School verbiedt frisdrank

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Teunbosseman
Contacteer:

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kweenie schreef:
06 jun 2019 11:38
Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:11
Het was reeds geschreven, als een kind reeds enkele jaren op een school zit waar destijds voor is gekozen en deze school gaat tussendoor de regels veranderen kunnen z van mij ook de pot op.
Sorry hoor, maar schoolregels zijn geen regels die ooit in een ver verleden zijn opgesteld om nooit meer te veranderen. Die regels zijn, net als bij iedere andere organisatie, continu aan verandering onderhevig. Als je bij iedere verandering van de regels vindt dat ze de pot op kunnen, dan zul je waarschijnlijk ieder jaar van iedere school vinden dat ze de pot op kunnen.

Schrijf ik ergens dat regels nooit meer verandert mogen worden ?? Ik heb verschillende voorbeelden aangedragen hoe verschillende scholen in mijn omgeving hiermee omgaan.

Een totaal verbod vindt ik onzinnig ja, mijn mening. Een compromis kan ik mij prima in vinden, ook mijn mening.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

16again schreef:
06 jun 2019 10:47
vroem schreef:
06 jun 2019 10:34

https://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/ Crystal Clear staat er niet tussen, maar google leert dat dit vanwege toevoeging citroenzuur een Ph van 3.5 heeft. Waarmee je dus aardig in de buurt van de voor gebit slechte frisdranken zit.

Zuurgraad is zeker zo bepalend of iets slecht voor het gebit is als aanwezige suikers. Wanneer je serieus gaat kijken schrik je ervan wat de voedingsindustrie (verstopt) ons aan doet...
Wat doet de natuur ons dan aan?
https://www.gezondheidsnet.nl/groente-e ... n-en-fruit
Ik zie meerdere soorten fruit, die een lagere pH hebben, en dus nog zuurder zijn.
In mijn tijd was de leus: Snoep verstandig, eet een appel. Maar die is evenzuur volgens die lijst
klopt. deels. Waar het om gaat is niet alleen zuurgraad/suikers , maar zeker ook het aantal momenten op de dag.
een fles cola in 1 x opdrinken is veel mindert schadelijk voor het gebit (rest van het lijf , relatie met diabetes en zo heb ik het even niet over) dan het spreiden over zeg 5 momenten over de dag verspreid.
Het gebit kan een 5-6 eet/drink momenten op de dag aan (gewone thee, zwarte koffie en gewoon water zonder toevoegingen niet meegerekend) . ga je daar boven gaat het erg zwaar tellen wat het is.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb de huidige definitie in de Nederlandse warenwet maar even opgezocht en daar valt Crystal Clear tegenwoordig wel onder frisdrank. Daar valt tegenwoordig elke drank onder die water en suiker/zoetstof bevat. Vroeger moest er ook nog koolzuur inzitten, maar dit zal dus wel veranderd zijn.

Maar alsnog vind ik 'frisdrank en pakjes' erg open staan voor de eigen interpretatie. De school mag daar een stuk duidelijker in zijn. Om het voorbeeld van de maximumsnelheid maar even te gebruiken, het was ook geen succes geweest als ze in plaats van een duidelijke grens hadden gezegd 'Om de veiligheid op de weg te kunnen waarborgen willen we dat automobilisten op de snelheid gaan letten. Het is dus niet de bedoeling dat u met 100 kmpu door de bebouwde kom rijdt en met 250 kmpu over de snelweg raast. Zorg ervoor dat u een verstandige snelheid hanteert.' Dan zijn er alsnog mensen die niet weten wanneer wat verstandig.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:59
kweenie schreef:
Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:11
Het was reeds geschreven, als een kind reeds enkele jaren op een school zit waar destijds voor is gekozen en deze school gaat tussendoor de regels veranderen kunnen z van mij ook de pot op.
Sorry hoor, maar schoolregels zijn geen regels die ooit in een ver verleden zijn opgesteld om nooit meer te veranderen. Die regels zijn, net als bij iedere andere organisatie, continu aan verandering onderhevig. Als je bij iedere verandering van de regels vindt dat ze de pot op kunnen, dan zul je waarschijnlijk ieder jaar van iedere school vinden dat ze de pot op kunnen.

Schrijf ik ergens dat regels nooit meer verandert mogen worden ??
Je schrijft dat als een kind ergens al een paar jaar op school zit, ze de pot op kunnen als ze de regels tussendoor gaan veranderen. Aangezien op iedere school kinderen zitten die al een paar jaar op school zitten, dan zouden er dus bij iedere verandering van regels altijd ouders zijn die vinden dat ze de pot op kunnen. Dat impliceert dat alle regels die golden toen het kind in de kleutergroep kwam zouden moeten blijven gelden totdat het kind naar de middelbare school gaat. Een ze dus niet mogen veranderen.

Teunbosseman
Contacteer:

kweenie schreef:
06 jun 2019 12:54
Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:59
kweenie schreef:

Schrijf ik ergens dat regels nooit meer verandert mogen worden ??
Je schrijft dat als een kind ergens al een paar jaar op school zit, ze de pot op kunnen als ze de regels tussendoor gaan veranderen. Aangezien op iedere school kinderen zitten die al een paar jaar op school zitten, dan zouden er dus bij iedere verandering van regels altijd ouders zijn die vinden dat ze de pot op kunnen. Dat impliceert dat alle regels die golden toen het kind in de kleutergroep kwam zouden moeten blijven gelden totdat het kind naar de middelbare school gaat. Een ze dus niet mogen veranderen.

Ja ik doelde natuurlijk wel op deze specifieke regel. Was dat niet duidelijk ? Daar gaat deze discussie in dit topic toch over ?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, dat is niet duidelijk als je in het algemeen over de regels schrijft. Maar ik begrijp dat je vindt dat alleen voor regelwijzigingen die jou niet aanstaan ze de pot op kunnen.

Teunbosseman
Contacteer:

kweenie schreef:
06 jun 2019 13:10
Nee, dat is niet duidelijk als je in het algemeen over de regels schrijft. Maar ik begrijp dat je vindt dat alleen voor regelwijzigingen die jou niet aanstaan ze de pot op kunnen.

Ah het is voor jou niet duidelijk blijkbaar. Wel op pagina 2 schreef ik reeds een reactie op lid zeerprive.

Lees anders nog ff terug, dan wordt waarschijnlijk wel duidelijk wat ik met mijn laatste postings bedoel en dat ik zeker niet regelwijzigingen welke mij alleen niet aanstaan overboord gooi....

Nogmaals, deze specifieke regel zou ik inderdaad wel tegenin gaan.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
06 jun 2019 10:47
In mijn tijd was de leus: Snoep verstandig, eet een appel. Maar die is evenzuur volgens die lijst
Maar als je een drankje als appelsap maakt zitten daar veel meer appels in dan dat je op een dag kunt eten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

En in die appels zit zoveel suiker, dat die vruchtensapjes met recht vloeibaar snoep genoemd kunnen worden. Appelsap is immers hoofdbestanddeel in menig vruchtensap.

En als de school het gebruik daarvan verbiedt….ben ik benieuwd naar de BMI van de leden van het onderwijsteam op zo'n school. Ook een stuk imago

Costnix

Ongelezen bericht door Costnix »

Dit is weer een mooi script voor een nieuwe aflevering van De Luizenmoeder.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Costnix schreef:
06 jun 2019 23:23
Dit is weer een mooi script voor een nieuwe aflevering van De Luizenmoeder.
Aflevering “obesiTAS” gemist?

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

En die met het "tractatiebeleid"?

Costnix

Ongelezen bericht door Costnix »

Er is niets mis met appelsap, zolang je er maar geen extra suiker aan toevoegt.

Erthanax

Waarom zou je aan appelsap nog suiker toevoegen? Daar zit van nature al veel suiker in, net als in het meeste vruchtensap. In dat opzicht is vruchtensap helemaal niet zo goed, niet voor "de lijn" en niet voor het gebit.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

Erthanax schreef:
07 jun 2019 09:12
Waarom zou je aan appelsap nog suiker toevoegen?
Omdat je er dan meer van verkoopt. Dat is de hele opzet van suiker toevoegen namelijk. In america werd het ooit verplicht om bepaalde 'ongezonde' producten in kleinere verpakkingen te verkopen om zo te proberen de bevolking wat gezonder te krijgen. Dat werd creatief opgelost door 25% minder in de verpakking te doen, suiker toe te voegen, en de gemiddelde consument kocht 2 verpakkingen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Costnix schreef:
07 jun 2019 08:36
Er is niets mis met appelsap, zolang je er maar geen extra suiker aan toevoegt.
Als je alle voedingsstoffen en vezels behoudt in de appelsap die wordt gemaakt, dan is met een glaasje een keer niet zoveel mis. Als je het echter als water gaat drinken en het is geen ambachtelijk gemaakte appelsap, maar die op basis van appelconcentraat ( eigenlijk alleen de suikers uit de appel nog overhoudend ), dan is ook die appelsap zonder 'toegevoegde suikers' echt niet gezond meer.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
07 jun 2019 09:25
... en het is geen ambachtelijk gemaakte appelsap, maar die op basis van appelconcentraat ...
Eens. De plaatselijke Landwinkel heeft sap in de zogenaamde "appeltap": als je dat eenmaal geproefd hebt, komen de appelsientjes en dergelijke écht niet meer de deur in.

Erthanax

Fonsflons, Dat vind ik niet zo gek, twee kleinere verpakkingen in plaats van een grote. En een aangebroken verpakking maak je eerder op dan een onaangebroken.

Ik heb niet de indruk dat in Nederland suiker wordt toegevoegd aan 100% vruchtensap, ik meen zelfs dat dat niet is toegestaan (heb ik niet geverifieerd hoor). Bij vruchtendrank (aangelengd met water) dan weer wel; daar kan dan nog meer suiker en dus calorieën in zitten dan in natuurlijk sap.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 07 jun 2019 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax

Moneyman schreef:
07 jun 2019 09:29
Eens. De plaatselijke Landwinkel heeft sap in de zogenaamde "appeltap": als je dat eenmaal geproefd hebt, komen de appelsientjes en dergelijke écht niet meer de deur in.
Vers sap smaakt inderdaad veel beter dan sap uit concentraat, maar dat komt ook omdat sap uit een pak verhit is geweest, vers sap niet.

aspera

Ongelezen bericht door aspera »

Waarom doet u zo moeilijk en dat voor een paar uurtjes school? Lijkt me bovendien onprettig voor het kind.
Thuis heeft u de rest van de tijd om uw kind allerhande ongezonds te voeden en het gebit te laten aantasten. Heeft u het huishoudelijk reglement van de school al eens gelezen en de huisregels?
Wees blij dat de school zulke regels heeft en voor het overige: niet u bepaalt de regels op de school maar dat doet de school zelf en zeer doordacht.

Plaats reactie