LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst rekent heffingsrente over 3 jaar, mag dat?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
alinuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2018 10:18

Belastingdienst rekent heffingsrente over 3 jaar, mag dat?

Ongelezen bericht door alinuis »

De belastingdienst buitenland mag er 3 jaar overdoen om een aanslag op te leggen. Na 3 jaar komt er een aanslag en ik moet betalen. Mogen ze dan heffingsrente berekenen over de die hele periode?
Het is toch hun traagheid dacht ik. Lijkt me een leuk verdienmodel voor de staat.
Iemand ervaring hiermee?


alinuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2018 10:18

Re: Belastingdienst rekent heffingsrente over 3 jaar, mag dat?

Ongelezen bericht door alinuis »

Is duidelijk, bedankt. Bij mij werd na 2 jaar om nadere informatie gevraagd. Is dat dan een afwijking. En daardoor mag rente geheven worden?

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst rekent heffingsrente over 3 jaar, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nadere informatie is op zich natuurlijk helemaal geen afwijking.

Stel als voorbeeld, u geeft € 3.000 medische kosten op, en de belastingdienst wil precies eventueel met bewijzen weten waar die kosten uit bestaan, en u verstrekt die gegevens, dan hangt het ervan af. De belastingdienst accepteert dat. Geen afwijking, geen rente.

De belastingdienst accepteert het niet, dan sturen ze u daar bericht van en ook hoe de afwijking dan verder uitwerkt. En dan dus wel rente.

stofzuigertje

Re: Belastingdienst rekent heffingsrente over 3 jaar, mag dat?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je geld terug zou krijgen geld dezelfde regel en laat die rente nu hoger zijn dan alle grote Nederlandse banken...
Dus teveel belasting betalen en tijd rekken is dan rendabel!

Deze maatregel geld zowel voor teveel ontvangen en bijbetalen als terug krijgen!

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst rekent heffingsrente over 3 jaar, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je moet betalen, betaal je dus NIET altijd heffingsrente. Lees de regels eens door.

In normale gevallen kan het dus zijn dat je “belastingrente” moet betalen of terugkrijgt,
.

Invorderingsrente is een heel ander soort rente.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ancerente/

Gesloten