LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
sean24
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2007 00:04

Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Ongelezen bericht door sean24 »

Weet iemand misschien hoe twee niet samenwonenden personen het beste belastingaangifte kunnen doen?

We zijn allebei thuiswonend, maar hebben wel samen een huis gekocht (nog geen samenlevingscontract) die pas in 2008 wordt opgeleverd. Ik heb over 2007 een inkomen gehad van ongeveer 40.000 en mijn partner 8.000.

Hoe moeten we omgaan met (de verdeling van) aftrekposten etc.?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,

Sean

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Ongelezen bericht door krieties »

In dit geval kun je niet samen aangifte doen. Beiden apart aangifte doen en de kosten voor ieder 50% invullen (als huis en hyp. tenminste 50/50 is)

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Ongelezen bericht door Byob »

Moet dat 50/50 dan? Of is dat echt afhankelijk van de verdeling van het eigendom?

Gezien de inkomens kan het wel eens handig zijn een heel andere verdeling in de aangifte te maken....


Ik neem aan dat je het over nieuwbouw hebt, waarvoor je ook nu al kosten heb gemaakt?

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Ongelezen bericht door krieties »

Voor 2007 niet elkaars fiscale partner, dus andere verdeling niet mogelijk. Voor 2008 wel, als voor 1 juli de samenwoning tot stand komt.

sean24
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2007 00:04

Re: Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Ongelezen bericht door sean24 »

Eigendom is 50/50. Maar als de kosten niet 50/50 zijn, mag je dan ook een andere verdeling opgeven?

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Ongelezen bericht door krieties »

Helaas......nee dus, d.w.z. ik ga ervan uit dat de hypotheekschuld ook 50/50 is. Ik denk trouwens niet dat de fiscus over een andere verdeling moeilijk doet, zeker niet als de aftrek bij een partner geen effect heeft. Gewoon proberen, als samen of alleen maar niet meer is dan 100%.

sean24
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2007 00:04

Re: Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Ongelezen bericht door sean24 »

oh ok... dus ik kan het beste doen alsof alles alleen op mijn naam staat?

En zij doet alsof zij geen huis en geen schulden heeft?

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Ongelezen bericht door krieties »

Nee, eerlijk blijven, wel 50% eigendom invullen, maar gewoon de volle rente/kosten. Partner ook 50% en geen kosten. Het is de vraag of de vrouw wel een aangifte krijgt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Ongelezen bericht door kweenie »

Let er wel op dat je alles consequent doet. Dus de verhouding waarin je hypotheekrente aftrekt moet gelijk zijn aan de verhoudingen van eigenwoningforfait, hypotheekschuld, aftrek financieringskosten etc.

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Ongelezen bericht door krieties »

Eigenwoningforfait niet van toepassing in 2007, woont er nog niet in 2007.

verburg59
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:20

Re: Belastingaangifte voor niet samenwonenden

Ongelezen bericht door verburg59 »

let wel op of ze geen grote kosten heeft gemaakt ivm buitengewone uitgave je zit aan een persoonlijke drempel ieder 11,5 %, anders word het drempelinkomen van gezamelijk inkomen

Gesloten