor....
(En kom niet aan met dan had ie dat geld voor de Wii ook niet, want dat is een keuze van de ouder. Een docent moet neutraal zijn tegenover zijn leerlingen.)

Boogie101
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2009 14:07

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door Boogie101 »

JtC schreef:Ik ga even door met relativeren en zo :mrgreen:

Stel dat ze nu dus, ipv het ombouwen van die Wii, haar leerlingen aanbiedt tegen een X prijs vliegers te maken (omdat ze daar misschien heel goed in is en omdat het haar hobby is). Heb je er dan geen problemen mee?
Dat is nu niet aan de orde.. en daar zou ik denk ik ook niet op ingaan.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door Machtold »

maar het kind leren hoe zo'n geweldige vlieger te maken: Daar heb ik geen enkel probleem mee! :mrgreen: :mrgreen:

En dan bedoel ik niet dat ze ze dan ook maar moet leren de Wii om te bouwen, want dat is weer het begin van de discussie :wink:

nicolko1978
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2009 11:02

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door nicolko1978 »

maar als een politie agent tijdens werktijd doppinda's :wink: probeert te verkopen aan mensen die voor een verkeers overtreding zijn staande gehouden dan klopt dat ook niet natuurlijk.

JtC schreef:Ik weet niet, ik denk toch dat het past in de voorbeeldfunctie op zich. We zitten in een tijd waarin alles wordt gedaan met computers en gaming sowieso "hot" is. De grootste groep die gamet is daarbij natuurlijk de (schoolgaande) jeugd. 2009 moet je dus niet gaan vergelijken met 30 jaar geleden of zo. Alles verandert. Ik bedoel je ziet ook politieagenten rond lopen met oorbellen en zo, wat jaren geleden nog taboe was.

enpassant
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 dec 2009 17:25

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door enpassant »

Misschiens is het wel een omgebouwde juffrouw.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door Machtold »

En de buschauffeur/trambestuurder (??? weet niet meer wat hij is) mag geen kruisje boven zijn kleding dragen. Dus die oorbel van die politie agent vind ik ook twijfelachtig! :mrgreen:
Nee, dat is een grapje. Die oorbel moet kunnen en dat kruisje ook (anders hebben we misschien daar een discussie over)!
Ik blijf het twijfelachtig vinden als een docent (en ook politie agent, heel goed voorbeeld) services en/of zaken aan gaat bieden!

JJ1983
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2009 00:35

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Ik sta ook voor de klas en zou het verschrikkelijk vinden als een collega dit zou doen. Hier mag je directie en ouderraad op aanspreken. Het tast het imago van de school aan. Al is het ombouwen dan misschien legaal, je begeeft je toch in een wettelijk schemergebied.

Verder vind ik het te idioot voor woorden dat een leerkracht verdient aan zijn/haar leerlingen, naast de maandelijkse toelage natuurlijk.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door ron1 »

En waar ik me als eerste aan stoor is wat dat christelijke er mee te maken heeft.
Die hebben ook heel wat uitgevreten vroeger hoor !!

Een leerkracht is cq moet een voorbeeld zijn voor de kids, en deze handelswijze is NIET integer.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb een beetje moeite met deze discussie. Ik vind het een beetje een storm in een glas discussie waarin de handelingen van een ander zwaarder worden weergegeven dan ze in werkelijkheid zijn. Centraal in de discussie staat wat anderen moeten doen of laten. En dan is het makkelijk om iets te veroordelen dan wanneer het zou gaan over iets wat we zelf doen.

Het is waar dat een juf een voorbeeldfunctie heeft. Immers kinderen nemen het gedrag over van volwassenen om hun heen. Maar dat doen ze nog het meest van hun ouders. Maar als daar iets over gezegd wordt dan kun je een boze reactie verwachten. "Niemand verteld mij hoe ik mijn kind moet opvoeden."

Ik ben Nicol eens dat veel ouders raar zouden opkijken indien de juf tijdens de les alcohol zouden drinken. Het drank gebruik onder kinderen is een flink toegenomen ten opzichte van een aantal decennia gelden. Dat is een groot probleem omdat het de groei van hersenen verhinderd. De oorzaak is hiervan ligt niet bij juffen in het land, maar in het feit dat ouder veel gemakkelijker in hun bijzijn van hun kroost drinken. Ook wordt het gebruik aangemoedigd vanuit de gedachte dat problemen later voorkomen kunnen worden als ze leren er mee om te gaan. Maar tegelijk moet de een juf zo iets niet in haar hoofd halen.

Deze discussie kenmerkt zich dan ook met een zekere vaagheid. Ik constateer dat er een aantal zijn die deze uitlating van de juf niet kan, maar een heldere motivatie ontbreekt.
Boogie101 schreef:Dit is zijn juf, waarvan ik hoop dat zij helpt mijn zoon tot een goede burger op te groeien. Mede van hem leert zij het verschil tussen goed en slecht.. voor mij is het ombouwen van een Wii inderdaad niet zo erg als het aanbieden van drugs. Maar het is wel balanceren op het randje van de wet...
Het probleem dat ik met dit citaat heb is de aanname die gemaakt wordt. Dat is namelijk deze: een burger die de wet overtreed is een slechte burger. Volgens mij is dat niet zo zwart wit.

In de tweede wereld oorlog waren er regels met betrekking tot Joden, die later grotendeels zijn vergast. De burgers in het verzet hielden zich niet aan de regel maar zijn dat daarom slechte burgers?

Aan de andere kan dacht men ruim een eeuw geleden heel anders over auteursrechten. Het geen wat nu verboden is werd destijds door de overheid aangemoegd. Hoorde dit dan vroeger thuis in het goed vakje?

Het verschil tussen goed en kwaad zit niet in de wet naleven. Ik denk dat in zijn algemeenheid je kunt stellen dat een goede burger andere niet schaad en tegen misstanden optreden. Liever een kind dat illegaal een spelletje download en zijn mond optrekt als een ander kind gepest wordt, dan een kind dat braaf spelletjes koopt in de winkel en laf zijn mond houd als hij ziet dat een ander gepest wordt.
Machtold schreef:[De juf heeft] een voorbeeldpositie, en ja, dan moet je idd het braafste jongetje van de klas spelen! Wat als de minister van justitie een omgebouwde Wii heeft met gekopieerde spellen?
Dat is anders. Wie aan anderen regels oplegt kan in redelijkheid niet verwachten dat zij zich er ook aan zullen houden indien hij dat zelf niet doet. De minister van justitie legt regels op aan de burger rondom het ombouwen van computer dus mag er zelf niet zo eentje in huis hebben. Daarin tegen kan hij zich wel veroorloven om te spieken tijdens het nationaal dictee, maar als de juf dat doet heeft ze een probleem.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door Machtold »

In de tweede wereld oorlog waren er regels met betrekking tot Joden, die later grotendeels zijn vergast. De burgers in het verzet hielden zich niet aan de regel maar zijn dat daarom slechte burgers?
Een Wii ombouwen of in de tweede wereldoorlog in het verzet hebben gezeten? Je trekt nogal een vergelijking. :? :?

Wie aan anderen regels oplegt kan in redelijkheid niet verwachten dat zij zich er ook aan zullen houden indien hij dat zelf niet doet.
De juffrouw van mijnkinderen leert mijn kinderen de regels van de maatschappij. Dus als zij ze overtreedt, maar ze niet oplegt, dan is het wat anders....Oh...nu snap ik het!

Niet dus! :?

Boogie101
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2009 14:07

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door Boogie101 »

Allemaal bedankt voor jullie mening.

De vergelijkingen her en der vindt ik volledig over de top, het gaat inderdaad niet om alcohol of drugs en de tweede wereld oorlog wil ik er al helemaal niet bij halen...

Ik heb besloten dit aan te kaarten bij het hoofd van de school, dan moet die maar beslissen of dit kan en mag op deze school. En verder heb ik mijn kind duidelijk gemaakt wat de gevolgen zijn als iedereen spellen download en niet meer koopt in de winkel.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door ron1 »

Boogie101 schreef:Allemaal bedankt voor jullie mening.

Ik heb besloten dit aan te kaarten bij het hoofd van de school, dan moet die maar beslissen of dit kan en mag op deze school. En verder heb ik mijn kind duidelijk gemaakt wat de gevolgen zijn als iedereen spellen download en niet meer koopt in de winkel.
Je wilt wo2 er niet bij halen, logisch, maar waarom haal je wel het CHRISTELIJKE aspect er dan bij, dat vindt ik nu weer zwaar over de top.

De gevolgen als iedereen spellen download zijn duidelijk, de prijzen voor de originele in winkels gaan omlaag, hetzelfde is tenslotte gebeurd met de gemiddelde muziek CD, die gingen ook opeens van 19,95 euro naar 12,95 euro...ik zeg niet dat het goed is, maar kloppen doet het ook weer niet,die belachelijke prijzen.Ik vind 60 euro voor een doorsnee nieuwe game werkelijk belachelijk.Hiermee zeg ik niet dat men dan maar kopies oid moet gaan downloaden.Ik koop die **** gewoon niet, ik wacht een jaartje totdat ze de helft zijn bijvoorbeeld.

JJ1983
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2009 00:35

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Ron, je vraagt naar de bekende weg, maar ik wil hem best voor je inkoppen:
Christelijkheid staat voor integriteit, daar je je niet alleen placht te houden aan de normen en waarden die door de maatschappij opgelegd worden. Nee, ook de leefregels die door God gegeven zijn worden door een christen als belanghebbend gezien.

Een dergelijk (natuurlijk theoretisch) verhoogd moraliteitsbesef combineert niet goed met de smoezelige moraliteit die deze onderwijzeres hanteert.

Nu zul je vast willen reageren met
'Maar de christenen hebben ook....'
'En de inquisitie....'
'Het CDA doet aan doofpotten en allerlei andere onchristelijke zaken....'

Toe maar. Ik vind het wel wat plat en ondoordacht van je.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik vind het nog al een raar verhaal, alsof iedereen een Wii heeft in groep vijf en juf zeggen, nou die kan ik wel ombouwen hoor! Ik reken daar € 75.00 voor, zeg het wel even tegen je ouders wil je?
De moeder verwacht een gedegen opvoeding voor haar kind te kunnen verwachten van de school met alle normen en waarden waar het Christendom voor staat?
Wie van de Christenen stemmen dan nog voor de verworpen normen en waardes van bak ellende?
Het Christendom staat niet uit zelfverrijking en oneerlijke verdeling van aardse zaken.

Dus laten we het hier niet over geloof gaan hebben, want van de huidige normen en waarden wordt ik kotsmisselijk!

Btw tegen over elke kerk zit een kroeg in NL!

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Juf groep 5 biedt aan een WII om te bouwen voor geld...

Ongelezen bericht door ron1 »

Inderdaad, valt onder de noemer hypocriet gezwets.....anyhow.....een Wii ombouwen voor een kind uit de klas door de juf is niet integer, ook niet op een openbare basisschool dus ! Kan haar de kop kosten, zeker bij de gristenen.....want die houden niet van illegale zaken. :idea:

Gesloten