LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] School verbiedt frisdrank

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door sjohie »

Volgens mij is het wel uitgekristalliseerd, aangezien er al is immers al gesproken met school. Die hebben aangegeven dit na ruggespraak met, en fiat van, de ouderraad te hebben besloten. Dat is hoe bij mijn weten legio van dit soort beslissingen genomen worden op velerlei scholen in den lande, denk aan richtlijnen voor traktaties en zo verder.

De oplossing is voor mijn gevoel één van drie dingen, het accepteren, het niet accepteren en gedegen juridisch advies inwinnen om hiermee de strijdt aan te gaan, of zoals al geopperd, op zoek te gaan naar een andere school met een beleid wat op dit vlak meer bij jullie eigen opvoeding/mening past.

sake1987

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door sake1987 »

Een school stelt regels (geen wetten) op. Als je je kind naar een school stuurt accepteer je deze en zal je, je er aan moeten houden.
Het steeds meer betuttelen is tegenwoordig de regel. De overheid beslist onder druk van bepaalde groeperingen voor ons en gaat steeds meer bepalen wat wij wel en niet mogen. Maar mijn advies is leg je erbij neer,dat is voor jezelf en je kind het makkelijkst. En als de school wil dat er water in de Christal Clear fles moet, koop je toch een Spa flesje en doet er Cristal clear in :D

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door berndv »

ZeerPrivé schreef:
05 jun 2019 15:41
Ik vind het helemaal niet logisch dat een school bepaald wat ik mijn eigen kind te drinken mee geef. Dat een school geen junkfood en frisdrank verkoopt, prima.
We hebben het hier over het basisonderwijs, voor zover ik basisscholen ken, wordt daar niets verkocht, dat zijn de middelbare scholen, alwaar ze ook minder eisen stellen aan wat ze in hun lunchtrommel hebben.

Een basisschool heeft een iets grotere zorgplicht dan het voortgezet onderwijs. De basis wordt daar gelegd (logisch ook, dat zit in de naam). Dus dat ze daar regels stellen voor de lunch kan ik me wel iets bij voorstellen, en zoald de directeur al stelde, ben je het er niet mee eens, zijn er meer basisscholen.
witte angora schreef:
05 jun 2019 15:37
Hoe lang zitten ze op school? Tussen 9.00 en 12.00 en tussen 13.00 en 15.30 of zo?
veel scholen hebben tegenwoordig een continu rooster en wordt er niet meer thuis gegeten tussen de middag, roosters lopen dan van 08:30 tot ongeveer 14:00.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

ZeerPrivé schreef:
05 jun 2019 15:41
Ik vind het helemaal niet logisch dat een school bepaald wat ik mijn eigen kind te drinken mee geef. Dat een school geen junkfood en frisdrank verkoopt, prima. Dat een school ongezonde traktaties verbiedt, ook prima. Maar deze maatregel vind ik volslagen belachelijk.

Als er meer ouders zijn die het met deze maatregel niet eens is, adviseer ik je handtekeningen te verzamelen. Ben trouwens benieuwd of hij blij is met vertrek van de helft van de leerlingen.

Helemaal mee eens !!
Bij diverse scholen bij mij in de buurt is het afwisselend.

Ene school heeft 1 dag in de week water en fruitdag, prima geregeld ! Andere school wilde ineens een hele gezonde school gaan worden en net als school van TS geen ongezond drinken / eten. Maar daar heeft de ouderraad dus ( terecht ) een stokje voor gestoken.

Daarna is er een enquete gehouden, en wat bleek......80% van de ouders wilde zelf bepalen wat zij hun kind gaven maar konden zich wel vinden in 1 dag water en fruit.
Zo kan het dus ook !

Ik denk ook dat er helemaal geen wettelijke regels zijn. Huisregels leuk en aardig maar als een kind reeds een paar jaar naar een school gaat waarvoor destijds is gekozen en deze ineens de huisregels gaat veranderen is het wel heel erg makkelijk om dan maar te zeggen een andere school te gaan zoeken.

Doe me denken een luizemoeder aflevering met de obesiTAS......leuk gevonden.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door kuklos »

Don sloos schreef:
05 jun 2019 15:31
We worden dus verplicht dit te volgens anders heeft je kind of geen drinken .......
Dat is niet waar. Je kan je kind iets meegeven wat wel mag. En je kind kan water drinken.
Heb je tijdens het gesprek met de directeur ook gevraagd op welke wet/wettelijke regeling/algemene bepaling ze dit besluit baseren? Zoals je hier al meerdere malen is geadviseerd?

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door BL2 »

Wat ontzettend goed dat de school het initatief neemt voor een gezonde voeding. Het is opvallend dat met name sommige ouders daar zo'n moeten mee hebben, juist omdat zij het goede voorbeeld zouden moeten geven.
Weg met al die kunstmatig zoete drankjes is ook hier het streven in huis, lekker water, thee en melk drinken !

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door geengast »

Is toch overal makkelijk op te zoeken: scholen mogen regels stellen. Wijzigingen van de regels moeten toestemming van de ouderraad hebben. Zodra die verkregen is, is het 'wet'.
Die regels moeten gevolgd worden, of een andere school met andere regels zoeken. Maar als regels belangrijk voor u zijn, dan raad ik u ten sterkste aan om lid van de ouderraad te worden.

PS In Crystal Clear zitten inderdaad geen suikers, maar een overdaad aan zoetstoffen. Die zijn net zo slecht als suikers, maar op andere gebieden.

ZeerPrivé
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BL2 schreef:
05 jun 2019 17:15
Wat ontzettend goed dat de school het initatief neemt voor een gezonde voeding. Het is opvallend dat met name sommige ouders daar zo'n moeten mee hebben, juist omdat zij het goede voorbeeld zouden moeten geven.
Weg met al die kunstmatig zoete drankjes is ook hier het streven in huis, lekker water, thee en melk drinken !

Dat laatste deden mijn ouders ook. De chips en cola haalde ik wel bij andere kinderen uit de buurt. Je weet dat melk helemaal niet zo gezond is?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door moederslink »

Daarbij komt ook misschien nog dat niet alle ouders zo.n pakje drinken iedere dag kunnen betalen, zeker niet als er meerdere kinderen op die school zitten.
Die kinderen worden er misschien wel mee gepest ook nog.

Ik juich dit initiatief van harte toe! Gelijke monniken, gelijke kappen.
Het groeiend aantal kinderen met obesitas en diabetes type 1 neemt dramatisch toe.
Het bewegingsonderwijs is ook al drastisch afgenomen.
Ik zou niet graag die kinderen de kost willen geven die een glas cola en een witte boterham met hagelslag als ontbijt achter hun kiezen hebben.
Een school heeft een leidende en sturende en ( mede ) opvoedkundige functie.
Dat ouders op hun achterste benen gaan staan en verontwaardigd zijn snap ik gewoon niet.
Met een beetje gezond verstand is een dergelijke maatregel alleen maar toe te juichen.

Kinderen, kleuters al, met rotte tanden. Velen worden nog steeds volgepropt met suikers en snoeptroep.

ZeerPrivé
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Teunbosseman schreef:
05 jun 2019 16:44

Ene school heeft 1 dag in de week water en fruitdag, prima geregeld ! Andere school wilde ineens een hele gezonde school gaan worden en net als school van TS geen ongezond drinken / eten. Maar daar heeft de ouderraad dus ( terecht ) een stokje voor gestoken.

Daarna is er een enquete gehouden, en wat bleek......80% van de ouders wilde zelf bepalen wat zij hun kind gaven maar konden zich wel vinden in 1 dag water en fruit.
Zo kan het dus ook !

Ik denk ook dat er helemaal geen wettelijke regels zijn. Huisregels leuk en aardig maar als een kind reeds een paar jaar naar een school gaat waarvoor destijds is gekozen en deze ineens de huisregels gaat veranderen is het wel heel erg makkelijk om dan maar te zeggen een andere school te gaan zoeken.

Doe me denken een luizemoeder aflevering met de obesiTAS......leuk gevonden.

Kijk, dat vind ik heel wat democratischer EN creatiever dan zo'n autoritair genomen besluit. En dan ook nog elk gesprek daarover afkappen met de woorden 'ga je maar naar een andere school'.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door moederslink »

Er zal ongetwijfeld wel lang over vergaderd zijn , samen met de ouderraad.
Zo.n beslissing neem je niet zomaar.
De ouderraad vertegenwoordigt de ouders.
Soms moet je een mogelijk impopulaire maatregel er door drukken , net als in de politiek , zogenaamd democratisch :wink:

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door 16again »

Don sloos schreef:
05 jun 2019 15:31
Heb gesprek gehad met de directeur en die heeft aangegeven dat de school een imago wilt hebben als gezonde school.
Het gaat dus niet eens om de kinderen , maar om het imago.

Al is half Nederland te dik, ik vindt dit een belachelijke beperking van de vrijheid

ZeerPrivé
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
05 jun 2019 18:16
Don sloos schreef:
05 jun 2019 15:31
Heb gesprek gehad met de directeur en die heeft aangegeven dat de school een imago wilt hebben als gezonde school.
Het gaat dus niet eens om de kinderen , maar om het imago.

Al is half Nederland te dik, ik vindt dit een belachelijke beperking van de vrijheid

Gewoon een centen kwestie https://www.gezondeschool.nl/advies-en- ... ingsaanbod

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door dmv »

Ik zou dan ook vragen of de leerkrachten meedoen met dit gezonde voorbeeld en geen suiker meer in de thee doen, of melk en suiker in de koffie. Een suikerklontje in de thee is imo altijd nog slechter dan crystal clear. Overigens als het gaat om de smaak van crystal clear die ik ook erg lekker vind: spa rood/ spa blauw en daarin een nacht vers fruit laten "hangen".

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, ons drinkwater is van uitstekende kwaliteit, en zoete frisdrank is bepaald niet gezond; wat dat betreft heb ik wel begrip voor het beleid van de school. Toch heb ik er moeite mee.

Mag een ouder wel een beker melk meegeven? Volle melk? Of moet dat halfvolle zijn. Fruit is trouwens erg suikerrijk en niet goed voor het gebit.

Een boterham voor in de pauze, of voor tussen de middag, mag dat een zacht wit bolletje met chocoladepasta zijn? Of schrijft de Gezonde Khmer uitsluitend volkorenbrood voor? Met groentespread natuurlijk, want 48+-kaas of een plak ham is weer veel te vet.

Ja, ik chargeer een beetje, maar als een school hierin principieel wil zijn, dan kunnen team en ouderraad maar beter goed nadenken over dergelijke zaken.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, ouders vinden dat de school de kinderen heel veel moet bijbrengen, naast taal, rekenen, aardrijkskunde en ga maar door.

Nou doen ze wat meer, is het weer niet goed.

mh73

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn kinderen kregen ook altijd een pakje fristy, of wicky, of chocomel mee naar school. Met een lekkere koek erbij.
Maar daarnaast kregen ze bijna elke dag gezonde maaltijden, fruit en niet al te veel tussendoortjes. En kijk eens: de meisjes zijn opgegroeid tot slanke jongedames met een gezond gebit, nooit ziek ook.
Moet je eens kijken wat die kinderen krijgen bij het gemiddelde kinderfeestje of na het uitlopen van de vierdaagse. Of wat er verkrijgbaar is in de gemiddelde middelbare schoolkantine.
Ik vind dit ook een zeer betuttelende maatregel, maar dit is toch mogelijk wel een gevolg van de eet- en leefgewoontes van het merendeel van de mensen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De school laat misschien een kans liggen door te kiezen voor een negatieve benadering, namelijk een verbod zonder duidelijke motivatie. Je bereikt meer door duidelijk aan te geven wat je wél wil en wat daar bij past en wat niet. "Wij willen graag een gezonde en veilige omgeving voor uw kind creëren door...." Ouders aanmoedigen om mee te gaan in de bestrijding van obesitas met daarbij een duidelijke uitleg. Zet een gaaf tappunt neer waar de kinderen zelf koud water kunnen tappen in de pauze etc.

C'est le ton qui fait la musique. Als je iets wil bereiken, verkoop het dan met een positief verhaal om mensen mee te krijgen. En biedt desnoods een overgangsperiode aan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien is het best wel zo gecommuniceerd , of op een ouderavond of d.m.v een nieuwsbrief.
Ik kom zelf uit het onderwijs en een besluit werd nooit zomaar ad hoc of eenzijdig genomen .
De MR of de OR werd er sowieso in betrokken natuurlijk of er werden bv enquête formulieren uitgedeeld.
Wij hadden ook altijd een ideeën bus in de gang staan.
Het kan ook best nog zo zijn dat dit in 1e instantie een idee van een vd ouders zelf is geweest.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vergeet niet dat we alleen het verhaal van TS horen qua motivatie,

Ik juich dergelijke initiatieven op scholen van harte toe.

Gesloten