LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
MJansen30
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2014 20:29

Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door MJansen30 »

Goedemiddag,

Vraag omtrent de afkoop van een pensioen.
Vorig jaar voor de eerste keer pensioen afgekocht.

Afkoop: 4.016,35
Loonheffing BT 36,55 % over 4.016,35 -1.467,98
Netto loon: 2.548,37

Dat we inkomstenbelasting moeten betalen over het bedrag is bekend. En dat er netto meer inkomen is bijgekomen ook.
Mijn jaarinkomen is dus verhoogd met 2.548,37. Als ik dit bedrag bij mijn jaarinkomen optel dan val ik nog steeds in schijf 3 (40,85%).
Hoe kom ik nu erachter hoeveel meer belasting ik moet betalen?

Want als ik nu de belastingaangifte invul dan moet ik ongeveer 300 euro bij betalen, terwijl ik zonder de pensioen afkoop een aantal honderd euro terug krijg.
Dit is een behoorlijk verschil?

Maw, hoe kunnen we bepalen hoeveel belasting we moeten betalen als je een bedrag van ongeveer 2500 euro netto ontvangt?

Hartelijk dank alvast voor enige reacties en het meedenken.

MJansen30
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2014 20:29

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door MJansen30 »

Ter info; ik ontvang geen toeslagen en de inkomstenbron is loondienst.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw jaar inkomen is niet verhoogd met € 2.548,37, maar met € 4.016,35.

U moet daarover niet alleen belasting betalen, maar ook uw loonheffingskorting wordt verlaagd door een hoger inkomen.

Als u het verschil wilt weten, vult u eerst uw aangifte in zonder die afkoop en uiteraard ook zonder de al ingehouden loonheffing, dan ziet u een saldo te betalen of te ontvangen van een x bedrag, dan doet u dat nogmaals met wel die bruto afkoop en de daarop ingehouden loonheffing, met weer een saldo. Dan weet u wat het u meer kost,

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Pensoenafkoop is fiscaal het gunstigst als je geen loon meer maar pensioen ontvangt. Maar hoeveel het uitmaakt gaat mij ook boven de pet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kijk hier eens op de groene tabel bijzonder tarief 2018.

U betaalt over die afkoop dus 40,85% plus 4, 68%. Dus ca. 1.830,00.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Maar waarom afgekocht ipv waardeoverdracht?? nu heeft u voor een korte periode een hoger inkomen met meer belastingafdracht.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door piet987654 »

U schrijft: "hoeveel belasting we moeten betalen als je een bedrag van ongeveer 2500 euro netto ontvangt?"
U schrijft: "terwijl ik zonder de pensioen afkoop een aantal honderd euro terug krijg."
Een vraag over die laatste regel: Heeft U de belasting echt op twee manieren ingevuld of was die aantal
honderd Euro terug van het jaar daarvoor Als U echt de boel twee maal heeft uit gerekend zou ik zeggen
print beide uit en kijk waar de verschillen zitten.
U schrijft ook: "als je een bedrag van ongeveer 2500 euro netto ontvangt?"
De belasting werkt met bruto bedragen, niet met netto. dus uw inkomen is in uw geval verhoogd met E 4.016.35.
kijk maar in de berekening en van dat BRUTO bedrag is alles uitgerekend wat U moet betalen.
dus om te weten of U nog steeds in schijf 3 komt moet U het BRUTO bedrag nemen, niet het netto.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door fisbel »

Hoeveel belasting u over uw afgekochte pensioen betaalt is eenvoudig te bepalen.
Bij het desbetreffende inkomen wijzigt u tijdelijk de cijfers in: € 0 inkomen en € 0 belasting.
Kijk in het overzicht wat het resultaat is.

Daarna de cijfers van inkomen en belasting terugzetten.
Kijk in het overzicht wat nu het resultaat is.
Het verschil is de belasting die u over het afgekochte pensioen moet betalen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

U vergeet dat al die jaren dat u pensioenpremie betaalde deze premie op uw bruto-inkomen in mindering is gebracht. Daardoor betaalde u, ook al merkte u het misschien niet, jarenlang minder inkomstenbelasting over uw totale jaarinkomen.

Kunt u aantonen (!) dat in al die jaren de pensioenpremie NIET op uw bruto inkomen in mindering is gebracht dan kunt u de Belastingdienst verzoeken de al ingehouden inkomstenbelasting over uw afgekochte pensioen ook niet in rekening te brengen, waardoor uw te betalen inkomstenbelasting over het afgelopen jaar ook minder wordt. De afkoopsom van uw pensioen is dan 100% voor u.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door fisbel »

@BreejKC:
U verward de afkoop van een pensioen met uitbetaling lijfrente. Over de afkoop van een klein pensioen moet gewoon belasting worden betaald. Wel geldt voor de huurtoeslag dat met het verzoek: bijzondere situatie huurtoeslag de Belastingdienst kan worden verzocht dit inkomen niet te laten meetellen voor de huurtoeslag.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dank voor uw correctie, ook voor TS. Ik was in de veronderstelling dat de afkoop van een pensioen het vervroegd uitkeren van het opgebouwde pensioen was, in één keer. Daarop was mijn reactie gebaseerd.Voor de Belastingdienst is dit dus anders.

Zo ziet u het maar, ook ik ben nog niet te oud om nog iets te leren.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard is de afkoop van een pensioen het (vervroegd) uitkeren van het pensioen in één keer.

Dat is voor de belastingdienst niet anders.

Die afkoop heeft niets van doen met een lijfrentepolis waarvan eventueel de premie niet in mindering gebracht is op het inkomen.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door pedro714 »

U vergeet wellicht dat er ook nog ZVW (ca. 5,7%) moet worden ingehouden of achteraf betaald.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

pedro714 schreef:
17 mar 2019 12:24
U vergeet wellicht dat er ook nog ZVW (ca. 5,7%) moet worden ingehouden of achteraf betaald.
Dat wordt meteen ingehouden. In 2018 5,65%.

MJansen30
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2014 20:29

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door MJansen30 »

Excuses voor de late reactie.
Allen dank voor jullie reactie.

Het was mij onbekend dat er naar het bruto bedrag word gekeken.

Bedrag met pensioen afkoop erbij: 267 euro betalen
Bedrag zonder pensioen afkoop erbij: 187 euro ontvangen

Dit is een verschil van 454 euro netto! Behoorlijk veel naar mijn mening.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afkoop van een pensioen, hoeveel belasting betalen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is 4% te weinig belastingen ingehouden (36 IPV 40), dat scheelt al ruim 160 euro die je moet bijbetalen. Daarnaast nemen ook sommige heffingskortingen af als je inkomen stijgt. In jouw inkomenscategorie neemt waarschijnlijk de algemene heffingskorting af als je inkomen stijgt, met ongeveer 5% van de stijging. Je hebt dus ongeveer 200 euro minder algemene heffingskorting. Daarnaast moet je ook zvw premie betalen over het inkomen, ongeveer 5,7%.

Dat je veel meer moet betalen dan die 36% is dus niet zo heel vreemd.

Gesloten