LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rentcompany, borgsom laptops

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Patrick Hoenselaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2021 15:10

Rentcompany, borgsom laptops

Ongelezen bericht door Patrick Hoenselaar »

Best Forum,
Mijn zoon en dochter hebben beiden via hun respectievelijke middelbare scholen de mogelijkheid gekregen om laptops voor school te kopen en/of huren. Deze scholen hebben hiervoor een overeenkomst gesloten met het bedrijf The Rentcompany.

Je schaft dan een eenvoudige laptop aan met een servicecontract. Je kunt kiezen voor betaling in één keer, of middels een huurkoopconstructie in termijnen. Bij de laatste constructie betaal je een borg bij aanvang. Deze borg krijg je terug als de termijn is afgelopen EN je besluit de laptop te houden. Omdat het servicepunt op school is en deze voorziet in een directe omruil van de computer bij problemen is het eigenlijk een zekerheid dat de leerling en de ouders op deze aanbieding in gaan. Stel immers dat je een eigen computer aankoopt ( beter en voordeliger) en je dan stukken hebt daags voor een examen .....

Inmiddels zijn de 3 jaren voor mijn dochter verstreken en hebben wij een nieuw aanbod gekregen voor een nieuwe laptop, de studie is immers nog niet afgerond. Bij dat aanbod GEEN info over hoe de oude in te leveren. Ook bellen en mailen levert pas na veel onderlinge verwijzingen ( nee daar gaat de andere afdeling over, nee die is nu niet te bereiken, zij mailen u, o dan moet de mail bij u in de spam terecht zijn gekomen, nee inleveren kan niet op school u moet insturen ( en dat heeft in deze niet met Corona te maken ) ) enz enz. hebben we nu de adresgegevens ontvangen van waar we de oude laptop op eigen kosten naar toe kunnen sturen.

Bovenstaande geeft mij heel sterk het gevoel dat het inhouden van de borg een verdienmodel voor het bedrijf is. Mijn vraag aan u is nu, ben ik de enige van de vele tienduizenden die zo'n ding van dit bedrijf heeft of is mijn situatie de regel bij dit bedrijf.
Ik hoor het graag,

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rentcompany, borgsom laptops

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij mijn zoon op school zit intern een servicepunt van de rentcompany. Daar is tijdens de schooluren iemand aanwezig. En ja, ook nu tijdens Corona ook. Die hebben de laptop uitgegeven en daar kan je hem ook weer inleveren na afloop van het contract. Ik heb overigens gekocht, voordeliger en de service en garantie is hetzelfde als bij huur. Echter wel een stuk goedkoper.

Patrick Hoenselaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2021 15:10

Re: Rentcompany, borgsom laptops

Ongelezen bericht door Patrick Hoenselaar »

Hallo NeuDutchio,

In de door jou gekozen oplossing loop je ook niet tegen het door mij geschetste probleem aan, mede reden waarom wij bij de nieuwe laptop ook hiervoor gekozen hebben. Feit is echter dat je als je de huurkoopconstructie hebt gekozen ( betaling in maandbedragen) dat er in de voorwaarden staat dat je aan het einde van de termijn het toestel mag houden onder inhouding van de bij de aanvang betaalde borg. Je kunt er echter ook voor kiezen het toestel niet te houden. Dan lever je het toestel in en krijg je de borg terug. Dat traject hebben ze echter ( bewust ??) zo moeilijk mogelijk gemaakt. Inleveren bij het servicepunt is bijvoorbeeld al niet mogelijk. Opsturen moet voor eigen kosten en risico. Waar naar toe en hoe krijg je alleen naar veel gezeur te horen. Laat duidelijk zijn dat ik erg tevreden ben over de service de afgelopen jaren en de wijze waarop het servicepunt heeft gewerkt. De afsluiting door Rent Company geeft echter het gevoel dat ik ( bij gebrek aan een beter woord) opgelicht word.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rentcompany, borgsom laptops

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zoals ik al zei, hier kunnen de huur laptops gewoon ingeleverd worden op school bij het servicepunt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rentcompany, borgsom laptops

Ongelezen bericht door sjohie »

Het zal wel aan mij liggen, maar u verbindt wel erg verstrekkende conclusies aan het feit dat een afdelinkje, midden in de grootste pandemie sinds 100 jaar, wat lastig te bereiken is...

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Rentcompany, borgsom laptops

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik begrijp nog steeds niet waarom je een laptop zou huren/leasen. Zo duur zijn tweedehands dingen niet, toch? Mijn zoons hebben iig voor €150,- TWEE oude laptops gekocht. (Dat ze vervolgens de hele binnenkant reconstrueren met microITX moet je maar ff negeren )

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rentcompany, borgsom laptops

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Revoked schreef:
11 feb 2021 16:11
Ik begrijp nog steeds niet waarom je een laptop zou huren/leasen. Zo duur zijn tweedehands dingen niet, toch? Mijn zoons hebben iig voor €150,- TWEE oude laptops gekocht. (Dat ze vervolgens de hele binnenkant reconstrueren met microITX moet je maar ff negeren )
Scholen stellen eisen aan wat de laptops moeten kunnen. Ook moet je met die laptop heel je studie doen. Nogal l*llig als je met een proefwerk bezig bent en je laptop scheid er mee uit.
Om die reden werken scholen samen met o.a. rentcompany die de keuze geeft uit een aantal modellen met een servicepakket erbij. Op grotere scholen is een medewerker aanwezig die, bij een probleem, meteen kunnen ingrijpen en eventueel een leenlaptop kunnen meegeven. Iets wat met een tweedehandsje niet gebeurt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Rentcompany, borgsom laptops

Ongelezen bericht door Revoked »

Mijn zoons volgen IT- onderwijs. Laptop-Problemen lossen ze daar vaak wel op. En anders kunnen we hier thuis nog wel wat. In het meest zwarte scenario, moederbord dood en overleden (zonder kans op herstel ), moet er een andere worden gekocht. De data staat hier sowieso op de server. Ik begrijp ook wel dat niet iedereen een IT bedrijf aan huis heeft, maar hulp aan een ander vragen is géén zonde. Er werd hier vaak genoeg andermans hardware gefixt. Nu in de lockdown is dat een ander verhaal...

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Rentcompany, borgsom laptops

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik begrijp die huurkoop overeenkomst niet.
Bij huurkoop wordt de laptop na betaling van alle termijnen uw eigendom.
Waarom zou je de laptop dan willen inleveren?

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Rentcompany, borgsom laptops

Ongelezen bericht door BL2 »

Kolibrie schreef:
11 feb 2021 22:35
Waarom zou je de laptop dan willen inleveren?
Om de borg terug te krijgen.
Vreemde constructie, lijkt me.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rentcompany, borgsom laptops

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Kolibrie schreef:
11 feb 2021 22:35
Ik begrijp die huurkoop overeenkomst niet.
Bij huurkoop wordt de laptop na betaling van alle termijnen uw eigendom.
Waarom zou je de laptop dan willen inleveren?
Het is ook geen huurkoopconstructie. Je huurt de laptop en na einde duur kan je de laptop of kopen of inleveren.

Gesloten