LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alleenstaande ouderkorting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
AnitaJ86
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2009 18:04

Alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door AnitaJ86 »

Hallo!

Ik heb een vraag over de alleenstaande ouderkorting.

Ik ben een alleenstaande moeder van 23 jaar. In Januari ga ik weer volledig naar school, nu ontvang ik alleenstaande ouderkorting en aanvullende alleenstaande ouderkorting.

Kan iemand mij vertellen of ik daar nog recht op heb als ik weer na school ga?

Alvast bedankt!

blijdorp
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:32

Re: Alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door blijdorp »

Alleenstaande-ouderkorting 2009

De alleenstaande-ouderkorting is een korting op uw inkomstenbelasting en premie volksverzekering. Dat betekent dat u minder belasting en premies hoeft te betalen.



Voor de alleenstaande-ouderkorting gelden de volgende voorwaarden:

* In 2009 heeft u voor een periode van meer dan zes maanden geen fiscale partner;

* In die periode voert u een huishouding met geen ander dan uitsluitend kinderen die op 31 december 2008 jonger waren dan 27 jaar;

* In deze periode onderhoudt u minimaal één kind voor minimaal € 400 per kwartaal óf ontvangt u kinderbijslag voor dit kind (of een vergelijkbare buitenlandse uitkering);

* Dit kind staat in deze periode ingeschreven op uw woonadres.

Correct geantwoord Vogels :D

AnitaJ86
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2009 18:04

Re: Alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door AnitaJ86 »

Haha nee dat zit er zoiezo niet in ben echt alleenstaande moeder zelfs geen vriend maar bedankt voor het antwoord!

AnitaJ86
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2009 18:04

Re: Alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door AnitaJ86 »

Ja dat wel ;)

Ja dankuwel ik werk nu al 2jr in een magazijn voor het minimumsalaris en dat ben ik zat ik weet dat ik meer kan, ik ga bedrijfsadministratie doen.

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: Alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door JanvL »

In Januari ga ik weer volledig naar school

Als dit letterlijk is, heeft het wel degelijk invloed op uw heffingskortingen!

Uitbetaling van heffingskortingen is afhankelijk van de betaalde IB. Dus, als u minder gaat werken en dan ook minder IB betaald, is het maar de vraag of u die heffingskortingen nog wel (volledig) krijgt. Grote kans van niet.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door Mendoza »

@janvl: we hebben het hier over alleenstaande ouderkorting! Of zo iemand wel of niet werkt, maakt dus niets uit. Ongeacht je inkomen staan deze toeslagen uit een vast bedrag, t.w. € 902,- euro.
Vogels je vergist je, het is een korting op de betaalde inkomstenbelasting. Als TS bijvoorbeeld alleen stufi ontvangt, kan ze dus helemaal geen heffingskorting meer toepassen en krijgt ze niets terug. Het loont in dit soort gevallen dus zeker om een inkomen te hebben.

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: Alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door JanvL »

Tja, als je denkt, dat kortingen uitbetaald worden...........................

florijn
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2009 07:38

Re: Alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door florijn »

JanvL heeft helemaal gelijk. Heffingskortingen krijg je niet uitbetaald (tenzij je een fiscale partner hebt met een hoger inkomen). Toeslagen daarentegen wel (kinderopvangtoeslag, kindertoeslag, huurtoeslag, zorgtoeslag), maar daar gaat het hier niet om.

Je kunt uiteraard recht hebben op een heffingskorting, of je daar wat aan hebt hangt helemaal af van je inkomen x belastingtarief. Niet-gebruikte heffingskortingen kun je niet naar een volgend jaar meenemen of zoiets

Gesloten