Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Robrecht97
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2021 16:47

Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door Robrecht97 »

Nu dat er meer wordt gelet op de belasting die nog betaald moet worden over goederen uit het buitenland, wil ik dus even weten hoe dit in de praktijk werkt.
De situatie: ik wil een boek van een site uit de VS bestellen, wat ik hier niet kan krijgen. Het bedrag is te laag voor invoerrechten, maar ik moet wel Nederlandse btw betalen. Wanneer moet ik deze dan betalen? Krijg ik een rekening toegestuurd? Aan de deur kan ik namelijk niet betalen, omdat ik meestal niet thuis ben wanneer pakketten worden bezorgt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door Jablan »

Als je moet betalen, dan krijg je daar bericht van en gaat het pakket direct naar een afhaalpunt. Boeken vallen in principe onder het lage BTW-tarief.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Waarschijnlijk betaal je de BTW aan de webshop.
Ieder een rekening sturen kost meer dan het opbrengt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hangt er vanaf wie het boek bij u bezorgt:

PostNL, DHL of UPS. Of een andere vervoerder. Wanneer u een tracktracecode ontvangt en naam vervoerder, kunt u zelf antwoord vinden op uw vraag. Boeken zonder tracktrace worden door PostNL bezorgd.

Naast BTW betaalt u inklaringskosten. Wanneer het een (goedkoop) tweedehands boek is, heeft u ook nog kans dat u het zonder kosten in huis krijgt.

Off-topic: goede Amerikaanse prijsvergelijker voor boeken: addall.com

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Regels zijn per 1 juli veranderd. Het is afwachten hoe goed het in het praktijk gaat werken.

Je betaalt 21% BTW (bij boek 9%), invoerrechten (bij boek 0%) en afhandelingskosten voor de pakketdienst. Inden er kosten zijn verbonden betaal je aan de postbedrijf die bezorgd, die betaal aan de belastingdienst. Meestal doe je dit op het postkantoor (binnen 7 dagen, als je te laat bent wordt het retour gestuurd of vernietigd)

Sinds 1 juli kan je bij sommige webwinkels BTW aan de webwinkel betalen. Deze betaald BTW aan de staat der Nederlander. Indien alle kosten vooraf betaal wordt (via de webwinkel) dan betaal je geen afhandelingskosten.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... se-webshop

https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Hier nog wat nuttig leesvoer voor de Chinafans onder ons.

https://chinafans.nl/btw-invoerrechten-gids/

Borg Queen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 sep 2017 14:52

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door Borg Queen »

Bij mij moet er een boek binnenkomen uit de UK. Post.nl stuurde mij een mail met de inklaringskosten. Je logt in bij je post.nl account en kan die dan direct betalen via ideal op de inklaringspagina.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Kolibrie schreef:
12 jul 2021 10:51
Waarschijnlijk betaal je de BTW aan de webshop.
Ieder een rekening sturen kost meer dan het opbrengt.
Ik denk niet dat een US webshop zich bezig gaat houden met de BTW regeltjes van een verzameling kleine landjes in Europa. Zie je het al voor je: dan moeten ze in hun webwinkelsoftware bijhouden wat de BTW tarieven zijn van iedere individueel land, en vervolgens moeten ze de BTW afhandelen met verschillende belastingdiensten.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
12 jul 2021 19:12
Ik denk niet dat een US webshop zich bezig gaat houden met de BTW regeltjes van een verzameling kleine landjes in Europa.
Als die webshop daardoor een lagere totaalprijs kan hanteren, en dus een hoger marktaandeel pakt....

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

PeterPeters1966 schreef:
12 jul 2021 19:12

Ik denk niet dat een US webshop zich bezig gaat houden met de BTW regeltjes van een verzameling kleine landjes in Europa. Zie je het al voor je: dan moeten ze in hun webwinkelsoftware bijhouden wat de BTW tarieven zijn van iedere individueel land, en vervolgens moeten ze de BTW afhandelen met verschillende belastingdiensten.
Wat is daar zo moeilijk aan, gaat toch, eenmaal in software ingevoerd geheel automatisch.
Nu is het toch ook al, als je een app koopt in de App Store van Apple je daarover BTW betaald.
En met verschillende belastingdiensten hoeft helemaal niet.
Lees eens https://www.businessinsider.nl/btw-e-co ... etsysteem/

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Kolibrie schreef:
13 jul 2021 10:47
PeterPeters1966 schreef:
12 jul 2021 19:12

Ik denk niet dat een US webshop zich bezig gaat houden met de BTW regeltjes van een verzameling kleine landjes in Europa. Zie je het al voor je: dan moeten ze in hun webwinkelsoftware bijhouden wat de BTW tarieven zijn van iedere individueel land, en vervolgens moeten ze de BTW afhandelen met verschillende belastingdiensten.
Wat is daar zo moeilijk aan, gaat toch, eenmaal in software ingevoerd geheel automatisch.
Nu is het toch ook al, als je een app koopt in de App Store van Apple je daarover BTW betaald.
En met verschillende belastingdiensten hoeft helemaal niet.
Lees eens https://www.businessinsider.nl/btw-e-co ... etsysteem/
Er is nogal een verschil tussen de Apple appstore (Apple heeft ook gewoon een BV in Nederland die verantwoordelijk is hiervoor) en een boekwinkel die speciale boeken verkoopt (zoals die waar TS heeft besteld). Denk jij werkelijk dat een relatief kleine webwinkel in staat is om alle fiscale regelgeving van de hele wereld te kunnen behappen? Het is niet alleen 1 keer allemaal invoeren maar ook bijhouden, want belastingtarieven wijzigen nog al eens.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
12 jul 2021 23:08
PeterPeters1966 schreef:
12 jul 2021 19:12
Ik denk niet dat een US webshop zich bezig gaat houden met de BTW regeltjes van een verzameling kleine landjes in Europa.
Als die webshop daardoor een lagere totaalprijs kan hanteren, en dus een hoger marktaandeel pakt....
Ik denk eerder dat de doorsnee webwinkel gewoon stopt met leveren aan bepaalde landen als ze dat moeten gaan doen. Marktaandeel winnen is alleen maar interessant als je er ook meer geld door gaat verdienen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

PeterPeters1966 schreef:
13 jul 2021 17:40
Kolibrie schreef:
13 jul 2021 10:47
PeterPeters1966 schreef:
12 jul 2021 19:12

Ik denk niet dat een US webshop zich bezig gaat houden met de BTW regeltjes van een verzameling kleine landjes in Europa. Zie je het al voor je: dan moeten ze in hun webwinkelsoftware bijhouden wat de BTW tarieven zijn van iedere individueel land, en vervolgens moeten ze de BTW afhandelen met verschillende belastingdiensten.
Wat is daar zo moeilijk aan, gaat toch, eenmaal in software ingevoerd geheel automatisch.
Nu is het toch ook al, als je een app koopt in de App Store van Apple je daarover BTW betaald.
En met verschillende belastingdiensten hoeft helemaal niet.
Lees eens https://www.businessinsider.nl/btw-e-co ... etsysteem/
Er is nogal een verschil tussen de Apple appstore (Apple heeft ook gewoon een BV in Nederland die verantwoordelijk is hiervoor) en een boekwinkel die speciale boeken verkoopt (zoals die waar TS heeft besteld). Denk jij werkelijk dat een relatief kleine webwinkel in staat is om alle fiscale regelgeving van de hele wereld te kunnen behappen? Het is niet alleen 1 keer allemaal invoeren maar ook bijhouden, want belastingtarieven wijzigen nog al eens.
Zou het niet kunnen zijn dat kleine webwinkels zo’n software inkopen?
Misschien dat de TS het nog even laat weten hoe het bij zijn boek is gegaan.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Belasting op producten uit buitenland: hoe werkt dit precies?

Ongelezen bericht door newmikey »

PeterPeters1966 schreef:
12 jul 2021 19:12
Ik denk niet dat een US webshop zich bezig gaat houden met de BTW regeltjes van een verzameling kleine landjes in Europa. Zie je het al voor je: dan moeten ze in hun webwinkelsoftware bijhouden wat de BTW tarieven zijn van iedere individueel land, en vervolgens moeten ze de BTW afhandelen met verschillende belastingdiensten.
Dat is precies wat Amerikaanse en Chinese webshops op dit moment aan het doen zijn: zich registreren in de EU onder de z.g. IOSS regeling (Import One Stop Shop) bij Europese bedrijven die ze fiscaal vertegenwoordigen.

Alle pakketten vallen vanaf 1 juli onder de BTW en de vrijgave grens van €22 is totaal vervallen. Er zijn vanaf 1 juli j.l. twee routes voor kleine zendingen met een intrinsieke waarde <€150:
  • 1. De niet-EU webshop heeft zich geregistreerd bij een EU bedrijf onder de IOSS regeling en je betaalt de BTW al in het boodschappen mandje op de site en het pakketje wordt meteen aan je doorgeleverd zonder enige kosten.
    2. De webshop heeft zich niet geregistreerd onder het IOSS systeem en het pakketje moet bij aankomst door PostNL/FEDEX/DHL/UPS nog worden aangegeven. Je moet dan de BTW betalen alsmede de kosten van aangifte (die overigens zo rond de €4 zijn dus een stuk lager liggen dan de €13-17.50 die je voor 1 juli moest betalen. Dit kan meestal online met Paypal of Ideal of bij een afhaalpunt (iets duurder)

Gesloten