LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] School verbiedt frisdrank

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
06 jun 2019 10:47
In mijn tijd was de leus: Snoep verstandig, eet een appel. Maar die is evenzuur volgens die lijst
Maar als je een drankje als appelsap maakt zitten daar veel meer appels in dan dat je op een dag kunt eten.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door 16again »

En in die appels zit zoveel suiker, dat die vruchtensapjes met recht vloeibaar snoep genoemd kunnen worden. Appelsap is immers hoofdbestanddeel in menig vruchtensap.

En als de school het gebruik daarvan verbiedt….ben ik benieuwd naar de BMI van de leden van het onderwijsteam op zo'n school. Ook een stuk imago

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Costnix »

Dit is weer een mooi script voor een nieuwe aflevering van De Luizenmoeder.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Moneyman »

Costnix schreef:
06 jun 2019 23:23
Dit is weer een mooi script voor een nieuwe aflevering van De Luizenmoeder.
Aflevering “obesiTAS” gemist?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Erthanax »

En die met het "tractatiebeleid"?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Costnix »

Er is niets mis met appelsap, zolang je er maar geen extra suiker aan toevoegt.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarom zou je aan appelsap nog suiker toevoegen? Daar zit van nature al veel suiker in, net als in het meeste vruchtensap. In dat opzicht is vruchtensap helemaal niet zo goed, niet voor "de lijn" en niet voor het gebit.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door angel1978 »

Costnix schreef:
07 jun 2019 08:36
Er is niets mis met appelsap, zolang je er maar geen extra suiker aan toevoegt.
Als je alle voedingsstoffen en vezels behoudt in de appelsap die wordt gemaakt, dan is met een glaasje een keer niet zoveel mis. Als je het echter als water gaat drinken en het is geen ambachtelijk gemaakte appelsap, maar die op basis van appelconcentraat ( eigenlijk alleen de suikers uit de appel nog overhoudend ), dan is ook die appelsap zonder 'toegevoegde suikers' echt niet gezond meer.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
07 jun 2019 09:25
... en het is geen ambachtelijk gemaakte appelsap, maar die op basis van appelconcentraat ...
Eens. De plaatselijke Landwinkel heeft sap in de zogenaamde "appeltap": als je dat eenmaal geproefd hebt, komen de appelsientjes en dergelijke écht niet meer de deur in.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Erthanax »

Fonsflons, Dat vind ik niet zo gek, twee kleinere verpakkingen in plaats van een grote. En een aangebroken verpakking maak je eerder op dan een onaangebroken.

Ik heb niet de indruk dat in Nederland suiker wordt toegevoegd aan 100% vruchtensap, ik meen zelfs dat dat niet is toegestaan (heb ik niet geverifieerd hoor). Bij vruchtendrank (aangelengd met water) dan weer wel; daar kan dan nog meer suiker en dus calorieën in zitten dan in natuurlijk sap.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 07 jun 2019 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman schreef:
07 jun 2019 09:29
Eens. De plaatselijke Landwinkel heeft sap in de zogenaamde "appeltap": als je dat eenmaal geproefd hebt, komen de appelsientjes en dergelijke écht niet meer de deur in.
Vers sap smaakt inderdaad veel beter dan sap uit concentraat, maar dat komt ook omdat sap uit een pak verhit is geweest, vers sap niet.

aspera
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 jul 2008 01:49

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door aspera »

Waarom doet u zo moeilijk en dat voor een paar uurtjes school? Lijkt me bovendien onprettig voor het kind.
Thuis heeft u de rest van de tijd om uw kind allerhande ongezonds te voeden en het gebit te laten aantasten. Heeft u het huishoudelijk reglement van de school al eens gelezen en de huisregels?
Wees blij dat de school zulke regels heeft en voor het overige: niet u bepaalt de regels op de school maar dat doet de school zelf en zeer doordacht.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door 16again »

aspera schreef:
09 jun 2019 01:00
Heeft u het huishoudelijk reglement van de school al eens gelezen en de huisregels?
Ik denk dat die regels voor de rest wel begrijpelijk zijn: Gedrag, op tijd komen, aansprakelijkheid bij schade etc
Meegebrachte consumpties liggen wat mij betreft in de persoonlijke invloedsfeer, en daar heeft de school zich niet mee te bemoeien.
aspera schreef:
09 jun 2019 01:00
Wees blij dat de school zulke regels heeft en voor het overige: niet u bepaalt de regels op de school maar dat doet de school zelf en zeer doordacht.
Inderdaad doordacht: het gaat nauwelijks om kindergebitjes en buikjes, maar zoals eerder genoemd, om het imago van de school.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door angel1978 »

Meegebrachte consumpties liggen wat mij betreft in de persoonlijke invloedsfeer, en daar heeft de school zich niet mee te bemoeien.
Wat jij betreft idd. Gelukkig ga jij daar niet over.
Mag het: ja, de school mag zelf de huisregels bepalen.
Mag je daar wat van vinden, natuurlijk. Kun je er wat aan doen: andere school zoeken die wel bij je past.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
09 jun 2019 09:44
Meegebrachte consumpties liggen wat mij betreft in de persoonlijke invloedsfeer, en daar heeft de school zich niet mee te bemoeien.
Wat jij betreft idd. Gelukkig ga jij daar niet over.
Prima dat je mijn mening aan de kant schuift
Maar in een poll met bijna 3000 deelnemers sta ik niet alleen in mijn standpunt
https://opiniemeters.nl/artikelen/kinde ... uders-boos

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
09 jun 2019 11:42
angel1978 schreef:
09 jun 2019 09:44
Meegebrachte consumpties liggen wat mij betreft in de persoonlijke invloedsfeer, en daar heeft de school zich niet mee te bemoeien.
Wat jij betreft idd. Gelukkig ga jij daar niet over.
Prima dat je mijn mening aan de kant schuift
Maar in een poll met bijna 3000 deelnemers sta ik niet alleen in mijn standpunt
https://opiniemeters.nl/artikelen/kinde ... uders-boos
Dus?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Costnix »

Heel objectief deze poll..... niet
https://opiniemeters.nl/uitleg

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Fantastisch om te lezen dat de ouderen op dit forum super gezond leven. Niet roken, niet drinken, strak in het vel dankzij de dagelijkse gang naar de sportschool, stralend wit eigen gebit dankzij droog bruin brood, water en suikerbieten.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door angel1978 »

ZeerPrivé schreef:
09 jun 2019 11:57
Fantastisch om te lezen dat de ouderen op dit forum super gezond leven. Niet roken, niet drinken, strak in het vel dankzij de dagelijkse gang naar de sportschool, stralend wit eigen gebit dankzij droog bruin brood, water en suikerbieten.
Niet relevant..

Dit was de vraag van TS:
Nu vroeg ik me af of de school dit zomaar mag verbieden?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
09 jun 2019 11:42
angel1978 schreef:
09 jun 2019 09:44
Meegebrachte consumpties liggen wat mij betreft in de persoonlijke invloedsfeer, en daar heeft de school zich niet mee te bemoeien.
Wat jij betreft idd. Gelukkig ga jij daar niet over.
Prima dat je mijn mening aan de kant schuift
Maar in een poll met bijna 3000 deelnemers sta ik niet alleen in mijn standpunt
https://opiniemeters.nl/artikelen/kinde ... uders-boos
Ik wil dat van die poll toch wel even wat nuanceren...
Niet verplichten maar stimuleren
Moet de school regels opstellen over wat een kind mag eten en drinken, of is dat aan de ouders?

Het merendeel van de Opiniemeters leden vindt dat de school het niet kan verplichten om alleen maar water te drinken. Toch kan de school dit wel stimuleren, aldus 57 procent van de respondenten. 27 procent van de leden vindt dat de ouders en kinderen dat zelf mogen beslissen.

14 procent van de leden vindt het juist goed dat de school de kinderen verplicht om alleen maar water te drinken. Zo krijgen de kinderen een betere leefstijl volgens hen.

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 2.892 deelnemers mee.

Gesloten