LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leaseauto belast t.o.v. bruto salaris of t.o.v. toetsingsinkomen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
ejbulthuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2019 21:05

Leaseauto belast t.o.v. bruto salaris of t.o.v. toetsingsinkomen?

Ongelezen bericht door ejbulthuis »

Ik heb een leaseauto en zit qua inkomen in het hoogste belastingtarief. Als ik echter mijn aftrekposten mee neem komt mijn toetsingsinkomen uit in een lagere schaal. In de aangifte inkomstenbelasting zie ik echter niet de mogelijkheid om mijn leaseauto tegen een lager tarief te belasten. Klopt dit of is er een mogelijkheid om ook op de bijtelling van mijn leaseauto een bedrag terug te krijgen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Beste antwoord
Gekozen door ejbulthuis

Re: Leaseauto belast t.o.v. bruto salaris of t.o.v. toetsingsinkomen?

door renewouters » 31 mar 2019 10:41

Dat komt vanzelf goed bij de belastingaangifte. Stel

Salaris = 70000
Bijtelling auto = 6600 (22% over 30.000)
Totaal bruto = 76600 en je betaalt dan dus 51,75% over die 6600 voor de auto.

Aftrekposten = 30000
Belastbaar inkomen = 46600, ergo lager belastingtarief. De auto wordt uiteindelijk ook tegen het tarief belast wat bij dit belastbaar inkomen hoort.

Echter, jouw werkgever kent jouw aftrekposten niet, dus in eerste instantie betaal je over de bijtelling het hoogste belastingpercentage. Maar dat wordt later dus weer gecompenseerd.
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Leaseauto belast t.o.v. bruto salaris of t.o.v. toetsingsinkomen?

Ongelezen bericht door renewouters »

Dat komt vanzelf goed bij de belastingaangifte. Stel

Salaris = 70000
Bijtelling auto = 6600 (22% over 30.000)
Totaal bruto = 76600 en je betaalt dan dus 51,75% over die 6600 voor de auto.

Aftrekposten = 30000
Belastbaar inkomen = 46600, ergo lager belastingtarief. De auto wordt uiteindelijk ook tegen het tarief belast wat bij dit belastbaar inkomen hoort.

Echter, jouw werkgever kent jouw aftrekposten niet, dus in eerste instantie betaal je over de bijtelling het hoogste belastingpercentage. Maar dat wordt later dus weer gecompenseerd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Leaseauto belast t.o.v. bruto salaris of t.o.v. toetsingsinkomen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je leaseauto wordt niet apart belast. Je leaseauto geeft een extra stuk inkomen (de bijtelling) waarover je op de zelfde manier inkomstenbelasting betaalt als over je andere inkomsten.

Dat betekent dat je over het deel van je totale inkomen dat in de hoogste schaal valt het hoogste belastingtarief betaalt. Het kan dus zijn dat de volledige bijtelling in de hoogste schijf valt, maar het kan ook zijn dat maar een deel, of helemaal niets, in de hoogste schijf valt.

Gesloten