LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijdrage ZVW freelance terecht?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
michel.hayen
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 10:04

Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door michel.hayen »

Hallo,
Mijn vrouw heeft naast haar baan in loondienst ook bijverdiensten (extra inkomsten) via haar freelance activiteiten. Bij het opgeven van de IB zie ik dat ze een extra aanslag krijgt voor ''inkomensafhankelijke bijdrage zvw" van bijna 400 euro. Is dat terecht? Ik vraag het me af omdat ze natuurlijk ook al via haar werk uit loondienst ZVW premie betaalt.

Dank!

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09
Beste antwoord
Gekozen door michel.hayen

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

door Lowieze » 03 mar 2021 13:02

“Ik heb verschillende soorten inkomen

Hebt u verschillende soorten inkomen? Bent u bijvoorbeeld in loondienst en daarnaast ondernemer of freelancer? Dan betaalt uw werkgever over uw loon de werkgeversheffing Zvw. Over het inkomen uit uw onderneming of over inkomsten uit overig werk betaalt u zelf de bijdrage Zvw. U krijgt een aanslag nadat u aangifte hebt gedaan.”

Bron: belastingdienst.nl
Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Ik heb verschillende soorten inkomen

Hebt u verschillende soorten inkomen? Bent u bijvoorbeeld in loondienst en daarnaast ondernemer of freelancer? Dan betaalt uw werkgever over uw loon de werkgeversheffing Zvw. Over het inkomen uit uw onderneming of over inkomsten uit overig werk betaalt u zelf de bijdrage Zvw. U krijgt een aanslag nadat u aangifte hebt gedaan.”

Bron: belastingdienst.nl

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De werkgever betaald de inkomensafhankelijke bijdrage zvw, mogelijk betaalt uw vrouw de eigenpremie via de werkgever.

michel.hayen
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 10:04

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door michel.hayen »

@Jantje7: mijn vrouw zal zeker de eigen premie via de werkgever betalen (waar ze in loondienst werkt). Maar dat is dan alleen het deel voor het werk dat ze daar doet, toch? Maar daarnaast doet ze dus wat freelance werkzaamheden. Dus mijn vraag was of het dan logisch is dat ze voor dat laatste deel ook nog ZVW bijdrage moet betalen. Ik ben nu bezig met de IB belasting en het programma geeft dit als resultaat, dus het zal wel kloppen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

@michel.hayen
U heeft mijn antwoord verkeerd begrepen. Wat ik bedoel met de eigen premie is de premie die iedereen moet betalen voor de zorgverzekering. Ikzelf kon dit vroeger via mijn salaris in laten houden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door Jablan »

Dit is nog steeds iets kroms bij de ZVW. In loondienst is het een werkgeverspremie, anders moet je hem zelf betalen (ten koste van het netto inkomen). De tip met de maximale bijdrage controleren is hier het beste.

michel.hayen
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 10:04

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door michel.hayen »

@Jantje7: dan snap ik het nog steeds niet (denk ik). Mijn vrouw betaalt via haar werkgever niet de eigen bijdrage ZVW. Maar ook al zou ze dat wel doen, staat dan niet los van mijn vraag?
Het gaat erom dat ze naast haar werk in loondienst, nog freelancer is. En voor die freelance werkzaamheden gaat ze nu een aanslag krijgen ''inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet" van de belastingdienst (dat blijkt uit de IB aangifte die we nu aan het invullen zijn). Dat is 5,45% van de inkomsten die ze via freelance activiteiten heeft ontvangen. Vraag is of dat terecht is.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

@michel.hayen
Duidelijk. Deze premie moet ook betaald worden over pensioenen en AOW. Dit moet ook de ontvanger afdragen.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat uw vrouw premie ZVW moet betalen over haar freelance inkomsten is dus terecht. Maar hebt u wel alle kosten opgevoerd die zij voor die inkomsten moet maken en hebt u gekeken of zij voor de MKB-vrijstelling in aanmerking komt?

michel.hayen
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 10:04

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door michel.hayen »

@Lady1234: dank voor je reactie. Ze heeft feitelijk geen kosten. Het betreft advieswerk en afgelopen jaar vrijwel alles via online gesprekken. Wel afschrijving van een aangeschafte laptop opgevoerd. Overigens hebben we dit jaar nog niet opgave gedaan als 'ondernemer' voor de belastingdienst opgave te doen, maar de aangifte gedaan als 'extra inkomsten'. De omzet is nog niet geweldig hoog en er worden niet heel veel uren besteed aan het freelance werk.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar om voor de MKB aftrek aanmerking te komen, hoeft men niet per se aangemeld te zijn als ondernemer. Ik mag toch aannemen dat zij ingeschreven is bij de KvK en dat zij meerdere opdrachtgevers heeft.

En wat kosten betreft. Geen telefoon, geen internet, geen vervoerskosten? Haar omzet is toch al boven de € 7.000.

Lees eens hier.

https://www.jellow.nl/blog/nieuws/aangi ... het-deel-2

michel.hayen
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 10:04

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door michel.hayen »

Ik zal er nog eens induiken. Ik ging ervan uit dat er een urencriterium van toepassing was bij de MKB vrijstelling, maar zie dat dat niet meer geldt. Kosten zijn heel beperkt. Wellicht alleen internet, maar denk niet dat ze dat exact heeft bijgehouden. Ik ga er nog eens naar kijken. Dank voor de tip!

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijdrage ZVW freelance terecht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Urencriterium is daarvoor niet van belang. Tijd bijhouden van internet is ook niet nodig. Neem gewoon een deel van de totale jaarkosten, zeg een kwart.

Gesloten