LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aanrechtkorting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
huisvrouw1953
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2015 17:22

aanrechtkorting

Ongelezen bericht door huisvrouw1953 »

Sinds 12 jaar ontvang ik de heffingskorting minstverdienende ( ook wel aanrechtkorting genoemd), rechtstreeks uitbetaald via het jaarlijkse gezamenlijke aangifteformulier van mijn man en mij. Ik heb daar nooit problemen mee gehad maar vandaag ontving ik bericht dat de belastingdienst niet meer in staat is om te controleren of ik daarvoor in aanmerking kom via hun geautomatiseerde controlesysteem. Het moet nu handmatig en daarom zal ik tot maart 2016 of langer moeten wachten voordat ik de teruggave over 2014 ga ontvangen. Ik voldoe overigens aan de eisen die aan die regeling zijn verbonden ( partner draagt voldoende belasting af, ik ben geboren voor 1963 en heb geen inkomen).
De meeste mensen die de aanrechtkorting nog ontvangen krijgen die per voorlopige teruggave, maar de manier waarop ik dat deed was veel beter omdat je geen risico's loopt op eventuele terugbetalingen, zo was het advies indertijd van de belastingdienst zelf. Ik begrijp dat.
Ik heb dat geld echter nu nodig en niet over een jaar, zou de belastingdienst mij een fabeltje vertellen om een onduidelijke reden? Zou het slimmer zijn om de aanrechtkorting per voorlopige teruggave te laten doen over het lopende jaar 2015 ? Dan ben ik ook gelijk van het nadeel af dat ik er tenminste 1 jaar op moet wachten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat u zelf al aangeeft, u kunt via de voorlopige aangifte al maandelijks (een deel van) het geld terugkrijgen. Mits u en uw partner natuurlijk aan de eisen blijven voldoen. Het is niet heel ingewikkeld om die voorlopige aangifte te doen. U zou voor de zekerheid de aangifte aan de veilige kant kunnen houden, zodat u na het jaar zeker niet hoeft bij te betalen, maar eerder geld terug krijgt.

Ik weet niet in welk jaar uw partner is geboren, maar mogelijk komt hij op een leeftijd dat hij (of veel van zijn leeftijdsgenoten ) aan stoppen met werken denken. Dan verandert er vaak veel in het inkomen. En daarmee kan er dus ook veel aan uw teruggave veranderen. Mogelijk zinspeelt de belastingdienst daarop?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U bent al 12 jaar renteloos aan het sparen bij de belastingdienst. Toch kreeg u 12 jaar geleden een behoorlijke rente op uw spaarrekening. Dus diefstal uit uw eigen portemonnee. Vul gewoon de voorlopige aangifte van 2015 in en voortaan krijgt u elke maand € 184,- op uw rekening. Een gedeelte hiervan kunt u gewoon zelf sparen, mocht uw man een aanslag krijgen waarbij hij moet bijbetalen. Overigens kan dat dan weer in termijnen.

huisvrouw1953
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2015 17:22

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door huisvrouw1953 »

kweenie schreef:Wat u zelf al aangeeft, u kunt via de voorlopige aangifte al maandelijks (een deel van) het geld terugkrijgen. Mits u en uw partner natuurlijk aan de eisen blijven voldoen. Het is niet heel ingewikkeld om die voorlopige aangifte te doen. U zou voor de zekerheid de aangifte aan de veilige kant kunnen houden, zodat u na het jaar zeker niet hoeft bij te betalen, maar eerder geld terug krijgt.

Ik weet niet in welk jaar uw partner is geboren, maar mogelijk komt hij op een leeftijd dat hij (of veel van zijn leeftijdsgenoten ) aan stoppen met werken denken. Dan verandert er vaak veel in het inkomen. En daarmee kan er dus ook veel aan uw teruggave veranderen. Mogelijk zinspeelt de belastingdienst daarop?
Mijn partner is vorig jaar al gepensioneerd en zijn inkomsten zijn stabiel . Zijn deel van de aangifte over 2014 is een maand geleden al gehonoreerd met een teruggave . Mijn aangifte , die slechts bestaat uit het aangeven van geen inkomsten, is op dezelfde dag gedaan. Jaarlijks volstond deze handeling, die correct is, in de onmiddellijke constatering van de belastingdienst, dat ik dus recht heb op de uitbetaling van de Algemene Heffingskorting. Dit jaar zegt de belastingdienst duidelijk in een aan mij persoonlijk gerichte brief dat zij niet in staat zijn om een controle uit te oefenen dmv hun eigen geautomatiseerde systemen.
Zij zinspelen niet op mogelijk wisselende inkomsten van mijn partner die mogelijk nog te verwachten zijn over het afgelopen jaar. Dat hoeft ook niet omdat hij al aangifte heeft gedaan.
Eigenlijk ben ik verbaasd dat de belastingdienst zo duidelijk aangeeft dat hun systemen behoorlijk tekort schieten in zo'n simpele situatie.

huisvrouw1953
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2015 17:22

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door huisvrouw1953 »

Jantje7 schreef:U bent al 12 jaar renteloos aan het sparen bij de belastingdienst. Toch kreeg u 12 jaar geleden een behoorlijke rente op uw spaarrekening. Dus diefstal uit uw eigen portemonnee. Vul gewoon de voorlopige aangifte van 2015 in en voortaan krijgt u elke maand € 184,- op uw rekening. Een gedeelte hiervan kunt u gewoon zelf sparen, mocht uw man een aanslag krijgen waarbij hij moet bijbetalen. Overigens kan dat dan weer in termijnen.
Weet u toevallig of ik die voorlopigheid aangifte over 2015 alleen kan doen of dat de aangifte met mijn partner samen gedaan moet worden?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De voorlopige aangifte 2015 kunt u alleen voor u zelf indienen. Wel wordt gevraagd de naam en het BSN nummer van uw man in te vullen. Deze aangifte kunt u downloaden van de belastingsite.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _aanvragen

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door Jantje7 »

vogels schreef:
Jantje7 schreef: Vul gewoon de voorlopige aangifte van 2015 in en voortaan krijgt u elke maand € 184,- op uw rekening.
Als de partner AOW heeft, dan krijgt topicstarter toch veel minder 'aanrechtsubsidie'?
Als de partner buiten de AOW ook een klein pensioentje heeft is er voldoende belasting betaald om de volledige "aanrechttoeslag" te ontvangen. Het is dus afhankelijk hoeveel inkomstenbelasting de partner afdraagt.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door Jantje7 »

@Vogels,

Klopt wat u schrijft. Bij enkel AOW + partnertoeslag zal het bedrag uitkomen op ca. € 90,- per maand. Nog 6 maanden te gaan in 2015 dus toch € 180,- per maand. (Zo kun je ook je gelijk halen :D :D :D )

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door fisbel »

Hier spelen twee jaren door elkaar heen. De partner van huisvrouw1953 is in 2014 AOW-gerechtigd geworden. Dit is een overgangsjaar wat betreft de te betalen belastingpercentages. Het te betalen percentage premie AOW is 17,9% (2014). Dit percentage is voor AOW-gerechtigden 0% Het percentage van de premie AOW in het overgangsjaar hangt af van de maand waarin men AOW-gerechtigd werd.

Er is voor 2014 gezamenlijk aangifte gedaan. Voor de partner van huisvrouw1953 heeft er al een teruggave plaatsgevonden. Voor huisvrouw1953 heeft er nog geen teruggave plaatsgevonden. Maar die zal ongetwijfeld in de komende maanden plaatsvinden. Als de partner voldoende belasting verschuldigd was i.c. € 2103 is de teruggave gelijk aan dit bedrag.

Voor 2015 is de situatie weer anders. Omdat de partner van huisvrouw 1953 geen AOW-premie meer verschuldigd is, is de te betalen belasting ook lager. Als het belastbaar inkomen van de partner van huisvrouw1953 minimaal € 22.525 is wordt de volledige heffingskorting van € 2203 (€ 100 hoger dan in 2014) uitgekeerd. Maar als het AOW-inkomen + aanvullend pensioen lager is, is de uitbetaling van de algemene heffingskorting aan huisvrouw1953 ook lager.
Een Voorlopige Aanslag 2015 (teruggaaf) kan uiteraard gewoon worden aangevraagd. (zie link Jantje7 hierboven) Ondanks de brief van de Belastingdienst.

Belastingsystemen kunnen wat betreft de Voorlopige Teruggaaf aan een niet verdienende partner moeilijk inspelen op het jaar dat de partner AOW-gerechtigd wordt. Het kwam voor dat er teveel Voorlopige Teruggaaf werd gegeven. Die vervolgens niet terugbetaald hoefde te worden. Kennelijk is de Belastingdienst voorzichtig geworden met het uitbetalen van de algemene heffingskorting aan de niet verdienende partner voor het jaar dat de partner AOW-gerechtigd wordt. Mogelijk ook een rol in dezen is dat de algemene heffingskorting vanaf 2014 inkomensafhankelijk is geworden. Vanaf een inkomen van € 19.822 (schijf 2) vindt er korting plaats van 2,32% van het belastbaar inkomen. Verwijt het niet de Belastingdienst dat al deze wijzigingen nauwelijks meer in systemen zijn te vatten. De politiek is debet aan het ingewikkelde belastingstelsel. Uitleg van teruggave of uit te betalen belasting is een moeizaam geheel. En daarom door de Belastingdienst maar grotendeels 'onder water gezet' in de online aangifte. Want het moet 'eenvoudig' blijven nietwaar?

huisvrouw1953
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2015 17:22

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door huisvrouw1953 »

fisbel schreef:Hier spelen twee jaren door elkaar heen. De partner van huisvrouw1953 is in 2014 AOW-gerechtigd geworden. Dit is een overgangsjaar wat betreft de te betalen belastingpercentages. Het te betalen percentage premie AOW is 17,9% (2014). Dit percentage is voor AOW-gerechtigden 0% Het percentage van de premie AOW in het overgangsjaar hangt af van de maand waarin men AOW-gerechtigd werd.

Er is voor 2014 gezamenlijk aangifte gedaan. Voor de partner van huisvrouw1953 heeft er al een teruggave plaatsgevonden. Voor huisvrouw1953 heeft er nog geen teruggave plaatsgevonden. Maar die zal ongetwijfeld in de komende maanden plaatsvinden. Als de partner voldoende belasting verschuldigd was i.c. € 2103 is de teruggave gelijk aan dit bedrag.

Voor 2015 is de situatie weer anders. Omdat de partner van huisvrouw 1953 geen AOW-premie meer verschuldigd is, is de te betalen belasting ook lager. Als het belastbaar inkomen van de partner van huisvrouw1953 minimaal € 22.525 is wordt de volledige heffingskorting van € 2203 (€ 100 hoger dan in 2014) uitgekeerd. Maar als het AOW-inkomen + aanvullend pensioen lager is, is de uitbetaling van de algemene heffingskorting aan huisvrouw1953 ook lager.
Een Voorlopige Aanslag 2015 (teruggaaf) kan uiteraard gewoon worden aangevraagd. (zie link Jantje7 hierboven) Ondanks de brief van de Belastingdienst.

Belastingsystemen kunnen wat betreft de Voorlopige Teruggaaf aan een niet verdienende partner moeilijk inspelen op het jaar dat de partner AOW-gerechtigd wordt. Het kwam voor dat er teveel Voorlopige Teruggaaf werd gegeven. Die vervolgens niet terugbetaald hoefde te worden. Kennelijk is de Belastingdienst voorzichtig geworden met het uitbetalen van de algemene heffingskorting aan de niet verdienende partner voor het jaar dat de partner AOW-gerechtigd wordt. Mogelijk ook een rol in dezen is dat de algemene heffingskorting vanaf 2014 inkomensafhankelijk is geworden. Vanaf een inkomen van € 19.822 (schijf 2) vindt er korting plaats van 2,32% van het belastbaar inkomen. Verwijt het niet de Belastingdienst dat al deze wijzigingen nauwelijks meer in systemen zijn te vatten. De politiek is debet aan het ingewikkelde belastingstelsel. Uitleg van teruggave of uit te betalen belasting is een moeizaam geheel. En daarom door de Belastingdienst maar grotendeels 'onder water gezet' in de online aangifte. Want het moet 'eenvoudig' blijven nietwaar?
Dit moet inderdaad de verklaring zijn. Omdat ik over het lopende jaar 2015 aftrekposten overweeg die de totale belastingafdracht zullen verminderen , denk ik dat ik toch maar niet een Voorlopige aanvraag 2015 overweeg.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Het "aanrechtkorting" ook wel "huisvrouwengeld" genoemd zal over een paar jaar helemaal verdwijnen.
De BD is het bedrag jaarlijks aan het afbouwen, totdat het klaar is.
Ik kreeg elk jaar tussen de 1100 en 1300 euro uitgekeerd rond juli, maar nu is dat nog maar amper 300 euro.
Of er nog een andere toeslag voor in de plaats komt weet ik niet.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het is ook buitengewoon ouderwets. Aannemen dat getrouwde vrouwen niet werken. Oei zeg! Gelukkig wordt deze algemene heffingskorting (ik heb zoooooo de p* aan al die andere benamingen) niet in 1 klap weggehaald.
Stellen met kinderen waarvan de vrouw niet meer buitenshuis wil werken hebben toch al al die aftrekposten? Misschien gaan we er echter nog eens naar toe dat het een beetje eerlijker verdeeld wordt, zowel de zorg als het geld verdienen. En wordt misschien ook de zorg voor kinderen beter gewaardeerd.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

In het jaar waarin de niet verdienende huisvrouw1953 AOW gaat krijgen is er ook een probleem. Ze moet in dat jaar, en alleen in dat jaar, AOW premie gaan betalen, misschien wel 400 euro afh. van de geboortedatum, hoewel ze eigenlijk nooit premieplichtig is. Maar door de aanrechtsubsidie met de aangifte uit te keren zal dat wel het geval zijn. Bij een voorlopige teruggave (voorschot) schijnt dat niet het geval te zijn. Over rechtsongelijkheid gesproken. Fisbel kan u hier alles over uitleggen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: aanrechtkorting

Ongelezen bericht door fisbel »

Zombiemaster schreef:In het jaar waarin de niet verdienende huisvrouw1953 AOW gaat krijgen is er ook een probleem. Ze moet in dat jaar, en alleen in dat jaar, AOW premie gaan betalen, misschien wel 400 euro afh. van de geboortedatum, hoewel ze eigenlijk nooit premieplichtig is. Maar door de aanrechtsubsidie met de aangifte uit te keren zal dat wel het geval zijn. Bij een voorlopige teruggave (voorschot) schijnt dat niet het geval te zijn. Over rechtsongelijkheid gesproken. Fisbel kan u hier alles over uitleggen.
Het is precies andersom. Als er in de maanden dat de AOW-gerechtigde leeftijd nog niet werd bereikt een Voorlopige Teruggaaf was, hoeft dit bedrag niet terugbetaald te worden als er uitsluitend AOW-inkomen was. Het aangifteprogramma geeft om deze situatie aan dat er wel inkomstenbelasting moet worden betaald. Op grond van een wettelijke regeling blijft dit achterwege.

Het is dus verstandig om een Voorlopige Teruggaaf aan te vragen vóórdat de AOW-gerechtigde leeftijd wordt bereikt. Als er aangifte wordt gedaan en er is geen VA vooraf aangevraagd is dit fiscaal voordeel er niet. Het fiscale voordeel wordt dus niet achteraf bij de aangifte uitbetaald.

Let op: de situatie is anders als er naast het AOW-inkomen ander inkomen is. Dan geldt het hierbovenstaande niet. Ook als er aftrekposten toegedeeld worden aan de partner geldt dit fiscaal voordeel niet. Let op: als er vermogen is, kan het juist voordelig zijn om een deel van dit vermogen toe te delen aan de partner met uitsluitend AOW-inkomen. De ouderenkorting die anders voor een deel verloren zou gaan, kan dan wel geheel of gedeeltelijk worden benut. Wat voordelig is verschilt per situatie.

Gesloten