Tekenfund: goed doel of winstoogmerk?

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
puttenaer

Tekenfund: goed doel of winstoogmerk?

Ongelezen bericht door puttenaer »

Mijn kinderen hebben op hun school een actie gehad voor het goede doel waarbij ze een mooi 'kunstwerk' moesten maken.
Nu moesten ze daarvoor een "webshop" activeren via Tekenfund.
Je kon de webshop alleen activeren als de e-mail adressen opgeeft van minstens drie mensen.
Dan gaat de webshop open en zie je wat ze kunnen bestellen, voor welke prijs.

Dan blijkt dat het goedkoopste €5,- is en dat je bijvoorbeeld een koffiemok kunt bestellen waarbij de tekening maar half afgebeeld wordt voor €15,-
Nergens op de site staat welk deel er van dat bedrag naar het goede doel gaat. Je met echt speurwerk doen om te horen te krijgen dat dat in dit geval (maar dat kan per school verschillen 25% is.

Met andere woorden:

-voor een koffiemok van €15 gaat er €3,75 naar het goede doel, en €11,25 naar een commercieel bedrijf.

- Je verstuurt eigenlijk een soort kettingbrief en je weet pas wat je te koop aan biedt voor welke prijs als je de mails verzonden hebt.

- Om er achter te komen wat er naar het goede doel gaat moet je flink rondbellen. De andere mensen die die mail ontvangen weten het dan nog niet

- Een kind is heel verdrietig als ze de shop niet mogen openen. En ook heel verdrietig als ze niks mogen kopen. De kinderen worden zo voor 75% ingezet voor de omzet van het bedrijf en voor 25% voor het goede doel.
Ze willen met elkaar vergelijken hoeveel ze verkocht hebben en ook de klassen worden onderling vergeleken.

Naar mijn idee is dit een manier van geld inzamelen die niet thuis hoort op een basisschool. Ze hadden beter gewoon de tekeningen kunnen veilen gezien het thema kunst was, en dan had ik met alle liefde €5,- aan het goede doel gegeven i.p.v. €3,75 aan het goede doel en €11,25 aan een commercieel bedrijf.

Ridder777

Re: Tekenfund: goed doel of winstoogmerk?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Het is een commercieel bedrijf!

Medialen B.V.
Hoofdvestiging
Bestaande handelsnamen

Medialen B.V.
Statutaire naam

Medialen B.V.

KVK 17096283
Vestigingsnr. 000016616820
de Donge 17
5684PX
Best

17096283 0000 000016616820 Medialen B.V. de Donge 17 5684PX Best Reclamebureaus Besloten vennootschap met gewone structuur

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het gaat dat bedrijf natuurlijk ook, of vooral, om de e-mailadressen. Als deze actie echt is uitgegaan van de school of de leerkracht, dan zou ik, als ik u was, daar maar eens een goed gesprek mee hebben.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou dan maar een klacht indienen bij de school.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, moet dat bedrijf dan alles voor niets doen? Natuurlijk berekenen zij hun kosten door. Maar hun 11,25 is natuurlijk niet allemaal winst. Dat moeten zij al hun kosten voor betalen, plus het geregel van materiaal, folders, websites etc. Als je een mok bij de HEMA wilt laten bedrukken, dan kost dat ik al 10 euro plus 1,50 verwerkingskosten. 11,25 als prijs voor een bedrukte mok is dus niet heel raar.

Meiklokje

Ongelezen bericht door Meiklokje »

dit soort activiteiten hoort m.i. niet thuis in het basisonderwijs, vooral ook omdat er geappelleerd aan de competitie drang van de kinderen. Een goed gesprek op school, eventueel samen met gelijkstemde ouders, is zeker op zijn plaats

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

kweenie schreef:
04 apr 2019 14:02
Tsja, moet dat bedrijf dan alles voor niets doen?

Mijn bezwaar geldt niet de kosten, maar het kettingbriefaspect met de e-mailadressen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Tekenfund: Hier zijn veel klachten over gekomen/ gehoord. Het was vooral veel te duur. Er zijn
helaas in Millingen ook meerdere gezinnen die uit financiële redenen aan deze acties niet mee
kunnen doen. Maar ook dat er onderling strijd was bij de kinderen. Er werd bijgehouden welk
kind het meest verkocht??
Uit de notulen van zomaar een school

kweenie

Dat heb je ook bij bijvoorbeeld Kinderpostzegels en een heleboel andere verkoop-acties van scholen en sportclubs. Vaak relatief dure spullen (anders levert de verkoop immers ook weinig op voor school of club) en regelmatig ook een 'strijd' om wie het meeste heeft verkocht. Vaak zelfs gestimuleerd door prijsjes voor het kind dat het meeste verkoopt.

In dat citaat zou je deze organisatie dus blind voor tientallen andere acties kunnen verwisselen.

markmm99

Ongelezen bericht door markmm99 »

De organisatie gaat voor zoveel mogelijk verkopen door in te spelen op de emoties van kinderen. Hoort niet thuis op een basisschool en snap niet dat een basisschool hiermee instemt.

kweenie

Nogmaals, ook dat heb je bij bijvoorbeeld Kinderpostzegels en een heleboel andere verkoop-acties van scholen en sportclubs.

Plaats reactie