LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door anita1971 »

Een bijstandsuitkering is toch echt iets anders dan een WAO uitkering. (Heb zelf WAO)
Het kan zijn dat er 2x heffingskorting word toegepast en dan kan het voorkomen dat u te weinig belasting al afdraagd.
“Leuker kunnen we het niet maken”.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts geeft niet aan hoeveel zij moet nabetalen, maar over het uitbetalen van de algemene heffingskorting aan mijnheer heb ik gisteren al een vraag gesteld. Komt geen reactie op.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Radar »

Houd het wel even beschaafd mensen. Heb wat reacties verwijderd. Geen reden om TS of iemand anders aan te vallen omdat je het niet met elkaar eens bent. Ik denk dat TS wel genoeg input heeft om verder te gaan. Geef TS nog even om te reageren, anders sluit ik dit topic. ^YB

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Lady1234 schreef:
11 mar 2021 17:01
Hawk-Eye schreef:
11 mar 2021 15:37
speel eens aan het einde van het formulier met de verschillende posten en verdelingen hierin, voor u en uw man, als je gezamenlijk aangifte doet kan dat schelen en ipv bijbetalen ontvangen worden....
Er zijn geen aftrekposten, schrijft de Ts, dus er valt niets te verdelen.
Ik heb het nergens over aftrekposten Lady, goed lezen svp, wat ik zeg is dat als je inkomen anders verdeelt bij en gezamenlijke aanslag of je doet gezamenlijk aangifte het soms kan schelen als je wat speelt bij de vraag wie wat opgeeft....

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik de OP nog eens goed nalees moeten ze beiden die 56 euro ophoesten. Dan valt er weinig te verschuiven.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hawk-Eye schreef:
12 mar 2021 16:52
Lady1234 schreef:
11 mar 2021 17:01
Hawk-Eye schreef:
11 mar 2021 15:37
speel eens aan het einde van het formulier met de verschillende posten en verdelingen hierin, voor u en uw man, als je gezamenlijk aangifte doet kan dat schelen en ipv bijbetalen ontvangen worden....
Er zijn geen aftrekposten, schrijft de Ts, dus er valt niets te verdelen.
Ik heb het nergens over aftrekposten Lady, goed lezen svp, wat ik zeg is dat als je inkomen anders verdeelt bij en gezamenlijke aanslag of je doet gezamenlijk aangifte het soms kan schelen als je wat speelt bij de vraag wie wat opgeeft....
Dat is dus onjuist. Inkomen uit arbeid, pensioen, of sociale uitkeringen kunnen niet anders verdeeld worden.

Een gezamenlijke aanslag bestaat niet.

Samen aangifte doen maakt het “eenvoudiger” , maar geeft zeker in dit geval geen andere uitkomst dan apart doen.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Maar dat heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat ik meerdere kleine inkomstenbronnen heb...”

Dat was in de openingspost niet vermeld, dat geeft al een andere kijk op zaken.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

snellie schreef:
13 mar 2021 12:52
Het feit dat ik meerdere inkomstenbronnen heb, maakt alleen verschil voor mijn eigen aanslag. Daar zit mijn frustratie niet.
Mijn man heeft alleen bijstand. Daarover is belasting betaald. En daar bovenop komt nog eens 55 euro belasting.
Uw man krijgt aanvullende bijstand als ik het goed begrijp. Een aanvulling op wat dan?

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

snellie schreef:
13 mar 2021 12:58
Op mijn inkomen krijgen wij gezamelijk een kleine aanvulling aan bijstand van € 270,00 netto per jaar (in 2020). Daarvan is de helft voor mij en de helft voor hem, dus € 135,00 netto over 2020. Daarover is al belasting betaald. En daaroverheen dient nog eens 55 euro belasting betaald te worden. Nu duidelijk?
Weet u, ik probeer u te helpen maar de manier waarop u reageert staat me helemaal niet aan.
Dus ik wens u verder het beste met uw aangifte.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uw man dus niet de algemene heffingskorting heeft laten uitbetalen, kan er van dit verhaal dus niets kloppen.

En waarom is (een deel van) de algemene heffingskorting niet uitbetaald?

En eerst is het € 150 en nu weer € 135 netto. Hij heeft toch een jaaropgave gehad waar het bruto bedrag op staat en de inhoudingen?

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar wilt u alleen maar griepen en niet begrijpen hoe de zaak in elkaar steekt.

Jammer.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

snellie schreef:
13 mar 2021 13:45
Sociale zaken pikt de heffingskorting in.
Hè hè, dat hebben meerdere mensen al geconstateerd. Fijn dat je dit nu bevestigd.

Het enige juiste advies is ook al gegeven: ga naar sociale zaken en bespreek dit even. Kom je daar niet verder mee, dan kun je eventueel naar het Juridisch Loket. Eerste gesprek is doorgaans gratis.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sociale zaken pikt de heffingskorting helemaal niet in. Die wordt, op verzoek, aan de belastingplichtige uitbetaald.

Uiteraard telt dit wel mee als inkomen voor de berekening van de aanvullende bijstand.

En het telt zelfs mee als het niet aangevraagd wordt bij de belastingdienst.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Smartje »

En als je al geen of weinig belasting betaald krijg je nooit terug wat je niet betaald hebt.
Heffingskortingen gaan of zijn al aan het veranderen!

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is niet juist.

En in dit geval hangt de hoogte van de teruggave af van de leeftijd van meneer en van het bedrag dat mevrouw aan belasting betaald heeft.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik raak ff de draad kwijt. Je krijgt een aanvulling van €135 en specifiek daarover moet nog €55 inkomstenbelasting betaald worden, dat kan worden gedeclareerd bij de gemeente.
Nee. Ik begrijp het niet. Dat komt natuurlijk omdat ik nog een Tesla-rijder ben, begrijp ik. Maar over een paar weken is dat ding weg, ga ik over op een andere elektrische tank en dan begrijp ik de constructie wèl?

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Vast wel, Revoked. Kom je het hier dan nog even uitleggen? ;)

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door thecure »

Radar schreef:
12 mar 2021 12:00
Houd het wel even beschaafd mensen. Heb wat reacties verwijderd. Geen reden om TS of iemand anders aan te vallen omdat je het niet met elkaar eens bent. Ik denk dat TS wel genoeg input heeft om verder te gaan. Geef TS nog even om te reageren, anders sluit ik dit topic. ^YB
Snap dat we beschaafd moeten blijven en zie dat mijn reactie ook verwijderd is.
Maar ts begon in haar eerste bericht zelf met verwijten naar rutte en de vvd, en dat de minima weer gen...d worden.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Morganlefay schreef:
14 mar 2021 11:51
Ts, belasting betalen vind niemand leuk. Vermoedelijk staat er of een vinkje verkeerd of er wordt een verkeerde belastingbox toegepast. En ts als u toch bij de Gemeente en HH langsgaat vraag gelijk om tegemoetkomingen of kwijtscheldingen. Er zijn er diverse. Scheelt weer in het bedrag wat u overhoudt.
Ik vraag me af welke tegemoetkomingen u bedoelt?

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Morganlefay schreef:
14 mar 2021 12:19
Vrijstelling Gemeentelijke Lasten, Hoogheemraadschap, toeslagen voor mensen die langdurig een laag inkomen hebben.
Websites van een Gemeente geven genoeg info.
Ik neem aan dat TS dat allemaal wel weet, aangezien ze zelf zegt:
“Ik ben zelf behoorlijk goed thuis in de sociale zekerheid, heb daar heel veel jaren gewerkt.”

Gesloten