LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door witte angora »

ElleFlowers schreef:
14 apr 2019 22:24
Ik ben geen orakel, ik post mijn visie alleen. En tips mag ik best geven toch. ;-)
Je hebt geen idee hoeveel hout je met de eerste 4 woorden op het vuur gooit... :roll:
Ik wil je wel een hint geven: Ik heb nog nooit een orakel iets zinvols horen zeggen...

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

witte angora schreef:
14 apr 2019 22:36
ElleFlowers schreef:
14 apr 2019 22:24
Ik ben geen orakel, ik post mijn visie alleen. En tips mag ik best geven toch. ;-)
Je hebt geen idee hoeveel hout je met de eerste 4 woorden op het vuur gooit... :roll:
Ik wil je wel een hint geven: Ik heb nog nooit een orakel iets zinvols horen zeggen...
Wat bedoel je? Indien een orakel bestaat zou dat toch best handig zijn ;-)

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Elle, ik ken mensen die aanzienlijk beter kunnen manipuleren, en daar trap ik ook niet in...

En daar laat ik het bij.

Yvon50
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 apr 2019 10:10

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Yvon50 »

Ik heb even niet meer gereageerd omdat ik nu nog niet weet waar ik aan toe ben, de een zegt dit, de ander dat.

Toen wij ruim een jaar geleden zijn gaan samenwonen zijn we naar de notaris geweest, en aan het samenlevingscontract zit een annex waarin staat wat van mij en wat van hem is. Maar daarin staat niet elke theelepel vermeldt die we in huis hebben. In principe was de inboedel al van mij toen hij bij mij in kwam wonen. Het huis staat ook op mijn naam, ik heb zelf spaargeld en ik werk fulltime dus ik verdien genoeg om mezelf te kunnen onderhouden. We zijn niet getrouwd dus ik neem aan dat er op mijn bankrekening en spaargeld en op mijn huis geen beslag gelegd kan worden. Klopt dit? Het grootste gedeelte van de schulden is ook van de tijd voordat we samenwoonden, heeft dat ook nog invloed?

Het gaat mij er meer om wat de deurwaarder daadwerlijk weg zou kunnen halen. Bv wat nemen ze standaard mee. We hebben niet super veel spullen van waarde in huis en het meeste meubilair dat we hebben is 10-15 jaar oud en komt van IKEA etc. Nemen ze een koelkast mee van 15 jaar oud of een bankstel (laten ze je echt op kistjes zitten?). Ik kan van de meeste spullen aantonen dat ik die gekocht heb, maar ik heb niet meer de facturem van alles van 15 jaar geleden. En eind vorig jaar heb ik nog keukenapparatuur gekocht (daar heb ik facturen van op mijn naam) die niet bij de notaris zijn vastgelegd. Kunnen ze dat ook meenemen?

Overigens probeert mijn vriend al sinds de brief is gekomen de belastingdienst te bellen maar degene die hij moet spreken is niet rechtsreeks te bereiken en belt ook niet terug.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het zal in de praktijk zo'n vaart niet lopen. Je bankrekening en huis zijn sowieso niet voor beslag vatbaar als jij geen schuldenaar bent.

Op je inboedel kan (bodem)beslag gelegd worden, maar normaal gesproken neemt ook een belastingdeurwaarder niet zomaar de spullen mee. Zelfs als er beslag gelegd wordt, blijven de spullen meestal gewoon staan. Op keukenapparatuur kan op zich ook gewoon beslag gelegd worden, tenzij het inbouwapparatuur is: dan zijn het geen roerende zaken meer, maar zijn ze (door zogenaamde natrekking) onroerend geworden.

Ik zou je adviseren om je bewijsstukken klaar te hebben liggen, zodat je direct ter plekke de bewijzen kunt tonen. Ik ben geen belastingdeurwaarder maar gerechtsdeurwaarder, maar ik zou -ondanks dat het formeel mag en eigenlijk zelfs moet- in een dergelijke situatie, waarin het overduidelijk is dat de roerende zaken niet van de schuldenaar zijn, niet eens tot beslag overgaan.

Zoek het goede gesprek, dan denk ik dat je een heel eind zult komen.

Yvon50
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 apr 2019 10:10

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Yvon50 »

Bedankt Moneyman, ik ben weer iets gerustgesteld

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Yvon50 schreef:
15 apr 2019 09:05
Overigens probeert mijn vriend al sinds de brief is gekomen de belastingdienst te bellen maar degene die hij moet spreken is niet rechtsreeks te bereiken en belt ook niet terug.
De BDienst heeft dit dossier blijkbaar overgedaan aan de deurwaarder; waarom die niet gebeld?

Yvon50
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 apr 2019 10:10

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Yvon50 »

Hij belt het nummer dat op de brief staat

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
15 apr 2019 09:31
Zelfs als er beslag gelegd wordt, blijven de spullen meestal gewoon staan.
Maar hoe moet je dat beslag dan zien, Moneyman? Net zoiets als een ex-collega die in het huis van zijn moeder is blijven wonen toen die op werd genomen? Er werd geïnventariseerd wat van haar was, en dat mocht niet uit huis gehaald worden. Een klok die het niet meer doet en die hij helemaal niks vond mocht hij bijvoorbeeld niet weggeven of verkopen. Zoiets?

En als de topicstarter daarna bij de deurwaarder of de rechter kan aantonen dat het van haar is, komt het weer vrij ter beschikking?

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Statler »

nogmaals
normaal gesproken kan er alleen verhaald worden op goederen van de bv, denk aan machines, voorraden en voertuigen.
Tevens kan en mag er beslag worden gelegd op alle goederen en of zaken waarmee de bv vanuit de woning kan worden ge-exploiteerd. Denk aan telefoon, computers, bureau ed.

Deurwaarder kan wel om overzicht vragen wat van hem is en wat van jouw is maar indien dit alles prive is kan hij er de schuld van de bv niet op verhalen.
hier zijn wel weer uitzonderingen op maar ik ga van een normale situatie uit. (fraude en opzet)

en het bodembeslag kan wel maar word niet veel gedaan bij schuldenaren prive tenzij de ontvanger van de belastingdienst hier uitdrukkelijk om vraagt.

bel ook niet de belastingtelefoon maar het belastingkantoor van waaruit de deurwaarder word gestuurd of waar je woont.

Yvon50
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 apr 2019 10:10

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Yvon50 »

Kees2850 schreef:
15 apr 2019 10:09
@yvon als de deurwaarder komt worden de spullen die in aanmerking komen geïnventariseerd en een lijst van gemaakt. Meestal wordt dan enkele maanden later een openbare verkoop gepland. De zaken die dan niet worden verkocht worden bij het grof vuil gegooid. Zijn er dingen die je graag wilt behouden zou je door vrienden kunnen laten kopen voor laag bedrag. Voor meubels enz. is meestal weinig interesse.

Maar zoals door anderen al benadrukt ga eerst in overleg. Meestal komt er wel een oplossing.
Kan ik dan ook mijn eigen meubels terugkopen mocht het zover komen?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Yvon50 schreef:
15 apr 2019 10:54

Kan ik dan ook mijn eigen meubels terugkopen mocht het zover komen?
Kan wel... Maar zorg dat de bon dan op jouw naam staat anders komt er weer beslag.

Maar (zoals je vriend al probeert) probeer een regeling te treffen. Gebruik het geld waarmee je meubels wilde terugkopen voor een eerste betaling... Om de executie verkoop helemaal te voorkomen. Daar zitten nl ook weer dikke kosten aan en die kunt u denk ik nu niet gebruiken...

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
15 apr 2019 10:26
Moneyman schreef:
15 apr 2019 09:31
Zelfs als er beslag gelegd wordt, blijven de spullen meestal gewoon staan.
Maar hoe moet je dat beslag dan zien, Moneyman? Net zoiets als een ex-collega die in het huis van zijn moeder is blijven wonen toen die op werd genomen? Er werd geïnventariseerd wat van haar was, en dat mocht niet uit huis gehaald worden. Een klok die het niet meer doet en die hij helemaal niks vond mocht hij bijvoorbeeld niet weggeven of verkopen. Zoiets?

En als de topicstarter daarna bij de deurwaarder of de rechter kan aantonen dat het van haar is, komt het weer vrij ter beschikking?
Een beslag is feitelijk niets anders dan een beschrijving van de beslagen roerende zaken, waarna de eigenaar/ beslagene niet meer vrij is om over deze zaken te beschikken. Je mag ze dus inderdaad niet "vervreemden of bewaren", zoals dat heet.

Als TS vervolgens de rechter of de deurwaarder overtuigd, zullen diezelfde zaken inderdaad weer vrijgegeven worden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
15 apr 2019 11:18
Yvon50 schreef:
15 apr 2019 10:54

Kan ik dan ook mijn eigen meubels terugkopen mocht het zover komen?
Kan wel... Maar zorg dat de bon dan op jouw naam staat anders komt er weer beslag.

Maar (zoals je vriend al probeert) probeer een regeling te treffen. Gebruik het geld waarmee je meubels wilde terugkopen voor een eerste betaling... Om de executie verkoop helemaal te voorkomen. Daar zitten nl ook weer dikke kosten aan en die kunt u denk ik nu niet gebruiken...
Inderdaad. Waarbij er in het algemeen prima te praten is met een deurwaarder, zeker als er sprake blijkt te zijn van een constructieve, oplossingsgerichte houding.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Verhuizen mag nog wel, en dat is via GBA te zien.
Dus als een huis leeg staat of iemand anders woonde, iets meer werk voor deurwaarder.

Het verplaatsen naar nieuwe woning mag wel, weggooien of verkopen opgeschreven goederen niet.
Meestal word alleen opgeschreven wat je niet kwijt wilde.
Alleen als je een woning gemeubileerd verkocht moet je dat gelijk melden zodat er geen beslag mogelijk is omdat het al voor een ander persoon is.
Wel die je dit bewijs te tonen.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Geweldige bijdrage weer, komkommer...

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Statler »

Kan ik dan ook mijn eigen meubels terugkopen mocht het zover komen?
Deze worden niet in beslag genomen... of zijn ze van de BV ??? of nodig om de BV vanuit de prive woning te exploiteren ??
Ja, dan wel.... maar zover ik je relaas lees zijn ze van jouw prive en niet nodig om te bv vanuit de woning te exploiteren.

enige keer wel is als er bodembeslag word gelegd.

Yvon50
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 apr 2019 10:10

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Yvon50 »

Ja de spullen zijn van mij prive maar ik heb niet van alles de facturen meer, zeker niet van bv de koelkast en de wasmachine die al 15 jaar oud zijn. Dus ik kan niet van alles wat er in huis staat aantonen dat het van mij is of dat het er al stond voordat hij er kwam wonen.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een ijskast en wasmachine van 15 jaar oud leveren haast niks meer op. Althans, het levert volgens mij minder op als dat het kost om ze te gelde te maken. Best kans dat de deurwaarder daar niet eens aan gaat beginnen. En anders, hoe knullig het ook klinkt, met die leeftijden zijn ze eigenlijk toch al aan het eind van hun (economische) levensduur. Dan is het tijd voor nieuwe apparatuur, en geloof me, je kunt koelkasten van een-twee jaar oud voor de helft van de nieuwprijs op MP vinden.

Ik denk, als ik eerlijk mag zijn, dat de druk en de schrik groter zijn dan de reële gevolgen van het aangekondigde beslag.

Yvon50
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 apr 2019 10:10

Re: Beslaglegging partner: kunnen ze mijn spullen meenemen?

Ongelezen bericht door Yvon50 »

Maar stel dat ik alles nieuw koop van mijn geld, kan dat dan later opnieuw in beslag worden genomen?

Gesloten