LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Banksparen ontslagvergoeding

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

Banksparen ontslagvergoeding

Ongelezen bericht door koter »

Hallo allemaal,

Ik krijg binnenkort een ontslagvergoeding. De ontslagvergoeding is niet hoog genoeg om dit in een stamrecht BV in te zetten. Wij willen dit bedrag dus op een banksparen-rekening zetten.
Nu kan dit nog, vraag is maar of dit in de toekomst nu gaat gezien alle wilde plannen vh kabinet.
Het geld is niet nodig als aanvulling op WW -uitkering o.i.d.
Ik heb uitgerekend op basis van mijn leeftijd dat ik minimaal 12 jaar erover moet doen om het bedrag uit te laten keren in periodieke periodes.

Nu vraag ik me af wat wijsheid is. Gezien de rente die gewoon niet hoog is op dit moment, ook niet om het voor langere tijd vast te zetten, lijkt het mij verstandiger dit bedrag uit te gaan laten keren over de komende 12 jaren. Ik kom daarmee niet boven de inkomensgrens van 55000 euro te zitten waardoor ik 52% belasting moet betalen..
Die jaarlijkse bedragen kan ik bijv op mijn gewone spaarrekening zetten of in mijn gedeelte-aflossingsvrije hypotheek stoppen (gelet op wat ik maximaal per jaar af mag lossen zonder boete).

Mijn vraag... redeneer ik juist? Of hebben jullie toch een ander advies? Ik hoor graag van jullie hoe jullie erover denken.

Tevens ben ik nog benieuwd over de inhoud van een opbouw cq uitkeerrekening. Betekent het als ik het geld eerst 5 jaar vast zet en daarna over 12 jaar bijv laat uitkeren dat ik eerst een opbouwrekening heb die na 5 jaar omgezet wordt naar een uitkeerrekening? Of hoe gaat dit in zijn werk als ik eerst een aantal jaren vastzet en na een aantal jaren periodiek laat uitkeren?

Gesloten