LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingregeling stuit mij tegen de borst

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Reina Bosman
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2018 12:07

Belastingregeling stuit mij tegen de borst

Ongelezen bericht door Reina Bosman »

Ik ben een moeder van vier kinderen. Vanaf 2002 een alleenstaande moeder zonder alimentatie. Banen in de buurt gehad en thuiswerk gedaan zodat ik altijd in de buurt van mijn viertal was. Zij zijn goed terecht gekomen en we hebben samen, wij vijfen,, een fijne tijd gehad. Zij zaten niet op sport omdat ik dat niet kon betalen, geen pretparken of andere uitjes waren er niet bij. We deden uitjes die gratis waren: naar het bos, strand, lange fietstochten met een ijsje gekocht van statiegeld, in de tuin slapen onder de blote hemel, picknicken (met broodjes pindakaas en aanmaaklimonade) etc. Met 57 jaar kwam ik in de ww. Met 60 een baan voor onbepaalde tijd! Ik werk fulltime. Nu heb ik mijn belasting ingevuld en moet inkomstenbelasting 1400,00 betalen. Daarna kwam er nog een brief dat men teveel huurtoeslag heeft berekend voor 2017 en dat terug gaat vragen en vanaf September gaat de verminderde huurtoeslag in. Dan krijg ik een gevoel van irritatie, mede omdat er verlangt wordt dat ik de 1400,00 inkomstenbelasting voor 4 September betaald moet hebben. Ik heb twee weken geleden een brief geschreven naar de belasting met de vraag of ik het verspreid kan betalen en hierop nog steeds geen antwoord gekregen . Ik vind het erg hoe men bij de belastingdienst omgaat met mensen die continue bezig zijn het hoofd boven water te houden, geen hand ophouden bij instanties, werken, werken en nog eens werken en dan zes weken van te voren een brief schrijven met de melding dat er 1400 euro betaald moet worden en dan kort daarop de brief over huurtoeslag dat het terug gevorderd kan worden. Ik heb mijn belastingaangiften eerlijk ingevuld. DIt had men toch al veel eerder bij de belastingdienst moeten zien!!! Nu is het aan mij om dat geld op te hoesten; ik heb het niet. Dan schrijf ik nog een brief met de vraag voor termijnbetaling waarop ik geen antwoord krijg. Het is niet fijn

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Belastingregeling stuit mij tegen de borst

Ongelezen bericht door BL2 »

Reina Bosman schreef:Ik ben een moeder van vier kinderen. Vanaf 2002 een alleenstaande moeder zonder alimentatie. Banen in de buurt gehad en thuiswerk gedaan zodat ik altijd in de buurt van mijn viertal was. Zij zijn goed terecht gekomen en we hebben samen, wij vijfen,, een fijne tijd gehad. Zij zaten niet op sport omdat ik dat niet kon betalen, geen pretparken of andere uitjes waren er niet bij. We deden uitjes die gratis waren: naar het bos, strand, lange fietstochten met een ijsje gekocht van statiegeld, in de tuin slapen onder de blote hemel, picknicken (met broodjes pindakaas en aanmaaklimonade) etc. Met 57 jaar kwam ik in de ww. Met 60 een baan voor onbepaalde tijd! Ik werk fulltime. Nu heb ik mijn belasting ingevuld en moet inkomstenbelasting 1400,00 betalen. Daarna kwam er nog een brief dat men teveel huurtoeslag heeft berekend voor 2017 en dat terug gaat vragen en vanaf September gaat de verminderde huurtoeslag in. Dan krijg ik een gevoel van irritatie, mede omdat er verlangt wordt dat ik de 1400,00 inkomstenbelasting voor 4 September betaald moet hebben. Ik heb twee weken geleden een brief geschreven naar de belasting met de vraag of ik het verspreid kan betalen en hierop nog steeds geen antwoord gekregen . Ik vind het erg hoe men bij de belastingdienst omgaat met mensen die continue bezig zijn het hoofd boven water te houden, geen hand ophouden bij instanties, werken, werken en nog eens werken en dan zes weken van te voren een brief schrijven met de melding dat er 1400 euro betaald moet worden en dan kort daarop de brief over huurtoeslag dat het terug gevorderd kan worden. Ik heb mijn belastingaangiften eerlijk ingevuld. DIt had men toch al veel eerder bij de belastingdienst moeten zien!!! Nu is het aan mij om dat geld op te hoesten; ik heb het niet. Dan schrijf ik nog een brief met de vraag voor termijnbetaling waarop ik geen antwoord krijg. Het is niet fijn
Helaas kan ik niet anders schrijven dat de belasting aanslag gewoon betaald moet worden als deze terecht is, en het is maar zeer zelden dat de belastingdienst hier naast zit.
U geeft ook niet aan dat de heffing en bepaling hoogte huurtoeslag onterecht is, dus net als bij iedereen zal deze moeten worden (terug-)betaald.

Het feit dat u werkt zorgt er helaas ook niet voor dat u onder belastingbetaling uitkomt. Werken doen we immers allemaal.......
Het betalen in termijnen is misschien mogelijk, maar zeker geen verplichting om u dat aan te bieden.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Belastingregeling stuit mij tegen de borst

Ongelezen bericht door grun »

Reina Bosman schreef:Dan schrijf ik nog een brief met de vraag voor termijnbetaling waarop ik geen antwoord krijg.
Ja, u kunt in termijnen betalen. Als het goed is staat dat standaard in de aanslag vermeld die u ontvangen heeft.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rugbetalen

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Belastingregeling stuit mij tegen de borst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u door het jaar heen ineens meer of minder gaat verdienen moet u dat z.s.m. doorgeven aan de belastingdienst. In het geval dat u meer gaat verdienen wordt daar direct uw toeslagen op aangepast. Als u pas alles gaat regelen bij uw aangifte komt u inderdaad voor verrassingen te staan.
Hoe moet, volgens u, de belastingdienst zien dat u meer verdiende en boven de toeslagengrens zat?
Bij elke aanslag zit een begeleidend schrijven. Daarin staat uitgelegd wat u moet doen om in termijnen te mogen betalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Belastingregeling stuit mij tegen de borst

Ongelezen bericht door moederslink »

Allereerst chapeau dat u uw eigen broek ophoudt met 4 kinderen !
Teveel ontvangen huurtoeslag in 2017 kunt u ook in termijnen aflossen. Dat hoeft niet in mindering te worden gebracht met de nu nog lopende 3 maanden , sept- okt- nov 2018.
Een betaalafspraak is te maken, u ontvangt dan een brief met een aangegeven minimaal te betalen bedrag voor een bepaalde datum en een einddatum.
Versneld en dus meer aflossen is altijd mogelijk. U ontvangt iedere maand opnieuw een brief met een acceptgiro waarop precies staat aangegeven wat u inmiddels heeft afgelost en dus nog het te resteren bedrag.

Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Re: Belastingregeling stuit mij tegen de borst

Ongelezen bericht door Tukjes »

Vervelend dat u, overigens begrijpelijk, niet vooraf had overzien dat u een aanslag zou krijgen en dat uw toeslag zou verminderen. Ook voor de aanslag zijn er mogelijkheden voor gespreide betaling https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gsregeling. Hierbij geldt wel de belastingdienst reageert niet snel.

U schrijft al mijn kinderen zijn goed terecht gekomen, fijn voor u allen. Mogelijk kunnen zij u nu uit de brand helpen door u het geld te lenen. Ik heb namelijk het vermoeden dat de belastingdienst drie procent rente rekent. Op uw aanslag staat mogelijk dat u bij in een keer betalen iets van 27 euro korting krijgt. Is toch weer 27 euro minder te betalen, alle kleintjes tellen mee.

Mijn ervaring is dat het volgende jaar dan ook zo'n aanslag is te verwachten. Het zal mogelijk moeilijk zijn, toch lijkt het mij raadzaam om komend jaar hiervoor geld opzij te zetten.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingregeling stuit mij tegen de borst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kijk ook even naar de toeslagen voor 2018 die u ontvangt. Of die niet op een te laag inkomen zijn vastgesteld.

Op verzoek kunt u een afbetalingsregeling treffen voor 24 maanden.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingregeling stuit mij tegen de borst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@tukjes De rente is vier procent. Maar als de aangifte tijdig is ingediend en er niet van de aangifte afgeweken wordt, hoeft er geen rente te worden betaald. Als men de aanslag 2017 in één keer betaalt, krijgt men ook geen korting.

Die korting is alleen van toepassing bij een voorlopige aanslag over hetzelfde jaar.

Gesloten