LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Mirjamdv4
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2018 19:07

Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Mirjamdv4 »

Mijn dochter en haar vriend hebben samen op één adres gewoont voordat ze samen een huis gingen kopen. De kosten hebben ze gedurende 1 jaar doormidden gedeeld. Daar mijn dochter heel zelfstandig is en zich niet afhankelijk wou opstellen hadden ze ieder hun eigen inkomen en 1 gezamenlijke rekenning om de kosten als huur en glw en verzekeringen te betalen. 50/50 ! Haar vriend verdiende beduidend meer als zij. Zij kon het maar net allemaal betalen. Gelukkig kreeg ze nog wel zorgtoeslag. November 2016 hebben we de belasting telefoon gebeld maar die zeiden dat we op internet moesten kijken. We hebben appart en samen gekeken wat toeslagpartners inhoud en of ze niet teveel verdiende en we hebben het gevonden hoor. Ze waren geen toeslagpartners en dus had ze recht op de zorgtoeslag, gelukkig. Ze was net 20.
Nergens stond dat als ze echt hun leven samen verder wilden en een samenlevingscontract of partnerregistratie of huis gingen kopen, zij haar zorgtoeslag zou moeten terugbetalen. Dit vindt ik heel laakbaar. Nu hebben ze door hard werken en met veel moeite toch een huis kunnen kopen samen. Dit is beter want de huren in de vrije sector zijn de pan uit gestegen net als de prijzen voor koopwoningen. Maar door de lage rente en door te verhuizen naar een andere gemeente als hun eerste keus, hebben ze nu een betaalbare woning gevonden. Ze heeft het netjes opgegeven bij de belastingen dat ze nu geen recht meer had op zorgtoeslag. En dat, wat ze nou net wou voorkomen is gebeurd, ze moet de gekregen zorgtoeslag terugbetalen vanaf 1 januari 2017. Ze heeft gebeld met de belastingdienst en nu konden ze het haar wel meteen uitleggen ! Bedankt Belastingdienst dat jullie van die fijne onbegrijpelijke regels hanteren waar volwassenen 50+met HBO opleidingen al niet meer uitkomen,laat staan jonge mensen die net beginnen in deze maatschappij en het goede proberen te doen. Daar gaan haar gespaarde centjes. De Belastingdienst is een plaag geworden , een enorme bloedzuiger die nooit genoeg heeft en steeds meer idiote regelingen heeft om maar aan geld te komen ten koste van alles. En dat zuurverdiende geld met bakken aan gemeentes uitgeeft die met de regelmaat van de klok enorme bedragen verspillen aan egoprojecten. Daar zou echt veel meer toezicht op moeten komen. En ik vind dat de belastingen en de regering wel eens een petitie mogen ontvangen van alle zaken die bij hun mislopen en regels die afgeschaft zouden moeten worden. Een werkgroep die zich daar eens over buigt. Pffffff M de Vries.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u in een gemeente woont die het geld alleen maar over de balk smijt moet u snel verhuizen dan. Of alle inwoners hadden beter moeten gaan stemmen afgelopen maand.
Dat u de regels niet begrijpt van de belastingdienst wil niet zeggen dat ze niet gehanteerd moeten worden. Belasting wordt per kalenderjaar bekeken, dus als er bv in december een mutatie plaats vind kan dat invloed hebben op het hele jaar. Anders zou het wel heel makkelijk gemaakt worden. Laat ik mijn werkgever mij 11 maanden lang bijna geen salaris uitbetalen zodat ik recht heb op alle toeslagen en laat ik in December de rest uitbetalen en heb ik 1 maand geen recht op toeslagen.
Gelukkig dat uw dochter gespaard heeft.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Dat klopt. Ze schatten het jaarinkomen en op basis daarvan wordt de zorgtoeslag berekend. Dit gaat per jaar en niet per maand. Wanneer uw dochter dus sinds 1 januari 2017 geen toeslagpartner had, dan geldt haar eigen inkomen als schatting. Als blijkt dat uw dochter in 2017 een toeslagpartner krijgt dan gaat het gezamenlijke inkomen gelden. Zoals u aangaf, verdiend haar vriend veel meer dan haar. Zij is waarschijnlijk in een veel hogere tabel gekomen voor toeslagpartners waardoor de zorgtoeslag per persoon verlaagd wordt. Het verschil van 2017 dient dan terugbetaald te worden.

Voorbeeld:
Uw dochter zit onder de inkomensgrens van €19.000, dan heeft zij in 2017 recht gehad op €88,00 zorgtoeslag per maand. Vervolgens gaat uw dochter in 2017 samen een huis kopen met haar vriend en wordt toeslagpartner. Stel dat het gezamenlijke inkomen dan op €35.000 per jaar komt, dan hadden zij beide recht op een zorgtoeslag van €3,00 per maand in het jaar 2017. Wanneer het bedrag hoger lag dan €35.500, dan was het zelfs €0.

Mocht uw dochter in 2017 voor 12 maanden €88,00 aan zorgtoeslag hebben ontvangen en haar situatie is in datzelfde jaar is veranderd naar een situatie met toeslagpartner waardoor het gezamenlijke inkomen meer dan €35.500 was, dan wordt er een herberekening gemaakt: van het recht van 12x88= €1056,00 zorgtoeslag per jaar, wordt het 12x0= €0,00 toeslag per jaar. Wanneer uw dochter toch meer heeft ontvangen, dient het verschil te worden terugbetaald.

/ Ik ben zelf geen Belastingexpert, maar dit wordt wel vrij duidelijk aangegeven op de website van de Belastingdienst. Het enige verschil is dat mensen vaak denken dat het per maand werkt, in plaats van per jaar. Ik hoop dat u hier iets aan heeft.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Mirjamdv4 schreef:Nergens stond dat als ze echt hun leven samen verder wilden en een samenlevingscontract of partnerregistratie of huis gingen kopen, zij haar zorgtoeslag zou moeten terugbetalen.
De belastingdienst is toch wel duidelijk:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rden-2018/
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... er/partner
Hebt u een echtgenoot of een geregistreerde partner? Dan is die persoon uw toeslagpartner...
Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Of bent u in de loop van het jaar geen toeslagpartners meer? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door witte angora »

Mirjamdv4 schreef:Mijn dochter en haar vriend hebben samen op één adres gewoont voordat ze samen een huis gingen kopen. De kosten hebben ze gedurende 1 jaar doormidden gedeeld. Daar mijn dochter heel zelfstandig is en zich niet afhankelijk wou opstellen hadden ze ieder hun eigen inkomen en 1 gezamenlijke rekenning om de kosten als huur en glw en verzekeringen te betalen. 50/50 ! Haar vriend verdiende beduidend meer als zij. Zij kon het maar net allemaal betalen. Gelukkig kreeg ze nog wel zorgtoeslag. November 2016 hebben we de belasting telefoon gebeld maar die zeiden dat we op internet moesten kijken. We hebben appart en samen gekeken wat toeslagpartners inhoud en of ze niet teveel verdiende en we hebben het gevonden hoor. Ze waren geen toeslagpartners en dus had ze recht op de zorgtoeslag, gelukkig. Ze was net 20.
Nergens stond dat als ze echt hun leven samen verder wilden en een samenlevingscontract of partnerregistratie of huis gingen kopen, zij haar zorgtoeslag zou moeten terugbetalen. Dit vindt ik heel laakbaar. Nu hebben ze door hard werken en met veel moeite toch een huis kunnen kopen samen. Dit is beter want de huren in de vrije sector zijn de pan uit gestegen net als de prijzen voor koopwoningen. Maar door de lage rente en door te verhuizen naar een andere gemeente als hun eerste keus, hebben ze nu een betaalbare woning gevonden. Ze heeft het netjes opgegeven bij de belastingen dat ze nu geen recht meer had op zorgtoeslag. En dat, wat ze nou net wou voorkomen is gebeurd, ze moet de gekregen zorgtoeslag terugbetalen vanaf 1 januari 2017. Ze heeft gebeld met de belastingdienst en nu konden ze het haar wel meteen uitleggen ! Bedankt Belastingdienst dat jullie van die fijne onbegrijpelijke regels hanteren waar volwassenen 50+met HBO opleidingen al niet meer uitkomen,laat staan jonge mensen die net beginnen in deze maatschappij en het goede proberen te doen. Daar gaan haar gespaarde centjes. De Belastingdienst is een plaag geworden , een enorme bloedzuiger die nooit genoeg heeft en steeds meer idiote regelingen heeft om maar aan geld te komen ten koste van alles. En dat zuurverdiende geld met bakken aan gemeentes uitgeeft die met de regelmaat van de klok enorme bedragen verspillen aan egoprojecten. Daar zou echt veel meer toezicht op moeten komen. En ik vind dat de belastingen en de regering wel eens een petitie mogen ontvangen van alle zaken die bij hun mislopen en regels die afgeschaft zouden moeten worden. Een werkgroep die zich daar eens over buigt. Pffffff M de Vries.
Ik lees een heel verhaal met veel informatie die helemaal niet relevant is voor je vraag/klacht. De essentie is, begrijp ik, dat je dochter met haar vriend als toeslagpartners worden beschouwd, terwijl jullie meenden dat het niet zo was?

Sja, de belastingdienst is degene die de regels maakt, en dat heeft niks met bloedzuigen en egoprojecten van diverse gemeentes te maken.

Maar wat verwacht je nu van het forum, wat is je vraag precies?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik zou zeggen goed werk van de belastingdienst.
Dat had u, HBO-opleiding of niet, 50+ of niet toch ook zelf moeten kunnen inzien. Evenals uw dochter en haar vriend.

Indien de conclusie terecht was dat uw dochter en vriend bij aanvang van het jaar niet elkaars toeslagpartners waren (en ja dan kan, zelfs als ze een relatie hebben en een gezamenlijke huishouding voeren), dan zal de terugbetaling ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ze in de loop van dat jaar wél elkaars toeslagpartner geworden zijn (in dit geval door samen een woning te kopen).
Dat heeft sowieso invloed op ieders jaarinkomen waarop de zorgtoeslag gebaseerd is.
Wat hier echter doorslaggevend is, staat duidelijk op de site van de belastingdienst:

"Als u samen een huis koopt, wordt u elkaars toeslagpartner.
Koopt u samen met uw partner een huis en u was nog geen toeslagpartners? Dan wordt u dat nu wel. Wij berekenen uw toeslagen opnieuw waarbij wij beide inkomens meetellen.
Wordt u in de loop van het jaar elkaars toeslagpartner? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee. Lees meer bij Ik heb een deel van het jaar een toeslagpartner of medebewoner.
Woonde u al samen vóórdat u een huis kocht? Dan wordt u met terugwerkende kracht toeslagpartners. Lees meer bij Vanaf welk moment zijn wij toeslagpartners?."

Uw frustratie is volledig te wijten aan het niet tot u nemen van de juiste informatie of het niet juist interpreteren van die informatie, en niet aan foutieve informatie verstrekt door de belastingdienst, noch aan onjuiste toepassing van de regels door de belastingdienst.
Een schrale troost: als u het wel goed begrepen had, was er ook geen recht geweest op de toeslag.
Afijn, misschien begrijpt uw dochter het wel.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is echt heel simpel. U hebt samen en apart niet goed gekeken. Zelfs niet met uw HBO.

Doordat ze al samenwoonden op 1 januari 2017 en toen in dat jaar een huis kochten, zijn ze vanaf 1 januari 2017 toeslagpartners, heel logisch.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik lees vooral frustratie en arrogantie. Terwijl een en ander duidelijk aangegeven staat. Je eigen fouten op andersmans bord leggen is niet heel chique.

Mirjamdv4
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2018 19:07

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Mirjamdv4 »

Op de site in 2016 stond het helemaal niet zo duidelijk als nu. En ik vind het een rare regeling of het nu klopt of niet. Je moet je eigen zelfstandigheid kunnen behouden ook in een relatie en er moet niet vanuit gegaan worden dat degene met meer geld wel even alles betaald voor de ander. Die situatie wordt opgedrongen door het systeem nu. Dat is niet zo geëmancipeerd . En het moet een vrije keuze zijn of je ook elkaars financiële partner bent. En nee dat is nu zo niet geregeld dat snap ik ook wel!

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door yan »

Bedankt Belastingdienst dat jullie van die fijne onbegrijpelijke regels hanteren waar volwassenen 50+met HBO opleidingen al niet meer uitkomen,laat staan jonge mensen die net beginnen in deze maatschappij en het goede proberen te doen
Zo ongegrijpelijk is het niet: wordt je toeslag parner dan geldt dat voor het gehele jaar.
Klaar en simpel dus'. Weet uit ervaring dat de gemiddelde starter en 50+ er dit heel goed snappen.

Is overigens laatst nog uitgebreid toegelicht in een uitzending van radar.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mirjamdv4 schreef:Op de site in 2016 stond het helemaal niet zo duidelijk als nu. En ik vind het een rare regeling of het nu klopt of niet. Je moet je eigen zelfstandigheid kunnen behouden ook in een relatie en er moet niet vanuit gegaan worden dat degene met meer geld wel even alles betaald voor de ander. Die situatie wordt opgedrongen door het systeem nu. Dat is niet zo geëmancipeerd . En het moet een vrije keuze zijn of je ook elkaars financiële partner bent. En nee dat is nu zo niet geregeld dat snap ik ook wel!
Als je gaat samenwonen, een samenlevingsovereenkomst sluit en ook nog samen een huis koopt, zorg je voor elkaar op wat voor manier dan ook.

Dan is het echt niet de bedoeling dat als er voldoende in die samenleving binnenkomt, de belastingdienst, wij dus, een partner met een lager inkomen gaat ondersteunen met toeslagen.

Maar ook in 2016 stonden alle voorbeelden van wanneer men toeslagpartner wordt al vermeld. En zijn zouden ook geen toeslagpartners geworden zijn, als zij geen samenlevingsovereenkomst hadden gesloten, cq een huis hadden gekocht.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Mirjamdv4 schreef:Op de site in 2016 stond het helemaal niet zo duidelijk als nu. En ik vind het een rare regeling of het nu klopt of niet. Je moet je eigen zelfstandigheid kunnen behouden ook in een relatie en er moet niet vanuit gegaan worden dat degene met meer geld wel even alles betaald voor de ander. Die situatie wordt opgedrongen door het systeem nu. Dat is niet zo geëmancipeerd . En het moet een vrije keuze zijn of je ook elkaars financiële partner bent. En nee dat is nu zo niet geregeld dat snap ik ook wel!
Wat u ervan vindt (bij nader inzien overigens, nu u begrepen heeft dat u het mis had), is niet relevant voor deze kwestie.

Ik ben het overigens volledig met u oneens, maar even uitgaand van wat u hier te berde brengt: uw dochter behield toch juist die 'eigen zelfstandigheid', juist door het recht op zorgtoeslag dat zij had volgens deze regeling?

Dat de situatie, met terugwerkende kracht, veranderde door de gezamenlijke aankoop van een woning, doet daar toch niets aan af?
Nogmaals ik vind het een flauwekul redenering (want 'eigen zelfstandigheid' is de eigen verantwoordelijkheid), maar uw denkwijze volgend is 'de eigen zelfstandigheid' van uw dochter geen moment in het geding geweest.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Mirjamdv4 schreef:er moet niet vanuit gegaan worden dat degene met meer geld wel even alles betaald voor de ander. Die situatie wordt opgedrongen door het systeem nu. Dat is niet zo geëmancipeerd
Mijn vrouw krijgt vanwege mijn inkomen ook geen zorgtoeslag. Maar daar ga ik niet over klagen. Wees blij dat uw schoonzoon een goed inkomen heeft.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Blijkbaar is het beter afhankelijk te zijn van de staat dan van je partner.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mirjamdv4 schreef:Je moet je eigen zelfstandigheid kunnen behouden ook in een relatie en er moet niet vanuit gegaan worden dat degene met meer geld wel even alles betaald voor de ander.
Leg mij dan eens uit hoe ik die zo gewaardeerde financiële zelfstandigheid en niet onderhouden willen worden moet zien in het licht van het juist wél afhankelijk willen zijn en het juist wél onderhouden willen worden door de Staat? Je argumentatie is zo overduidelijk op je eigen doel gericht...

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Mirjamdv4 schreef:Op de site in 2016 stond het helemaal niet zo duidelijk als nu. En ik vind het een rare regeling of het nu klopt of niet. Je moet je eigen zelfstandigheid kunnen behouden ook in een relatie en er moet niet vanuit gegaan worden dat degene met meer geld wel even alles betaald voor de ander. Die situatie wordt opgedrongen door het systeem nu. Dat is niet zo geëmancipeerd . En het moet een vrije keuze zijn of je ook elkaars financiële partner bent. En nee dat is nu zo niet geregeld dat snap ik ook wel!
Ik vraag me af of u dat ook vindt als het geld oplevert en of u dan ook hier zo op dit forum had geschreven. Fiscaal partnerschap kan namelijk ook geld opleveren. Als dit in de toekomst gebeurt gaat uw dochter dat geld dan niet claimen? Zou de door u gesuggereerde werkgroep ook naar moeten kijken.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de hypotheekrenteaftrek bij de partner meer oplevert dan bij dochter, zult u ook niet adviseren dat 50/50 te doen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar dit hoeven we een HBO+er natuurlijk niet te vertellen :wink:

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:Blijkbaar is het beter afhankelijk te zijn van de staat dan van je partner.
Dat eerste noemen we dus 'financiële zelfstandigheid'. :wink:

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik vermoed dat u bij geregistreerde partner dacht aan iemand met wie uw dochter een samenlevingscontract had. Maar geregistreerd betekent gewoon samen ingeschreven staan op 1 adres.

Ik was in 2016 de geregistreerde partner van mijn dochter die tijdelijk bij mij kwam wonen.... Gelukkig wist ik wel dat ik mijn toeslagen gewoon moest stopzetten. Jammer voor uw dochter maar het is nu even niet anders!

Gesloten