LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf lesmateriaal printen

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
KKEESS
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2015 11:57

Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door KKEESS »

Mijn dochter zit op Basisschool De Torenuil in IJsselstein. Huiswerk en lesstof wordt op de schoolsite gezet en moet zelf thuis geprint worden. Dit zijn soms 20 pagina's of meer. Ik vind dat de ouders hiermee, naast de "vrijwillige" bijdrage, weer met extra kosten opgezadeld worden en dat de school zelf voor het lesmateriaal moet zorgen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat zegt de school hier van ?

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door Dirkie »

KKEESS schreef:Ik vind dat de ouders hiermee, naast de "vrijwillige" bijdrage, weer met extra kosten opgezadeld worden en dat de school zelf voor het lesmateriaal moet zorgen.
Als U het er niet mee eens bent kunt U overwegen om de kosten voor het zelf afdrukken in mindering te brengen op de 'vrijwillige' bijdrage.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Wat nu als je niet in het bezit bent van een printer ?

KKEESS
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2015 11:57

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door KKEESS »

Goeie vraag. De kinderen is gezegd, dat het lesmateriaal, waar zij voorheen de afdruk van meekregen, nu op de site staat. Er zitten ook antwoordbladen bij die zij mee naar school moeten nemen. Maar ik ga het opnemen met de school en laat het resultaat nog weten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door sjohie »

KKEESS schreef:Mijn dochter zit op Basisschool De Torenuil in IJsselstein. Huiswerk en lesstof wordt op de schoolsite gezet en moet zelf thuis geprint worden. Dit zijn soms 20 pagina's of meer. Ik vind dat de ouders hiermee, naast de "vrijwillige" bijdrage, weer met extra kosten opgezadeld worden en dat de school zelf voor het lesmateriaal moet zorgen.
Tenzij je namens een ouderraad spreekt, zou ik termen als "de ouders" wat mijden in communicatie hierover naar school. Mogelijk dat andere ouders hier anders over denken, en voor je het weet trap je een schoolpleinguerilla af tussen ouderfacties, met de school als een soort van amechtige VN ertussenin.. :wink:

In principe heb je een punt, maar lesmateriaal moet de school gewoon kosteloos ter beschikking stellen. De primaire scholing op een basisschool kost de ouders dus geen geld. Nu is de eerste vraag, is dit lesmateriaal voor de normale scholing, of extra lesmateriaal? Die vrijwillige ouderbijdrage is bedoelt voor reisjes, excursies, kerstvieringen, en eventueel extra lesmateriaal. Ook zouden ze in de schoolgids duidelijk moeten zeggen waar die bijdrage voor bestemd is.

Als daarin niet wordt gerept over dit, of ander, extra lesmateriaal, dan heeft die bijdrage verder niks met dit verhaal te maken.

Ik zou eerst eens 1 op 1 in gesprek gaan met school, misschien hebben ze wel een goede reden waarom ze dit zo doen.

Maar goed, je kan ook de weg van verreweg de minste weerstand kiezen, en een weekje huiswerk en lesmateriaal opsparen, op een usbstick zetten, en er even mee naar een copyshop gaan. Daar is afdrukken doorgaans goedkoper als zelf doen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

F.van Holten schreef:Wat nu als je niet in het bezit bent van een printer ?
Op een tablet zetten en die meenemen naar school. Eens kijken hoe ze daar op school op reageren...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door kweenie »

Veel materiaal hoef je in principe niet te printen, maar zou je alleen hoeven te bekijken. Maar als het om leerstof gaat die echt geprint moet worden, dan ben ik het ermee eens dat het ook aan de school is om dat dan te printen.

Ik ken trouwens best veel mensen die geen printer hebben, lijkt me dan lastig worden.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door prem »

Ik vind het het toppunt van luiheid, eigenlijk een beetje typisch van regeringsinstellingen.
We knallen het op de website en zoek het maar uit.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door F.van Holten »

GJvdZ schreef:
F.van Holten schreef:Wat nu als je niet in het bezit bent van een printer ?
Op een tablet zetten en die meenemen naar school. Eens kijken hoe ze daar op school op reageren...
Juist, gewoon doen, of het op school laten printen, de directeur heeft wel een printertje.

@sjohie
de term "ouders" wordt hier niet in een verkeerd daglicht gezet, en is een rieëel probleem, er zijn ouders die al moeite hebben met de schoolkosten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:Veel materiaal hoef je in principe niet te printen, maar zou je alleen hoeven te bekijken. Maar als het om leerstof gaat die echt geprint moet worden, dan ben ik het ermee eens dat het ook aan de school is om dat dan te printen.

Ik ken trouwens best veel mensen die geen printer hebben, lijkt me dan lastig worden.
Het feit dat men vraagt om te printen is niet meer van deze tijd. Maar als je geen printer hebt is daar natuurlijk vrij makkelijk een oplossing voor te vinden. Er zijn vast wel familieleden of buren te vinden die er wel 1 hebben. Past ook weer goed bij de deeleconomie.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door Josephien12 »

De school moet dat gewoon zelf printen, het is niet aan de ouders om oplossingen te vinden voor door de school gecreeerde problemen.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door Brainless »

Josephien12 schreef:De school moet dat gewoon zelf printen, het is niet aan de ouders om oplossingen te vinden voor door de school gecreeerde problemen.
Of je moet dan een werkboek kopen... Ik zou juist blij zijn als we het zelf thuis konden/mogen printen.

KKEESS
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2015 11:57

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door KKEESS »

KKEESS schreef:Goeie vraag. De kinderen is gezegd, dat het lesmateriaal, waar zij voorheen de afdruk van meekregen, nu op de site staat. Er zitten ook antwoordbladen bij die zij mee naar school moeten nemen. Maar ik ga het opnemen met de school en laat het resultaat nog weten.
Ik heb inmiddels contact gehad met de directrice. Zij bleek niet goed op de hoogte, gaat e.e.a. opnemen met de onderwijzers en komt er dan op terug. Wordt vervolgd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar als je geen printer hebt is daar natuurlijk vrij makkelijk een oplossing voor te vinden. Er zijn vast wel familieleden of buren te vinden die er wel 1 hebben. Past ook weer goed bij de deeleconomie.
Ik weet dan nog wel een plek: de school... :wink:
Of je moet dan een werkboek kopen... Ik zou juist blij zijn als we het zelf thuis konden/mogen printen
Laat de school in zo'n geval dan een werkboek kopen. Het is op de basisschool niet de bedoeling dat (ouders van) kinderen voor het lesmateriaal moeten opdraaien.

mh73

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb er nog nooit van gehoord, lesstof zelf uitprinten. Lesstof lijkt me toch de basis van een school? Dat moeten zij gewoon zelf aanbieden.
Is het een speciale onderwijsvorm, Montessori of zo? Want de meeste scholen volgen toch één van de gebruikelijke lesmethoden en die wordt eens in de zoveel jaar vernieuwd. In mijn ervaring wordt er altijd gewerkt met een boek en een werkschrift.
Ook erg vreemd dat de directrice niet op de hoogte is. Als er bijvoorbeeld door een bezuinigingsmaatregel minder boeken zijn aangeschaft, zou de directie daar toch juist van op de hoogte moeten zijn?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Vraag voor de gein ook eens of de school de mogelijke copyright issues heeft afgedekt door het lesmateriaal ongecontroleerd te vermenigvuldigen.

KKEESS
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2015 11:57

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door KKEESS »

KKEESS schreef:
KKEESS schreef:Goeie vraag. De kinderen is gezegd, dat het lesmateriaal, waar zij voorheen de afdruk van meekregen, nu op de site staat. Er zitten ook antwoordbladen bij die zij mee naar school moeten nemen. Maar ik ga het opnemen met de school en laat het resultaat nog weten.
Ik heb inmiddels contact gehad met de directrice. Zij bleek niet goed op de hoogte, gaat e.e.a. opnemen met de onderwijzers en komt er dan op terug. Wordt vervolgd.
Ik heb nu, via mijn dochter, gehoord dat het volgens haar juffrouw niet nodig is om het materiaal uit te printen maar dat er op de computer gewerkt kan worden.
Lijkt me lastig als je gelijktijdig moet werken met een opgavenboekje, bronnenboekje en antwoordenblad maar ik kan er verder weinig tegen inbrengen.
Dus is, wat mij betreft de discussie verder ook niet meer relevant.
Groet,
KKEESS

oldbilly
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 sep 2014 19:23

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door oldbilly »

uitprinten is onzin. Alles staat op de site, laat het daar. Iedereen heeft minimaal 1 computer in huis. Kinderen zie ik allemaal sjouwen met een tabletje. Dus alles is online te bekijken. Zet al die zaken in een dropbox of googledrive of onedrive. Dan kunnen ze er overal en altijd bij. Het gemaakte huiswerk gewoon op papier zetten. Huiswerk maken kan op linux, daar kan je alles mee. De scholen willen dat, verstrek dan notebooks van google. Die zijn er zeer geschikt voor. We gaan toch de digitale kant op.
Mijn kleinkinderen zijn op computergebied meer bij de tijd dan vele ouderen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Zelf lesmateriaal printen

Ongelezen bericht door olaf79 »

prem schreef:Ik vind het het toppunt van luiheid, eigenlijk een beetje typisch van regeringsinstellingen.
We knallen het op de website en zoek het maar uit.
En dan nog even de vraag of dit uberhaupt wel mag. Er wordt nu copyrighted materiaal verveelvuldigd waar geen rechten over worden afgedragen.

Gesloten