LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
sretlow
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2007 16:10

aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door sretlow »

Ik krijg elk jaar belasting terug ivm hypotheek. Ik laat maandelijks al een klein bedrag terug geven en normaliter vulde ik dan in januari de gegevens in aan de hand van de laatste loonstrook om te kijken wat ik in mei/juni kon verwachten aan extra teruggaaf. Hiermee kon ik dan rekening houden met de keuze van de vakantie. In maart downloade ik dan de aanslaggegevens en vulde de aangifte definitief in. Nu moet ik dus wachten tot 1 maart voordat ik weet wat ik terug kan verwachten. De keuze voor de vakantie moet dus ook wachten tot 1 maart hetgeen natuurlijk met een groot gezin erg lastig is omdat dan de meeste opties al weg zijn.

Iemand een tip hoe ik toch al een aangifte 2014 kan berekenen (globaal). Het komt dus niet op 10 euro.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door kweenie »

De gegevens die op de automatisch ingevulde aangifte staan, krijg je zelf ook al van de werkgevers/banken toegestuurd. Je kunt dus gewoon de losse jaaropgaves gebruiken die je van de instellingen toegestuurd krijgt. Dat kun je invullen in het te downloaden aangifteprogramma en dan heb je een indicatie.

Als het goed is zou de automatische aangifte trouwens weinig verrassingen moeten hebben. Anders gebruik je voor je eigen indicatie de verkeerde gegevens.

Overigens vind ik het wel een beetje tricky om je volledige teruggaaf voor je vakantie te gebruiken, en de kosten van de vakantie daar van af te laten hangen. Je kunt beter uitgaan van het slechtste geval en een eventuele meevaller op een spaarrekening zetten.

sretlow
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2007 16:10

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door sretlow »

Probleem is echter dat het aangifte programma 2014 niet te downloaden is. Dat kan dus pas vanaf maart 2014

hidr
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jan 2015 19:01

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door hidr »

Bereken het gewoon met het aangifteprogramma 2014. Dan weet je het voor jezelf ongeveer.
kweenie schreef:Overigens vind ik het wel een beetje tricky om je volledige teruggaaf voor je vakantie te gebruiken, en de kosten van de vakantie daar van af te laten hangen. Je kunt beter uitgaan van het slechtste geval en een eventuele meevaller op een spaarrekening zetten.
Doe ff niet zo calvinistisch. Je leeft maar een keer en een vakantie pakken ze je nooit meer af.
Carpe diem. Rekeningen betalen kan altijd nog.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door eleven »

sretlow schreef:Probleem is echter dat het aangifte programma 2014 niet te downloaden is. Dat kan dus pas vanaf maart 2014
FF lezen, wat geschreven staat, voor je gaat oordelen over andere.
hidr schreef:Bereken het gewoon met het aangifteprogramma 2014. Dan weet je het voor jezelf ongeveer.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door fisbel »

Het aangifteprogramma 2014 is al beschikbaar voor invullers van ouderenbonden en vakbonden. Als u iemand kent die bij een ouderenbond of vakbond belastinginvuller is, zou u hem / haar kunnen vragen u te helpen.

Maar u zelf kan ook een indicatie van teruggave berekenen.
Allereerst is er het programma 2013 waarin u de gegevens van 2014 kunt invullen. Met fictieve BSN-nummers als 2222.22.220 of 3333.33.330 of 0123.45.672 of 1234.56.782

Nadeel is dat de programma's van 2013 en 2014, in tegenstelling tot voorgaande jaren, verschillen kunnen opleveren vanwege het gerommel met de algemene heffingskorting en de arbeidskorting.
De algemene heffingskorting is slechts € 1366 bij een belastbaar inkomen Box 1 in belastingschijf 4.
De arbeidskorting kan zelfs variëren van € 2097 naar € 367 (inkomens boven 80K) Maar de werkgever heeft hier voor een groot gedeelte al rekening mee gehouden.

Hiermee samenhangend is de naheffing van gemiddeld € 150, omdat er in de loonheffing 2014 geen rekening is gehouden met vakantiegeld, eindejaarsuitkering e.d. Voor hogere inkomens kan de nabetaling hoger uitvallen. Lees hier

Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de aangiften 2013 en 2014 met een inkomen van € 48.000 bruto en € 10.000 hypotheekrenteaftrek. Er was minder dan € 100 positief verschil in teruggave. Rekening houdend met de nabetaling is het verschil in teruggave in deze situatie te verwaarlozen.

Als laatste en niet de minste mogelijkheid is er de VA2014. Die is natuurlijk al langer dan een jaar beschikbaar en in principe conform het reguliere IB-programma 2014. U vult uw bruto inkomen in, daarnaast de gegevens over de eigen woning zoals betaalde hypotheekrente. En de gegevens bij heffingskortingen. De uitkomst is het bedrag dat u vanwege de aftrek hypotheekrente terug kan krijgen.
U moet deze teruggave natuurlijk wel salderen met de teruggave die u reeds hebt gehad.
Daarna laat u de 'Wiebes-tax' er nog op los, de te verwachte bijbetaling over uw inkomen. De geschatte teruggave kunt u zo, tot op een enkele honderd euro na, nauwkeurig inschatten. Het VA2014 programma vindt u hier

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door wieder »

vakantie later boeken. Of, net zoals dit grote gezin,elk jaar op de bonnefooi ergens heen. Lekker avontuurlijk en leerzaam voor de kids. Survivallen in de stad, tokkelen in de Pyreneeën, lieren door de dikke modder... heerlijk, en mijn kids kijken inmiddels nergens meer van op.

sretlow
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2007 16:10

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door sretlow »

Is het voorlopige teruggaaf programma van 2014 wel accuraat? Want die heb ik in begin 2014 gedownload. Maar zijn hier geen wijzigingen meer op gekomen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door kweenie »

hidr schreef: Doe ff niet zo calvinistisch. Je leeft maar een keer en een vakantie pakken ze je nooit meer af.
Carpe diem. Rekeningen betalen kan altijd nog.
Ik hoop dat dit sarcastisch bedoeld is, ik vrees van niet.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Wat een onvoorstelbaar leed om de vakantie pas later te kunnen boeken. 't Is toch wat!
Hadden ze daar nou geen rekening mee kunnen houden?

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door wieder »

zwabbertje schreef:Wat een onvoorstelbaar leed om de vakantie pas later te kunnen boeken. 't Is toch wat!
Hadden ze daar nou geen rekening mee kunnen houden?
Jawel, maar dan konden ze zelf maar 1 keer op vakantie ipv de gebruikelijke twee keer ;-)

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door fisbel »

sretlow schreef:Is het voorlopige teruggaaf programma van 2014 wel accuraat? Want die heb ik in begin 2014 gedownload. Maar zijn hier geen wijzigingen meer op gekomen?
Nee, is niet up-to-date. Opnieuw downloaden dus.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door eleven »

De keuze voor de vakantie moet dus ook wachten tot 1 maart hetgeen natuurlijk met een groot gezin erg lastig is omdat dan de meeste opties al weg zijn.
Misschien is het beter, dat de medewerkers van de belastingdienst, als bekend is, hoeveel je terug krijgt, zij de vakantie boeken.
Dit was nog een optie, om dit op het aangifte formulier te zetten. :lol:

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: aangifte 2014 par maart: vakantie nu nog niet te boeken

Ongelezen bericht door fisbel »

MichielFRL schreef:Ik zag dat het voorlopige teruggaaf programma met aannames werkt.
Er bestaat daar niet de mogelijkheid tot het invoeren van de daadwerkelijk betaalde loonbelasting en ontvangen heffingskortingen.
Kwestie van optellen en aftrekken.
Als de laatste loonstrook laat zien dat er bijvoorbeeld € 10.000 IB /PVV is ingehouden, terwijl de VA aangeeft dat er € 8000 verschuldigd is, is er € 2000 teruggave. Bij bijzondere situaties kan je in de VA eventueel aangeven wat er al teruggekregen is (of betaald)

Gesloten