LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Praktijkonderwijs

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
PanAnna
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2018 15:52

Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door PanAnna »

Hallo,

Fijn dat Slob VMBO prachtig onderwijs noemt.
Wanneer wordt er echter nou eens flink wat aandacht besteedt aan de allerlaagste vorm van Voortgezet Onderwijs: Het PRAKTIJKONDERWIJS…????
Hiervandaan komen heel veel werknemers, die Nederland zo ontzettend hard nodig heeft.
Zoals in kassen, in de bouw en grondverzet, in de catering en ga zo maar door.
Bij ons in de Bommelerwaard waarderen de werkgevers deze werknemers heel erg:
ze werken hard en gericht, en verzuimen nauwelijks. Top-werknemers!!!
Ik hoop echt, dat jullie ook eens aan deze jongens en meisjes en deze vorm van onderwijs aandacht willen besteden!!
Zeker, omdat er grote tekorten zijn aan werknemers in de genoemde categorieën.
Bovendien blijkt in de praktijk steeds weer, dat ouders hun kind liever niet op het Praktijkonderwijs zien. Er kleeft echt een, onverdiende, smet aan!!! Ouders zien hun kind liever met een witte boord werkeloos op de bank zitten... Al moet ik wel zeggen dat ik het idee heb dat er langzaam iets aan het veranderen is aan het vooroordeel tegen deze vorm van onderwijs. Maar nog lang niet genoeg!!
Het moet duidelijker worden, dat een kind een hele goede toekomst kan krijgen door juist met zijn handen te werken, en ook echt werk te kunnen krijgen!

Ik heb lesgegeven op de Praktijkschool De Brug in Zaltbommel, die nu ook het predikaat “Excelente School” heeft gekregen. Waarvoor hulde!!

Met vriendelijke groeten,

Anna van der Sloot
Oud-leraar Cultuur & Maatschappij en Beeldende Vorming op deze school.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door mahadma »

Voor contact met de tv redactie: https://radar.avrotros.nl/over/contact/ , u bent nu op het openbaar forum.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door Brainless »

Er wordt juist veel meer aandacht gegeven de laatste tijd aan beroepsonderwijs (en dan niet speciaal het lagere maar ook MBO).
Overal is kenbaar gemaakt dat men te kort heeft aan mankracht qua bouw/zorg/ I(C)T enz.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door Moneyman »

PanAnna schreef:Hallo,

Fijn dat Slob VMBO prachtig onderwijs noemt.
Wanneer wordt er echter nou eens flink wat aandacht besteedt aan de allerlaagste vorm van Voortgezet Onderwijs: Het PRAKTIJKONDERWIJS…????
Hiervandaan komen heel veel werknemers, die Nederland zo ontzettend hard nodig heeft.
Zoals in kassen, in de bouw en grondverzet, in de catering en ga zo maar door.
Bij ons in de Bommelerwaard waarderen de werkgevers deze werknemers heel erg:
ze werken hard en gericht, en verzuimen nauwelijks. Top-werknemers!!!
Ik hoop echt, dat jullie ook eens aan deze jongens en meisjes en deze vorm van onderwijs aandacht willen besteden!!
Zeker, omdat er grote tekorten zijn aan werknemers in de genoemde categorieën.
Bovendien blijkt in de praktijk steeds weer, dat ouders hun kind liever niet op het Praktijkonderwijs zien. Er kleeft echt een, onverdiende, smet aan!!! Ouders zien hun kind liever met een witte boord werkeloos op de bank zitten... Al moet ik wel zeggen dat ik het idee heb dat er langzaam iets aan het veranderen is aan het vooroordeel tegen deze vorm van onderwijs. Maar nog lang niet genoeg!!
Het moet duidelijker worden, dat een kind een hele goede toekomst kan krijgen door juist met zijn handen te werken, en ook echt werk te kunnen krijgen!

Ik heb lesgegeven op de Praktijkschool De Brug in Zaltbommel, die nu ook het predikaat “Excelente School” heeft gekregen. Waarvoor hulde!!

Met vriendelijke groeten,

Anna van der Sloot
Oud-leraar Cultuur & Maatschappij en Beeldende Vorming op deze school.
Mooi verhaal. Maar wat doet het op dit consumentenforum?

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door gosewijn »

Er wordt wel een belangrijkpunt vergeten , De Ouders. In de grote kenniskring van mijn kinderen hoor ik niets anders ,mijn kinderen moeten naar mavo -havo .

Je denkt toch niet dat hij metselaar schilder oid mag worden , dat betaald toch niet.

Lowieze
Berichten: 6538
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door Lowieze »

Brainless schreef:Er wordt juist veel meer aandacht gegeven de laatste tijd aan beroepsonderwijs (en dan niet speciaal het lagere maar ook MBO).
Overal is kenbaar gemaakt dat men te kort heeft aan mankracht qua bouw/zorg/ I(C)T enz.
TS heeft het over praktijkonderwijs, dat is heel wat anders dan waar u het over heeft.
Zij heeft helemaal gelijk, er worden prima vaklui opgeleid. Alleen wordt er nogal op neergekeken tegenwoordig, omdat dit werken met de handen is en dat telt, in ieder geval voor veel ouders, niet meer mee.
Dat je er weinig mee zou kunnen verdienen, is een misverstand, want er is een schreeuwend tekort aan mensen die hun handen goed kunnen gebruiken.
Goede actie hoor Anna, om hier meer aandacht voor te vragen!

stofzuigertje

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Juist de vakken van Anna.... Cultuur & Maatschappij en Beeldende Vorming
Dat word vaak als tijdvulling gezien voor de verplichte uren helaas.

Zelf zou ik deze groep liever een vak geven waar ze vaak problemen mee hebben als ze zelfstandig gaan wonen.

Hoe kom ik aan een huurhuis, en hoe krijg ik huursubsidie.

Ook hoe krijg ik Zorgtoeslag.

Hoe voorkom je dat deze relatief zwakke groep door handige mooie verkopers maandelijks van energie leverancier wisselen en meer boetes kregen dan besparen kunnen?

Juist de hier vaak genoemde problemen voorkomen want dat noem ik praktijk onderwijs.
Vaak is deze groep te goed gelovig en moeten mondiger worden.....
Mijn advies, de Reclame; Wij van WC eend adviseren voordeliger huismerk... die ben ik nooit tegen gekomen!

Kijk eens verder dan werk vinden en school verlaten en waar vooral deze groep tegenaan loopt na enkele jaren en de fout in gaat.
Dan krijg je beter onderwijs dat echt de praktijk van Nederland laat zien.

Lowieze
Berichten: 6538
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door Lowieze »

stofzuigertje schreef:Juist de vakken van Anna.... Cultuur & Maatschappij en Beeldende Vorming
Dat word vaak als tijdvulling gezien voor de verplichte uren helaas.

Zelf zou ik deze groep liever een vak geven waar ze vaak problemen mee hebben als ze zelfstandig gaan wonen.

Hoe kom ik aan een huurhuis, en hoe krijg ik huursubsidie.

Ook hoe krijg ik Zorgtoeslag.

Hoe voorkom je dat deze relatief zwakke groep door handige mooie verkopers maandelijks van energie leverancier wisselen en meer boetes kregen dan besparen kunnen?

Juist de hier vaak genoemde problemen voorkomen want dat noem ik praktijk onderwijs.
Vaak is deze groep te goed gelovig en moeten mondiger worden.....
Mijn advies, de Reclame; Wij van WC eend adviseren voordeliger huismerk... die ben ik nooit tegen gekomen!

Kijk eens verder dan werk vinden en school verlaten en waar vooral deze groep tegenaan loopt na enkele jaren en de fout in gaat.
Dan krijg je beter onderwijs dat echt de praktijk van Nederland laat zien.
Wat u hier allemaal opnoemt, Stofzuigertje, vind ik een taak van de ouders. Die moeten kinderen begeleiden naar het volwassen worden en daar hoort financiële zaken beheren ook bij.
Juist deze groep heeft daar meer hulp van de ouders bij nodig, ook op latere leeftijd.
De scholen krijgen steeds meer taken toebedeeld, die eigenlijk door de ouders moeten worden gedaan.

stofzuigertje

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

En als je als school ziet dat laag opgeleide ouders die soms analfabeet zijn....
Ja, matige ouders met iets slimmere kinderen wegwijs maken.

Als je duidelijk ziet dat de oproep voor ouderavond door kind is voorgelezen en ingevuld.

Maar ook hoger opgeleide, als je met een Ulo of Mulo, een kind hebt dat VWO haalde, hoe ga je die begeleiden op Universitair niveau?
Ik jou niet begreep hoe moet doen....
Dan weet je dat dit soort mensen meer hulp nodig hebben en juist die praktijk is vrijwel nergens te vinden als je gelijkwaardige of lager opgeleide ouders hebt!

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door Jesa H »

stofzuigertje schreef:En als je als school ziet dat laag opgeleide ouders die soms analfabeet zijn....
Ja, matige ouders met iets slimmere kinderen wegwijs maken.

Als je duidelijk ziet dat de oproep voor ouderavond door kind is voorgelezen en ingevuld.
Waar slaat dat nou weer op? Eerder is het een probleem dat menig ouder geen Nederlands spreekt dan dat men ongeletterd is. Maar dat is dan ook weer off-topic, nietwaar?
stofzuigertje schreef:Maar ook hoger opgeleide, als je met een Ulo of Mulo, een kind hebt dat VWO haalde, hoe ga je die begeleiden op Universitair niveau?
Ik jou niet begreep hoe moet doen....
Dan weet je dat dit soort mensen meer hulp nodig hebben en juist die praktijk is vrijwel nergens te vinden als je gelijkwaardige of lager opgeleide ouders hebt!
Sinds wanneer dienen ouders studenten op de uni te begeleiden met hun studie? Vrij duidelijk dat jij nooit heb gestudeerd, stofzuiger.

Verder mag je best van ouders verwachten dat ze hun kinderen wel begeleiden m.b.t. bijvoorbeeld bugetteren en dergelijken. Dat sommige volwassenen ook volledig onverantwoordelijk zijn op dat gebied maakt het niet ineens de verantwoordelijkheid van een onderwijsinstelling. Ouders hebben al vaak genoeg onrealistische verwachtingen van docenten/scholen.

Wat dat betreft heeft de topicstarter absoluut een punt... maar dat is een maatschappelijk probleem, niet echt een consumenten issue.

stofzuigertje

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik bedoelde dat een Praktijkschool vaak leerlingen kreeg met twijfelachtige ouders er tussen waar je niets aan hebt.

In Maatschappijleer kun je dan veel corrigeren als je zou willen.
De scholen kunnen niet alles maar Cultuur of hoe moet ik solliciteren?
Een subsidie aanvragen is voor sommige die foute ouders heeft een ramp.

Als je niets thuis leerde moet je die groep aangepast extra onderwijs proberen te geven en de leraar als ouder........
Naast buitenlanders die het systeem hier niet weten zijn er ook Hollanders met Drank of Drugs problemen.....
De Praktijkschool is laagste opleiding en die hier in wegwijs maken lijkt me niet verkeerd.

Het komt vaker voor dat een collega op het werk helpt met Huursubsidie en Zorgtoeslag aanvragen, maar wat hebben ze dan wel daar geleerd?
Als andere moeten ingrijpen omdat iemand Zaterdag een auto kocht en maandag pas wil verzekeren maar wel naar huis reed......
Daar moet je mensen voor waarschuwen.

cheutexas
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2020 08:44

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door cheutexas »

Ik werkte voor Praktijkschool Breda. We boden onderwijs op maat met 4 sectoren. Nu is het Curio praktijkschool.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het topic is al twee jaar oud en wat voegt uw mededeling toe?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind het altijd goed als er weer enige aandacht is voor een ondergewaardeerde, maar belangrijke tak van onderwijs.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Deze juf die het plaatste heeft een vak gegeven waar ik het nut niet van zie zitten.

Vaak zijn de salarissen te laag voor Concertgebouw Amsterdam en zo.
Maatschappijleer is veel belangrijker voor vooral deze groep!

Het lijkt erop dat ze vooral leraren kregen die VMBO niet wilde hebben helaas.
Dus als ik ooit leraar wil worden, mag ik blijkbaar ook bij de Praktijkschool solliciteren!

Het is zeer belangrijk onderwijs in deze erg zwakke groep, maar heb mijn twijfels over enkele scholen die dit geven.

cheutexas
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2020 08:44

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door cheutexas »

cheutexas schreef:
14 jan 2020 08:51
Ik werkte voor Praktijkschool Breda. We boden onderwijs op maat met 4 sectoren. Nu is het Curio praktijkschool essay writing service portfolios

Het nieuwste mbo-4 studenten Talent Coaching project is ook succesvol geweest. Ik kan de informatie e-mailen naar geïnteresseerden.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door kuklos »

cheutexas schreef:
24 jan 2020 13:39
cheutexas schreef:
14 jan 2020 08:51
Ik werkte voor Praktijkschool Breda. We boden onderwijs op maat met 4 sectoren. Nu is het Curio praktijkschool essay writing service portfolios

Het nieuwste mbo-4 studenten Talent Coaching project is ook succesvol geweest. Ik kan de informatie e-mailen naar geïnteresseerden.
Wat wil je precies bereiken?

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door juliomariner »

Toch maar ff gemeld Deze persoon schopt een 2 jaar oud topic omhoog maar waarom? Alleen maar o. Reclame voor deze opleiding te maken?

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, en antwoorden op de vragen komen ook niet.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Praktijkonderwijs

Ongelezen bericht door Revoked »

Bij het beroep "coach" moet ik toch altijd hard lachen. Bij teksten als "Het nieuwste mbo-4 studenten Talent Coaching project is ook succesvol geweest." , vraag ik me altijd af wat de leraren voor ogen hadden en dat ze alle contact met de realiteit kwijt zijn.

Gesloten