LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bezwaarschrift Toeslagen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
jokiepokie
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 jan 2007 08:53

Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door jokiepokie »

Eind april 2010 heb ik bij de Belastingdienst Toeslagen een bezwaarschrift ingediend omdat ik het niet eens ben met het bedrag wat ik nav de huurtoeslag moet terugbetalen.
In eerste instantie kreeg ik een brief dat het bezwaarschrift binnen 12 weken behandeld moet zijn.
Vandaag heb ik bij de post een brief van ze gekregen dat ze zoveel bezwaarschriften hebben binnengekregen dat ze het niet aankunnen. Nu vragen ze om toestemming voor verlenging van de beslis termijn. Om de bezwaren beter te kunnen behandelen. Ik kan hier wel of niet mee instemmen.
Eerlijk gezegd neig ik er na om hiermee niet in te stemmen. 12 weken voor de afhandeling van een bezwaarschrift lijkt me meer als zat. Maar ik heb er ook alle belang bij dat mijn bezwaarschrift goed wordt behandeld.
Zijn er meer mensen die zo'n verzoek hebben gekregen en wat is wijs heid? Hier wel of niet mee instemmen?

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door krieties »

Voor alle antwoorden kijk bij de andere omroep. Daar ook gepost.

dictumadvies
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 sep 2010 18:55
Contacteer:

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door dictumadvies »

Beste Joke,

Ik kan u bij deze aanraden om niet in te stemmen met de verlenging van de beslistermijn, want wat wordt de nieuwe termijn? Inderdaad, die is er dan dus niet meer. Het enige wat er gebeurd wanneer er wordt ingestemd met de verlenging van de beslistermijn is dat uw bezwaarschrift later wordt behandeld dan een bezwaarschrift waarvoor niet is ingestemd met de verlenging van de beslistermijn.
Tevens zijn er in de toekomst (1-1-2011) mogelijkheden om indien de besistermijn wordt overschreden om aanspraak te maken op een schadevergoeding.

Bob Jansen
----------------
Dictum Adviseurs
Laatst gewijzigd door dictumadvies op 12 sep 2010 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

jokiepokie
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 jan 2007 08:53

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door jokiepokie »

Ik heb nog steeds geen reactie binnengekregen. Het bezwaarschrift heb ik al in april ingediend. Ik heb daarom onlangs een ingebrekestelling naar ze opgestuurd. maar ook nog steeds niet van gehoord.
Echt irritant

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door jeani »

ik hoor al van af februari niks meer van ze na ze een bezwaarshrift te hebben gestuurd!!! ook geen brief gehad van ze?
wat kun je nu nog doen dan? zelf bellen, of afwachten? wat zijn onze rechten hier in? als we wel een bericht krijgen na zoveel tijd?(wachten nu da al 8 maand op bericht).

dictumadvies
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 sep 2010 18:55
Contacteer:

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door dictumadvies »

Beste,

Helaas is het nog geen 1 januari 2011 want dan had u de Belastingdienst / Toeslagen kunnen verplichten een dwangsom te betalen wanneer ze zo laat reageren. Tot die tijd is het helaas afwachten... en hopen op een wonder.

Bob Jansen
----------------
Dictum Adviseurs

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door ruitenheer »

dictumadvies schreef:Beste,
Helaas is het nog geen 1 januari 2011 want dan had u de Belastingdienst / Toeslagen kunnen verplichten een dwangsom te betalen wanneer ze zo laat reageren.
En waarom zou dat pas na 1 januari 2011 kunnen? De Belastingdienst is tegenwoordig gebonden aan de reguliere termijnen van de Awb.

dictumadvies
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 sep 2010 18:55
Contacteer:

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door dictumadvies »

Beste Ruitenheer,

Hoewel de Belastingdienst / Toeslagen gebonden is aan de Awb termijnen hebben zij tot 1 januari 2011 uitstel voor de wet Dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen. Daarom kunt u pas nadat deze termijn is verstreken aanspraak maken op een vergoeding.

Bob Jansen
Dictum Adviseurs

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door jeani »

dus zoals wij dus nu al van af januari wachten op een bericht mag dat zomaar??zonder ook maar een bericht van hun met de vraag of ze uitstel kunnen krijgen. ik hoor hier dat de mensen dan gevraagd worden en dan ja of nee kunnen zeggen?waarom krijgen wij dit niet na al 9 maand wachten? hoe kan het dat wij helemaal niks horen van de belastingdienst? raar allemaal!! :?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Je kunt de belastingdienst schriftelijk ingebreke stellen en eisen dat zij binnen redelijke termijn (twee weken bijvoorbeeld) alsnog uitspraak op bezwaar doen. Laten zij dit na dan kun je in beroep gaan bij de bestuursrechter tegen de fictieve weigering uitspraak op bezwaar te doen. Of dit je veel helpt is maar de vraag. In de regel zullen zij, wanneer een dergelijk zaak aanhangig wordt gemaakt, alsnog uitspraak doen.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door rollertje »

Voor de toeslagen geldt uitstel voor de belastingdienst om zich te houden aan deze regel van de AWB. Voor de inkomstenbelasting niet. Daar is de 4e tranche AWB al wel van kracht.

aavanputten
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2009 17:47

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door aavanputten »

Ik had ook in april bezwaar gemaakt. Een paar weken geleden belden ze plotseling om de verdere procedure te bespreken. Inmiddels gedaan en telefonisch zeiden ze al dat bezwaar gegrond is en ik niet hoef te betalen. Blijkbaar is geduld een schone zaak.

Bij beroep tegen een fictieve weigering kun je een dwangsom vragen voor weer te late beslissing, maar die wordt meestal niet toegewezen. Als hiervoor aangegeven nemen ze dan vaak alsnog snel het beluit op bezwaar.

Mijn advies: betalen wat je denkt dat je moet betalen (anders loopt de rente door) en verder gewoon afwachten. Als je iets (terug)krijgt, ook gewoon afwachten. Ze vergoeden hierover een redelijke rente.

sis81
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2010 19:55

Re: Bezwaarschrift Toeslagen

Ongelezen bericht door sis81 »

hallo
Ik heb ook bezwaar gemaakt op een toeslag van 2006. je raadt hem al anno 2010 nog niet opgelost :oops: inmiddels zijn ze ook mijn brieven kwijt waarvan de laatste aangetekende van augustus 2010 was. ik had uitstel van betaling maar moest dan wel voor begin november al mijn bezwaar brieven toesturen opnieuw. en ja hoor ben ik opeens deze maand zonder bericht gekort in een van mijn toeslagen :evil: Als het goed is wordt ik morgen voor de zoveelste keer gebeld om tot een oplossing te komen maar verwacht er weinig van. na mijn ervaring wens ik je veel succes ik ben inmiddels dik 2 jaar verder en zonder enig resultaat en kan weer van voor af aan beginnen omdat ze mijn bezwaar kwijt zijn :cry: :twisted: belastingdienst leuker kunnen ze het niet maken makkelijker ook niet

Gesloten