LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belasting over Belasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
HenkSteetzel
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:04

Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door HenkSteetzel »

Het is niet juist, dat het wettelijk geregeld is. Krachtens Art. 1 van de Wet op de Omzetbelasting is heffing van belasting(BTW) over belasting(REB) onrechtmatig, daar energiebelasting op elektriciteit en gas niet behoort tot de belastbare prestatie van de ondernemer(B.V. NUON, Essent enz.). Volgens artikel 8 lid 1 van de Wet O.B. 1968 moet door de ondernemer weliswaar BTW worden berekend over de totale vergoeding(aan dit artikel ontleent de staat het rechtmatige),echter artikel 8, lid 5a stelt, dat o.a. uitschotten van belasting nou juist niet tot die vergoeding behoren. Bovendien mag volgens de Europese richtlijn in het algemeen geen belasting over belasting geheven worden. Ik heb hierover het Min. van E.Z. gevraagd en men kwam ook met artikel 8 lid 1 aanzetten. Nadat ik hen gewezen had op art. 8 lid 5a verwees men mij door naar Min. van Financien. Van hen heb ik nog steeds bericht hoe het nou werkelijk zit. In ieder geval heb ik van NUON de door mij betaalde BTW over de REB teruggevorder en NUON weet in elk niet geval wat men moet. Ook weet men mij niet te melden waarom NUON BTW over REB belast. Het beste tot nu toe was dat men Energiebealsting als een produkt ziet!!. Ze zeiden het echt.
Groeten Henk Steetzel

Ichikoh
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 aug 2004 13:04

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door Ichikoh »

Gewoon legaal stelen door de overheid, daar is de Belastingdienst toch voor. :x

Leuker zullen ze het niet maken, makkelijker ook niet. :roll:

Maar erg makkelijk maken ze het zichzelf ook niet.

Berichtje: er is een free-lance of part-time ambtenaar in Spanje gedetacheerd die daar de jacht op Pensionado's en Criminelen natrekt. 8)

Inmiddels is bekend dat er 10 Miljard Euro in het gebied van Marbella door de Maffioso Ollanda is geïnvesteerd. Voorlopig doen ze er niets aan, omdat de Spaanse overheid er geen reden in ziet om actie te ondernemen. Wat denk je dat er gebeurt als Nederland denk ik ga uit die ruif plukken. Economische disaster. :shock:

Het is natuurlijk fout om criminelen te laten lopen, tuurlijk moet dit aangepakt worden, maar om hier je eigen bevolking het land uit te jagen vind ik nog schandaliger. Niet gek dat er vorig jaar meer mensen geëmigreerd zijn dan dat er binnen gekomen zijn. :?

Aruba 10% belasting over inkomen en vermogen. :D
Frankrijk 20% belasting over inkomen en vermogen. :D
Spanje 20 % belasting over inkomen en vermogen. :D
België 25 % belasting over inkomen en vermogen. :D
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Buitenlanders worden juist gestimuleerd om naar dit soort landen te emigreren, deze denken wel aan hun economische vooruitgang.
Dat je als eigen land je bevolking besteelt en er nog voor uitkomt dat is pas crimineel! :evil: :twisted:

peter riebeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:57

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door peter riebeek »

En ik maar denken dat het nog erger is. Je betaald zaken als energie toch eigenlijk met al belast (netto) geld? Dan komen de andere belastingen nog.

peter

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door karr-2 »

He gezellig, de vakantie is weer begonnen en mensen zoeken een manier om zich bezig te houden.

Hebben we niets beters te doen met deze warmte dan je druk maken over dit soort futiliteiten?

peter riebeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:57

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door peter riebeek »

Ach ja Karr-2,

het zal er wel iets mee te maken hebben met dat mijn nuon rekening bij gelijkblijvend gebruik in korte tijd van 150 naar 220 euro per maand gestegen is, en ik binnenkort ook inkomstenbelasting moet betalen. Je vraagt je inderdaad af; waar maak je je druk om. Het gaat tenslotte maar om een verhoginkje van 840 euro per jaar...

peter

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door karr-2 »

Precies jij hebt hem door.

Energierekeningen stijgen niet bij gelijkblijvend gebruik en als je inkomstenbelasting gaat betalen betekend dat dat je een salaris krijgt en dus kunt betalen. Wat is het probleem?

En die 840 euro per maand is relatief, als je meterstanden doorgegeven zijn krijg je het teveel weer terug en wordt je maandbedrag aangepast. Dus wederom, wat is het probleem?

Ichikoh
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 aug 2004 13:04

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door Ichikoh »

Karr-2 heeft geld zat,

volgend jaar mogen we blij zijn met een korting van 52,-- Euri! (Waarvan ook alweer?).

Dat is een gigantische 1,-- per week.

Volgend jaar betalen we weer 100,-- Xtra vanwege de 3% verhoging in de Ziektekostenbijdrage. Je ziet alles verdwijnt als sneeuw voor de zon!

De regering zorgt er wel voor dat er een Economische groei en koopkracht is.

Indien je in de fabeltjes gelooft die maandelijks de media in wordt geslingerd!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door SJZ »

Volgend jaar betalen we weer 100,-- Xtra vanwege de 3% verhoging in de Ziektekostenbijdrage. Je ziet alles verdwijnt als sneeuw voor de zon!
En dan krijg je natuurlijk ook meer zorgtoeslag. Oh, krijg jij die niet? Dan verdien je zeker meer dan 40.000 euro per jaar. En maar klagen.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Het is makkelijk klagen als je geld zat hebt !!

Ichikoh
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 aug 2004 13:04

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door Ichikoh »

Helaas SJZ,

Ik verblijf in 'La Douce France' ik heb gelukkig niet meer met dit soort praktijken te maken, nou is het gras bij de buren altijd groener, maar ik volg de perikelen in Nederland altijd op de voet. Onze klanten hebben hier nogal met deze bepaalde zaken te maken, vandaar dat ik me altijd op de hoogte houd over de gang van zaken in Nederland. :oops:

En m'n kinderen wonen ook nog in Nederland, dus die zullen over een jaar of 5 ook wel vertrekken! :)

Mij hoor je niet klagen, we hebben hier een heerlijk leven en het is elke dag vakantie!

Het is hier op dit moment 35+ en geen vuiltje aan de lucht!

peter riebeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:57

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door peter riebeek »

beste Karr-2

Ik vind het natuurlijk best als U het niet met me eens bent. Ik vraag me dan wel af wat Uw belang is als U op dit forum alleen komt melden dat mensen niet moeten zeuren in plaats van het geven van een inhoudelijke reactie. Het onderwerp was belasting over belasting betalen, toch? Ik vind het vreemd dat U hier blijkbaar een voorstander van bent. Ongeacht of U nu rijk of arm bent.
U moet dan overigens wel bij de feiten blijven. Als je zegt dat energiekosten niet stijgen bij gelijkblijvend gebruik is dat apert onjuist. En de opmerking dat "als je belasting betaald je een salaris hebt en dus kunt betalen" is wel erg kort door de bocht. Ik ben zelfstandig en heb dus geen "salaris". Ik betaal belasting maar niet "geld zat" Sterker nog het is moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen.
Belasting over belasting betalen is niet voor niets iets wat ook de wetgever onwenselijk acht. Het gaat er om dat het ondanks dat toch gebeurt.

peter

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Doe er dan wat aan in plaats van erover te miepen. Klaag de staat aan of zo, doe iets.....

Ichikoh
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 aug 2004 13:04

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door Ichikoh »

Beste Dilbert29,

De staat is niet aan te klagen, elk noemenswaardig geschil over Belastingen zal door de Belastingrechter en landsadvocaat als 'niet gegrond' verklaren! Immers iederéén betaald belastingen, en onze Minister knipoog, altijd lachen want ik schud jullie zakken toch wel leeg, Zalm!, heeft zo'n dichtgetimmerd beleid, dat zelfs als je zaak in behandeling genomen zou worden het zo'n lange tijd zou duren eer je antwoord hebt, dat de Inspecteur der Belastingen van hoger af de opdracht krijgt om je alsnog tussendoor een aanslag op te leggen.
Bij ons 6x gebeurd, inmiddels hebben wij geen Belastingplicht meer en zijn alle aanslagen, vanaf 2003 tot heden, in 1x afgeboekt. Hier hebben wij vorige maand een bericht van gekregen.

Dat heeft dus 3 jaar geduurt. Wij waren al vanaf oktober 2003 niet meer in Nederland aanwezig, nadat wij daarvoor al 5 jaar bezig waren om naar Frankrijk te verhuizen. Al die tijd heeft de molen van de Belastingdienst gewoon doorgedraaid, vandaar dat de Belastingdienst het ook niet leuker kan maken, maar ook zeker niet werkt. Al met al heeft het dus 8 jaar geduurd voor wij van de Belastingdienst af waren. De jaren daarvoor dus voor 2003, werden afgeboekt als nihil! Klopt want toen hadden wij al een huis in Frankrijk en hier al de boel verkocht! Toch proberen ze als je een landgoed in Frankrijk hebt gekocht om daar ook de Belasting te innen, helaas wij betaalden toen al Belastingen in Frankrijk.

Wij houden aan Inkomstenbelastingen ook 32% (netto) meer over, aangezien wij maar 20% betalen en over de rest maar te zwijgen, want ik raad iederéén aan die maar wil en kan, ga uit Nederland weg want je wordt geplukt bij het leven!

Voorheen een inkomst van 2.800,-- Nu een inkomst van 6.500,-- Netto!

Maar wel met eigen middelen! Ik doe niet zo moeilijk over wat ik verdien, nog zoiets basaals in Nederland, niet mogen weten wat je verdiend! Daar moet je trots op zijn!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door kiz »

Energierekeningen stijgen niet bij gelijkblijvend gebruik
gebruikte eenheden X prijs per eenheid = energierekening
wat gebeurt er als de prijs per eenheid stijgt?
precies...

linnie88
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jan 2007 18:30

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door linnie88 »

weet je wat leuk is? dat ik maar geen definitieve berekening krijg van de belastingdienst over mijn huursubsidie........het is nu januari geworden dus ik moest een maand geleden overwegen om mijn ziektekosten omlaag te brengen,ik kan nergens anders meer op beknibbelen namelijk ( uitkering etc...) dus conclusie: omdat ik nog geen huursubsidie krijg(wat er wel aankomt zeggenze al een half jaar...!!!)heb ik mijn gezondheidsverzekering tot het minimale pakket moeten reduceren!!............nou maar hopen dat we dit jaar niks krijgen..................

waar zijn we mee bezig in dit land???

greetzz

linda

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door Shine »

Het is niet juist, dat het wettelijk geregeld is. Krachtens Art. 1 van de Wet op de Omzetbelasting is heffing van belasting(BTW) over belasting(REB) onrechtmatig, daar energiebelasting op elektriciteit en gas niet behoort tot de belastbare prestatie van de ondernemer(B.V. NUON, Essent enz.). Volgens artikel 8 lid 1 van de Wet O.B. 1968 moet door de ondernemer weliswaar BTW worden berekend over de totale vergoeding(aan dit artikel ontleent de staat het rechtmatige),echter artikel 8, lid 5a stelt, dat o.a. uitschotten van belasting nou juist niet tot die vergoeding behoren. Bovendien mag volgens de Europese richtlijn in het algemeen geen belasting over belasting geheven worden. Ik heb hierover het Min. van E.Z. gevraagd en men kwam ook met artikel 8 lid 1 aanzetten. Nadat ik hen gewezen had op art. 8 lid 5a verwees men mij door naar Min. van Financien. Van hen heb ik nog steeds bericht hoe het nou werkelijk zit. In ieder geval heb ik van NUON de door mij betaalde BTW over de REB teruggevorder en NUON weet in elk niet geval wat men moet. Ook weet men mij niet te melden waarom NUON BTW over REB belast. Het beste tot nu toe was dat men Energiebealsting als een produkt ziet!!. Ze zeiden het echt.
Groeten Henk Steetzel
Geweldig! Een erg goed punt wat u aan de orde stelt en wat ik ook al meerdere malen her en der gedeponeerd heb, maar nooit een sluitend antwoord op heb gekregen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Mensen ik geef u een goed advies.
De topic is volkomen correct.
Op uw aangiftebiljet staat een mogelijkheid om een post op te geven ter voorkoming van dubbele belasting.
Daar kunt u proberen de ten onrechte geïnde belasting (BTW) terug te vorderen door deze als negatieve inkomsten op te geven.
Voeg er wel een kopie van uw jaarekening bij en onderstreep de post BTW over energiebelasting.
Ik wed met u dat dit gaat lukken :)

Tinus12345
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2007 03:29

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door Tinus12345 »

De mogelijkheid waar u over spreekt, is bedoeld voor heffingsproblematiek omtrent het vraagstuk belasting en buitenland en niet voor dit soort zaken.

Het meesturen van stukken (anders dan aangiftebladen) heeft geen zin. Stukken meegezonden met een aangifte worden bij binnenkomst door de machine uitgeworpen en vernietigd of in ieder geval niet bekeken.

Mvg,
Tinus

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door roland48 »

Chanmaster, open alleen je mond wanneer je weet waarover je praat.

Van de belastingdienst, aangifteprogramma (zo moeilijk is het niet):
Als u in Nederland woonde en bezittingen in het buitenland of inkomsten uit het buitenland had, moet u hiervan in Nederland aangifte doen. Ook als de bezittingen of inkomsten in het buitenland al belast waren. Om te voorkomen dat u dubbel belasting moet betalen (in Nederland en in het buitenland), kunt u een verzoek doen voor aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. Of u in aanmerking komt voor aftrek ter voorkoming van dubbele belasting hangt onder meer af van het belastingverdrag dat Nederland met het betrokken land heeft gesloten. In zo'n verdrag is bepaald welk land over welke inkomsten belasting mag heffen.
Ik zeg maar zo, zo.

tonvanheel
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 feb 2007 21:18

Re: Belasting over Belasting

Ongelezen bericht door tonvanheel »

Belasting op belasting.

Dit onderwerp is al eeuwen oud en er wordt iedere dag belasting op belasting geheven:

Bij invoer van goederen van buiten de EEG wordt invoerbelasting geheven. Aankoopprijs + invoerbelasting = prijs voor BTW

Benzine e.d. kostprijs benzine + accijns = prijs voor BTW
alcohol = idem
rookwaren = idem

Bij energie is het 3x dubbel op:
prijs aardgas is gekoppeld aan prijs olie
accijns + energiebelasting + btw.
enrgieprijs stijgt omdat:
olieprijs stijgt en dollarkoers stijgt.
energieprijs stijgt omdat:
olieprijs daalt of dollarkoers daalt ?

(grapje, maar zo is het wel, de enrgieprijs zal nooit meer dalen, elke daling wordt gevolgd door stijging energiebelasting, ecotax of hoe ze het ook mogen noemen)

Je kan je hier druk over maken maar het is en blijft vechten tegen de bierkaai (overheid en semi-overheid, multinationals)

Mocht je denken dat dit alleen in Nederland zo is, vergeet het dan maar.
Vechten tegen de overheid verlies je altijd.
Ik heb in Engeland gewoond en gewerkt als inklaringsagent.
Er werden koekjes geimporteerd uit Nederland (bokkepootjes van Nobo), welke onder verschillende namen aan 2 verschillende kopers werden geleverd. Let wel, precies hetzelfde koekje, andere naam, andere verpakking.
Voor koper A was dit BTW laag en voor koper B was dit BTW hoog.
Zaak aanhangig gemaakt, verloren, want ondanks het feit dat het ECHT PRECIES hetzelfde koekje was hadden laboranten van de douane vastgesteld dat er in de koekjes voor koper B meer suiker zat.

Gesloten