LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingaangifte te laat ingediend: Geen geld terug!

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Belastingaangifte te laat ingediend: Geen geld terug!

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Dit jaar was ik niet handig met het doen van aangifte. Door omstandigheden was ik te laat om de Belastingaangifte in te gaan dienen. Ik wilde nog aftrek van giften aanmelden en verdeelsleutel doen op de hypotheek tussen mij en mijn partner. Nu belde de Belastingdienst mij op (netjes!). Zij gaf aan dat de kosten die ik nog terug kan krijgen niet meer gaat omdat het te laat is ingesteld. Zij zien nu de latere aangifte die ik heb ingediend als bezwaar die zij zullen afwijzen.

Ik had wel tijdig belastingaangifte gedaan maar niet juist. Daarop heb ik later een correctie op doorgevoerd. Het is nieuw voor mij dat dit wettelijk niet kan? Wie kan mij hier meer over vertellen? Het is een dure leer voor deze keer! Mocht na een correctie de Belastingdienst van mij nog tegoed hebben, dan neem ik aan dat ik die ook niet hoef te betalen?

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Belastingaangifte te laat ingediend: Geen geld terug!

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Beste mevrouw/mijnheer,

Uw verhaal begint een beetje warrig. UIt de laatste alinea blijkt dat u op tijd de aangifte hebt ingediend [ dat heeft ook uw partner gedaan ?].
Daarna heeft u een aanvulling gestuurd met aftrek van giften en herverdeling van HRA , als ik u goed begrijp ?

Heeft u ondertussen [ vóór indienen aanvulling / wijziging] al de 'definitieve aanslag' ontvangen [ of uw partner ] ? Als er nog géén definitieve aanslag door u was ontvangen, kunt u gewoon wijzigingen aanbrengen : ze kijken alleen naar de laatste versie.

Als ze de -te late wijziging- als bezwaar afwijzen kunt u in beroep bij de rechtbank. Dat is niet zo heel erg moeilijk. Heeft u dat nog nooit gedaan, ga dan
even bij een wetswinkel langs. Vooral in studentensteden al s Leiden/Amsterdam zijn deze te vinden.

Anders misschien toch maar even vragen aan een belastingadviseur. Dat kost wel wat geld, maar als u het zelf niet kunt...

Ik zou zsm ná de afwijzing een [aangetekende] brief sturen en vragen om een 'ambtehalve herziening' én om een verklaring van 'te verrekenen verlies'.
Heeft een verklaring van 'te verrekenen verlies' , dan kunt u volgend jaar [ op de aangifte van dezelfde partner, dit is niet te herverdelen], dit alsnog in mindering brengen. Zónder deze verklaring zover ik weet niet.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte te laat ingediend: Geen geld terug!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de aanslagen al definitief zijn opgelegd, kan er geen bezwaar meer gemaakt worden tegen de toegepaste verdeling.

Als u verzuimd hebt de giften in aftrek te brengen, zal dat na het indienen van een verbeterde aangifte wel ambtshalve toegestaan worden.

Gesloten