LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Adresfraude en fraude met toeslagen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Schut00
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2021 09:06

Adresfraude en fraude met toeslagen

Ongelezen bericht door Schut00 »

Binnen Nederland is er waarschijnlijk sprake van aanzienlijke fraude met toeslagen als gevolg van adresfraude. Bijna iedereen kent in zijn eigen omgeving wel gezinnen waarvan een van beide feitelijk samenwonende partners op een ander adres staat ingeschreven. Doordat deze dan geen toeslagpartner is van de ander, kunnen gemakkelijk diverse toeslagen worden aangevraagd en ten onrechte worden verkregen. Hierbij kan gedacht worden aan zorg- en huurtoeslag, maar in geval er ook minderjarige kinderen in het spel zijn loopt de rekening al snel op met het kindgebonden budget en de verhoogde variant daarvan voor alleenstaande ouders. In 2018 waren er volgens de Belastingdienst afgerond 700.000 genieters van het kindgebonden budget (€ 1,9 miljard), 1,4 miljoen genieters van huurtoeslag (€ 3,6 miljard), 4,5 miljoen genieters van zorgtoeslag (€ 4,7 miljard) en 600.000 genieters van kinderopvangtoeslag (€ 2,6 miljard). Al deze toeslagen zijn inkomensafhankelijk (verzamelinkomen). In totaal dus 7,2 miljoen toeslagen met € 12,8 miljard aan uitkering, die uitnodigen tot fraude, deels niet aanzetten tot arbeidsparticipatie en blokkerend werken. Subsidiëren zou iets moeten stimuleren, in positieve zin bedoel ik dan..... en dat is ver te zoeken... Hoogtijd dat ook deze kant van het verhaal wordt onderzocht en het nieuws haalt, opdat het niet enkel blijft bij het afschaffen van de kinderopvangtoeslag, maar ook voor andere toeslagen alternatieven regelingen komen die minder fraudegevoelig zijn en meer stimulerend werken!

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Adresfraude en fraude met toeslagen

Ongelezen bericht door kuklos »

En wat is je consumentenvraag?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Adresfraude en fraude met toeslagen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou zeggen stel strengere regels en strenger handhaven eens voor aan je politieke partij van keuze, het is een actueel onderwerp op het moment, dus smeed het ijzer als het heet is zou ik zeggen. Kunt u misschien ook wat "genieten".

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Adresfraude en fraude met toeslagen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zie vooral emotie en aannames. Verder kan ik weinig met je verhaal.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Adresfraude en fraude met toeslagen

Ongelezen bericht door joep873 »

Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
Bijna iedereen kent in zijn eigen omgeving wel gezinnen waarvan een van beide feitelijk samenwonende partners op een ander adres staat ingeschreven.
Ik niet. Ik denk dat je de verkeerde kennissen hebt.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Adresfraude en fraude met toeslagen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

joep873 schreef:
20 jan 2021 11:57
Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
Bijna iedereen kent in zijn eigen omgeving wel gezinnen waarvan een van beide feitelijk samenwonende partners op een ander adres staat ingeschreven.
Ik niet. Ik denk dat je de verkeerde kennissen hebt.
Haha, inderdaad. Ik zou ook niemand weten die dat doet.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Adresfraude en fraude met toeslagen

Ongelezen bericht door juliomariner »

joep873 schreef:
20 jan 2021 11:57
Ik niet. Ik denk dat je de verkeerde kennissen hebt.
Ik ook niet. Vind dat deze vraag hier ook niet past. Stuur een mail naar de woordvoerder van uw favo politieke partij.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Adresfraude en fraude met toeslagen

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
20 jan 2021 11:47
Ik zou zeggen stel strengere regels en strenger handhaven eens voor....
Strenger strenger...
Ik voel er meer voor om eea zo in te richten, dat handhaving juist makkelijker wordt.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Adresfraude en fraude met toeslagen

Ongelezen bericht door Sira »

Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
Bijna iedereen kent in zijn eigen omgeving wel gezinnen waarvan een van beide feitelijk samenwonende partners op een ander adres staat ingeschreven.
Ik ken dergelijke gezinnen niet in mijn omgeving. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik in een buitengebied woon, misschien is dat de oorzaak.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Adresfraude en fraude met toeslagen

Ongelezen bericht door Jablan »

Nieuwe regels, witregels helpen om een tekst op een scherm leesbaar te maken.
Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
Binnen Nederland is er waarschijnlijk sprake van aanzienlijke fraude met toeslagen als gevolg van adresfraude.
Bron? Onbewezen stelling. Hoe gaat fraude met een adres?
Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
Bijna iedereen kent in zijn eigen omgeving wel gezinnen waarvan een van beide feitelijk samenwonende partners op een ander adres staat ingeschreven.
Bij zulke vermoedens is het wijs om jezelf een paar vragen te stellen:
- Is apart wonen met een relatie een eigen keuze of dwingt de wetgeving mensen in deze situatie?
- Zouden er andere redenen kunnen meespelen, waardoor mensen het beter vinden om niet samen te gaan wonen? Denk hierbij aan alimentatieverplichtingen, eigen plek voor de kinderen willen hebben, een oord om je terug te trekken, nog in de een of andere procedure met de overheid of ex-partner vasthangen, schuldsanering, etc
Pas als jij honderd procent zeker bent, wat de exacte situatie is, mag je erover oordelen.
Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
Doordat deze dan geen toeslagpartner is van de ander, kunnen gemakkelijk diverse toeslagen worden aangevraagd en ten onrechte worden verkregen.
Voor de onderbouwing ga je naar het Nibud of naar de koopkrachtplaatjes van de Rijksoverheid en wat vind je daar? Alleenstaanden hebben netto per maand minder vrij te besteden dan samenwonenden. Reden: woonlasten.
Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
Hierbij kan gedacht worden aan zorg- en huurtoeslag, maar in geval er ook minderjarige kinderen in het spel zijn loopt de rekening al snel op met het kindgebonden budget en de verhoogde variant daarvan voor alleenstaande ouders.
Voor onderbouwing ga je naar de koopkrachtplaatjes van de Rijksoverheid of naar het Nibud en wat vind je daar? Alleenstaande ouders hebben per maand netto minder vrij te besteden dan samenwonende ouders. Reden: woonlasten.
Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
In 2018 waren er volgens de Belastingdienst afgerond 700.000 genieters van het kindgebonden budget (€ 1,9 miljard), 1,4 miljoen genieters van huurtoeslag (€ 3,6 miljard), 4,5 miljoen genieters van zorgtoeslag (€ 4,7 miljard) en 600.000 genieters van kinderopvangtoeslag (€ 2,6 miljard). Al deze toeslagen zijn inkomensafhankelijk (verzamelinkomen).
Dat is fijn om te weten, maar wat schieten we er mee op? Al deze toeslagen zijn het gevolg van politieke keuzes in het verleden.
Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
In totaal dus 7,2 miljoen toeslagen met € 12,8 miljard aan uitkering,
Bedankt voor het nakijken. 12,8 Miljard aan herverdeeld inkomen valt in het niet tegen de totale zorgkosten uit premies (uit mijn hoofd bijna 80 miljard)
Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
die uitnodigen tot fraude, deels niet aanzetten tot arbeidsparticipatie en blokkerend werken.
Graag eerst een definitie wanneer iets fraude is. Uit de toeslagenaffaire blijkt namelijk, dat de beschuldiging van fraude voor vele gedupeerden alleen was gebaseerd op vooroordelen, racisme, onbewezen vermoedens en kleine invulfoutjes in de formulieren. Het niet aanzetten tot arbeidsparticipatie mag je ook beter onderbouwen, want sinds de wetswijziging naar aanleiding van de aanrechtsubsidie geldt tegenwoordig, dat beide ouders (partners) moeten werken om rond te komen.
Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
Subsidiëren zou iets moeten stimuleren, in positieve zin bedoel ik dan..... en dat is ver te zoeken...
De eerste zin waarmee ik het eens ben.
Schut00 schreef:
19 jan 2021 09:50
Hoogtijd dat ook deze kant van het verhaal wordt onderzocht en het nieuws haalt, opdat het niet enkel blijft bij het afschaffen van de kinderopvangtoeslag, maar ook voor andere toeslagen alternatieven regelingen komen die minder fraudegevoelig zijn en meer stimulerend werken!
Over tien jaar is er een nieuw toeslagensysteem. Eerst moet de huidige generatie bewoners van het Binnenhof te 's-Gravenhage verhuizen, daarna moet het inzicht doorbreken, dat de huurtoeslag veel efficiënter is als die direct aan de verhuurder wordt overgemaakt en hetzelfde idee bij de andere toeslagen, pas als hier uitgebreid en eindeloos over is gepolderd, komt er een nieuw toeslagensysteem.

De fout van het huidige systeem zit overigens ook in je bericht: wantrouwen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 933
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Adresfraude en fraude met toeslagen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Als mensen op 2 adressen gaan wonen vanwege de toeslagen dan hebben ze niet goed nagedacht. 2 woningen betekend ook 2 x huur- of hypotheeklasten. Deze lasten zijn veel hoger dan de toeslagen.

Gesloten