LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zware schooltassen

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Laurent »

Op de meeste scholen zijn er voldoende pc,s en de studerende kinderen hebben heus wel een pc thuis om te msn, chatten, etc.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

de studerende kinderen hebben heus wel een pc thuis om te msn, chatten, etc.
Je zal ze de kost moeten geven die dat niet hebben. Niet iedereen heeft de centen voor een pc.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door tienepien »

O en Wubo: Lang niet iedere middelbare scholier doet VWO hoor. Ongeveer 60 % doet VMBO bijvoorbeeld.

En houd eens op met dat vergelijken met vroeger. Vroeger dacht met ook dat roken niet zo slecht was bijvoorbeeld.
Er zijn gewoon ergonomische bepalingen over de maximale belasting die iemand van een bepaalde leeftijd en bouw kan hebben zonder grote kans op gezondheidsschade. Als zo'n rugtas daar overheen gaat, is het gewoon een te zware tas.

(Natuurlijk kan je zelf wel een hoop trucs voor verzinnen om de belasting te verminderen.:))

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Wubo »

tis een voorbeeld.

en dan nog..

ze moeten niet zeuren

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Laurent »

wubo slaan mag niet bij zeurende kinderen :?

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Wubo »

zware tassen sjouwen is geen slaan 8)

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door tienepien »

Juist... ze moeten niet zo zeuren....
En maar betalen voor de fysiotherapie.....

jopieslim
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2006 09:58

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door jopieslim »

De leerling van tegenwoordig is een watje. Dat wordt wat als ze later moeten werken. Klagen ze zeker ook dat het werk te zwaar is. De ouders gaan tegenwoordig veel te veel met hun kind mee. Geen wonder dat er zo'n groot tekort dreigt in het onderwijs. Wie heeft er tegenwoordig nog zin, om tegen die ongemotiveerde koppen aan te kijken en als je een leerling aanpakt, krijg je ook nog eens de ouders op je dak.
We moeten af van de klaagcultuur. Gelukig zijn er nog wel echte bikkels, die niet klagen om een tas met boeken.
Misschien moeten de kids 's ochtends eens ontbijten, want ruim de helft van de leerlingen ontbijt niet eens. Krijg je vanzelf meer kracht.

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door floyd »

Mijn dochter heeft al haar boeken in haar locker op school. Ze neemt alleen de boeken mee naar huis waarvan ze een SO heeft of huiswerk moet maken.

jopieslim
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2006 09:58

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door jopieslim »

@ floyd,
Zo hoort het ook. Er zijn gelukkig nog wel leerlingen die nadenken. :wink:
Maar ja, er zijn veel leerlingen die steeds alle boeken mee naar huis sjouwen. Vaak nemen sommige gewoon alle boeken mee, ook voor de lessen die ze die dag niet hebben.

De ouders zouden eens met de kinderen samen de tas moeten inpakken en kijken in de agenda van hun kind, of alles wel mee moet. Zo leg je het probleem niet alleen bij de school. Tegenwoordig wordt alles maar op de school afgeschoven.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door tienepien »

Stel je hebt 8 uur per dag les. Dan heb je 8 verschillende vakken waar je 8 verschillende boeken voor nodig hebt. Vaak ook nog een werkboek: dat zijn al snel 12 boeken per dag. Daar bovenop komt nog een agenda, etui en een stel schriften of een multomap.
Die heeft een leerling dan dus allemaal op zijn rug (geen watjes dus!). Het is niet slecht om aandacht te besteden aan het slim omgaan met deze belasting.

Dat sommige leerlingen minder geinteresseerd zijn in school staat hier helemaal los van lijkt me.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door acjzr1 »

De meeste kids dragen een rugzak.
Helaas meestal een rugzak met te lange schouderbanden waardoor de rugzak laag op de rug komt te hangen.Dit levert schouder en rugklachten op.Het zelfde gewicht in een rugzak strak op de rug tegen de schouders levert veel minder klachten op.Begin dus maar eens met een goede rugzak of ga terug naar de ouderwetse boekentas. 8)

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Laurent »

wat een geneuzel over te zware boeken,laptops, gsm,s, game tools etc.

leg de kinderen maar in een donzen bed en sjouw hun spullen met de auto na, probleem is toch opgelost dan :)

Peter 2
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2005 12:59

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door Peter 2 »

Ik heb nog een paar schoolboeken van zo'n 40 jaar geleden. Ik heb die gewogen, het gewicht varieerde van zo'n 200 g tot 750 g. Zelfs als je van het zwaarste boek uitgaat betekent dit dat je ongeveer 33 boeken nodig zou hebben om tot een gewicht van 25 kilo te komen! Goed, je hebt dan nog het gewicht van de tas zelf en eventueel wat andere spullen, maar dat zou dan toch nog zo'n 30 boeken betekenen. Dat is natuurlijk volkomen waanzin. Dus óf er worden veel te veel boeken meegenomen, óf de boeken zijn tegenwoordig veel te zwaar uitgevoerd (zwaar papier, veel plaatjes? Je maakt mij niet wijs dat die moderne boeken beter zijn dan die van vroeger) (of beide factoren spelen een rol). Met een gemiddeld gewicht van 500 g kun je 15 boeken meenemen die bij elkaar 7,5 kilo wegen. Wat ik me van vroeger herinner is dat ik toch nooit meer dan 4 of 5 boeken meenam, ook al had ik wel 7 uur les op een dag, maar daar waren ook dubbele uren bij, of gymnastiek of tekenen. Dus waar komen die idiote gewichten van tegenwoordig vandaan? 25 kilo is echt absurd (en voor schoolkinderen véél te zwaar, daar zullen ze later rugklachten van krijgen), maar ook 10 kilo lijkt me absoluut niet nodig, het moet mogelijk zijn om alle benodigde informatie voor een dag in maximaal 5 kilo mee te nemen.

goblins

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door goblins »

Ik snap ook niet waarom er geklaagd wordt over gewicht.
Ik had vaak zat 3 boeken voor Duits, 2 voor Engels en Frans, dan nog een dik boek voor wikunde en 2 boeken voor economie bij me. Het paste allemaal net in de tas, geen locker op school, en ik ben er echt niet slechter op geworden.

Als die jongeren nou eerst is beginnen met buiten spelen, geoznd eten en sporten, dan zijn we al een heel eind verder. Niet de hele dag achter de spelcomputer of internet.

En wat mij vroeger al opviel is dat de meesten de tas over 1 schouder hangen. Ik heb dat dus nooit gedaan, was 1 van de weinigen op school, maar op die manier heb ik wel mijn rug gespaard.

En verder, neem een vak als verzorging. die vakken zijn vaak blokuren, van 2 of 4. niemand gaat mij vertellen dat ze dan ook 4 of 6 boeken mee moeten nemen voor dat vak.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door tienepien »

Blokuren zijn niet op alle scholen ingevoerd.
Het zou wel een mooi hulpmiddel zijn om te gewichten van de tassen te verlagen, zoals jij ook aangeeft. :)

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door marpet »

Ik durf te wedden, dat de hoeveelheid boeken behoorlijk zal gaan slinken, als de leerlingen het zelf niet meer hoeven te betalen, maar de school ervoor opdraait. Ik denk dat de extra werkboeken zullen verdwijnen. Ik vind het trouwens toch allemaal dubbelop. Bij bijna elk tekstboek zit een CD-rom inbegrepen. Voor de enkeling die geen computer thuis heeft, moet het geen probleem zijn. De scholen staan vol met PC's en een heel veel geslaakte kreet is, dat de jongeren teveel tussenuren hebben, dus tijd genoeg om onder schooltijd te werken.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door tienepien »

Het aantal computers is ver beneden de maat wanneer elke leerling zijn opgaven op een computer moet maken.

DB81
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2006 21:41

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door DB81 »

hoi,

dat van die boekentas weten we denk ik wel nu, maar toch wil ik even op de ingenieuse opmerking van goblins reageren.

dus iedereen moet zijn vakkenpakket samenstellen aan de hand van de boeken die bij dat vak horen dat is natuurlijk onzin. dat betekent dat iedereen een diploma haalt met de vakken tekenen verzorging gym enz... en btw ik kreeg op het vwo (2000 diploma gehaald) haast alleen maar exacte vakken aangeboden op gym en tekenen na. dus ik had naar een niveau moeten gaan waar ik wel verzorging kreeg???¿¿¿
ook mijn tas was vaak te zwaar, ja ik leef nog en ja ik bedacht er ook wel goede oplossingen voor. vooral samen doen met boeken was populair. ene keer ik andere keer de ander.

sillie38
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2005 12:41

Re: zware schooltassen

Ongelezen bericht door sillie38 »

Ik word moe van sommige hun reactie,altijd negatief.
Mijn zoon ontbijt,en klaagt nooit over zn zware tas maar heeft al wel een maand last van zn rug.Neem een kluis hoor ik jullie denken jammer die zijn er te weinig.Het ligt er ook aan in welk niveau je zit de huiskamer klassen hebben bijna geen boeken moet ik m daar dan maar heen sturen??Laat iedereen in zn waarde als je alleen op dit forum komt om iemand af te zeuren blijf dan weg!!!!!

Gesloten