LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zult zich tot de sociale dienst moeten wenden om dat aangevuld te krijgen. Waarschijnlijk is er iets niet helemaal goed gegaan bij de bruto-netto berekening.

Maar als het inkomen van uw man slechts bestaat uit € 150,00, kan het niet zo zijn dat hij € 50 moet betalen.

Heeft overigens allemaal niets met Rutte of ratten te maken.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan het zijn dat Sociale Zaken abusievelijk te weinig inkomstenbelasting heeft afgedragen?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Oei, ik moet nu mijn politieke voorkeur gaan aanpassen. Ik krijg elk jaar geld terug omdat ik mijn inkomen hoger aangeef dan dat ik daadwerkelijk krijg. Maar om daar nu een stemadvies op te maken gaat mij wel erg ver.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Even bellen met de uitkerende instantie of belastingtelefoon had wellicht een hulpvol inzicht opgeleverd. Bijvoorbeeld dat er ergens een fout is gemaakt en hoe dat kan worden rechtgezet.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Smartje »

Even zien 150 per jaar is helft, is samen 300 per jaar neem ik aan + wao = volop belasting +50 : hoeveel is dat dan.
Meestal rekent belastingdienst met schijven.
Ik betaal ook mijn hele leven al volop belasting begrijp nu dat misschien ook teveel heb betaald.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

speel eens aan het einde van het formulier met de verschillende posten en verdelingen hierin, voor u en uw man, als je gezamenlijk aangifte doet kan dat schelen en ipv bijbetalen ontvangen worden....

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

snellie schreef:
11 mar 2021 14:29
Ach, het geld moet ergens vandaan komen zal Rutte denken, dus dan maar van de minima.
En waar komt het geld voor de minima vandaan? Juist ja van de mensen met een normaal of modaal inkomen. Er komt geen geld van minima's die kosten de samenleving enkel geld. Los daarvan neemt Rutte geen besluiten maar het gehele kabinet die uit meer partijen bestaat dan enkel de VVD en de belastingschrijven juist in het voordeel van alle groepen aangepast, dus dat u meer moet betalen is of een verkeerde ingave bij de belastingaangifte of u heeft boven een bepaalde norm geld gekregen en moet u over die € 150 gewoon belasting betalen zoals elke andere werkende in Nederland.

En ik ga hier het VVD beleid niet verdedigen maar ben erg allergisch voor mensen die persoonlijk een politicus gaan aanvallen en geen idee hebben hoe onze democratie werkt en zich weigeren hierin te verdiepen maar de persoonlijke aanvallen van politici als Wilders en Baudet als normaal zien.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hawk-Eye schreef:
11 mar 2021 15:37
speel eens aan het einde van het formulier met de verschillende posten en verdelingen hierin, voor u en uw man, als je gezamenlijk aangifte doet kan dat schelen en ipv bijbetalen ontvangen worden....
Er zijn geen aftrekposten, schrijft de Ts, dus er valt niets te verdelen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als die € 150,00 het enige inkomen is van uw man dan heeft de soos daar helemaal geen belasting over ingehouden.

Heeft uw man de algemene heffingskorting laten uitbetalen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wanneer TS nog een leuk aftrekpostje kan opvoeren en daarmee op minder dan 47 euro uitkomt, is ze er toch ook vanaf? Want onder dat bedrag wordt geen inkomstenbelasting geïnd.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Smartje »

Alle goede adviezen ten spijt: gaat niet worden.
Ts heeft even wat HULP nodig 1 op1 die de aangifte even controleert , de aangifte kan dan misschien voordeliger uitpakken.
Mag aangifte nogmaals versturen: laatste vervangt de eerdere.

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Afhankelijk van de precieze situatie en omstandigheden, is het mogelijk dat de gemeente de belastingaanslag over kan nemen. Ik zou dus zeker ook even contact opnemen met de afdeling die daar over gaat. Overleggen kan nu al, als er wat mogelijk is kun je tzt de aanslag daar inleveren als die binnen komt. Ze kunnen eea wellicht ook voorleggen aan hun belastingadviseur.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bob Schurkjens schreef:
11 mar 2021 17:42
Wanneer TS nog een leuk aftrekpostje kan opvoeren en daarmee op minder dan 47 euro uitkomt, is ze er toch ook vanaf? Want onder dat bedrag wordt geen inkomstenbelasting geïnd.
Dat is niet altijd van toepassing. Als er een voorlopige aanslag is opgelegd, moet ook onder dat bedrag terugbetaald worden.

Maar de Ts geeft veel te weinig informatie.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Smartje schreef:
11 mar 2021 17:52
Alle goede adviezen ten spijt: gaat niet worden.
Ts heeft even wat HULP nodig 1 op1 die de aangifte even controleert , de aangifte kan dan misschien voordeliger uitpakken.
Mag aangifte nogmaals versturen: laatste vervangt de eerdere.
Wat valt er nou voordeliger uit te pakken? Mijnheer heeft € 150,00 inkomen aan bijstand en mevrouw WAO plus € 150,00 aan bijstand.

Daar valt niets aan te schuiven of wat dan ook.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Smartje »

Begrijpt dit Forum nu eigenlijk wel dat T’s een foutje in de aangifte heeft gemaakt en
dit zelf er niet uit kan filteren?
Wil Ts het inkomen van de Forumleden weten en of ze met een plaggenhut begonnen zijn
en\of 4 bijstandgezinnen “mag,moet,wil,kan” onderhouden?
Een woord Topicsoep

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Revoked »

Ondanks het feit dat we hier voor meer dan vier ton aan auto's hebben staan, ben ik toch van mening dat dè bijstand een beetje meer mag zijn. Niemand heeft bijstand omdat het een ideale manier is. Natuurlijk zijn er misbruikers. Maar da's peanuts vergeleken bij de subsidie-& toeslagen waterval die onterecht naar het buitenland gaat.
Bijstand is niet voor je lol, kan me ook niet voorstellen dat je dan ook nog belasting moet bijbetalen.
En voor die paar natrappers: grow up. Dat je een modaal salaris hebt geeft je géén recht om te mogen spugen op mensen in de bijstand. Want als je dat zou hebben, wat mag ik dan bij jou? Gewoon je hut in beslag nemen? Je Kadett aan barrels rijden en je WAN-IP blacklisten? Want je werkt toch? Kun je gewoon tweedehands meuk kopen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij stelt de TS een normale vraag die ook al is beantwoord: kennelijk is er zowel door het UWV als de Soos gerekend met de algemene heffingskorting. Juist het bedrag, 50 op 150 euro, geeft aanleiding om in die richting te denken.

TS kan het beste even naar Sociale Zaken om dit te bespreken, sowieso al om te voorkomen dat volgend jaar exact hetzelfde gaat gebeuren. Er is kennelijk ergens een kruisje verkeerd gezet, dat moet gewoon gecorrigeerd worden.

Al het andere in dit topic is... :roll:

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien zou TS iemand om hulp kunnen vragen bij de belastingaangifte.
Ik denk eerder dat het bij het invullen fout gaat dan dat de gemeente een fout heeft gemaakt in de jaaropgave.
Mijn tip is om een sociale raadsman van de gemeente om advies te vragen, die kan wel uitleggen waar het fout gaat.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Als ik het goed begrijp ontvangt de partner alleen maar een sociale uitkering van € 150. Belastingheffing is 37,45% x € 150 = € 56. Dit valt normaal gesproken binnen de algemene heffingskorting,.

Waarschijnlijk heeft de partner de gehele algehele heffingskorting van € 2.711 uitgekeerd gekregen van de belastingdienst waardoor geen rekening is gehouden met de uitkering van € 150. In dat geval moet inderdaad € 56 worden terugbetaald.

De uitbetaling van de algehele heffingskorting is terug te vinden bij het onderdeel
aanvullende vragen
Voorlopige aanslagen 2020
Voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2020 Ontvangen € 2.711.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: belasting bijbetalen bij bijstandsuitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

TS is niet duidelijk genoeg om nu over van alles te gaan speculeren. Gewoon iemand even mee laten kijken bij de aangifte lost het op.

Gesloten