LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] belasting laat de burgers hún werk vaker en meer doen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

belasting laat de burgers hún werk vaker en meer doen?

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Een vriendin heeft haar huis in juni 2006 verkocht. Opgegeven door de belastingen zelf op het belastingformulier over 2006 en evenzo over 2007. Zij is woordblind waardoor de belasting haar belastingopgave o.a. in beide jaren gedaan heeft.
Nu kreeg zij over de jaren 2006 en 2007 en 2008 een maandelijkse teruggave van haar niet meer betaalde hypotheek in die jaren. Zij begreep niet wat het was en door haar woordblindheid heeft zij gedacht, " De belasting heeft de formulieren ingevuld, dus zal alles wel goed zijn." :?
J.L. september moest zij alles over 2006 en 2007 terug betalen. Dat deed zij mét een geëiste rente!!! echter nu blijft zij toch nog die hypotheekkorting op haar rekening voor het hele jaar 2008 ontvangen welk automatisch per maand op haar rekening wordt gestort.
Mij gebeld en om raad gevraagd. Ik belde de belastingdienst op. Ik deelde namens haar mede dat zij zeer verbaasd is over die inadequate handelwijze van de belasting om toch nog steeds dat maandelijkse bedrag op haar rek. te storten.
De ambtenaar, wie ik aan de lijn had, zou een formulier sturen welk zij moest invullen om die maandelijkse korting op haar hypotheek, die zij al lang niet meer heeft, te stoppen. :roll:
4 weken later ontving zij een boekdeel van een formulier, welk zij moet invullen. Door haar woordblindheid kan zij dat absoluut niet en moet zij nu naar een belastingadviseur om daarvoor enige honderden euro's te betalen, omdat de belastingen hun eigen werk niet willen doen?
Bij 1 foutje op het belastingformulier en zij weten dat én jou te vinden, maar wanneer zij zelf op het belastingformulier van 2006 invullen, dat haar huis verkocht is, wordt dat niet verwerkt en wordt zij onnodig op hoge kosten gejaagd.
Is dit een normale gang van zaken geworden in Nederland of heeft zij gewoon pech met dat belastingkantoor. Hoe vermijdt zij die adviseurkosten? Weet iemand dat?
Veel dank voor uw advies hoe nu verder te handelen.

audi a6
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2008 21:58

Re: belasting laat de burgers hún werk vaker en meer doen?

Ongelezen bericht door audi a6 »

hoi ja ook wij hebben al zoiets meegemaakt nu zit ik niet zo vaak op dit forum omdat ik het iedee heb dat hier op dit forum alleen belasting fanaten zitten maar dat is weer een ander verhaal tja er moet in nederland belasting betaald worden maar steeds meer lijken de handelingen die ze doen op crimineele handelingen en de koppen erachter kunnen vaak een 1 niet van een 2 onderschijden maar ja zolang we met z´n allen niks ondernemen kan het zo doorgaan welliswaar is het schrikbaarend dat dat vrouwtje veel geld moet uitgeven door de onkunde en of luiheid en nongalandheid van de belasting crew is en als we eens gaan kijken waar en hoeveel belasting we op alles moeten betaalen zo is dat ook schrikbaarend zelf nu in de slechte tijden worden bedrijven en ja ook particulieren geholpen door de staat met uitzondering van nederland hahahaha daar maakt de belasting menssen en bedrijven kapot aan de loopende band maar zoals hun slogan al zegt leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: belasting laat de burgers hún werk vaker en meer doen?

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Audi A6

Bedankt voor uw meelevende woorden. Ik zal ze aan de vriendin overbrengen.
Wat is nu uw advies?
M.vr.grt.
Willem

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: belasting laat de burgers hún werk vaker en meer doen?

Ongelezen bericht door kiz »

Nu kreeg zij over de jaren 2006 en 2007 en 2008 een maandelijkse teruggave
Die maandelijkse teruggave wordt uitgekeerd op basis van de "voorlopige aanslag" over hetl opende jaar. Deze wordt in november/december van elk jaar voor het komende jaar verstuurd (voor 2009 is deze dus net binnen als het goed is).
Aan het einde van het belastingjaar doe je aangifte (vóór 1 april) over het afgelopen jaar, en wordt de daadwerkelijk verschuldigde belasting verrekend met het al maandelijks betaalde bedrag.
De "voorlopige aanslag" die je in november/december ontvangt moet je controleren en indien nodig corrigeren, dit staat ook op de aanslag vermeld.
Als je dus in enig jaar je huis hebt verkocht, moet je dus het bedrag van je voorlopige teruggave laten wijzigen of stopzetten d.m.v. een "wijziging voorlopige aanslag", of inderdaad verrekenen achteraf met je aangifte over dat jaar.
Op basis van je aangifte (vóór 1 april) zal de belastingdienst niet het bedrag van je voorlopige aanslag wijzigen, dit doen ze alleen op basis van een "wijziging voorlopige aanslag".

Ik begrijp dat de vriendin nooit de voorlopige aanslag heeft laten wijzigen en daarom ieder jaar belasting moet terugbetalen n.a.v. de aangifte die zij voor 1 april doet.
Het is niet bijster snugger dat de medewerkers van de belastingdienst dit niet aan haar hebben uitgelegd, aan de andere kant wist de vriendin weldegelijk dat de maandelijkse betalingen verband hielden met de woning die zij niet meer bezat. Zij had dus zelf om informatie kunnen vragen bij b.v. de belastingtelefoon of iemand uit haar omgeving met verstand van belastingen. Daar hoeft echt geen dure belastingconsulent voor te worden ingehuurd, een Hollandse mond om te vragen volstaat.

Overigens wordt ook voor de zorgtoeslag, de huurtoeslag en de kindertoeslag (in 2009: kindgebonden budget) aan het einde van het jaar een bericht verstuurd met daarin het inkomen dat bij de belastingdienst bekend is, het bedrag van de toeslag én het verzoek deze gegevens te controleren en als deze niet correct zijn dit d.m.v. een wijzigingsverzoek door te geven aan de belastingdienst. Omdat ik persoonlijk (samen met toeslagpartner) voor de van mij van toepassing zijnde toeslagen rond het grensbedrag zit, laat ik deze toeslagen ieder jaar opnieuw netjes stopzetten, bij de definitieve aangifte zal dan wel blijken of dit al dan niet terecht was, en dan wordt mijn eventuele recht op toeslag alsnog uitgekeerd op basis van de aangifte. Op die manier hoef ik in ieder geval nooit iets terug te betalen.

Een goede tip voor de vriendin is dan ook: als zij de inhoud van een brief van de belastingdienst niet begrijpt, moet ze navraag doen wat de bedoeling is. Woordblind (dyslexie) is vervelend, maar niet onoverkomelijk, en zeker geen excuus om je niet van de regels op de hoogte te stellen.

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: belasting laat de burgers hún werk vaker en meer doen?

Ongelezen bericht door willem de 16de »

kiz,

zeer veel dank voor je uitvoerige en leerzame reactie.
Ik zal mij meer in de zaak verdiepen echter de vriendin woont aan de andere kant van ons land (ca 240km) en is tegen je veronderstelling in niet in staat geweest om te ontcijferen haar bijschrijvingen van dat bedrag op haar bankrekening. Aanvankelijk meende zij dat het een tegemoetkoming voor de toegenomen zorgkosten betekende. I.v.m. haar hele ziekte is zij niet in staat adequaat te handelen hetgeen ook bij de belastingen bekend is. Die formulieren lezen is voor haar een onmogelijkheid en vast voor veel meer Nederlanders. Daarvoor zijn geen goede voorzieningen binnen dat systeem bedacht merk ik op.
Zij heeft waar zij woont geen familie en door haar ziekte geen vrienden die even die formulieren lezen en voor haar willen invullen.
What the heck kan de belastingdienst die maandelijkse hypotheekbijdrage niet stop zetten zonder haar of ieders ingevulde formulier ernaast te hebben liggen? :shock: Zoals ze je altijd weten te vinden wanneer je 1 euro te weinig zou hebben betaald, zou het toch niet te veel verwachting zijn, wanneer zij óók die handelingen zelf uitvoeren en niet de mensen dwingen een cursus te gaan volgen, hoe hun formulieren juist in te vullen of naar een accountant ieder jaar te sturen terwijl zij van een minimum moet leven?
Ik maak mij dus zorgen over het nieuwe fenomeen de burger steeds meer; "doe het zelf ter ontlasting van hun eigen werk " te laten doen ongeacht of iedere burger daar wel toe in staat geacht kan worden.
Hoe krijgt zij nu kosteloos dat dikke formulier ingevuld om van die hypotheekkorting af te komen?
Ik vind het feitelijk een belachelijk maar toch een groot probleem voor die arme eenzame ziel.

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: belasting laat de burgers hún werk vaker en meer doen?

Ongelezen bericht door loesjes »

Ik vind jou wel een zielig kereltje hoor met je verhaal

een dislectische vrouw die geen vrienden, familie of wat dan ook maar om haar heen heeft die haar kan helpen met het vrij eenvoudige formulier om het stopzetten van de voorlopige teruggave.....

zelfs op het belastingkantoor helpen ze haar daar wel mee, maarja je moet er wel een heel klein beetje moeite voor doen,
Het kan simpelweg niet via de telefoon afgehandeld worden, accepteer dat gewoon en stel je niet zo aan door er van alles bij te halen.

hoe moet die vrouw daar in hemelsnaam leven dan, als ze niet kan lezen, en er ook niemand is die haar kan helpen.....ze zal echt wel meer post krijgen dan alleen een belastingformulier.

Je dikt het volgens mij van alle kanten aaan, om alleen maar je frustratie kwijt te kunnen over dat het niet telefonisch stopgezet kan worden.niet piepen, maar gewoon haar even bellen en zeggen dat ze naar haar kantoor kan en daar wordt ze gratis geholpen.... dus hoeft helemaal geen 100en euros te kosten....

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: belasting laat de burgers hún werk vaker en meer doen?

Ongelezen bericht door Kicoa »

Ik snap uw onvrede met de situatie best en kan hier natuurlijk een heel betoog gaan houden over hoe het werkt maar daar is uw vriendin niet mee geholpen. Ik vind het altijd wel vervelend als er steeds maar gehakt wordt op de ambtenaren van de belastingdienst. In de meeste gevallen staan zij klaar om te helpen, echter het zijn geen belastingadviseurs, die rol moet u dus ook niet van ze verwachten.

Geen idee of het geoorloofd is maar ik plaats hier toch een link van een prikbord waar deskundigen gratis vragen beantwoorden en (indien enigszins in de buurt) ook nog de moeite nemen om langs te komen om iemand te helpen. Wellicht kunnen zij u of uw vriendin verder helpen:

http://belastingaangifteprikbord.yourbb ... ec15918e79

succes!

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: belasting laat de burgers hún werk vaker en meer doen?

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Kicoa,

Bedankt voor je zeer bruikbare reactie.

Bij navraag blijkt dat zij al een keer naar het belastingkantoor in Middelburg geweest is, in september. Zij wilde toen weten waarom zij een groot bedrag betalen moest. Dat bleek voor die korting op haar hypotheek die zij al sinds juni 2006 niet meer had. Nadat ze vóór zij aan de beurt was minstens 1,5 uur heeft moeten wachten, wilde de dienstdoende ambtenaar tevens dat formulier voor haar invullen vanwege haar visuele beperking. Dat heeft zij toen gedaan! Ra,ra hoe bestaat het nu dat zij net voor de jaarwisseling wéér dat formulier moet gaan invullen? :roll:

Ik zal wel zien hoe ik haar kan helpen. Te beginnen ga ik dat belastingkantoor bellen en naar een uitleg vragen.

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: belasting laat de burgers hún werk vaker en meer doen?

Ongelezen bericht door Kicoa »

Willem,

In Middelburg zit geen belastingkantoor, wel in Goes. Ik woon zelf ook in Zeeland en wil haar best helpen hiermee. Stuur eventueel een mailtje naar [email protected]

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: belasting laat de burgers hún werk vaker en meer doen?

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Kicoa,

Onbeschrijflijk sympathiek van u om dit aan te bieden.
Ik zal het haar moeten vragen. Zij woont in Middelburg.
Zij is in een ziekenhuis ter behandeling echter zodra zij weer in staat is naar haar eigen huis te gaan, is deze kwestie weer actueel.
U bent een goed mens en nogmaals veel dank voor uw goede bedoeling.
Ik zal u verder per pm op de hoogte houden.

Gesloten